6.12.2024

Iäkkäiden henkilövahingot yleistyivät

Kuva Moottorin arkisto

Henkilövahinkojen määrät kasvoivat kaduilla sekä pysäköintialueilla ja vähenivät maanteillä.

Liikennevakuutuksesta korvatut vahingot jakautuvat omaisuus- ja henkilövahinkoihin. Vuonna 2023 tapahtuneista liikennevahingoista 14 864 eli 17 prosenttia oli henkilövahinkokorvauksiin johtaneita vahinkoja. Henkilövahinkojen määrä kasvoi edelliseen vuoteen nähden noin kaksi prosenttia.

Henkilövahinkojen määrät kasvoivat kaduilla sekä pysäköintialueilla ja vähenivät maanteillä.

Tiedot henkilövahingoista perustuvat Onnettomuustietoinstituutin (OTI) keräämiin tietoihin, jotka puolestaan perustuvat vakuutusyhtiöiltä vuosittain kerättyihin tietoihin korvatuista liikennevahingoista.

Henkilövahingot lisääntyivät yli 64-vuotiaiden ikäryhmässä. Alle 18-vuotiaiden henkilövahingot vähenivät.

Kasvua henkilövahingoissa oli erityisesti keväällä ja syksyllä, kesän tyypillisestikin korkeat henkilövahinkomäärät pysyivät ennallaan. Vaikka liikennevahinkojen piikkipäivät osuvat usein vaikeaan talvikeliin, henkilövahinkoja tapahtuu eniten kesäliikenteessä. Vuorokausikohtainen uhrimäärä on suurimmillaan kesäkuukausien vahingoissa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Näin eri tilastot eroavat

− OTIn liikennevahinkotilasto sisältää nelinkertaisen määrän henkilövahinkoja viralliseen liikenneonnettomuustilastoon verrattuna. Lisäksi tilasto sisältää myös maastoliikenneonnettomuudet. Liikennevahinkotilasto täydentää muita tieliikenneonnettomuustilastoja erityisesti lievempien vahinkojen osalta. Liikenneturvallisuuden kehityksestä saa kattavamman kuvan, kun vakavien turmien lisäksi tarkastellaan myös lievempiä kolareita, OTIn liikenneturvallisuusjohtaja Kalle Parkkari avaa liikennevahinkotilaston merkitystä.

Vahinkomäärältään OTIn liikennevahinkotilasto on maan laajin liikenneonnettomuustilasto.

Erilaisten tilastointiperusteiden vuoksi liikennevahinkotilasto eroaa virallisesta liikenneonnettomuustilastosta. Liikennekuolemien osalta liikennevahinkotilasto ei ole yhtä kattava kuin esimerkiksi virallinen liikenneonnettomuustilasto. Liikennevahinkotilastossa käytettävä vammautumisten luokittelu ei myöskään vastaa virallisen tilaston luokittelua.

Tämän tilaston lukuihin eivät sisälly Liikennevakuutuskeskuksen käsittelemät vahingot, kuten tuntemattoman, vakuuttamattoman tai ulkomaisen moottoriajoneuvon aiheuttamat vahingot sekä vakuuttamisvelvollisuudesta vapautettujen ajoneuvojen aiheuttamat vahingot.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat