19.1.2022 Ajoneuvot Hybriditekniikka saapuu rallipoluille – yhteistehoa yli 500 hevosvoimaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vuoden 2021 päätteeksi rallin kuninkuusluokan tuotantoautopohjaiset WRC-autot päästettiin eläkkeelle. Tänä vuonna erikoiskokeilla nähdään rajoitetumpaa aerodynamiikkaa ja hybriditekniikkaa. Perinteiseen tapaan tammikuussa alkavan rallin MM-sarjan avauskilpailuun sisältää poikkeuksellisen paljon jännitettä. Kärkiautoissa nähdään isoimpia muutoksia vuosikausiin, joten voimasuhteista ei ole vahvoja ennakkokäsityksiä. Valmistajien mestaruudesta ovat taistelemassa tuttuun tapaan Ford, Hyundai ja Toyota. Vuodesta 1997 saakka MM-sarjaa on ajettu tuotantoautoihin pohjautuvilla WRC-autoilla. Näiden kohdalla esimerkiksi autojen korirakenteet ovat tuoneet omia rajoitteitaan autojen suunnitteluun. Tänä vuonna siirrytään kilpailemaan täysin uusilla Rally1-luokan autoilla, jotka rakentuvat putkirunkokehikon ympärille. Uuden rakenteen kerrotaan tarjoavan huomattavasti paremman suojan ohjaamon sisälle, minkä lisäksi se helpottaa esimerkiksi turvakaarien sijoittamista. Autojen muotoja rajoitetaan joka suuntaan minimimitoilla. Ulkoisesti autot muuttuvat hieman edeltäjiään hillitymmiksi, siellä aerodynamiikkaa on karsittu kustannusten karsimiseksi. Ajettavuuteen vaikuttavat alustan niukemmat joustovarat ja aktiivisesta keskitasauspyörästöstä luopuminen. Vaihteita autoista löytyy viisi kappaletta ja kuljettajan täytyy vaihtaa ne ”vanhaan tapaan” erillisellä kepillä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sähköpotkua voimalinjaan Autojen keulalta löytyy perustaltaan sama 1,6-litrainen nelisylinterinen turboahdettu polttomoottori, joka on vauhdittanut WRC-autoja vuodesta 2017 lähtien. Voimaa se tarjoaa noin 280 kW eli 380 hevosvoimaa ja vääntöä 420 newtonmetriä. Uusista Rally1-luokan autoista löytyy polttomoottorin lisäksi taka-akseliston yhteyteen sijoitettu hybridiyksikkö. Tämä sisältää 3,9 kWh:n akuston sekä parhaimmillaan 100 kW (136 hv) tehoa ja 180 newtonmetriä vääntöä tarjoavan sähkömoottorin. Näin ollen uusien Rally1-luokan autojen hetkelliseksi yhteistehoksi kirjataan yli 500 hevosvoimaa. Hybridiyksikkö tuo luonnollisesti autoon hieman lisäpainoa ja uusien autojen minipaino on 1 260 kiloa entisen 1 190 kilon sijaan. Kuten teholukemista voi päätellä, ovat uudet autot suoralla hieman edeltäjiään nopeampia. Fordin julkaisemien tietojen mukaan auto saavuttaa 100 km/h nopeuden asfaltilla ja soralla noin 3,2 sekunnissa. Lisäpaino, vähennetty aerodynamiikka ja alustan rajoitukset puolestaan tekevät autoista edeltäjiään hitaampia esimerkiksi kovavauhtisilla sorateillä. Hybridijärjestelmän avulla uudet Rally1-luokan autot voivat ajaa noin 10 kilometrin matkan pelkän sähkön turvin. Tätä ominaisuutta tullaan käyttämään esimerkiksi huoltoalueilla ja niiden läheisyydessä. Sähkömoottori toimii katukäyttöisten hybridiautojen tapaan myös generaattorina, mikä mahdollistaa akun lataamisen ajon aikana jarrutusenergialla ja polttomoottorilla. Regeneroinnin maksimiteho on 30 kW. Akusto voidaan ladata myös ulkoisesta virtalähteestä esimerkiksi huoltoparkeissa ja lataaminen välillä 20–80 prosenttia kestää noin 20 minuuttia. Erikoiskokeen lähdössä hybridijärjestelmä antaa tehoa maksimissaan 10 sekunnin ajan, tai kunnes kuljettaja nostaa kaasupolkimen, tai painaa jarrua. Itse pätkää varten autoihin voidaan ohjelmoida kuljettajakohtaisesti kolme erilaista sähkökäytön ja energian talteenoton karttaa, joiden toiminta perustuu kaasu- ja jarrupolkimilta tulevaan tietoon. Kuljettajalla ei siis ole mahdollisuutta vaikuttaa hybridijärjestelmään yksittäisellä painikkeella. Uudet autot nähdään tositoimissa rallin MM-sarjan avauksessa 20.–23.1.2022 Monte Carlossa. Suomalaisväriä kärkitalleissa edustaa Toyotalla ajava Kalle Rovanperä. Myös Esapekka Lappi kuuluu alkavalla kaudella Toyotan miehitykseen, mutta hän jakaa auton vain osittaisen kauden ajavan Sébastian Ogierin kanssa. Monte Carlossa nähdään viime kausilta tuttujen nimien lisäksi rallin yhdeksänkertainen maailmanmestari Sébastian Loeb, joka harrastelee MM-rallia tänä vuonna Fordin ratissa. Kuvat: Predrag Vuckovic / Red Bull Content Pool Lue lisää Kaikki artikkelit 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 26.4.2024 Moottoripyörät Bimota palaa ratamoottoripyöräilyn MM-sarjaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt