2.7.2022

Ilmailuhistoriaa ruotsalais-suomalais-ranskalais-italialaisessa yhteistyössä: ensimmäinen reittilento 100-prosenttisesti uusiutuvalla kerosiinilla

Ruotsissa lennettiin kesäkuussa historiallinen lento, joka oli merkittävä etappi ATR:n, Braathens Regional Airlinesin ja Nesteen testilentoprojektissa, joka tähtää ilmailuviranomaisten sertifikaattiin.

Sustainable Aviation Fuel eli SAF on kaupallisen ilmailun maailmassa aivan kärkiteemoja tällä hetkellä. Kyseessä on toteutustavasta riippumatta uusiutuva lentopolttoaine, joka toimii suihkuturbiinissa kuten fossiilinenkin kerosiini. Neste on eräs SAF-kerosiinin suurimmista uranuurtajista koko maailmassa, mikä ei ole jäänyt Moottoriltakaan huomioimatta.

Kuvan SE-MKE:n sisarkonetta, täysin vastaavanlaista SE-MKK:ta, lensi historiallisella lennolla ATR:n tehtaan oma koelentomiehistö.

Viimeisimpänä Ruotsista saatiin mullistavia uutisia Nesteen SAF.in voimalla. Ranskalais-italialaisen lentokonevalmistaja ATR:n, ruotsalaisen lentoyhtiön Braathens Regionalin ja Nesteen hanke käynnistyi syyskuussa 2021, ja sen päämääränä on saavuttaa ilmailuviranomaisen sertifikaatti 100-prosenttisesti SAF:illa lentävälle kaupalliselle lentokoneelle vuoteen 2025 mennessä. Aiemmin koelento-ohjelmaan on kuulunut maatestejä sekä lyhyempiä koelentoja siten, että tehtaan prototyyppi-ATR 72-600:n toinen moottori on pyörinyt SAF:illa, toinen taas fossiilisella kerosiinilla. Nyt, 21. kesäkuuta 2022, ilmaan nousi ensimmäistä kertaa 100-prosenttisesti SAF:illa tankattu kaupallinen lentokone.

Historiallisella lennolla jännättävää oli myös moottorivalmistaja Pratt&Whitney Canadalla sekä lentokentän puolesta Swedavialla.

Braathens Regionalin ATR 72-600 SE-MKK nousi puoli yhdentoista aikaan aamupäivällä Malmöstä kohti Tukholman Brommaa. Perillä oltiin noin tunnin ja kahdenkymmenen minuutin lennon päätteeksi. Kaikki oli aivan kuten normaalilla reittilennolla, paitsi että maksavat asiakkaat puuttuivat vielä kyydistä, sitä sertifikaattia kun ollaan vasta hankkimassa. Osapuolten mukaan järjestely vähentää lennosta syntyviä hiilidioksidipäästöjä jopa 80 prosentilla fossiiliseen verrattuna.

Lähteet: ATR Aircaft, Simple Flying Teksti ja kuvat: Benjamin Helander

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat