16.4.2019 Ajoneuvot Ikkuna tulevaisuuteen: Audi AI:ME on huomisen kaupunkiauto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audi AI:ME ottaa vapauden leikkiä villiä visioita tulevaisuuden kaupunkiautosta. Shanghain autonäyttelyssä paljastettu Audi AI:ME menee valmistajan näyttelyautosarjassa kauaskantoisimmalle tasolle. Se on tulevaisuustutkielma liikkumisesta rakennetussa ympäristössä sitten joskus. Sen voi nähdä toisena osana konseptiautosarjaa, jonka aloitti vuonna 2017 esitelty AIcon. Siinä missä Audi AIcon keskittyi pitkänmatkan liikkumiseen, on AI:ME "mitä jos?" -tyyppinen kurkistus kaupunkiautoiluun sitten joskus.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaupunkisukkulaAI:ME keskittyy sisätiloihin: 4,3 metrisen kaupunkisukkulan kerrotaan tarjoavan tilat 2–X:lle ihmiselle, enimmillään kuitenkin neljälle. Luonnollisesti liikkumisen kerrotaan olevan autonomista – tosin vain tasoa 4, mikä tarkoittaa auton toimivan autonomisesti rajatulla alueella, ja sen ulkopuolella vastuu siirtyy kuljettajalle. Käytännössä AI:ME voi siis liikkua automaattisesti esimerkiksi moottori- ja kehäteiden lisäksi normaalissa kaupunkiliikenteessä, mutta vaatia ihmiskuljettajan työpanosta vaikkapa kerrostalon sisäpihalla tai vastaavassa epätavallisessa tilanteessa. Tämän vuoksi auton sisätiloista löytää vielä polkimet ja ohjauspyörän.Sisätilat päätilanaKoska valtaosa matkasta taitetaan silti automaattiajolla, on sisätilojen viihtyvyys ollut suunnittelijoiden ja visionäärien päätavoite. Audi käyttää monista muista kaupunkiautoista tuttua "kolmas paikka" -termiä, viitaten suurkaupunkien ruuhkissa auton olevan kodin ja töiden kaltainen kiinteä osa arkea. Elämää helpottaa keinoäly, jonka kerrotaan kykenevän ennakoimaan ja ehdottamaan kuljettajalle vaihtoehtoja ja toiveita. Viihtyvyyttä taas kohotetaan sisätilojen säilytysratkaisuilla, lounge-istuimilla ja verhoilumateriaaleilla, jotka yhdistävät luonnollisen puun lisäksi kierrätysmateriaaleja.Ihmisten ja auton välinen käyttöjärjestelmä hoituu tuulilasin levyisellä kolmiulotteisella katseohjatulla OLED-näyttöraidalla, joka kiertää autoa tuulilasin ja kojelaudan välissä. Viihdepuolella Audi tarjoaa VR-laseilla tehtyä Holorideä, joka yhdistää kaupunkiliikenteessä sukkuloivan auton liikkeitä virtuaalilaseilla koettavaan elämykseen.Uuden luokan Audi – vai onko?Audi kertoo AI:ME:n muodon olevan valmistajalle uusi (joskin autosta löytää muutamia vihjeitä vuosituhannen vaihteen A2-malliin), mutta silti merkkinsä edustajaksi tunnistettava. Konseptiauton tulee toki olla näyttävä, mutta silti 23-tuumaisille vanteille kiedottujen suurten pyörien voi katsoa olevan melkoisessa ristiriidassa avarien sisätilatoiveiden kanssa. Pienessä autossa kun isot pyörät valtaavat kohtuuttomasti tilaa, etenkään kun täyssähköautossa ei tarvitse huomioida polttomoottorijärjestelmän rajoitteita.Audi kertoo AI:ME:n olevan takavetoinen ja 125 kilowatin tehoinen. Akku on vain 65 kilowattituntia, sillä Audin tutkimuksen mukaan ruuhkien hidastamassa liikenteessä toiminta-aika on toimintamatkaa tärkeämpää.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyValot viestinviejänäAudi tekee suuren numeron valoista: kuljettajan ajaessa itse ne toimivat perinteisten valojärjestelmien tapaan, mutta autonomisen ajon aikana valojen päätehtävä on näkemisen sijaan muille kanssaliikkujille viestiminen. Keinoälyn kerrotaan auttavan tässäkin: AI:ME:n kerrotaan kykenevän tunnistamaan esimerkiksi hätävilkuista vaaratilanne ja levittämään sanaa kytkemällä hätävilkut itsekin päälle.TilattavissasiToki ajoneuvollisten kohokohtien päälle Audi raportoi pitkän listan yhteiskäyttöön pohjautuvasta tulevaisuudesta, jossa AI:ME:n voi tilata Audin omasta palvelusta, joka myös personoi paikalle saapuvan yksilön tilaajansa asetuksilla ja muilla toiveilla.Konseptina Audi AI:ME on mielenkiintoinen, muttei sinänsä vallankumouksellinen: vastaavia visioita olemme nähneet jo pitkään, ja AI:ME enemmänkin vain poimii alalta parhaat ideat yhteen pakettiin. AI:ME:n kaltaisia konseptiautoja ihmetellessä täytyy muistaa autojen keskittyvän enemmänkin "mitä jos?" -pohdintoihin, kun varsinainen ongelma autonomiassa nykyteknologialla on vielä arkisemmalla "miten?" tasolla. Villejä tulevaisuudenvisioita tarvitaan, mutta ennen niiden realisoitumista edessä on vielä pitkä tie. Lähes täysin autonomiavapaa Geneven autonäyttely kertoi tästä haasteesta paljon.Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde ja kuvat: Audi Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 22.6.2025 Uutinen Yllätyslähtö: käännettyään Renaultin suunnan Luca de Meo lähtee muotialalle 21.6.2025 Ajoneuvot 10 sekuntia per auto – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 18.6.2025 Uutinen Juhannusliikenteessä hyytyy vuosittain satoja autoja – tässä yleisimmät syyt matkan katkeamiseen 18.6.2025 Ajoneuvot Viistokattoinen, crossover-mallinen Nissan Leaf on nyt vihdoin tosiasia 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 14.6.2025 Uutinen Prätkällä töihin -päivä haluaa motoristit pyöriensä päälle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 21.6.2025 Ajoneuvot 10 sekuntia per auto – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 22.6.2025 Laivat Ja taas romutetaan: entinen Silja Linen ruotsinlaivapioneeri Finlandia purettavana Turkissa 20.6.2025 Matkailu Skandaalien sävyttämä klassikkoauto saapui Vehoniemen harjulle 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 21.6.2025 Ajoneuvot 10 sekuntia per auto – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.6.2025 Ajoneuvot 10 sekuntia per auto – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella