27.2.2018 Ajoneuvot Hyundailta täyssähköinen SUV Eurooppaan – tässä on Kona electric Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hyundai Kona electric yhdistää kaksi nopeimmin kasvavaa autoteollisuuden trendiä: sähköisen liikkumisen ja SUV-korimallin. Hyundai-malliston uusin jäsen on Kona electric, joka vahvistaa valmistajansa mukaan Hyundai Motorin asemaa myös ekoautovalmistajana.Nostaa rimaa leimaamalla itsensä ensimmäiseksi autonvalmistajaksi Euroopassa, joka ottaa kompaktin täyssähkö-SUV:n sarjatuotantoon.Valmistajan "vihreä mallistoon" kuuluu jo nyt muun muassa sarjatuotantoinen Fuel Cell -vetyauto ix35 sekä sen pian esiteltävä seuraaja – Hyundai Nexo.Tarjolla on myös Moottorin vuoden kestävässä käyttötestissä oleva Hyundai Ionic, joka tarjoaa yhteen korimalliin peräti kolme vaihtoista sähköistä voimalinjaa: täyssähköauton, hybridin ja ladattavan hybridin. Testiauto edustaa vaihtoehdoista ensimmäistä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKompakti kaupunkimaasturiHyundai Kona electric on kompaktin kokoluokan SUV, jonka leveys on 1 800 mm. Hyundai Konaan verrattuna uutuus on 4 180 mm:n pituudellaan 15 mm pidempi ja 1 570 mm korkeudellaan 20 mm korkeampi. Akseliväli on 2 600 mm.Matkustajille ja matkatavaroille tilaa on varattu seuraavasti: etumatkustajien jalkatila on 1 054 mm ja takapenkillä 850 mm. Tavaratilan koko on 332 litraa latauskaapelin ollessa matkassa mukana.Hyundai Kona electric on ilmeikäs. Kona electricin erottaa Konasta muun muassa suljettu etusäleikkö, joka kohentaa auton visuaalista ilmettä ja aerodynamiikkaa. Etuosassa huomio kiinnittyy mys led-päiväajovalojen ja led-ajovalojen yhdistelmään.Valmistajan mukaan uuteen Kona electriciin on valittavissa 21 erilaista väriyhdistelmää seitsemästä ulkovärivaihtoehdosta ja kolmesta katto- ja ulkopeilien värivaihtoehdosta.Kaksi tehoversiotaHyundai Kona electric tulee markkinoille kahdella vaihtoehtoisella tehoversiolla ja valmistaja lupaa autolle niistä tehokkaammalle lähes 470 kilometrin toimintamatkan. Perusversiossa akun kapasiteetti on 39,2 kWh, tehoa 135 hv (99 kW) ja toimintamatka yhdellä latauksella on jopa 300 km. Perusversion energiankulutus on alle 14,8 kWh/100 km.Tehokkaammassa versiossa akun kapasiteetti on 64 kWh ja tehoa on 204 hv (150 kW). Tehoversion energiankulutus on 15,2 kWh/100 km ja se kiihtyy 0-100 km/h 7,6 sekunnissa. Molempien versioiden vääntömomentti on 395 Nm ja huippunopeus 167 km/h.Hyundai käyttää täysin uudessa Hyundai Kona electricissä litium-ioni-polymeeriakkuja perinteisten nikkelimetallihydridiakkujen sijaan.Akun lataaminen 7,2 kW:n latauslaitteella kestää tehoversiossa 9 tuntia 40 minuuttia ja perusversiossa 6 tuntia 10 minuuttia. Kona electricissä on myös valmius ladata akku 100 kW:n latausasemalla 80 %:iin noin 54 minuutissa.Auton vakiovarusteluun kuuluu Schuko-pistokkeeseen sopiva ICCB-latauskaapeli (in-cable control box). Latauspistoke sijaitsee auton keulalla. Hyundain mukaan Kona electric hyödyntää myös jarrutusenergian talteenottoa, jonka voimakkuutta kuljettaja voi säätää ohjauspyörän takaa.Tekniikkaa ja turvallisuuttaHyundai Kona electrisissä on Ioniq-mallistosta tuttu digitaalinen mittaristo, josta on helppoa seurata muun muassa nopeusmittaria, akun varaustasoa ja energiankulutusta. Lisäksi uutuudessa on seitsemän tuuman multimedianäyttö. Tuulilasinäyttö tarjoaa tarvittavat ajotiedot suoraan kuljettajan näkökenttään siten, että huomio pysyy turvallisesti liikenteessä.Yksi varusteista on valmistajan kertoman mukaan myös mukautuva vakionopeudensäädin. Järjestelmä kiihdyttää ja jarruttaa autoa automaattisesti. Liikenteen pysähtyessä Stop & Go -järjestelmä käyttää auton jarruja pysähdykseen asti. Järjestelmä toimii 0-180 km/h nopeusalueella.Hyundai Kona electric lupaa myös laajan valikoiman liitettävyyspalveluita, kuten infotainment-järjestelmän, joka yhdistää navigointi-, media- ja esimerkiksi Apple CarPlay ja Android Auto -valmiudet sekä mahdollistaa matkapuhelimen langattoman latauksen.Auto on myös varustettu yhtiön uusimmalla aktiivisella turvallisuus- ja kuljettajaa avustavalla SmartSense-tekniikalla, johon kuuluvat törmäysvaroitin, kaista-avustin, kuolleen kulman tunnistus ja kaistanvaihtoavustin, risteävän liikenteen varoitus, kuljettajan vireystilan valvonta ja ajovaloautomatiikka.Hyundai Kona electric saapuu Euroopan markkinoille kesällä 2018. Suomen osalta aikatauluja ja hintoja ei ole vielä toistaiseksi vahvistettu.Lähde ja kuvat HyundaiLue myös: Vuosi sähkölläMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 18.12.2024 Automatkailu Ulkomaille automatkaileva, ensi vuonna helpottuu – Vihreä kortti digitaaliseksi 17.12.2024 Uutinen Tämäkin oli kiinalaisille autoille langetettujen rangaistustullien vaikutusta – suuri määrä hybridejä myyntiin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Klassikko Klassikko: Škoda Octavia RS vm. 2000 – Willkommen in der Familie! 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja