13.4.2019 Ajoneuvot Huutokauppahelmet – Lancia Delta S4 Stradale Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lancia Delta S4 täydentää italialaismerkin rallipuolen pyhän kolminaisuuden. Huutokauppahinta muodostui lopulta hurjaksi. Huutokauppahelmet on muuttunut väliaikaisesti juttusarjaksi Lancian rallihelmistä. Lancia Stratos, Lancia 037 ja Lancia Delta S4 yhdessä huutokaupassa oli liian hieno mahdollisuus ohitettavaksi. Älkööt huoliko, sillä ensi kerralla palaamme jälleen ruotuun.Viimeisellä kahdella viikolla olemme todellakin nostaneet esille kaksi Lancian ikonista ralliautoa. Aloitimme Lancia Stratoksesta ja seuraavana listalla oli Lancia 037. Näin ollen aikajana kuljetti Delta S4:n luoksi, joka onkin jatkokehitelmä juuri edeltäjästään.Viittasimme B-ryhmän ralliautoiluun jo viime viikolla Lancia 037:n yhteydessä. 1980-luku oli moottoriurheilun kulta-aikaa moneltakin kantilta. Hurjia, tehokkaita ja keveitä laitteita nähtiin niin radalla kuin rallissakin useissa eri sarjoissa. Kuljettajilta vaadittiin sankarillisia suorituksia.B-ryhmän ralliautoilu tiivistää tämän kaiken yhden sarjan sisälle: pitkiä päiviä, äärettömän tehokkaita autoja ja alati muuttuvat olosuhteet. Samaan aikaan nähtiin luokitussääntöjen johdosta myös mielettömiä katuautoja, kuten Audi Sport quattro, Peugeot 205 T16 ja Renault 5 Turbo.Maineikkaampiin B-ryhmän ralliautoihin kuuluu kiistatta myös Lancia Delta S4, jolla ei nimestään huolimatta ole mitään tekemistä tavanomaisen Lancia Deltan kanssa. Abarthin ja Lancian yhteistyössä valmistama peto on eräs kaikkien aikojen hurjimmista luokitusmalleista. Tämä siitäkin huolimatta, että katuversion teho oli vain 250 hevosvoimaa.Tuo lukema oli varsin kunnioitettava 80-luvulla, mutta sanan ”vain” käyttö johtuu kilpaversion lukemista. Rallikäytössä tehoa oli virallisesti noin 500 hevosvoimaa ja siitä puristettiin aina hieman lisää, kunnes lopulta koneesta otettiin irti noin 700 hevosvoimaa.Tämä moottori oli Claudio Lombardin suunnittelema 1,8-litrainen nelisylinterinen, joka oli varmuuden vuoksi varustettu sekä mekaanisella ahtimella että turboahtimella. Varmuus tarkoitti tässä tapauksessa luonnollisestikin varmuutta riittävästä tehosta eikä niinkään luotettavuudesta. Renkaiden sutimista hallittiin kaasupolkimella.Tämä siitäkin huolimatta, että kyseessä oli samalla myös Lancian ensimmäinen nelivetoinen auto. Nelivetoisuudesta oli jo tullut käytännössä vaatimus rallissa menestymisen kannalta. S4:n Nelivetojärjestelmä jakoi 30% vääntömomentista etuakselille ja loput 70% taka-akselille.Lancia Delta S4 omaa aina myös synkän surunauhan kantamuksissaan. Se oli juuri se malli, jonka ratissa Henri Toivonen ja Sergio Cresto menehtyivät ulosajon seuraamuksena. Tämä myös välillisesti päätti koko B-ryhmän.Harri Toivosen ja Markku Alénin muistoja autosta voi lukea Moottorin vuoden 2016 Neste Rallin yhteydessä tuottamasta jutusta. Kyseistä artikkelia ei kannata jättää lukematta - siinä määrin upeita anekdootteja se sisältää.B-ryhmän jälkeenkin Lancia jatkoi menestystään. Seuranneita sääntöjä varten kesytetty Delta Integrale keräsi kuusi valmistajien maailmanmestaruutta peräkkäin 1987-1992 ja noista neljänä myös kuljettajien maailmanmestaruuden. Uskomattomasti myös Lancia Delta HF Integrale Evoluzione 'Martini 5' kaupattiin (120 000 euron hintaan) samassa huutokauppatapahtumassa näiden kolmen juttusarjassa esitellyn Lancian kanssa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLancia Delta S4 Stradale – RM Sotheby’sHyvin alkuperäisessä asussaan myyty Lancia Delta S4 Stradale on läpikotaisin huollettu heinäkuussa 2018. Punertava maalipinta ”Rosso” luo yhdessä vaaleanruskean Alcantara-verhoilun kanssa lähes ylellisen tunnelman tähän upeakuntoiseen luokitusmalliin. Alkuperäiset ohjekirjat, muut paperit ja työkalusarja ovat säilyneet auton matkassa.Luokituksen täyttämiseksi katuautoja, eli Delta S4 Stradale –mallia, tuli valmistaa 200 kappaletta. Yhtään ylimääräistä yksilöä ei Lancia kuitenkaan valmistanut. Tästä huolimatta myyminen tuotti tuskaa. Joitain yksilöitä oli myymättä vielä 90-luvun loppupuolellakin. Kuvienkin perusteella tämä tarjolla ollut vuoden 1985 Delta S4 Stradale on melkoinen aikakapseli. Sillä on ajettu ainoastaan 2 196 kilometriä sen yli 30-vuotisen historian aikana. Nykyisen omistajan mukaan auton on myyty uutena Italiaan, josta sen kiertänyt Ranskan ja Saksan kautta takaisin saapasmaahan nykyiselle omistajalleen.Hinta-arvio oli noin puolen miljoonan euron tuntumassa, mutta halukkaille on valitettavasti kerrottava tämän auton jo menneen kaupaksi perjantaina 12.4. Essenin huutokaupassa numerolla 257. Myyntihinnaksi muodostui lopulta lähes käsittämätön 1 040 000 euroa. Ensi kerralla lupaamme Huutokauppahelmet -juttusarjan käsittelevän jotain aivan muuta kuin Lancian rallimalleja.Teksti: Henri Posa, Kuvat: RM Sotheby's. Lue lisää Kaikki artikkelit 11.3.2025 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior saa nelivedon ja lisää urheilullisuutta 10.3.2025 Ajoneuvot MG S5 on MG 4:n SUV-sisar, joka tulee korvaamaan MG ZS EV:n 8.3.2025 Ajoneuvot Maskuliinisesta maasturista tulikin naistenauto – Women’s Worldwide Car of the Year 2025 on Hyundai Santa Fe 8.3.2025 Ajoneuvot Moottori 100 vuotta: Matka Euroopan halki – päämääränä viedä kenttäambulansseja Ukrainaan 8.3.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Vauxhall Monaro 5.7 V8 4.3.2025 Ajoneuvot Tämä on rehellisesti uuden sukupolven Audi A6 Avant – rehellisesti bensiinillä ja dieselillä, tosin Suomessa vain lataushybridinä 3.3.2025 Autoilu Teslan alamäki jatkuu – suursuosikki vuosien takaa valtasi rekisteröintitilastojen kärkipaikan! 3.3.2025 Ajoneuvot Kia PV5 tuo Kian Euroopan hyötyajoneuvomarkkinoille – veitset on teroitettu muita sähköpakuja ja -buzzeja varten 1.3.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Mercedes-Benz 500 SEL AMG ”Blueberry” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.3.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Fiat asensi 875-kuutioisen kaksipyttyisen bensiinimoottorin seitsenpaikkaiseen tila-autoon 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 13.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötestin tähti Mercedes-Benz 250 TD myydään huutokaupalla 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 13.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota bZ4X torppaa heikkouksiaan kasvojenkohotuksessa 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 9.3.2025 Laivat Rauman telakka rakensi Tallinnan-laivan ja Tasmanian-laivan - näin käyttötarkoitus erottaa ulkoisesti hyvin samanlaiset alukset toisistaan 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija