27.1.2023 Ajoneuvot Hyundai paljasti lisää tietoja uudesta Konasta – täyssähkömalli esitellään maaliskuussa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Edelleen elämme aikaa ennen uuden ja suuremman Konan virallista ensiesittelyä, mutta tässä vaiheessa kasassa on lisää kuvia sekä tietoja polttomoottori- ja hybridimalleista, tiloista ja teknologiasta. Toiseen polveen siirtyessään Hyundai Kona ottaa jokseenkin aiemmasta poikkeavan roolin, sillä se kasvaa melko tuntuvasti kokoa, ja on lisäksi vielä enemmän valtavirrasta poikkeavan näköinen. 15 senttimetriä pidempänä ja 2,5 senttiä leveämpänä uusi Kona venyttää jo segmentin käsitettä, vaikka Hyundain kattauksessa malli istuukin edelleen omalla paikallaan Bayonin ja Tucsonin välissä.Suurentunut koko, mukaan lukien 6 senttiä pidempi akseliväli, tietävät oikein hyvää Konan sisätiloille. Esimerkiksi takajalkatilat ovat Hyundain mukaan kasvaneet 7,7 sentillä ja pääntila takana reilulla senttimetrillä. Olkapäätila (ovipaneeleiden väli) takaistuimilla on valmistajan mukaan luokkansa suurin, 1 402 millimetriä. Etuistuimet ovat vain 8,5 senttiä paksut, mikä tekee vieläpä hyvää takaistuinten polvitilalle. Takaistuimet kaatuvat kokonaan, jolloin etuistuinten taakse jää 723 litran- tai pakettiautokielellä reilun 0,7 kuution tavaratila.Edessä vaihteenvalitsin on siirretty ohjauspylvääseen, mikä vapauttaa tilaa keskikonsolista muuhun käyttöön, kuten vaikkapa langattomaan puhelintelakkaan. Teknologian osalta tiedossa on lisäksi ainakin tietoviihdejärjestelmän langattomat päivitykset, ovien kaukolukitus älylaitteella, etuistuinten muistillinen sähkösäätö sekä ohjelmoitava tavaratilan luukku.Niin ikään äänieristykseen on kiinnitetty ekstrahuomiota tuplalaminoidun tuulilasin, ääntä absporboivien materiaalien, paksumpien mattojen sekä ainakin Korean markkinoilla 19-tuumaisten vanteiden yhteyteen saatavien matalan melutason renkaiden ansiosta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVasta osa voimalinjoista julkistettuNoin paria kuukautta ennen virallista ensi-iltaa Hyundai paljasti Korean markkinoille suunnattavat Konan polttomoottori- ja hybridivaihtoehdot. Maaliskuussa selvinnee täyssähkövoimalinjan yksityiskohtien lisäksi, missä muodossa nämä mäntämoottoria hyödyntävät Konat tulevat Eurooppaan. Mutta kuten jo aiemmin tiedettiin, uusi Kona on kuin onkin suunniteltu lähtökohtaisesti sähköautoksi.Bensiinimoottorivaihtoehtoja on kaksi, turbolla tai ilman. Turbomoottori, 1,6-litrainen T-GDi, yltää 198 hevosvoimaan ja 265 newtonmetriin. Atkinson-kiertoa hyödyntävä 2-litrainen vapaastihengittävä yhdistyy portaattomaan automaattilaatikkoon, tarjoillen 149 hevosvoimaa ja 180 newtonmetriä.Kona sivuuttaa tälläkin kertaa lataushybridit, mutta perinteinen itselataava hybridi perustuu 1,6-litraiseen ahtamattomaan bensiinimoottoriin, joka yhdessä sähkömoottorin kanssa tuottaa 141 hevosvoimaa ja 265 newtonmetriä.Lähde ja kuvat: Hyundai Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 3.7.2025 Sähköautot Kempowerista Allegon pääkumppani – ensimmäiset pikalatausasemat käyttöön Euroopassa syksyllä 2025 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot ”10 vuotta liian aikaisin” – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Sähköautot Tesla toimitti ensimmäisen itseajavan auton asiakkaalle Texasissa – täysin ilman kuljettajaa 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella