4.7.2019 Ajoneuvot HX-kandidaatit esittelyssä: Boeing F/A-18 E/F Super Hornet Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Juttusarjassa luomme kevyen silmäyksen Ilmavoimien HX-hankkeessa kilpaileviin hävittäjäkoneisiin. Aakkosissa ensimmäisenä on Boeing F/A-18 E/F Super Hornet. Kuten lentokoneen nimestäkin voi päätellä, on Boeingin ehdokkaalla yhtäläisyyksiä Ilmavoimien nykyisen Hornet C/D-kaluston kanssa. Super Hornet on kuitenkin ulkomitoiltaan joka suuntaan edellistä sukupolvea suurempi kone. Samalla myös massat ja toimintasäde ovat kasvaneet. Super Hornet ei siis ole Hornetin rungolle suora jatkokehitelmä, vaan oma konetyyppinsä. Eron voikin sanoa olevan silmin havaittava.Super Hornet lensi ensilentonsa vuonna 1995, eli samana vuonna, jona Ilmavoimat otti ensimmäiset nykyiset Hornetinsa käyttöön. Konetta on sen jälkeen päivitetty, ja se on nykyisellään kyvykäs vastaamaan aikakauden hävittäjien suorituskykyyn. Suorituskyvyn korvaamisestahan HX-hankkeessa on nimenomaan kyse, ja Hornetin ja Super Hornetin välillä on oikeastaan helposti havaittavissa se kehitys, joka monitoimihävittäjissä on 25 vuoden aikana tapahtunut.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPerusominaisuudet ennallaanJos jatketaan vertailua nykyään käytössä olevaan Hornet C/D -sukupolveen, voidaan huomata, että Super Hornet tarjoaa edelleen pitkälti samat perusominaisuudet. Se on monitoimihävittäjä, joka kykenee operoimaan lentotukialuksilta, omaa kehittyneen tietojärjestelmän ja on kaksimoottorinen.Ikään kuin vastapainoksi Boeing tarjoaa Suomelle F/A-18 E/F Super Hornetien ohella EA-18 G Growler-versiota, joka on varustettu elektroniseen sodankäyntiin. Teknisesti kaksipaikkaiseen F-versioon perustuvassa Growlerissa on kevyempi tuliasevarustus, mutta erityisillä elektronisen sodankäynnin laitteillaan se pystyy etsimään ja havaitsemaan lähestyviä uhkia laajasti ja sekä häiritsemään esimerkiksi vihollisen ilmatorjuntaa elektronisesti. Se siis suojelee myös kaikkia ympärillään olevia koneita, ja pystyy esimerkiksi saattamaan niitä paikasta toiseen.EA-18 G Growler on suunnattu elektroniseen sodankäyntiin.Super Hornetin kaksi moottoria ovat päivitetyt versiot nyky-Hornetien General Electric -voimanlähteistä. Ne siivittävät koneen jälkipoltolla 1,8-kertaiseen äänennopeuteen, eli noin 2 000 kilometriin tunnissa. Viidestä ehdokkaasta vain kaksi pystyy ylittämään kaksinkertaisen äänennopeuden.Ja ei, Super Hornetissa ei käytetä Boeing 737 MAX:in kanssa samoja asentomittareita.Plussat ja miinuksetKaikki HX-hankkeessa mukana olevat konetyypit ovat länsimaisia ja NATO-yhteensopivia. Boeing Super Hornet on kuitenkin nimenomaan yhdysvaltalaisvalmisteinen. Yhdysvallat on NATO:n sotilasmahti, ja siksi monet näkevät sen kanssa yhteneväisen kaluston etuna. Myös nykykalustomme on amerikkalaista, joten ulkopoliittinen asetelma ei siltä osin muuttuisi.Nykykalustomme on myös saman tehtaan tuote, joten harppaus teknisessä tuessa ja esimerkiksi mekaanikkojen koulutuksessa olisi Super Hornetin kohdalla lyhin. Itse asiassa valmistaja kertoo, että mekaanikkojen jatkokoulutus Hornetista Super Hornetiin vie vain 20 tuntia. Super Hornet on ketterä ja ominaisuuksiltaan monipuolinen hävittäjä, jonka elinkaarikustannukset liikkuvat vaihtoehdoista keskitasolla. Tarjolla oleva Growler-versio on ehdoton plussa. Super Hornetilla on ehdokkaista ylivoimaisesti eniten lentotunteja takanaan.Growler lähdössä.Growleristakin huolimatta miinuksena voidaan toisaalta nähdä koneen verrattain korkea ikä. Vaikka laajempia päivityksiä onkin tullut, on Super Hornet joiltakin ominaisuuksiltaan – tai paremminkin niiden puutteella – aavistuksen verran perässä aivan viimeisimmän huudon hävittäjiä, vaikka itse runko, siis aselavetti, kyllä kestää aikaa.Amerikkalaisuus voidaan nähdä myöskin miinuksena. Hornet-käyttövuosina olemme nimittäin joutuneet havaitsemaan, kuinka osa kalustosta seisoo valtameren takana päivitettävänä, kaukana Suomen puolustusvahvuudesta. Super Hornetin korkeahko ikä saattaa tarkoittaa myös epävarmuuksia koneen tuotannon jatkuvuudessa. Tämä piinaa niin ikään osaa Boeingin kilpailijoista HX-hankkeessa.Osuneet valinnatBoeing Super Hornetin pääkäyttäjä löytyy valmistusmaasta Yhdysvalloista. USA:n laivasto hyödyntää koneen kykyä operoida tukialuksilta laajasti. Toinen käyttäjä on Australian Ilmavoimat, ja myös Kuwait on tehnyt sopimuksen koneiden toimittamisesta ilmavoimilleen.Tutun Hornetimme tavoin myös Super Hornetin taustalta löytyy tukialustoimintaa.Ensimmäisen kerran konetta käyttivät taistelutehtävissä yhdysvaltalaiset vuonna 2002 Irakissa. Mainittakoon, että Super Hornetia pidetään presidentti Donald Trumpin mielikoneena.Suomessa Super Hornet esiintyi ensimmäistä kertaa Kaivopuiston lentonäytöksessä kesällä 2017. Tuolloin taivaalla nähtiin pari, joista toinen oli yksipaikkainen E- ja toinen kaksipaikkainen F-versio. Toisen kerran Boeing esitteli ehdokkaansa suorituskykyä suomalaisille Ilmavoimien 100-vuotisjuhlalentonäytöksessä Jyväskylässä viime vuonna. Tuolloin nähtiin puolestaan itse Growler toiminnassa. Turkuun valmistaja ei tuonut Super Hornetia.Teksti: Benjamin Helander Kuvat: Boeing ja Moottorin arkistoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLue myös:HX-kandidaatit esittelyssä osa 2: Dassault Rafale Lue lisää Kaikki artikkelit 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 5.9.2024 Ajoneuvot Perheautojen kuninkaallinen Volvo XC90 jatkaa eloa EX90:n rinnalla tämän näköisenä 5.9.2024 Liikenneturvallisuus Tasoristeysonnettomuuksia sattunut harvinaisen vähän – kymmeniä risteyksiä poistetaan tai parannetaan joka vuosi 4.9.2024 Uutinen Auton Päivä tulee taas – tavoitteena yhä muistuttaa autoilun merkityksestä Suomessa 4.9.2024 Uutinen Takuun alaisen Kian lasikattoa korjattiin usean vuoden aikana eikä se tullut kuntoon – myyjäliike tarjosi hyvityksenä veloituksetonta huoltoa 3.9.2024 Uutinen Volkswagen ei pysy säästötavoitteessaan – leikattava vielä miljardeja 3.9.2024 Uutinen Autoalalta ehdotus alavireisen markkinan parantamiseksi – elokuun rekisteröinnit edelleen matalat 2.9.2024 Yleinen Toyota ja BMW suunnittelevat vety-yhteistyötä 2.9.2024 Ajoneuvot Lexus RZ 300e laajentaa näköaloja etuvedolla ja pidemmällä toimintamatkalla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 7.9.2024 Kuorma-autot Finnmetko 2024: Messujen veteraanikalusto – näillä autoilla ja koneilla saatiin puu liikkumaan 7.9.2024 Moottoripyörät Koeajo: Suzuki GSX-S 1000 GX – tekninen crossover 6.9.2024 Koeajo Koeajo: Toyota Yaris Hybrid – kaupunkisukkula pihistelee 7.9.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mikä on oikea ajojärjestys risteyksessä, johon joka suunnasta saavuttaessa on STOP-merkki? 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 2.9.2024 Esittely Koeistuttu: Audi Q5 – paljon uutta, jotain vanhaa 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 31.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Airbus rakensi jo 500. koneensa USA:ssa - eurooppalainen lentokonevalmistaja ei ole enää lainkaan tae valmistuksesta Euroopassa 11.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Helsingissä on coolcationilla rekisterikilpi, joka voi helposti olla jopa kaksi kertaa kalliimpi kuin sitä kantava Brabuksen virittämä Mercedes-AMG G63 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 11.8.2024 Koeajo Koeajo: Smart #1 – tämä on kyllä jo vähän noloa Volvon kannalta