26.7.2023 Ajoneuvot Hollywood palasi Jyväskylään – rallivoittajien kunnialaatat tekivät paluun näytille Teksti Rikhard Wacker Kuva Rikhard Wacker Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Osa rallin voittajista sai taannoin oman kunnialaatan Jyväskylän keskustaan. Myöhemmin perinne tyrehtyi ja laatat poistuivat esiltä, mutta nyt ne on taas kaivettu näytteille. Vuosikymmeniä vanha pala jyväskyläläistä rallihistoriaa on herännyt taas henkiin, kun niin sanotut voittajien kunnialaatat ovat tehneet paluun katukuvaan tulevan rallin ajaksi. Vielä 1990-luvun lopulla ja 2000-luvun alussa moni rallin voittaja sai upottaa kätensä ja jalkansa betoniin, jonka seurauksena syntyi kuljettajan oma kunnialaatta.Vaikka perinne hiipui 2000-luvun puolella, kunnialaatat säilyivät yhä näkyvillä Jyväskylän katukuvassa, paikallisen ostoskeskuksen aulassa. Myöhemmin 2010-luvun lopulla laatat jäivät ostoskeskuksen remonttien jalkoihin ja sen jälkeen laattoja on nähty esillä vain harvakseltaan.Kunnialaatat on aseteltu kronologiseen järjestykseen. Ensimmäisenä vuorossa on ainoana ei-kuljettajana kunnialaatan on saanut Jyväskylän Suurajojen perustaja Pentti Barck.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTiimiakatemia toi Hollywoodin JyväskyläänKunnialaattojen historia on värikäs. Projektin takana oli paikallinen Tiimiakatemia, jonka opintoihin on perinteisesti kuulunut kaupallisia opintoja yhdistettynä käytännön yrittämiseen. Vuonna 1994 Tiimiakatemian RTW-tiimi toteutti ensimmäisen Ralliviikko-tapahtuman Jyväskylän kävelykadulla. Osana Ralliviikon ohjelmaa kuljettajat kutsuttiin jättämään omat jälkensä betonilaattoihin.Perinteen esikuvana voidaan pitää Hollywoodin Walk of famea, jossa suuret viihdetähdet saavat omaa nimeään kantavat tähdet osaksi Vine Streetin jalkakäytäviä. Tiimiakatemian lanseeraama perinne eroaa toki sillä, että nimien lisäksi rallikuljettajan laattaan on päätynyt myös käden- ja jalanjälki.Vuosien varrella oman kunnialaattansa sai yhteensä 14 rallikuljettajaa. Näihin lukeutuivat ensimmäisen rallin vuonna 1951 voittanut Arvo Karlsson, Eino Elo, Vilho Hietanen, Simo Lampinen, Timo Mäkinen, Hannu Mikkola, Markku Alen, Kyösti Hämäläinen, Ari Vatanen, Juha Kankkunen, Tommi Mäkinen ja Marcus Grönholm.Ulkomaisista voittajista kunnialaatan ovat saaneet vain Carlos Sainz ja Didier Auriol.Ulkomaisista voittajista kunnialaatan ovat saaneet vain Carlos Sainz ja Didier Auriol - osittain siitä syystä, että ulkomaiset voittajat olivat viime vuosituhannen puolella harvassa. Kuljettajien ohella yksi kunnialaatta on annettu myös rallin taustavaikuttajalle. Ainoana ei-kuljettajana kunnialaatan on saanut Pentti Barck, joka muistetaan Jyväskylän Suurajojen isänä ja rallin perustajana.Perinteen katkeamisen näkee erityisesti Marcus Grönholmin kunnialaatasta, johon on ikuistettu vain kaksi ensimmäistä voittoa. Bosse kaasutteli voittoon Jyväskylässä myös vuosina 2002 ja 2004-2007, eli yhteensä seitsemän kertaa.Perinne katkeaa - ja myöhemmin laatat katoavatKunnialaattojen perinne alkoi hiipumaan 2000-luvun puolella. Marcus Grönholm oli viimeinen rallin voittaja, joka sai voittonsa kunniaksi oman kunnialaatan. Vaikka perinne laattojen tekemisestä hiipui, kunnialaatat olivat parikymmentä vuotta näkyvästi esillä paikallisen ostoskeskuksen aulassa.Laatat koristivatkin pitkään ostoskeskuksen seinää, kunnes keskuksessa suoritettiin remontti 2010-luvun lopulla. Remontin yhteydessä ruotsalainen pikamuotijätti halusi seinälle oman valomainoksensa ja näin ollen kunnialaatat poistuivat seinältä. Kunnialaatat päätyivät ostoskeskuksen varastoon, jossa ne ovat viettäneet valtaosan ajasta viime vuosina.Rallikuskien kunnialaatat muistetaan Jyväskylässä hyvin, ja niiden kohtalo on herättänyt paljon huolta rallifanien keskuudessa. Laatoille on väläytelty erilaisia uusia sijoituspaikkoja aina Paviljongin alueesta Hippoksen alueelle, mutta uutta paikkaa ei ole siitäkään huolimatta löytynyt.Nyt kunnialaatat ovat kuitenkin tehneet väliaikaisen paluun paraatipaikoille - ja vieläpä melko lähelle laattojen alkuperäistä sijoituspaikkaa. Uudistettu kunniaseinä sijaitsee Kauppakeskus Tawastissa, Jyväskylän keskustassa. Kunniaseinän löytää osoitteesta Kauppakatu 33-35.Rally Finland Wall of Fame löytyy osoitteesta Kauppakatu 33-35.Teksti ja kuvat: Rikhard Wacker Lähteet: Jyväskylän kaupunki ja Yle Lue lisää Kaikki artikkelit 19.11.2024 Moottoriurheilu Formula E – teknisesti mielenkiintoinen laji yllättää paikan päällä 18.11.2024 Ajoneuvot Ford E-Tourneo Courier on uusi kompakti sähkötila-auto, ja tulee samalla paljastaneeksi tietoja Puma EV:stä 17.11.2024 Uutinen Uuden digialustan käyttöönotto on nostanut romuautojen keräysmääriä 17.11.2024 Ajoneuvot Euroopan Vuoden auto -finalistit ovat selvillä – yhdellä pohjarakenteella loistavat mahdollisuudet jo kolmanteen voittoonsa 16.11.2024 Moottoriurheilu Mercedesin F1-auto muuntui LEGO-sarjaksi – kasasimme Mercedes W14-mallin 12.11.2024 Uutinen Yksi rajapyykki ylitetty – Suomessa on nyt yli 100 sähkökuorma-autoa 11.11.2024 Ajoneuvot Goldfinger!… Klassikko-Bondin 60-vuotista taivalta juhlistavat sekä hyvis että pahis, Aston Martin ja Rolls-Royce 10.11.2024 Ajoneuvot Porsche 911 Carrera T on jatkossakin Porschen käsitys perusautojen perusautosta 8.11.2024 Ajoneuvot Eläköön Karma Invictus: Fisker Karma on löytänyt jälleen uuden muodon, vaikka jo toinen Fisker-automerkki on nurin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä