23.11.2020 Ajoneuvot Hyundai ja Ineos yhteistyöhön – saadaanko vetykäyttöinen Grenadier? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hyundai ja Ineos liittävät voimansa yhteen vetyteknologian ja polttokennoautojen edistämiseksi. Tulossa saattaa olla vedyllä toimiva Ineos Grenadier 4x4 -maastoauto. Hyundai ja Ineos ovat julkistaneet yhteistyönsä maailmanlaajuisen vetytalouden kehittämiseksi ja kasvattamiseksi. Hyundai ja Ineos tutkivat yhdessä mahdollisuuksia vedyn tuotannon jo jakelun suhteen sekä vetyratkaisujen ja -teknologioiden käyttöönottamiseen. Molempien tarkempana tavoitteena on löytää Euroopassa sekä julkisen että yksityisen sektorin vetyprojekteja vedettäväkseen.Hyundai lienee lukijoille tuttu erittäin suurena ja merkittävänä autonvalmistajana. Sen sijaan Ineos on tunnettu kemianteollisuudessa laajalti, mutta näkyy suoraan kuluttajalle ehkä vähemmän. Ineos on laajentanut hiljattain myös autonvalmistukseen nimellä Ineos Automotive.Sopimukseen sisältyykin Hyundain jo olemassa olevan polttokennovoimalinjan soveltuvuuden arviointi kummasti Land Rover Defenderiä muistuttavaan Ineos Grenadier 4x4 -maastoautoon. Ineos haluaa laajentaa voimalinjojensa valikoimaa ja tämä merkille suuri askel tuolla saralla.Hyundai Nexo hyödyntää tuota vedyllä toimivaa polttokennovoimalinjaa, joten Moottori on koeajanut sen jo vuonna 2018. Tuolloin Vety-Hyundain toimintasäteeksi luvattiin WLTP-mittaustavalla noin 670 kilometriä, johon vaadittiin tankkeihin mahtunut 156 litraa vetyä. Hyundai aloitti polttokennoautojen sarjatuotannon jo vuonna 2013, joten se on ehtinyt kerätä rutkasti kokemusta aiheesta ja se on kiistatta tällä hetkellä eräs aiheeseen paneutuneimmista merkeistä Hondan ja Toyotan kanssa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHyundai ja IneosHyundai näkee yhteistyön myös askeleena kohti vedyn laajempaa käyttöä. Lisäksi Hyundai näkee synergiaetuja polttokennotuntemuksen ja kemianteollisuuden osaamisen yhdistämisessä.– Ineosin siirtyminen polttokennoauton, ja koko vetyyn pohjautuvan ekosysteemin, kehitykseen on jälleen yksi virstanpylväs matkalla kohti vastuullista ja puhdasta liikkumista, sanoi Hyundai Motor Companyn polttokenno-osaston johtaja Saehoon Kim.Ineos uskoo sopimuksen auttavan molempia vetyteknologian kehittämisessä. He uskovat polttokennon mahdollisuuteen tarjota taloudellisesti järkevä ja paikallispäästötön vaihtoehto nelivetoisten maastoautojen tuleville omistajille.Ineos tuottaa jo tällä hetkellä 300 000 tonnia vetyä joka vuosi pääosin omien kemiallisten prosessiensa sivutuotteena. Itse asiassa Ineos on Euroopan suurin vedyn tuottaja elektrolyysillä, eli uusiutuvalla energialla.Hyundai Motor Group kertoi vuonna 2018 tahtovansa kasvattaa polttokennoautojen vuosituotantoa 700 000 autoon vuoteen 2030 mennessä. Tämä on varmasti tärkeä askel tuolla tiellä.Lähde ja kuvat: Hyundai ja Ineos Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen