19.1.2022 Ajoneuvot Hybriditekniikka saapuu rallipoluille – yhteistehoa yli 500 hevosvoimaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vuoden 2021 päätteeksi rallin kuninkuusluokan tuotantoautopohjaiset WRC-autot päästettiin eläkkeelle. Tänä vuonna erikoiskokeilla nähdään rajoitetumpaa aerodynamiikkaa ja hybriditekniikkaa. Perinteiseen tapaan tammikuussa alkavan rallin MM-sarjan avauskilpailuun sisältää poikkeuksellisen paljon jännitettä. Kärkiautoissa nähdään isoimpia muutoksia vuosikausiin, joten voimasuhteista ei ole vahvoja ennakkokäsityksiä. Valmistajien mestaruudesta ovat taistelemassa tuttuun tapaan Ford, Hyundai ja Toyota.Vuodesta 1997 saakka MM-sarjaa on ajettu tuotantoautoihin pohjautuvilla WRC-autoilla. Näiden kohdalla esimerkiksi autojen korirakenteet ovat tuoneet omia rajoitteitaan autojen suunnitteluun. Tänä vuonna siirrytään kilpailemaan täysin uusilla Rally1-luokan autoilla, jotka rakentuvat putkirunkokehikon ympärille. Uuden rakenteen kerrotaan tarjoavan huomattavasti paremman suojan ohjaamon sisälle, minkä lisäksi se helpottaa esimerkiksi turvakaarien sijoittamista. Autojen muotoja rajoitetaan joka suuntaan minimimitoilla. Ulkoisesti autot muuttuvat hieman edeltäjiään hillitymmiksi, siellä aerodynamiikkaa on karsittu kustannusten karsimiseksi. Ajettavuuteen vaikuttavat alustan niukemmat joustovarat ja aktiivisesta keskitasauspyörästöstä luopuminen. Vaihteita autoista löytyy viisi kappaletta ja kuljettajan täytyy vaihtaa ne ”vanhaan tapaan” erillisellä kepillä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySähköpotkua voimalinjaanAutojen keulalta löytyy perustaltaan sama 1,6-litrainen nelisylinterinen turboahdettu polttomoottori, joka on vauhdittanut WRC-autoja vuodesta 2017 lähtien. Voimaa se tarjoaa noin 280 kW eli 380 hevosvoimaa ja vääntöä 420 newtonmetriä.Uusista Rally1-luokan autoista löytyy polttomoottorin lisäksi taka-akseliston yhteyteen sijoitettu hybridiyksikkö. Tämä sisältää 3,9 kWh:n akuston sekä parhaimmillaan 100 kW (136 hv) tehoa ja 180 newtonmetriä vääntöä tarjoavan sähkömoottorin. Näin ollen uusien Rally1-luokan autojen hetkelliseksi yhteistehoksi kirjataan yli 500 hevosvoimaa. Hybridiyksikkö tuo luonnollisesti autoon hieman lisäpainoa ja uusien autojen minipaino on 1 260 kiloa entisen 1 190 kilon sijaan.Kuten teholukemista voi päätellä, ovat uudet autot suoralla hieman edeltäjiään nopeampia. Fordin julkaisemien tietojen mukaan auto saavuttaa 100 km/h nopeuden asfaltilla ja soralla noin 3,2 sekunnissa. Lisäpaino, vähennetty aerodynamiikka ja alustan rajoitukset puolestaan tekevät autoista edeltäjiään hitaampia esimerkiksi kovavauhtisilla sorateillä.Hybridijärjestelmän avulla uudet Rally1-luokan autot voivat ajaa noin 10 kilometrin matkan pelkän sähkön turvin. Tätä ominaisuutta tullaan käyttämään esimerkiksi huoltoalueilla ja niiden läheisyydessä. Sähkömoottori toimii katukäyttöisten hybridiautojen tapaan myös generaattorina, mikä mahdollistaa akun lataamisen ajon aikana jarrutusenergialla ja polttomoottorilla. Regeneroinnin maksimiteho on 30 kW. Akusto voidaan ladata myös ulkoisesta virtalähteestä esimerkiksi huoltoparkeissa ja lataaminen välillä 20–80 prosenttia kestää noin 20 minuuttia.Erikoiskokeen lähdössä hybridijärjestelmä antaa tehoa maksimissaan 10 sekunnin ajan, tai kunnes kuljettaja nostaa kaasupolkimen, tai painaa jarrua. Itse pätkää varten autoihin voidaan ohjelmoida kuljettajakohtaisesti kolme erilaista sähkökäytön ja energian talteenoton karttaa, joiden toiminta perustuu kaasu- ja jarrupolkimilta tulevaan tietoon. Kuljettajalla ei siis ole mahdollisuutta vaikuttaa hybridijärjestelmään yksittäisellä painikkeella.Uudet autot nähdään tositoimissa rallin MM-sarjan avauksessa 20.–23.1.2022 Monte Carlossa. Suomalaisväriä kärkitalleissa edustaa Toyotalla ajava Kalle Rovanperä. Myös Esapekka Lappi kuuluu alkavalla kaudella Toyotan miehitykseen, mutta hän jakaa auton vain osittaisen kauden ajavan Sébastian Ogierin kanssa. Monte Carlossa nähdään viime kausilta tuttujen nimien lisäksi rallin yhdeksänkertainen maailmanmestari Sébastian Loeb, joka harrastelee MM-rallia tänä vuonna Fordin ratissa.Kuvat: Predrag Vuckovic / Red Bull Content Pool Lue lisää Kaikki artikkelit 18.6.2025 Uutinen Juhannusliikenteessä hyytyy vuosittain satoja autoja – tässä yleisimmät syyt matkan katkeamiseen 18.6.2025 Ajoneuvot Viistokattoinen, crossover-mallinen Nissan Leaf on nyt vihdoin tosiasia 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 14.6.2025 Uutinen Prätkällä töihin -päivä haluaa motoristit pyöriensä päälle 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 18.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Audi julkisti brutaalin dieselkäyttöisen superauton, R8 V12 TDI:n 19.6.2025 Koeajo Maistiainen: DS°8 – odotuksia on paljon, mutta niihin myös vastataan 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 20.6.2025 Matkailu Skandaalien sävyttämä klassikkoauto saapui Vehoniemen harjulle 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster