19.1.2022 Ajoneuvot Hybriditekniikka saapuu rallipoluille – yhteistehoa yli 500 hevosvoimaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vuoden 2021 päätteeksi rallin kuninkuusluokan tuotantoautopohjaiset WRC-autot päästettiin eläkkeelle. Tänä vuonna erikoiskokeilla nähdään rajoitetumpaa aerodynamiikkaa ja hybriditekniikkaa. Perinteiseen tapaan tammikuussa alkavan rallin MM-sarjan avauskilpailuun sisältää poikkeuksellisen paljon jännitettä. Kärkiautoissa nähdään isoimpia muutoksia vuosikausiin, joten voimasuhteista ei ole vahvoja ennakkokäsityksiä. Valmistajien mestaruudesta ovat taistelemassa tuttuun tapaan Ford, Hyundai ja Toyota.Vuodesta 1997 saakka MM-sarjaa on ajettu tuotantoautoihin pohjautuvilla WRC-autoilla. Näiden kohdalla esimerkiksi autojen korirakenteet ovat tuoneet omia rajoitteitaan autojen suunnitteluun. Tänä vuonna siirrytään kilpailemaan täysin uusilla Rally1-luokan autoilla, jotka rakentuvat putkirunkokehikon ympärille. Uuden rakenteen kerrotaan tarjoavan huomattavasti paremman suojan ohjaamon sisälle, minkä lisäksi se helpottaa esimerkiksi turvakaarien sijoittamista. Autojen muotoja rajoitetaan joka suuntaan minimimitoilla. Ulkoisesti autot muuttuvat hieman edeltäjiään hillitymmiksi, siellä aerodynamiikkaa on karsittu kustannusten karsimiseksi. Ajettavuuteen vaikuttavat alustan niukemmat joustovarat ja aktiivisesta keskitasauspyörästöstä luopuminen. Vaihteita autoista löytyy viisi kappaletta ja kuljettajan täytyy vaihtaa ne ”vanhaan tapaan” erillisellä kepillä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySähköpotkua voimalinjaanAutojen keulalta löytyy perustaltaan sama 1,6-litrainen nelisylinterinen turboahdettu polttomoottori, joka on vauhdittanut WRC-autoja vuodesta 2017 lähtien. Voimaa se tarjoaa noin 280 kW eli 380 hevosvoimaa ja vääntöä 420 newtonmetriä.Uusista Rally1-luokan autoista löytyy polttomoottorin lisäksi taka-akseliston yhteyteen sijoitettu hybridiyksikkö. Tämä sisältää 3,9 kWh:n akuston sekä parhaimmillaan 100 kW (136 hv) tehoa ja 180 newtonmetriä vääntöä tarjoavan sähkömoottorin. Näin ollen uusien Rally1-luokan autojen hetkelliseksi yhteistehoksi kirjataan yli 500 hevosvoimaa. Hybridiyksikkö tuo luonnollisesti autoon hieman lisäpainoa ja uusien autojen minipaino on 1 260 kiloa entisen 1 190 kilon sijaan.Kuten teholukemista voi päätellä, ovat uudet autot suoralla hieman edeltäjiään nopeampia. Fordin julkaisemien tietojen mukaan auto saavuttaa 100 km/h nopeuden asfaltilla ja soralla noin 3,2 sekunnissa. Lisäpaino, vähennetty aerodynamiikka ja alustan rajoitukset puolestaan tekevät autoista edeltäjiään hitaampia esimerkiksi kovavauhtisilla sorateillä.Hybridijärjestelmän avulla uudet Rally1-luokan autot voivat ajaa noin 10 kilometrin matkan pelkän sähkön turvin. Tätä ominaisuutta tullaan käyttämään esimerkiksi huoltoalueilla ja niiden läheisyydessä. Sähkömoottori toimii katukäyttöisten hybridiautojen tapaan myös generaattorina, mikä mahdollistaa akun lataamisen ajon aikana jarrutusenergialla ja polttomoottorilla. Regeneroinnin maksimiteho on 30 kW. Akusto voidaan ladata myös ulkoisesta virtalähteestä esimerkiksi huoltoparkeissa ja lataaminen välillä 20–80 prosenttia kestää noin 20 minuuttia.Erikoiskokeen lähdössä hybridijärjestelmä antaa tehoa maksimissaan 10 sekunnin ajan, tai kunnes kuljettaja nostaa kaasupolkimen, tai painaa jarrua. Itse pätkää varten autoihin voidaan ohjelmoida kuljettajakohtaisesti kolme erilaista sähkökäytön ja energian talteenoton karttaa, joiden toiminta perustuu kaasu- ja jarrupolkimilta tulevaan tietoon. Kuljettajalla ei siis ole mahdollisuutta vaikuttaa hybridijärjestelmään yksittäisellä painikkeella.Uudet autot nähdään tositoimissa rallin MM-sarjan avauksessa 20.–23.1.2022 Monte Carlossa. Suomalaisväriä kärkitalleissa edustaa Toyotalla ajava Kalle Rovanperä. Myös Esapekka Lappi kuuluu alkavalla kaudella Toyotan miehitykseen, mutta hän jakaa auton vain osittaisen kauden ajavan Sébastian Ogierin kanssa. Monte Carlossa nähdään viime kausilta tuttujen nimien lisäksi rallin yhdeksänkertainen maailmanmestari Sébastian Loeb, joka harrastelee MM-rallia tänä vuonna Fordin ratissa.Kuvat: Predrag Vuckovic / Red Bull Content Pool Lue lisää Kaikki artikkelit 27.5.2025 Ajoneuvot Kolme moottoria vakiona – Alpine A390 haluaa olla kuin A110 sähköcrossoverin muodossa 27.5.2025 Uutinen Renault 4 alkaen alle 30 000 euroa – akun esilämmityksellä hinta nousee tuhansia 27.5.2025 Ajoneuvot BMW Speedtop on oikea shooting brake, jota aiotaan oikeasti valmistaa 70 kappaletta 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 25.5.2025 Ajoneuvot Porsche 992.2 saapui Suomeen 911 Carrera S -muodossaan 25.5.2025 Moottoriurheilu Härkien taistelussa – Lamborghini Super Trofeo World Final 23.5.2025 Uutinen Vetyauto Toyota Mirai tarjolle myös Suomessa – hinta selviää toistaiseksi vain itse kysymällä 23.5.2025 Liikenneturvallisuus Testivaatimukset kiristyivät – näin turvaistuimet pärjäsivät Autoliiton testissä 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen ”kunnon nimet” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 27.5.2025 Ajoneuvot BMW Speedtop on oikea shooting brake, jota aiotaan oikeasti valmistaa 70 kappaletta 26.5.2025 Koeajo Koeajo: Skoda Kodiaq RS – rallinalle murisee 27.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesärenkaat tekivät käytetystä Toyota Priuksestamme aivan eri auton 26.5.2025 Laivat Kaksi maailman vanhinta risteilyvarustamoa toivat peräkkäin aluksensa Helsinkiin - nuorempi varustamoista täyttää juuri 185 vuotta 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 26.5.2025 Laivat Kaksi maailman vanhinta risteilyvarustamoa toivat peräkkäin aluksensa Helsinkiin - nuorempi varustamoista täyttää juuri 185 vuotta 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster