Mainos (teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy
Audi saattaa olla ensimmäinen autonvalmistaja, joka korvaa perinteiset peilit nykyteknologialla.
Kun vuonna 2040 autoaiheisessa pubivisassa kysytään ”mikä autonvalmistaja toi ensimmäisenä virtuaalipeilit suursarjatuotantoautoihin?”, lienee oikea vastaus Audi. Saksalaismerkki nimittäin ilmoittaa e-tron -täyssähkömallinsa saapuvan tietyille markkinoille kameroilla ja näytöillä toteutetuilla peileillä.
AIemmin vastaavaa teknologiaa on hyödyntänyt muuan muassa Volkswagenin hyvin pieniä määriä valmistettu ”yhden litran auto” XL1.
Audi kertoo lisävarusteisten virtuaalipeilien tarjoavan uuden teknologiakokemuksen lisäksi ihan oikeaa käytännön hyötyä. Perinteisten peilien paikalla olevien kameroiden kuva välitetään ovien nurkkiin asennettuihin 7-tuumaisiin oled-näyttöihin. Näyttöjen sisältöä voi muokata esimerkiksi moottoritien, käännösten ja pysäköinnin ajaksi, ja lisäksi kuvaa voi liikuttaa ja zoomata.
Mainos (teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy
Yksinkertaisen ja varmatoimisen peilin korvaaminen kameroilla ja näytöillä voi kuulostaa monimutkaiselta kikkailulta, mutta taustalla on paljon aerodynaamisia ja etenkin aeroakustisia – siis ilman suhinoinoihin – liittyviä etuja. Ja jos kamerateknologia toimii riittävän hyvin hämärässäkin, voi uusi järjestelmä tarjota perinteistä miellyttävämmän käyttökokemuksen.
Peilien lisäksi Audi paljasti odotetun sähköautonsa sisustan. Lehdistötiedotteessa ilmettä esitellään vuolain sanakääntein, mutta käytännössä kyse on jatkojaloste uudessa A8-edustusautossa esitellystä tyylistä. Toisin sanoen yksinkertaisen tyylikkäitä ja pelkistettyjä muotoja, joiden keskeltä voi löytää kahdella kosketusnäytöllä toteutetun tietoviihdejärjestelmän.
Lähikuva Audi e-tronin vaihdekepistä paljastaa mielenkiintoisen yksityiskohdan: Audi näyttää luottavan perinteiseen liikuteltavaan vaihteensiirtoon, joskin kuvasta on vaikea sanao, liikkuuko koko rannetukena toimiva alue, vai vain sen päässä näkyvä hopeanharmaa osuus. Ainakin pysäköintiasento kytketään tämän harmaan alueen päädystä. Esimerkiksi Jaguar siirtyi I-Pace -sähköautossaan täysin painonapeilla tehtyyn vaihteensiirtoon.
Nyt onkin mielenkiintoista nähdä, miten eri autonvalmistajat sähköautonsa suunnittelevat: uuden teknologian auton halutaan tietysti erottuvan polttomoottorimalleista, mutta samalla yhdenmukaisuus vanhaan halutaan säilyttää.
Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde ja kuvat: Audi
Ilmoitukset