27.2.2018 Ajoneuvot Hyundailta täyssähköinen SUV Eurooppaan – tässä on Kona electric Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hyundai Kona electric yhdistää kaksi nopeimmin kasvavaa autoteollisuuden trendiä: sähköisen liikkumisen ja SUV-korimallin. Hyundai-malliston uusin jäsen on Kona electric, joka vahvistaa valmistajansa mukaan Hyundai Motorin asemaa myös ekoautovalmistajana.Nostaa rimaa leimaamalla itsensä ensimmäiseksi autonvalmistajaksi Euroopassa, joka ottaa kompaktin täyssähkö-SUV:n sarjatuotantoon.Valmistajan "vihreä mallistoon" kuuluu jo nyt muun muassa sarjatuotantoinen Fuel Cell -vetyauto ix35 sekä sen pian esiteltävä seuraaja – Hyundai Nexo.Tarjolla on myös Moottorin vuoden kestävässä käyttötestissä oleva Hyundai Ionic, joka tarjoaa yhteen korimalliin peräti kolme vaihtoista sähköistä voimalinjaa: täyssähköauton, hybridin ja ladattavan hybridin. Testiauto edustaa vaihtoehdoista ensimmäistä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKompakti kaupunkimaasturiHyundai Kona electric on kompaktin kokoluokan SUV, jonka leveys on 1 800 mm. Hyundai Konaan verrattuna uutuus on 4 180 mm:n pituudellaan 15 mm pidempi ja 1 570 mm korkeudellaan 20 mm korkeampi. Akseliväli on 2 600 mm.Matkustajille ja matkatavaroille tilaa on varattu seuraavasti: etumatkustajien jalkatila on 1 054 mm ja takapenkillä 850 mm. Tavaratilan koko on 332 litraa latauskaapelin ollessa matkassa mukana.Hyundai Kona electric on ilmeikäs. Kona electricin erottaa Konasta muun muassa suljettu etusäleikkö, joka kohentaa auton visuaalista ilmettä ja aerodynamiikkaa. Etuosassa huomio kiinnittyy mys led-päiväajovalojen ja led-ajovalojen yhdistelmään.Valmistajan mukaan uuteen Kona electriciin on valittavissa 21 erilaista väriyhdistelmää seitsemästä ulkovärivaihtoehdosta ja kolmesta katto- ja ulkopeilien värivaihtoehdosta.Kaksi tehoversiotaHyundai Kona electric tulee markkinoille kahdella vaihtoehtoisella tehoversiolla ja valmistaja lupaa autolle niistä tehokkaammalle lähes 470 kilometrin toimintamatkan. Perusversiossa akun kapasiteetti on 39,2 kWh, tehoa 135 hv (99 kW) ja toimintamatka yhdellä latauksella on jopa 300 km. Perusversion energiankulutus on alle 14,8 kWh/100 km.Tehokkaammassa versiossa akun kapasiteetti on 64 kWh ja tehoa on 204 hv (150 kW). Tehoversion energiankulutus on 15,2 kWh/100 km ja se kiihtyy 0-100 km/h 7,6 sekunnissa. Molempien versioiden vääntömomentti on 395 Nm ja huippunopeus 167 km/h.Hyundai käyttää täysin uudessa Hyundai Kona electricissä litium-ioni-polymeeriakkuja perinteisten nikkelimetallihydridiakkujen sijaan.Akun lataaminen 7,2 kW:n latauslaitteella kestää tehoversiossa 9 tuntia 40 minuuttia ja perusversiossa 6 tuntia 10 minuuttia. Kona electricissä on myös valmius ladata akku 100 kW:n latausasemalla 80 %:iin noin 54 minuutissa.Auton vakiovarusteluun kuuluu Schuko-pistokkeeseen sopiva ICCB-latauskaapeli (in-cable control box). Latauspistoke sijaitsee auton keulalla. Hyundain mukaan Kona electric hyödyntää myös jarrutusenergian talteenottoa, jonka voimakkuutta kuljettaja voi säätää ohjauspyörän takaa.Tekniikkaa ja turvallisuuttaHyundai Kona electrisissä on Ioniq-mallistosta tuttu digitaalinen mittaristo, josta on helppoa seurata muun muassa nopeusmittaria, akun varaustasoa ja energiankulutusta. Lisäksi uutuudessa on seitsemän tuuman multimedianäyttö. Tuulilasinäyttö tarjoaa tarvittavat ajotiedot suoraan kuljettajan näkökenttään siten, että huomio pysyy turvallisesti liikenteessä.Yksi varusteista on valmistajan kertoman mukaan myös mukautuva vakionopeudensäädin. Järjestelmä kiihdyttää ja jarruttaa autoa automaattisesti. Liikenteen pysähtyessä Stop & Go -järjestelmä käyttää auton jarruja pysähdykseen asti. Järjestelmä toimii 0-180 km/h nopeusalueella.Hyundai Kona electric lupaa myös laajan valikoiman liitettävyyspalveluita, kuten infotainment-järjestelmän, joka yhdistää navigointi-, media- ja esimerkiksi Apple CarPlay ja Android Auto -valmiudet sekä mahdollistaa matkapuhelimen langattoman latauksen.Auto on myös varustettu yhtiön uusimmalla aktiivisella turvallisuus- ja kuljettajaa avustavalla SmartSense-tekniikalla, johon kuuluvat törmäysvaroitin, kaista-avustin, kuolleen kulman tunnistus ja kaistanvaihtoavustin, risteävän liikenteen varoitus, kuljettajan vireystilan valvonta ja ajovaloautomatiikka.Hyundai Kona electric saapuu Euroopan markkinoille kesällä 2018. Suomen osalta aikatauluja ja hintoja ei ole vielä toistaiseksi vahvistettu.Lähde ja kuvat HyundaiLue myös: Vuosi sähkölläMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 14.3.2025 Uutinen Moottorin haastattelu: Toyota ei usko solid state -akkujen tulevan massatuotantoon vielä vuosikausiin 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 22.3.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën DS by Vernagallo Stile 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 22.3.2025 Kotimaanmatkailu Moottori 100 vuotta: Koronakuplassa Ranualla 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa - uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle