11.1.2022 Liikenne Iäkkäiden sähköinen liikkuminen – vinkit Liikenneturvalta ja Autoliitolta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköisten kulkuneuvojen kirjo voi aiheuttaa hämmennystä: kuljetaanko kävelijän vai pyöräilijän säännöillä ja missä kulkineella kuten sähköskootterilla saa ajaa? Erilaisia sähköisiä liikkumisvälineitä on liikenteessä kasvavissa määrin. Tämä voi synnyttää hämmennystä: kuljetaanko laitteella kävelijän tai pyöräilijän säännöillä, missä laitteella saa ajaa ja ylipäätänsä, mitä erilaisia ajoneuvoja liikenteessä oikein on.Sähköisen liikkumisvälineen kuten sähköskootterin tai -mopon kuljettajan tulee tietää, missä laitteella saa liikkua ja mitä sääntöjä on noudatettava.Liikenneturva julkaisi keväällä 2021 ikääntyville ja heidän läheisilleen suunnatun oppaan, jossa käsitellään laajasti sähköisiä liikkumisvälineitä. Opas on ollut kysytty ja kaivattu. Autoliitolla on omat ja suositut ikäautoilija-koulutuksensa.Kun Liikenneturva kysyi sähköajoneuvoyhtiö Skandilta ajoneuvoja lainaksi opastusvideoiden tekoa varten, löysivät toimijat toisensa ja havaitsivat, että liikennesääntöjen tuntemuksessa on puutteita.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAutolla ajon jälkeenYhteistyön keskiöön valikoitui luontevasti halu edistää ikääntyneiden ihmisten turvallista liikkumista ja liikennesääntöjen tuntemusta. Ikääntyneelle tarve kevyen sähköajoneuvon käyttöön saattaa herätä vasta kun ajoterveys ei enää riitä autolla ajoon.Liikenneturvasta kerrotaan, että yhteistyön pontimena on myös tarve muistuttaa ikäihmisiä siitä, että liikenteessä on tärkeätä huomioida esimerkiksi muuttuva ajokeli. Iän myötä myös ajokuntoon ja havainnointikykyyn tulee kiinnittää erityistä huomiota.Onnettomuuksien ennaltaehkäisyäLiikenneturvan suunnittelija Mia Nyholm tähdentää, että liikkujan ikäryhmästä riippumatta on aina ennen ajoneuvon käyttöä perehdyttävä laitteen toimintaan ja tunnettava liikennesäännöt.– Tutkimustietoa onnettomuuksista sähköisillä liikkumisvälineillä ei vielä laajasti ole. Vaaratilanteita ja onnettomuuksia halutaankin ennaltaehkäistä kertomalla ikäihmiselle aktiivisesti liikennesäännöistä ja muihin ajoon vaikuttavista asioista, Nyholm kertoo.– Kun kuljettaja on ajokunnossa ja ajaa itselleen tutulla laitteella liikennesääntöjä noudattaen, ajaminen on sujuvaa ja turvallista.Liikenneturvan laatima Sähköiset liikkumisvälineet opas löytyy täältä.Autoliitolla ikäautoilija-koulutuksiaAutoliitto on järjestänyt jo vuosia ikäautoilijakoulutuksia eri puolilla Suomea. Nykyään koulutukset toteutetaan webinaareina.– Asiantuntijan vinkit sekä kokemusten jakaminen muiden ikäautoilijoiden kanssa ovat osoittautuneet suosituksi ja hyväksi tavaksi käsitellä iän autoiluun tuomia erityispiirteitä, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen toteaa.Koulutuksiin ei ole ikärajaa. Tavoitteena on antaa ajamista ja autoilua helpottavia vinkkejä, jotta autoilu olisi turvallista ja voisi jatkua ehkä hieman pidempäänkin.Puolentoistatunnin webinaarissa pohditaan myös sitä, että mihin asti ajamista on ylipäätään järkevää jatkaa, jottei ole turvallisuuden näkökulmasta ongelma itselle tai kanssaliikkujille.Vaikeat ajo-olosuhteet nousevat koulutuksissa esiin, ja etenkin pimeällä ajaminen. Moni ikäautoilija kokee hämäränäön ongelmien vuoksi pimeän ajan vaikeaksi. Ongelmaksi nousevat myös yhtäaikaiset ajoon liittyvät tehtävät kuten valojen vaihtaminen ajon aikana sekä risteysajo.Myös auton hallintalaitteiden käyttö voi aiheuttaa pulmia. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTarve lisääntyy, väestö ikääntyyKevyiden sähköajoneuvojen, kuten sähkömopojen ja -skoottereiden, käyttö ei edellytä ajokorttia ennen vuotta 1985 syntyneiltä, eikä rekisteröintiä tai katsastusta. Tästä näkökulmasta tarkasteltuna ne ovat esimerkiksi ajokortittomille ikäihmisille yksi tapa liikkua arjessa omatoimisesti.Kevyiden sähköisten ajoneuvojen käyttötarve ei ole todennäköisesti vähenemässä.– Suomi ikääntyy vauhdilla. Reilu viidennes suomalaisista on yli 65-vuotiaita ja väestöennusteiden mukaan osuus vain kasvaa, Skandin toimitusjohtaja Miika Utoslahti pohtii.– Kaiken lähtökohtana on aina liikenneturvallisuus ja vanhusten kyky omaehtoiseen liikkumiseen itsenäisyyden säilyttämiseksi.Skandilla on esimerkiksi ajoneuvomalleja, joissa takavalojen alla olevat lisäpyörät estävät kaatumisen taaksepäin. Mallista riippuen on myös esimerkiksi automaattinen magneettijarru, joka pysäyttää laitteen, kun kaasukahva vapautetaan. Näin laki sanoo Liikenneturvan yhteyspäällikkö Leena Piippa valistaa, mitä laki sanoo. Tieliikennelain mukaan jalankulkua avustavien tai korvaavien liikkumisvälineiden käyttäjät ovat jalankulkijoita ja kevyen sähköajoneuvon ja moottorilla varustetun polkupyörän käyttäjistä on oma pykälä. Tieliikennelaki 2 §: ”Tässä laissa tarkoitetaan...jalankulkijalla jalan, suksilla, luistimilla tai vastaavilla välineillä liikkuvaa ja potkukelkan, lastenvaunujen, leikkiajoneuvon, pyörätuolin, jalankulkua avustavan tai korvaavan liikkumisvälineen tai vastaavan laitteen käyttäjää taikka polkupyörän tai mopon taluttajaa.” Tieliikennelaki 52 § kertoo puolestaan kevyen sähköajoneuvon ja moottorilla varustetun polkupyörän ajamisesta seuraavasti: ”Kevyttä sähköajoneuvoa ja moottorilla varustettua polkupyörää ajettaessa on noudatettava polkupyöräilijää koskevia liikennesääntöjä ja liikenteenohjauslaitteita. Sellaista itsestään tasapainottuvaa kevyttä sähköajoneuvoa, joka pysyy tasapainossa myös silloin, kun ajoneuvo ei liiku tai siinä ei ole kuljettajaa, saa kuljettaa myös jalkakäytävällä. Tällöin kuljettajan on annettava jalankulkijalle esteetön kulku.” Teksti: Marko Jokela Kuvat: Liikenneturva / Aleksi Makkonen, Skanda:3:{i:0;s:5:"40763";i:1;s:5:"47795";i:2;s:5:"61208";} Lue lisää Kaikki artikkelit 30.4.2025 Yleinen Ensin tariffit, sitten U-käännös – Trump höllää autoalan tariffitaakkaa 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin 29.4.2025 Liikenne Vappu tuo harrasteajoneuvot liikenteeseen – vanha auto vaatii erityistä huomiota 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 23.4.2025 Esittely Smart #5 – auto, jossa pienintä on 45390 euron hinta 23.4.2025 Autoilu Bensiini yhä suosituin käyttövoima – työsuhdeautoilijat sähköistyvät Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa - lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 28.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: torpedokeulainen Scania T124 -rekkaveturi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous