11.1.2025

Huutokauppahelmet: Kaksi kilpamallin Skylineä kasarilta

Kuva Bonham's

Tämänkaltainen Huutokauppahelmet-artikkeli onkin kaksin verroin kaunihimpi. Scottsdalessa huutokaupataan kuun lopussa kaksi Nissan Skyline -kilpa-autoa, joista kumpikin on jutun arvoinen.

Vanhempi autoista on DR30-korinen Skyline RS Turbo, peltikeulansa takia myös Iron Mask -lisänimellä tunnettu malli. Vuonna 1981 esitelty R30-kori edustaa Skylinen kantikkaampaa ajanjaksoa, ennen R32:n mukanaan tuomaa ysäripyöreyttä. Nyt huutokaupattavan valkoisen Nissanin kerrotaan olevan ainoa näihin päiviin selvinnyt Nismon tehdastekoinen A-ryhmän Skyline RS Turbo-kilpuri, eli kyse on todellakin uniikista autosta.


Vuoden 1984 mallinen DR30-coupe kasattiin vuoden 1986 All Japan Touring Car Championship -sarjaa varten. Sitä liikuttaa nelisylinterinen, kaksilitrainen FJ20ET DOHC-turbokone, josta otettiin maltilliset 300 hevosvoimaa. DR30:een suunniteltu FJ20-moottori on Euroopassa tuttu lähinnä S12-korin Nissan Silviasta, mutta täälläpäin ahtamattomana. Autoa ajoivat voitosta voittoon Takao Wada ja myöhemmin myös formula ykkösten ratista tuttu Aguri Suzuki, ja vuoden 1986 kaudella autolla otettiin kolme ykkössijaa ja kaksi hopeasijaa, sellaisilla kuuluilla kilparadoilla kuin Suzukassa, Tsukuballa ja Fuji Speedwaylla.

Kilpa-autolle epätyypillisesti korinumero 000069 selvisi rataurastaan yllättävän siistinä, sillä viime vuonna tehdyssä kunnostustyössä ulkokuoren maalipinta ja teippaukset saatettiin jättää sikseen. Vain sisusta ja auton pohjapuoli maalattiin uudelleen valkoiseksi. Tekniikka on käyty läpi NISMO:lla vuonna 2020. Huutokauppahinnan arvioidaan nousevan lähelle 200 000 euroa.

Toinen huutokaupattava auto on vähintään yhtä merkittävä Nissan Skyline-säilymä. Calsonic-jäähdytinvalmistajan raikas sininen väri on vilahdellut siellä täällä japanilaisissa kilpa-autoissa, mutta juuri tässä autossa se nähtiin ensi kertaa Skylinessä. Myytävä, vuoden 1987 HR31-korinen Skyline GTS-R Nismo rakennettiin A-ryhmään, ja sillä ajettiin Japanese Touring Car Championship -sarjaa vuosina 1988 ja 1989, myös Takao Wadan käsissä. Sillä on kuitenkin vain yksi voitto tilillään, vuodelta 1989 ajoparilla Kitano-Hoshino.

Toisin kuin juttumme valkoisessa autossa, tämän Skylinen kaksilitrainen kone on kuusisylinterinen RB20DET-R, ja siinä on tehoa 400 hevosvoimaa. RB onkin Skyline-harrastajille nimenomaan "se kone". 128388-valmistenumeroinen Calsonic-HR31 on ollut samalla omistajalla 30 vuotta, ja se kävi läpi mittavan kunnostusurakan viime vuosina. Voimalinja rakennettiin uusiksi vuonna 2023, ja viime vuonna auto maalattiin kokonaan uusiksi aidossa oikeassa hehkeän sinisessä värissä. Tämänkin Skylinen kerrotaan olevan ainoa laatuaan, sillä ensimmäinen sininen NISMO Calsonic GTS-R on myös viimeinen selvinnyt sellainen. Hinnan on arvioitu nousevan 260 000 euroon.

Kumpikin autoista myydään Bonhams'n huutokaupassa tammikuun 25. päivänä, Arizonan Scottsdalessa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat