16.4.2019 Ajoneuvot Ikkuna tulevaisuuteen: Audi AI:ME on huomisen kaupunkiauto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audi AI:ME ottaa vapauden leikkiä villiä visioita tulevaisuuden kaupunkiautosta. Shanghain autonäyttelyssä paljastettu Audi AI:ME menee valmistajan näyttelyautosarjassa kauaskantoisimmalle tasolle. Se on tulevaisuustutkielma liikkumisesta rakennetussa ympäristössä sitten joskus. Sen voi nähdä toisena osana konseptiautosarjaa, jonka aloitti vuonna 2017 esitelty AIcon. Siinä missä Audi AIcon keskittyi pitkänmatkan liikkumiseen, on AI:ME "mitä jos?" -tyyppinen kurkistus kaupunkiautoiluun sitten joskus.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaupunkisukkulaAI:ME keskittyy sisätiloihin: 4,3 metrisen kaupunkisukkulan kerrotaan tarjoavan tilat 2–X:lle ihmiselle, enimmillään kuitenkin neljälle. Luonnollisesti liikkumisen kerrotaan olevan autonomista – tosin vain tasoa 4, mikä tarkoittaa auton toimivan autonomisesti rajatulla alueella, ja sen ulkopuolella vastuu siirtyy kuljettajalle. Käytännössä AI:ME voi siis liikkua automaattisesti esimerkiksi moottori- ja kehäteiden lisäksi normaalissa kaupunkiliikenteessä, mutta vaatia ihmiskuljettajan työpanosta vaikkapa kerrostalon sisäpihalla tai vastaavassa epätavallisessa tilanteessa. Tämän vuoksi auton sisätiloista löytää vielä polkimet ja ohjauspyörän.Sisätilat päätilanaKoska valtaosa matkasta taitetaan silti automaattiajolla, on sisätilojen viihtyvyys ollut suunnittelijoiden ja visionäärien päätavoite. Audi käyttää monista muista kaupunkiautoista tuttua "kolmas paikka" -termiä, viitaten suurkaupunkien ruuhkissa auton olevan kodin ja töiden kaltainen kiinteä osa arkea. Elämää helpottaa keinoäly, jonka kerrotaan kykenevän ennakoimaan ja ehdottamaan kuljettajalle vaihtoehtoja ja toiveita. Viihtyvyyttä taas kohotetaan sisätilojen säilytysratkaisuilla, lounge-istuimilla ja verhoilumateriaaleilla, jotka yhdistävät luonnollisen puun lisäksi kierrätysmateriaaleja.Ihmisten ja auton välinen käyttöjärjestelmä hoituu tuulilasin levyisellä kolmiulotteisella katseohjatulla OLED-näyttöraidalla, joka kiertää autoa tuulilasin ja kojelaudan välissä. Viihdepuolella Audi tarjoaa VR-laseilla tehtyä Holorideä, joka yhdistää kaupunkiliikenteessä sukkuloivan auton liikkeitä virtuaalilaseilla koettavaan elämykseen.Uuden luokan Audi – vai onko?Audi kertoo AI:ME:n muodon olevan valmistajalle uusi (joskin autosta löytää muutamia vihjeitä vuosituhannen vaihteen A2-malliin), mutta silti merkkinsä edustajaksi tunnistettava. Konseptiauton tulee toki olla näyttävä, mutta silti 23-tuumaisille vanteille kiedottujen suurten pyörien voi katsoa olevan melkoisessa ristiriidassa avarien sisätilatoiveiden kanssa. Pienessä autossa kun isot pyörät valtaavat kohtuuttomasti tilaa, etenkään kun täyssähköautossa ei tarvitse huomioida polttomoottorijärjestelmän rajoitteita.Audi kertoo AI:ME:n olevan takavetoinen ja 125 kilowatin tehoinen. Akku on vain 65 kilowattituntia, sillä Audin tutkimuksen mukaan ruuhkien hidastamassa liikenteessä toiminta-aika on toimintamatkaa tärkeämpää.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyValot viestinviejänäAudi tekee suuren numeron valoista: kuljettajan ajaessa itse ne toimivat perinteisten valojärjestelmien tapaan, mutta autonomisen ajon aikana valojen päätehtävä on näkemisen sijaan muille kanssaliikkujille viestiminen. Keinoälyn kerrotaan auttavan tässäkin: AI:ME:n kerrotaan kykenevän tunnistamaan esimerkiksi hätävilkuista vaaratilanne ja levittämään sanaa kytkemällä hätävilkut itsekin päälle.TilattavissasiToki ajoneuvollisten kohokohtien päälle Audi raportoi pitkän listan yhteiskäyttöön pohjautuvasta tulevaisuudesta, jossa AI:ME:n voi tilata Audin omasta palvelusta, joka myös personoi paikalle saapuvan yksilön tilaajansa asetuksilla ja muilla toiveilla.Konseptina Audi AI:ME on mielenkiintoinen, muttei sinänsä vallankumouksellinen: vastaavia visioita olemme nähneet jo pitkään, ja AI:ME enemmänkin vain poimii alalta parhaat ideat yhteen pakettiin. AI:ME:n kaltaisia konseptiautoja ihmetellessä täytyy muistaa autojen keskittyvän enemmänkin "mitä jos?" -pohdintoihin, kun varsinainen ongelma autonomiassa nykyteknologialla on vielä arkisemmalla "miten?" tasolla. Villejä tulevaisuudenvisioita tarvitaan, mutta ennen niiden realisoitumista edessä on vielä pitkä tie. Lähes täysin autonomiavapaa Geneven autonäyttely kertoi tästä haasteesta paljon.Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde ja kuvat: Audi Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 14.3.2025 Tapahtumat Liveseuranta: seuraamme Auto 25 & Mobility -tapahtumaa läpi viikonlopun 13.3.2025 Autoilu Isoveli valvoo ilmasta – poliisi turvautuu drooneihin liikennevalvonnassakin 12.3.2025 Uutinen VR muokkaa matkustusluokkia – mutta miten lippujen hinnoittelu muuttuu? 12.3.2025 Uutinen Toyota suunnittelee täyssähköisen ”mopoauton” valmistamista: 100 kilometrin toimintamatka 10 000 eurolla 12.3.2025 Matkailu Norwegianin matkustajamäärät kasvoivat talvikuukausina merkittävästi 11.3.2025 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior saa nelivedon ja lisää urheilullisuutta 11.3.2025 Liikennepolitiikka Isot kaupungit huolissaan – liikenteen kehittämisen rahoitus ei ole riittävää ja näyttää laskevan 11.3.2025 Uutinen Holtiton ajelu kuriin, promilleraja sähköpotkulautailuun – tavoitteena kuripaketti 1.5. alkaen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.3.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Fiat asensi 875-kuutioisen kaksipyttyisen bensiinimoottorin seitsenpaikkaiseen tila-autoon 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 13.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötestin tähti Mercedes-Benz 250 TD myydään huutokaupalla 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 9.3.2025 Laivat Rauman telakka rakensi Tallinnan-laivan ja Tasmanian-laivan - näin käyttötarkoitus erottaa ulkoisesti hyvin samanlaiset alukset toisistaan 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija