16.10.2017 Liikenne Tavoitteena nolla hirvikolaria – miten se saavutetaan? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hirvikolari on yksi pelätyimmistä riskeistä liikenteessä. Hirvimerkki! –kampanjan tavoitteena on pudottaa hirvionnettomuuksien määrä nollaan. Hirvikolari voi hirvittää vielä vuosien päästä. Liikenneturvan tutkimuksen mukaan hirvikolari on kolmanneksi pelätyin asia liikenteessä: neljä kymmenestä suomalaisesta pelkää sen mahdollisuutta. Liikenneviraston mukaan Suomessa tilastoitiin vuonna 2016 1881 hirvionnettomuutta: onnettomuuksissa kuoli kolme ihmistä ja 144 onnettomuudessa tilastoitiin loukkaantuneita. Tehokkaat tavat ehkäistä hirvikolareita ovat ennakoiva ajotapa ja oikea tilannenopeus. – Kun tien läheisyydessä huomaa eläimen, on parasta pudottaa heti nopeutta ja tarvittaessa jopa pysähtyä. Riski törmätä hirvieläimeen on suuri erityisesti riista-aitojen päissä, metsän reunoissa ja alavilla kosteilla metsäosuuksilla. Muutkin metsän eläimet suosivat usein samoja kulkuväyliä, Varsinais-Suomen ELY-keskuksen liikenneturvallisuusvastaava Jaakko Klang muistuttaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Avuksi pimeänäkötekniikka ja automaattijarrutus Vakuutusyhtiö Folksamin teettämän tutkimuksen mukaan kuolemaan johtava hirvionnettomuus tapahtuu pimeällä, suoralla tieosuudelle ja vähintään 70 kilometrin tuntivauhdissa. – Useimmiten kuljettaja ei ehdi jarruttaa ennen yhteentörmäystä. Tiedämme jo entuudestaan, että jos auton nopeus on törmäystilanteessa alle 70 kilometriä tunnissa, henkiinjäämisen todennäköisyys on huomattavasti suurempi, Folksamin liikenneturvallisuustutkija Anders Ydenius kertoo. Folksamin mukaan merkittävä osa hirvikolareista voitaisiin välttää, jos autossa olisi modernilla pimeänäkötekniikalla varustettu automaattijarrutusjärjestelmä. Hirvimerkki! –kampanjan tavoite: nolla hirvikolaria Hirvimerkki! –kampanja pyrkii vähentämään hirvikolareita, tavoitteenaan nolla hirvikolaria vuodessa. Tänä syksynä Hirvimerkki! lähti kiertueelle ympäri Suomen, aina Mäntsälästä Rovaniemelle saakka. Kiertueen juonsi Moottorin lukijoillekin tuttu Trafin johtava asiantuntija Jussi Pohjonen. Kampanjan järjestävät Trafi, Autokoululiitto ja Metsästäjäliitto yhteistyössä Shellin/ST1:n, Vehon Suomen Punaisen Ristin, Suomen Palopäällystöliiton ja Hätäkeskuslaitoksen kanssa. Hirvimerkki! –kampanja on osa Suomi 100 –juhlavuoden ohjelmaa. Lähteet: Trafi, Liikenneturva, Folksam, Varsinais-Suomen ELY-keskus Kuva: Moottorin kuva-arkisto Lue lisää: Folksam: 45% hirvikolareista vältettävissä pimeänäkötekniikalla ja automaatijarrutuksella Destia: tehokkain tapa estää hirvieläinonnettomuuksia on kannan pienentäminen Jussi Pohjosen kolumnit Moottorissa Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 29.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Opel GT - Tehokas moottori, takaveto ja hulmuava tukka 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?