5.12.2020 Ajoneuvot Hyundai lupaa uudelle sähköiselle perusrakenteelleen 500 km kantaman ja 100 km toimintamatkaa viiden minuutin latauksella Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Korealaiset debytoivat täysin sähköisen e-GMP -perusrakenteen ensi vuonna Hyundai Ioniq 5 -kaupunkimaasturin voimin. Valmistaja valotti hieman ominaisuuksia, joita uusi sähköautosukupolvi tulee tarjoamaan. Hyundai kertoi aiemmin julkaisevansa muutaman seuraavan vuoden aikana kolme uutta sähköautoa, jotka tulevat kantamaan omaperäisiä nimiä Ioniq 5, Ioniq 6 ja Ioniq 7. Mallit tulevat pohjautumaan valmistajan sähköautoille suunnittelemalle e-GMP -perusrakenteelle, josta on saatu nyt hieman lisätietoja.Perusrakennetta on suunniteltu tähdäten pitkään toimintamatkaan, dynaamiseen ajettavuuteen ja matalaan energiankulutukseen. Rakenteeseen perustuvat sähköautot voivat olla taka- tai nelivetoisia, kuten esimerkiksi Volkswagen-ryhmän MEB-perusrakenteen autot. Moottorit sijaitsevat aina vetävän akselin yhteydessä. Sähköautojen perusrakenteet ovat varsin joustavia ja pohjarakennetta tullaankin käyttämään C-segmentin autoista ylöspäin, aina Hyundai Palisaden tapaiseen seitsenpaikkaiseen crossoveriin saakka.Korealaisten tavoitteena on vauhdittaa uudella arkkitehtuurillaan sähköautomyyntiään. Pohjalevyä käyttävien Hyundain, Kian ja Genesiksen tarkoituksena on myydä yhteensä miljoona täyssähköautoa vuoteen 2025 mennessä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää energiatehokkuuttaJo nykyisen sukupolven Kia ja Hyundai -sähköautot ovat energiatehokkuudeltaan varsin hyviä, mutta valmistaja lupailee alusta pitäen sähköautoksi suunniteltujen mallien olevan vieläkin parempia.Uuden perusrakenteen avulla suorituskykyisimmät mallit kiihtyvät valmistajan mukaan nollasta sataan alle 3,5 sekunnissa ja saavuttaa parhaillaan 260 kilometrin tuntinopeuden.Akkuvariaatiosta (joita ei ole vielä paljastettu) riippuen e-GMP -autoissa voi olla valmistajan mukaan jopa 500 kilometrin toimintamatka, ja akun luvataan latautuvan parhaillaan 80 prosentin varaukseen 18 minuutissa 350 kilowatin pikalaturissa. Nopean latauksen osatekijänä on 800 voltin akustojännite. Parhaillaan 100 kilometrin toimintamatkan luvataan latautuvan viidessä minuutissa.Monikäyttöinen latauslaiteUutta lataamisessa on sen mahdollisuus myös toiseen suuntaan – uusi vaihtovirtalatauslaite mahdollistaa sen käyttämistä invertterinä 110 tai 220 voltin jännitteellä – maksimiteho on 3,5 kW.Teknisiä innovaatioita on myös nelivetomallin etumoottorissa. Kun vetoa ei tarvita eturenkailla, neliveto kytkeytyy pois irrottamalla vetoakselit mekaanisesti moottorista.Vaikka sähkövoimalinjojen huoltotarve on alhaisempi, autonasentajille riittänee töitä jatkossakin vaikkei voimalinja takkuaisikaan: e-GMP -perusrakenteessa auton takaosassa on nimittäin yhteensä kymmenen tukivartta.Ensimmäinen e-GMP -pohjalevylle rakentuva auto tulee olemaan keskikokoinen crossover Ioniq 5, jonka on tarkoitus tulla markkinoille jo ensi vuonna. Saman vuoden aikana myös Kia tulee debytoimaan vastaavanlaisella mallilla.Lähde ja kuvat: Hyundai Lue lisää Kaikki artikkelit 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?