14.1.2023

Ilmailu: Qantas turvallisin, Finnair lentoyhtiöiden kärkijoukoissa

Kattava, tuore ja arvostettu tutkimus paljastaa erot eri lentoyhtiöiden turvallisuudessa sekä toimenpiteissä koronavirusta vastaan. Vältettäviä lentoyhtiöitä on 28, venäläiskoneet eivät täytä määräyksiä.

Australialainen Qantas nousi ykköseksi arvostetun www.airlineratings.com -sivuston tutkimuksessa, joka erottelee lentoyhtiöiden jyvät akanoista turvallisuuden näkökulmasta. Tuoreessa tutkimuksessa ilmailuasiantuntijoiden ja journalistien kokoama verkkosivusto on vertaillut kaikkiaan 385 lentoyhtiön turvallisuutta useasta eri näkökulmasta.

Vertailutaulukkoon listatuista 355 lentoyhtiöistä lähes 45 prosenttia (158 yhtiötä) on saanut turvallisuudesta hyvän, täyden seitsemän tähden arvosanan.

Qantas nousi parhaaksi ohittaen viime vuoden ykkösen, Air New Zealand -yhtiön. Lisäksi mainitaan 18 muuta turvallisinta lentoyhtiötä, mukana Finnair. Lisäksi erikseen listataan 20 turvallisinta halpalentoyhtiötä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Huonoimmatkin yhtiöt listataan

Vertailu listaa myös huonoimmat, vähiten tähtiä saaneet lentoyhtiöt, mutta ne pitää poimia laajasta 355 yhtiön listauksesta valitsemalla kohdasta Safety Rating huonoimmasta parhaimpaan.

Poiminta osoitti, että heikon turvallisuuden yhtiöitä on 28. Kolmen tähden yhtiötä on yhdeksän, kahden tähden yhtiöitä viisi ja yhden tähden yhtiöitä kahdeksan. Lisäksi kuusi venäläistä lentoyhtiötä jäivät kokonaan ilman tähtiä. Näitä huonoimpien listalla olevia lentoyhtiöitä lentomatkustajan kannattaa välttää.

Lentokone

20 turvallisinta lentoyhtiötä

20 turvallisinta lentoyhtiötä paremmuusjärjestyksessä: Qantas, Air New Zealand, Etihad Airways, Qatar Airways, Singapore Airlines,TAP Air Portugal, Emirates, Alaska Airlines, EVA Air, Virgin Australia/Atlantic, Cathay Pacific Airways, Hawaiian Airlines, SAS, United Airlines, Lufthansa/Swiss Group, Finnair, British Airways, KLM, American Airlines ja Delta Air Lines.

Nämä 20 parasta erottuvat ylivertaisesti muista. Parhaiden yhtiöiden keskinäiset erot turvallisuudessa ovat hyvin pienet. 20 parasta yhtiötä erottuvat erinomaisella toiminnallaan ja ottamalla käyttöön uudenaikaisinta tekniikkaa, kuten esimerkiksi modernit Airbus A350- ja Boeing 787-lentokoneet.

Qantasille ei ole sattunut ainuttakaan kuolonuhreja vaatinutta onnettomuutta suihkukoneiden aikakautena. Qantasilla on puhtaat paperit suihkukoneliikenteessä, mutta Qantas ei ole yksin. Myös muilla kokeneilla lentoyhtiöillä kuten Hawaiian Airlines ja Finnair on puhtaat paperit suihkukoneliikenteessä.

Turvallisuuslistaus on suomalaisittain varsin mairitteleva, sillä Finnair on jälleen kärkijoukossa – kuten kaikissa aikaisemmissakin www.airlineratings.com -vertailuissa. Finnair menestyi jälleen myös toisessa tuoreessa turvallisuusselvityksessä: Saksalainen JACDEC -listaus ilmestyy 12.1.2023, ennakkotietojen mukaan Finnair on edelleen kärkijoukossa ollen eurooppalaisista yhtiöistä turvallisin.

Finnairin turvallisuustilasto on vakuuttava: ei kuolemaan johtaneita onnettomuuksia 59 vuoteen. Viimeisin turma tapahtui Finnairin edeltäjän, Aero Oy:n, DC-3-mäntämoottoripotkurikoneelle Maarianhaminassa marraskuussa vuonna 1963.

20 turvallisinta halpalentoyhtiötä

Turvallisimmat halpalentoyhtiöt ovat aakkosjärjestyksessä Air Arabia, AirAsia Group**, Allegiant, Air Baltic, easyjet, Flydubai, Frontier, Jetstar Group, Jetblue, Indigo, Ryanair, Scoot, Southwest, Spicejet, Spirit, Vueling, Vietjet, Volaris, Westjet ja Wizz. (** Air Asia Group -konsernin yhtiöistä AirAsia, AirAsia X, AirAsia Thailand, AirAsia Philippines and AirAsia India).

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kymmenes kerta, kattavat kriteerit

Kaupallisten lentoyhtiöiden vertailusivusto Airlineratings.com on perustettu Australiassa kesäkuussa 2013 ja turvallisuusvertailu julkistettiin nyt kymmenennen kerran. Vertailun kriteerejä uudistettiin vuonna 2014 yhteistyössä Kansainvälisen siviili-ilmailujärjestön ICAO:n kanssa (the International Civil Aviation Organization) Kanadassa vuonna 2014.

Palvelu on listannut 355 lentoyhtiötä seitsemän tähteä sisältävällä luokitusjärjestelmällään. Turvallisuuden lisäksi Airlineratings julkaisee myös palvelutaso- ja covid-19 -listauksia. Palvelua ovat käyttäneet jo miljoonat lentomatkustajat 195 maasta.

Turvallisuuslistauksessa otetaan huomioon lukuisia eri tekijöitä, muun muassa onnettomuudet ja vakavat vaaratilanteet viime vuosina, lentoyhtiön turvallisuuskulttuuria mittaavat auditoinnit, asiantuntijoiden arvionnit yhtiön koulutuksesta, yhtiöiden aloitteellisuus turvallisuusasioissa, lentokonelaivaston ikä sekä Covid -19 Compliance eli määräysten mukaisten turvallisuustoimenpiteiden noudattaminen koronaviruksen leviämistä vastaan.

Neljä tärkeätä arvostelukriteeriä

Lentoyhtiöllä on mahdollisuus saada www.airlineRatings.com -sivuston turvallisuusluokituksessa enintään seitsemän tähteä. Huonoin kokonaisarvosana on nolla tähteä.

Arvostelukriteerit:

  • Kuolemaan johtaneet onnettomuudet viimeisen viiden vuoden ajalta
  • Vakavat vaaratilanteet viimeisen kahden vuoden ajalta
  • Auditoinnit: Kansainvälisen ilmakuljetusliiton IATA:n (International Air Transport Association) IOSA-auditointi (IATA Operational Safety Audit, jossa 1 067 kohtaa, lentoyhtiön kotimaan ICAO-auditointi, lentoyhtiön kotimaan FAA -hyväksyntä, EU:n hyväksymä (Ei EU:n kieltolistalla)
  • Covid-19 -Compliance -määräystenmukaisuus

Lisäksi tuloksissa otetaan huomioon lentokonekaluston ikä ja uusien turvallisuusinnovaatioiden käyttöönotto.

Ilman onnettomuuksia antaa kolme tähteä, ilman vakavia vaaratilanteita kaksi tähteä. Hyväksytyistä auditoinneista saa yhden tähden, samoin Covid-19 -määräystenmukaisuudesta. Ajan saatossa kriteerejä on muutettu siten, että onnettomuuksien ja vaaratilanteiden painotus on kasvanut ja auditointien merkitys on vähentynyt.

kapearunkoiset suihkukoneet

Mikä tekee lentoyhtiöstä turvallisen?

– 20 turvallisinta lentoyhtiötä erottuvat edukseen turvallisuuden edelläkävijöinä muun muassa ottamalla käyttöön uusimmat turvallisuusinnovaatiot sekä uusimmat lentokonemallit (esim. Boeing 787 Dreamliner ja Airbus A350), airlineratings.com -verkkosivuston päätoimittaja Geoffrey Thomas taustoittaa vertailua.

– Vaikka lentokoneiden toimintavarmuus on yleisesti ottaen erittäin hyvä, kaikkien yhtiöiden lentokoneille tapahtuu vuosien saatossa tuhansien lentotuntien aikana erilaisia läheltä piti -tilanteita (lieviä tai vakavia vaaratilanteita), jotka eivät johdu lainkaan lentäjistä, vaan ovat yleensä lennon aikana ilmenneitä erilaisia teknisiä vikoja, yleensä pikkuvikoja mutta joskus myös isoja, vakavia vikoja. Juuri se, miten taitavasti ja turvallisesti lentäjät hallitsevat nämä vikatilanteet, erottaa hyvän lentoyhtiön turvattomasta, Thomas toteaa.

Toissa vuonna listaukseen lisättiin uusi arvostelukriteeri, Covid -19 Compliance eli määräysten mukaisten turvallisuustoimenpiteiden noudattaminen koronaviruksen leviämistä vastaan.

Lentoturvallisuusarvioinnin lisäksi www.airlineratings.com arvioi erikseen myös tuotteen (esimerkiksi istuinväli, ruokailu, viihdejärjestelmä, ym.) sekä erillisen, yksityiskohtaisen Covid -19 -turvallisuusarvioinnin. Erillisistä tuotearvioinneista ja Covid-19-turvallisuudesta maksimiarvosana on seitsemän tähteä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vältä näitä yhtiöitä – venäläiskoneet eivät täytä määräyksiä

Listalla on 28 turvallisuudeltaan heikkoa lentoyhtiötä, jotka ovat saaneet turvallisuusluokituksessa vain nolla, yksi, kaksi tai kolme tähteä. Näitä yhtiöitä kannattaa välttää!

Venäläiset lentoyhtiöt on asetettu länsimaissa lentokieltoon. Pakotteet ovat heikentäneet venäläisten lentoyhtiöiden länsimaisten lentokoneiden varaosien saatavuutta eivätkä koneet täytä lentokelpoisuusmääräyksiä. Venäläisyhtiöt ovat jatkaneet lentoja lentokoneilla, joiden lentokelpoisuus on peruutettu, joten ne päätyivät EU:n mustalle listalle.

EU:n alueella on toimintakiellossa kaikkiaan 21 Venäjällä lentoimintaluvan saanutta lentoyhtiötä, joista airlineratings-listauksessa on kuusi lentoyhtiötä.

Nolla tähteä kuudelle lentoyhtiölle

Toimintakiellon piirissä ovat muun muassa Aeroflot, UT Air, Rossiya, Ural Airlines, Nordavia ja Pobeda. Näille kuudelle yhtiöille airlineratings antaa turvallisuusluokituksessa nolla tähteä!

Huonoja yhden tähden yhtiöitä on turvallisuusluokituksessa kahdeksan, aakkosjärjestyksessä: Air Algerie (Algeria), Airblue (Pakistan), Blue Wing (Suriname), Iran Aseman Airlines (Iran), Nepal Airlines (Nepal), Pakistan International Airlines PIA (Pakistan), Scat (Kazakstan) ja Sriwijaya Air (Indonesia).

Viisi kahden tähden yhtiötä aakkosjärjestyksessä: Afriqiyah Airways (Libya), Conviasa (Venezuela), Ethiopian Airlines (Etiopia), Iran Air and Iran Air Tour (Iran) ja Pegasus (Turkki).

Yhdeksän kolmen tähden yhtiötä aakkosjärjestyksessä: Asiana Airlines (Etelä-Korea), Air India Express (Intia), Airlines PNG (Papua-Uusi Guinea), China Eastern (Kiina), Cubana (Kuuba), Egyptair (Egypti), Lao Airlines (Laos), Malaysia Airlines (Malesia) ja US Bangla Airlines (Bangladesh).

Huonoimpien yhtiöiden listalla on useita EU:n kieltolistalla olevia lentoyhtiöitä.

Menneisyys ei ole tae tulevaisuudesta - tilastot eivät kerro aivan kaikkea

Lentoyhtiön turvallisuuskulttuuri, henkilöstön asianmukainen koulutus ja ammattitaito sekä lentokonekaluston laatu ja huolto ovat keskeisiä asioita turvallisuudessa. Turvallisuuteen vaikuttavat monet muutkin tekijät. Esimerkiksi lentoyhtiön johdon asenne lentoturvallisuuden kehittämiseen ja ylläpitoon, lentoyhtiön raportointikulttuurin avoimuus, ulkoistettujen toimintojen laatu ja niiden valvonta (esimerkiksi huollot ja korjaukset), viranomaisvalvonnan ja lennonvarmistuksen taso, lentoasemien toiminnan taso ja infrastruktuuri, maapalvelut ja ympäristö, turvatarkastusten perusteellisuus, sää, maasto, reittirakenne ja monet muut tekijät, esimerkiksi rikollisuus.

Ilmailuturvallisuus ei ole pysyvä tila, eikä menneisyys ole tae turvallisuudesta.

Turvallisuuden vuoksi täytyy ponnistella jatkuvasti. Turvallisuuslupaus täytyy lunastaa joka päivä ja joka lennolla uudestaan. Tarkastuslistat on käytävä huolellisesti läpi ennen jokaista lentoa. Jos miehistö on kiireinen ja väsynyt, voi jotain oleellista jäädä tarkastamatta, mikä lisää vaaratilanteen ja onnettomuuden riskiä. Myös taloudellinen paine tai aikataulupaine voi aiheuttaa turvallisuusriskin, mikäli yhtiön turvallisuuskulttuuri ei ole kunnossa.

Edellä mainitusta kritiikistä huolimatta turvallisuustilastot ja -selvitykset antavat matkustajalle hyödyllistä tietoa siitä, mitä lentoyhtiöitä kannatta välttää ja mitä suosia.

Kattava listaus on hyvin ajan tasalla sisältäen tiedot varsin uusistakin yhtiöistä, mainittakoon vaikkapa norjalainen Flyr ja islantilainen Play.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Käytä yhtiölistausta suunnitteluapuna

Kesäkuussa 2013 perustettu ja usein päivitetty www.airlineratings.com -sivusto on hyvä tarkistuslista matkaa suunnittelevalle – etenkin silloin, jos on menossa johonkin eksoottiseen kohteeseen paikallislennolla. Listalta voi tarkistaa, ovatko edes lentoyhtiön perusasiat kunnossa.

Klikkaamalla lentoyhtiön nimeä saa turvallisuuden lisäksi runsaasti tietoa myös lentoyhtiön historiasta, vahvuuksista, palvelutasosta, mukavuudesta, viihdejärjestelmistä sekä koronatoimenpiteiden määräysten täyttämisestä.

Lentoturvallisuutta voi vertailla valitsemalla kaikki lentoyhtiöt tai klikkaamalla vain tietyt yhtiöt. Yhtiökohtaiset tuotearvioinnit löytyvät aakkosjärjestyksessä, esimerkiksi Finnair täältä.

Teksti: Timo Turkula Kuvat: Moottorin arkisto Lähteet: www.airlineratings.com, www.aerointernational.de, EU-alue 

Luetuimmat