19.1.2022 Ajoneuvot Hybriditekniikka saapuu rallipoluille – yhteistehoa yli 500 hevosvoimaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vuoden 2021 päätteeksi rallin kuninkuusluokan tuotantoautopohjaiset WRC-autot päästettiin eläkkeelle. Tänä vuonna erikoiskokeilla nähdään rajoitetumpaa aerodynamiikkaa ja hybriditekniikkaa. Perinteiseen tapaan tammikuussa alkavan rallin MM-sarjan avauskilpailuun sisältää poikkeuksellisen paljon jännitettä. Kärkiautoissa nähdään isoimpia muutoksia vuosikausiin, joten voimasuhteista ei ole vahvoja ennakkokäsityksiä. Valmistajien mestaruudesta ovat taistelemassa tuttuun tapaan Ford, Hyundai ja Toyota.Vuodesta 1997 saakka MM-sarjaa on ajettu tuotantoautoihin pohjautuvilla WRC-autoilla. Näiden kohdalla esimerkiksi autojen korirakenteet ovat tuoneet omia rajoitteitaan autojen suunnitteluun. Tänä vuonna siirrytään kilpailemaan täysin uusilla Rally1-luokan autoilla, jotka rakentuvat putkirunkokehikon ympärille. Uuden rakenteen kerrotaan tarjoavan huomattavasti paremman suojan ohjaamon sisälle, minkä lisäksi se helpottaa esimerkiksi turvakaarien sijoittamista. Autojen muotoja rajoitetaan joka suuntaan minimimitoilla. Ulkoisesti autot muuttuvat hieman edeltäjiään hillitymmiksi, siellä aerodynamiikkaa on karsittu kustannusten karsimiseksi. Ajettavuuteen vaikuttavat alustan niukemmat joustovarat ja aktiivisesta keskitasauspyörästöstä luopuminen. Vaihteita autoista löytyy viisi kappaletta ja kuljettajan täytyy vaihtaa ne ”vanhaan tapaan” erillisellä kepillä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySähköpotkua voimalinjaanAutojen keulalta löytyy perustaltaan sama 1,6-litrainen nelisylinterinen turboahdettu polttomoottori, joka on vauhdittanut WRC-autoja vuodesta 2017 lähtien. Voimaa se tarjoaa noin 280 kW eli 380 hevosvoimaa ja vääntöä 420 newtonmetriä.Uusista Rally1-luokan autoista löytyy polttomoottorin lisäksi taka-akseliston yhteyteen sijoitettu hybridiyksikkö. Tämä sisältää 3,9 kWh:n akuston sekä parhaimmillaan 100 kW (136 hv) tehoa ja 180 newtonmetriä vääntöä tarjoavan sähkömoottorin. Näin ollen uusien Rally1-luokan autojen hetkelliseksi yhteistehoksi kirjataan yli 500 hevosvoimaa. Hybridiyksikkö tuo luonnollisesti autoon hieman lisäpainoa ja uusien autojen minipaino on 1 260 kiloa entisen 1 190 kilon sijaan.Kuten teholukemista voi päätellä, ovat uudet autot suoralla hieman edeltäjiään nopeampia. Fordin julkaisemien tietojen mukaan auto saavuttaa 100 km/h nopeuden asfaltilla ja soralla noin 3,2 sekunnissa. Lisäpaino, vähennetty aerodynamiikka ja alustan rajoitukset puolestaan tekevät autoista edeltäjiään hitaampia esimerkiksi kovavauhtisilla sorateillä.Hybridijärjestelmän avulla uudet Rally1-luokan autot voivat ajaa noin 10 kilometrin matkan pelkän sähkön turvin. Tätä ominaisuutta tullaan käyttämään esimerkiksi huoltoalueilla ja niiden läheisyydessä. Sähkömoottori toimii katukäyttöisten hybridiautojen tapaan myös generaattorina, mikä mahdollistaa akun lataamisen ajon aikana jarrutusenergialla ja polttomoottorilla. Regeneroinnin maksimiteho on 30 kW. Akusto voidaan ladata myös ulkoisesta virtalähteestä esimerkiksi huoltoparkeissa ja lataaminen välillä 20–80 prosenttia kestää noin 20 minuuttia.Erikoiskokeen lähdössä hybridijärjestelmä antaa tehoa maksimissaan 10 sekunnin ajan, tai kunnes kuljettaja nostaa kaasupolkimen, tai painaa jarrua. Itse pätkää varten autoihin voidaan ohjelmoida kuljettajakohtaisesti kolme erilaista sähkökäytön ja energian talteenoton karttaa, joiden toiminta perustuu kaasu- ja jarrupolkimilta tulevaan tietoon. Kuljettajalla ei siis ole mahdollisuutta vaikuttaa hybridijärjestelmään yksittäisellä painikkeella.Uudet autot nähdään tositoimissa rallin MM-sarjan avauksessa 20.–23.1.2022 Monte Carlossa. Suomalaisväriä kärkitalleissa edustaa Toyotalla ajava Kalle Rovanperä. Myös Esapekka Lappi kuuluu alkavalla kaudella Toyotan miehitykseen, mutta hän jakaa auton vain osittaisen kauden ajavan Sébastian Ogierin kanssa. Monte Carlossa nähdään viime kausilta tuttujen nimien lisäksi rallin yhdeksänkertainen maailmanmestari Sébastian Loeb, joka harrastelee MM-rallia tänä vuonna Fordin ratissa.Kuvat: Predrag Vuckovic / Red Bull Content Pool Lue lisää Kaikki artikkelit 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 18.12.2024 Automatkailu Ulkomaille automatkaileva, ensi vuonna helpottuu – Vihreä kortti digitaaliseksi 17.12.2024 Uutinen Tämäkin oli kiinalaisille autoille langetettujen rangaistustullien vaikutusta – suuri määrä hybridejä myyntiin 17.12.2024 Autoilu Vähäpäästöisten autojen pysäköintialennus Helsingissä loppuu monilta ensi vuonna 16.12.2024 Sähköautot Hyundai Inster rymistelee sähköautojen hintakisaan – 25 000 euroa ja pitkä toimintamatka 16.12.2024 Ajoneuvot Valhalla, Aston Martin Valhalla on hyperauto, yli tuhannen hevosvoiman hybridihyperauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – "nyt olisi korkea aika tarkistaa..." 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 14.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”