20.7.2019

Huutokauppahelmet – Bugatti 57SC Atalante

Bugatti 57SC Atalante - RM Sotheby's

Harvinainen Bugatti 57SC Atalante kuuluu maailman korkeimpia hintoja keränneiden automallien joukkoon. Yksi olisi nyt kaupan, jos rahat riittävät.

Ensimmäinen Type 57 julkaistiin vuonna 1935 Lontoon autonäyttelyssä, mutta se ei suinkaan ollut Bugatti 57SC Atalante. Malleista ensimmäinen oli varustettu Aérolithe korilla, josta Atalante myöhemmin kehittyi. Kyseessä oli joka tapauksessa näyttävä ja aikaansa edellä ollut muoto.

Sen suunnittelusta vastasi pitkälti Jean Bugatti, eli autonvalmistaja Bugattin perustajan Ettore Bugattin poika. Type 57 säilyi tuotannossa vuoteen 1940 asti ja noin 170 kappaletta valmistettiin. Näistä vain 48 kappaletta oli ylellistä Bugatti 57S mallia, joista ainoastaan 17 koritettiin Atalante coupeksi.

Poikkeuksellisesti tämän viikon Huutokauppahelmi ei ole oikeastaan huutokaupattavana ollenkaan. Se on kuitenkin yksityisen omistajan toimesta myynnissä huutokauppoja järjestävän RM Sotheby’sin verkkosivustolla. Tämän vuoden aikana Bugattin perustamisesta tulee kuluneeksi 110 vuotta, joten siinä mielessä hetki on hyvä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Bugatti 57SC Atalante – RM Sotheby’s

Nyt myynnissä oleva Bugatti 57SC Atalante on valmistunut 23. heinäkuuta 1937. Sen runkonumero on 57551 ja moottorin vastaava on 30S. Atalante oli maalattu mustaksi, sisätilat verhoiltu siannahalla ja se oli korin yksityiskohdiltaan identtinen vuoden 1937 Pariisin autonäyttelyssä esitellyn Bugattin kanssa.

Bugatti Type 57SC Atalante side - RM Sotheby's

Se toimitettiin tehtaalta vain viikkoa valmistumisensa jälkeen ensimmäiselle omistajalleen Strasbourgiin. Hän käytti autoa aina ensimmäisen maailmansodan alkuun asti ja auto siirrettiin seuraavan omistajan nimiin vuonna 1941. Sodan jälkeen kori 57551 kävi usealla ranskalaisomistajalla, kunnes auto myytiin vuonna 1959 Yhdysvaltoihin ilmavoimien upseerille.

Häneltä auto siirtyi vuonna 1961 kasinoliiketoiminnasta kuuluisan William F. Harrahin omistukseen. Harrahin kokoelmissa auto koki kattavan entisöinnin. Samassa yhteydessä siihen asennettiin muun muassa alkuperäisen tilalle korvaava moottorilohko (alun perin numero 15S). Moottori päivitettiin loppupään malleista tutulla mekaanisella ahtimella, joten se ei ollut enää alkuperäistä vastaava.

Sen sijaan moni muu Atalanten yksityiskohta palautettiin tässä yhteydessä alkuperäiseen asuun. Näihin lukeutuvat esimerkiksi alkuperäisten pienien takaikkunoiden valmistaminen ja jälkikäteen lisättyjen kromisomisteiden poistaminen. Entisöinti valmistui vuonna 1976 ja auto voittikin samana vuonna Pebble Beach Concours d´Elegance -tapahtuman himotuimman kunnianosoituksen (Best of Show).

Auto vaihtoi omistajaa kahteen kertaan ennen päätymistään nykyiselle omistajalle. Yksityinen keräilijä on nauttinut Bugattista sittemmin, kunnes toimitti sen vuonna 2013 RM Auto Restorationille entisöitäväksi nykyisten standardien mukaan. Auto oli jo ennen tätä hienossa kunnossa, sillä Harrahin toteuttama entisöinti oli suoritettu taidolla.

Bugatti Type 57SC Atalante front - RM Sotheby's

Tämä Bugatti 57SC Atalante on kahminut palkintoja myös viimeisimmän entisöinnin jälkeen. Kyseisellä yksilöllä on hyvin dokumentoitu historia ja se on todistettavasti hienossa kunnossa. Atalante lienee eräs kaikkien aikojen haluttavimmista Bugattin valmistamista autoista ja se on tämän merkin tapauksessa paljon sanottu.

Teksti: Henri Posa, Kuvat: Darin Schnabel/RM Sotheby’s

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat