9.3.2024 Autoilu Ikääntynyt – arvioi näillä 12 kysymyksellä ajokykysi! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kysely: Autoilevista 65 vuotta täyttäneistä vastaajista joka seitsemäs on huomannut ajokykynsä heikentyneen iän myötä. Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen: "Moni ikäkuljettaja ei tiedosta ajokykynsä olevan heikentynyt." Ikä tekee tehtävänsä kaikille. Autoilu ja iän tuomat haasteet ovat yhtälö, johon tulee herätä ajoissa eli ennen kuin aiheutuu vaaratilanteita itselle tai kanssaliikkujille.Joka seitsemäs 65 vuotta täyttänyt autoilija on huomannut ajokykynsä heikentyneen iän myötä, kertoo Liikenneturvan tuore kysely. Omasta ajoterveydestä kannetaan myös huolta. Toisaalta useampi kuin neljä viidestä kertoo iän tuoman kokemuksen auttavan myös välttämään riskitilanteita liikenteessä.Liikenneturvan 65 vuotta täyttäneille suunnatussa kyselyssä lähes joka toinen vastaaja (44 %) on huomannut ikääntymisen tuoneen uudenlaisia haasteita liikenteessä liikkumiseen. Autoilevista vastaajista joka seitsemäs (15 %) on huomannut ajokykynsä heikentyneen iän myötä. Toisaalta suuri osa (83 %) ikäkuljettajista kokee, että kokemus auttaa välttämään riskitilanteita liikenteessä.Lähes joka kymmenes kuljettajista kertoo Liikenneturvan kyselyssä kantavansa huolta omasta ajoterveydestään ainakin hetkellisesti. He myös toivovat, että läheiset kertoisivat, jos he huomaavat ajokyvyssä muutoksia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVastaa rehellisesti!Omaa ajokykyä voi arvioida vastaamalla suoraan ja kaunistelematta 12 Liikenneturvan muotoilemaan kysymykseen joko kyllä tai ei. Ajokykyä on syytä arvioida perusteellisemmin, jos vastaa myönteisesti 2–3 kysymykseen.Kysymyksiä ovat esimerkiksi seuraavat:Onko läheisesi huolissaan ajamisesi turvallisuudesta? Onko sinulle sattunut useita läheltä piti -tilanteita ajaessasi tai pysäköidessäsi? Onko liikkeissäsi auton käsittelyä haittaavaa jäykkyyttä, hitautta tai pakkoliikkeitä?Perusteellisen ajokyvyn arvioinnin paikka on myös silloin, jos vastaa myönteisesti edes yhteen neljästä kysymyspatterin viimeisestä kysymyksestä, jotka ovat seuraavat:Onko poliisi pysäyttänyt sinut liikenteessä ajamisen ongelmien vuoksi? Onko sinulle sattunut viimeisen vuoden aikana toistuvasti peltikolareita? Ajautuuko autosi helposti kaistan vasempaan tai oikeaan reunaan tai pois omalta kaistalta? Onko sinulla ollut ajon aikana voimakasta väsymystä tai rattiin nukahtamisia?Liikenneturvan laatima kysymyslomake löytyy täältä. Lomakkeen täyttöohjeissa tähdennetään, että on tyypillistä, että autoilevan olo ei välttämättä tunnu sairaalta vähitellen etenevissä sairauksissa. ”Arvioi ajokykyäsi yhdessä läheistesi kanssa ja hakeudu terveydenhuoltoon, jos epäily ajokyvystä herää. Hoidettuna moni sairaus ei estä ajamista ja hoito myös monesti ylläpitää ajokykyä.”Ennakointi tärkeääLiikenneturvan suunnittelija Mia Nyholm muistuttaa, että ikääntyminen heikentää toimintakykyä vääjäämättä.– Usein ajotaidossa ei tapahdu muutoksia, vaan kyky ajaa turvallisesti erilaisissa tilanteissa heikentyy. Iän tuoma kokemus, osaaminen ja harkinta auttavat kuitenkin ennakoimaan ja välttämään monia riskejä. Tärkeää on tehdä oman voinnin seurannasta tapa ja tarkkailla ajokyvyssä tapahtuvia muutoksia.Älä pelkää kortin menettämistäNyholmin mukaan terveydellisten ongelmien ilmaantuessa lääkärille menoa ei kannata viivyttää sen takia, että pelkää ajo-oikeuden menettämistä.– Sairauden hoito tukee usein myös ajoterveyttä.Nyholm kertoo, että hitaammin etenevissä sairauksissa ei välttämättä itse huomaa edes merkittäviä muutoksia ajokyvyssä.– Läheiset yleensä tunnistavat merkit ja saattavat huomauttaa asiasta. Silloin kannattaa kuunnella.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOma tai poliisin päätösAutolla ajamisen lopettamiseen päädytään monin eri tavoin, muistuttaa Liikenneturva.Päätös voi olla itsenäinen, läheisten kannustama tai lääkärin tai poliisin tekemä. Lähtökohtaisesti ajamista ei tarvitse lopettaa ennen kuin ajokyvyn ja ajoterveyden muutokset sitä edellyttävät.”Moni ei tiedosta ajokyvyn heikentymistä”Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen on kiertänyt eri puolilla Suomea pitämässä ikäautoilijakoulutuksia jo toistakymmentä vuotta. Vesalainenkin muistuttaa, että ikäautoilija itse ei välttämättä ole aina oikea henkilö arvioimaan oman ajamisensa turvallisuutta.– Moni ikäkuljettaja ei tiedosta ajokykynsä olevan heikentynyt – ja vaikka tiedostaisikin – ei valitettavasti halua myöntää sitä sen enempää itselleen kuin läheisilleenkään.Vesalainen kyseenalaistaa myös puolison puolueettomuuden.– Ajokortista luopuminen tarkoittaa usein isoa elämänmuutosta, joka saattaa esimerkiksi tarkoittaa pois muuttamista omasta rakkaasta kodista, jossa on tullut asuttua vuosikymmeniä. Mikäli autolla liikkuminen on vain pariskunnan toisen osapuolen varassa, saattaa ajokortiton kumppanikin olla tietoisesti sokea puolisonsa ajamiseen ilmaantuneille ongelmille.Vesalainen kuuluttaakin jälkipolvien, kuten lasten ja lastenlasten, valveutuneisuutta asiassa.– Olisi tärkeää, että jälkipolvet aika-ajoin istahtaisivat ikäkuljettajan kyytiin ja muutenkin seuraisivat ajamista. Mikäli ajokyky alkaa epäilyttää, tulisi asiasta keskustella rakentavasti ikäautoilijan itsensä kanssa ja olla tarvittaessa yhteydessä myös häntä hoitavaan lääkäriin.Vesalainen myös muistuttaa, että ikääntymiseen ja sen tuomiin haasteisiin pitäisi varautua pitkällä aikavälillä.– Monessa perheessä on tapana, että aina vain sama henkilö hyppää ratin taakse, vaikka molemmilla olisikin voimassa oleva ajokortti. Kun toinen on vuosia – tai pahimmassa tapauksessa jopa vuosikymmeniä – ajamatta, ei auton rattiin palaaminen tunnu enää luontevalta eikä turvalliselta siinä kohtaa, kun enemmän ajanut puoliso joutuu lopettamaan autoilun. Jos taas molemmat olisivat ylläpitäneet ajotaitoaan säännöllisesti, voisi toinen vielä jatkaa kuljettajana, eikä asiaan liittyisi sen dramaattisempaa elämänmuutosta. Näin selvitettiin Liikenneturva selvitti ikääntyneiden ajatuksia ja kokemuksia liikenteestä ja liikkumisestä kyselyllä elo-lokakuussa 2023. Suomen Kyselytutkimus Oy:n toteuttamaan kyselyyn vastasi yhteensä 1100 iältään vähintään 65-vuotiasta henkilöä. Tieto kerättiin sekä puhelinhaastatteluna että sähköisellä kyselyllä. Teksti: Marko Jokela Kuva: Aleksi Makkonen / Liikenneturva Lähde Liikenneturva / Suomen Kyselytutkimus Oy, Ajokyky-kysymyslomake Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Autoilu Lasit särkyvät ja autot hyytyvät – nämä ovat kesäliikenteen kolmen kärki 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 1.7.2025 Testit Video: Autoliitto testasi – näin vaikeaa on pelastautua uppoavasta autosta 30.6.2025 Autoilu SKAL: Kuljetusalalla tarvitaan kesätyöntekijöitä 30.6.2025 Testit Testi: Akkukäyttöinen pumppu on kätevä kaveri – autoillessa, moottoripyöräillessä – tai vaikka jalkapallokentän reunalla 27.6.2025 Kuluttajat Yli 10-vuotiaassa BMW:ssä tuli lähes 5 000 euron remontti heti kauppojen jälkeen – jakopää ja ahdin piti vaihtaa ja renkaatkin olivat huonokuntoiset 27.6.2025 Testit Veto päälle – vertailussa polkupyörien peräkärryt Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Kuluttajat Yli 10-vuotiaassa BMW:ssä tuli lähes 5 000 euron remontti heti kauppojen jälkeen – jakopää ja ahdin piti vaihtaa ja renkaatkin olivat huonokuntoiset 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?