23.11.2020 Ajoneuvot Hyundai ja Ineos yhteistyöhön – saadaanko vetykäyttöinen Grenadier? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hyundai ja Ineos liittävät voimansa yhteen vetyteknologian ja polttokennoautojen edistämiseksi. Tulossa saattaa olla vedyllä toimiva Ineos Grenadier 4x4 -maastoauto. Hyundai ja Ineos ovat julkistaneet yhteistyönsä maailmanlaajuisen vetytalouden kehittämiseksi ja kasvattamiseksi. Hyundai ja Ineos tutkivat yhdessä mahdollisuuksia vedyn tuotannon jo jakelun suhteen sekä vetyratkaisujen ja -teknologioiden käyttöönottamiseen. Molempien tarkempana tavoitteena on löytää Euroopassa sekä julkisen että yksityisen sektorin vetyprojekteja vedettäväkseen.Hyundai lienee lukijoille tuttu erittäin suurena ja merkittävänä autonvalmistajana. Sen sijaan Ineos on tunnettu kemianteollisuudessa laajalti, mutta näkyy suoraan kuluttajalle ehkä vähemmän. Ineos on laajentanut hiljattain myös autonvalmistukseen nimellä Ineos Automotive.Sopimukseen sisältyykin Hyundain jo olemassa olevan polttokennovoimalinjan soveltuvuuden arviointi kummasti Land Rover Defenderiä muistuttavaan Ineos Grenadier 4x4 -maastoautoon. Ineos haluaa laajentaa voimalinjojensa valikoimaa ja tämä merkille suuri askel tuolla saralla.Hyundai Nexo hyödyntää tuota vedyllä toimivaa polttokennovoimalinjaa, joten Moottori on koeajanut sen jo vuonna 2018. Tuolloin Vety-Hyundain toimintasäteeksi luvattiin WLTP-mittaustavalla noin 670 kilometriä, johon vaadittiin tankkeihin mahtunut 156 litraa vetyä. Hyundai aloitti polttokennoautojen sarjatuotannon jo vuonna 2013, joten se on ehtinyt kerätä rutkasti kokemusta aiheesta ja se on kiistatta tällä hetkellä eräs aiheeseen paneutuneimmista merkeistä Hondan ja Toyotan kanssa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHyundai ja IneosHyundai näkee yhteistyön myös askeleena kohti vedyn laajempaa käyttöä. Lisäksi Hyundai näkee synergiaetuja polttokennotuntemuksen ja kemianteollisuuden osaamisen yhdistämisessä.– Ineosin siirtyminen polttokennoauton, ja koko vetyyn pohjautuvan ekosysteemin, kehitykseen on jälleen yksi virstanpylväs matkalla kohti vastuullista ja puhdasta liikkumista, sanoi Hyundai Motor Companyn polttokenno-osaston johtaja Saehoon Kim.Ineos uskoo sopimuksen auttavan molempia vetyteknologian kehittämisessä. He uskovat polttokennon mahdollisuuteen tarjota taloudellisesti järkevä ja paikallispäästötön vaihtoehto nelivetoisten maastoautojen tuleville omistajille.Ineos tuottaa jo tällä hetkellä 300 000 tonnia vetyä joka vuosi pääosin omien kemiallisten prosessiensa sivutuotteena. Itse asiassa Ineos on Euroopan suurin vedyn tuottaja elektrolyysillä, eli uusiutuvalla energialla.Hyundai Motor Group kertoi vuonna 2018 tahtovansa kasvattaa polttokennoautojen vuosituotantoa 700 000 autoon vuoteen 2030 mennessä. Tämä on varmasti tärkeä askel tuolla tiellä.Lähde ja kuvat: Hyundai ja Ineos Lue lisää Kaikki artikkelit 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 18.12.2024 Automatkailu Ulkomaille automatkaileva, ensi vuonna helpottuu – Vihreä kortti digitaaliseksi 17.12.2024 Uutinen Tämäkin oli kiinalaisille autoille langetettujen rangaistustullien vaikutusta – suuri määrä hybridejä myyntiin 17.12.2024 Autoilu Vähäpäästöisten autojen pysäköintialennus Helsingissä loppuu monilta ensi vuonna Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz 250 TD ja ihanat ajomuistot syysretkeltä 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja