4.8.2023 Ajoneuvot Ilmiöksi noussut kartturi Reeta Hämäläinen: ”Rallin aikana yöunet jäävät neljään tuntiin” Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä ”Oikee jouhee yli. Kaheksan liukasta. Vasen laita, oikea laita kirraa vähän”. Nuoren naisen innostunut ääni suodattuu esiin ralliauton voimanlähteen tuoman metelin yläpuolelle. Olemme sisällä Hyundai i20N Rally 2:n kyydissä, jonka ohjauspyörää kääntää Emil Lindholm. Nuottia lukee persoonallisella tavallaan Reeta Hämäläinen, joka nousi viime vuoden Secto Rally Finlandissa kartturi-ilmiöksi, sillä hänen tapansa lukea rallinuotteja poikkeaa usein kovin monotonisesta nuotinlukutyylistä selvästi. Välillä äänenpainot kuulostavat melkein laulamiselta. Rikos ei ole harkittu, vaan muovautunut tällaiseksi yhteistyön tuloksena.– Se vaan on sellainen, joka toimii mulle ja Emilille. Tärkeintä tässä on se, että nuotti menee jakeluun. Meille tämä tyyli tulee luonnostaan.Nuotit ovat ajotaidon ohella yksi tärkeimmistä seikoista rallissa. Vaikka pätkät ovat kuskeille vuosien saatossa käyneet tutuiksi, ei rallipolulla voi luottaa muistiin samaan tapaan kuin moottoriradalla, jossa samoja mutkia hierotaan tuhansia tunteja. Kartturin ilmoille laukomat muistisäännöt ovat elintärkeitä.– Nuotit ovat Emilin sanelemat ja tekemät, minä vain puhtaaksikirjoitan ne. Toki sanon, jos näen pätkällä jotain mitä Emil ei näe, selventää Hämäläinen.Kuski ja kartturi viettävät autossa pitkiä aikoja yhdessä. Reeta Hämäläinen kertoo viettävänsä enemmän aikaa Emil Lindholmin kanssa kuin oman puolisonsa rinnalla. Siksi kemioiden on oltava kunnossa, sillä tympeää naamaa tuskin jaksaisi katsella kymmeniä tunteja päivässä.Kaksikkona Hämäläinen ja Lindholm sopivat hyvin yhteen. Molemmat ovat työnsä suhteen pedantteja, mutta ihmisinä helppoja ja mukavia. Kaksikosta on lyhyessä ajassa muodostunut hyvät ystävät, mikä auttaa jaksamaan raskaat ralliviikonloput sarjassa, joka kiertää ympäri maailman.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyStressikäyrä on korkeallaRalliautoilijan ja kartturin arki on täynnä ohjelmaa. Varsinaisen työn, eli rallin ajamisen lisäksi työnkuva on vuosien saatossa muuttunut entistä sosiaalisemmaksi, sillä haastatteluja, ja muita tapaamisia on kisaviikon aikana paljon. Lisäksi kaksikko katsoo pätkiltä videoita ja hioo nuotteja. Yöunet ja lepo jäävät toissijaisiksi. Vaikka haastatteluhetkellä eletään rallin ensimmäistä varsinaista päivää, saattaa Hämäläisen silmistä nähdä pienen väsymyksen. Hymy ei kuitenkaan hyydy missään vaiheessa.– Stressikäyrä on kyllä korkealla, sillä yöunet eivät ole neljää tuntia pidempiä. Kun päivä alkaa aamukuudelta ja loppuu iltayhdeksältä, niin ei siinä paljon ehdi nukkua.Suomen MM-ralli on jokaiselle siniristilippua edustavalle autokunnalle erityinen – niin myös kaksikolle Lindholm-Hämäläinen. Tien varrella on paljon kannattajia ja varikolla piisaa kiinnostuneita. Ihmisten kanssa juttelemiselle ei vain yksinkertaisesti ole riittävästi aikaa, mistä Hämäläinen näyttää kokevan hieman huonoa omatuntoa.- Me arvostamme faneja äärimmäisen paljon ja siksi harmittaa, ettei aikaa vain ole tarpeeksi.Unen lisäksi haasteita on myös ruokailun suhteen, sillä pitkän ajopäivän aikana haukkapalaa ehtii nappaamaan vain yhden kerran. Tien päällä ollaan 5–7 tuntia kerrallaan ja huoltotauon aikana parsitaan kasaan niin auto kuin sen sisällä olevat urheilijat.– Se on aika rajua, että me ei saada ottaa päivälenkin aikana apua tai ruokaa vastaan keneltäkään.Yleisön tarjoamat kisamakkarat pitää siis jättää syömättä, mutta toisaalta näin fyysisessä lajissa moinen ei välttämättä tulisi muutenkaan mieleen. Autourheilun huipulla on oltava kovassa fyysisessä kunnossa. Myös kartturin paikalla.Hämäläinen on selvästi viihtynyt urheilun parissa aiemminkin. Kilpaileminen on tullut tutuksi lapsuudessa koripallon ja ratsastuksen merkeissä. Sieltä lienee peräisin myös voitontahto, joka on perusedellytys menestymiselle korkealla tasolla.Nainen miesten maailmassaReeta Hämäläinen on outolintu rallipilttuussa, sillä kyseessä on varsin miehinen maailma. Kuskit, kartturit, mekaanikot, logistiikkakuskit ja tallien muu henkilöstö ovat usein varsin miespainotteisia. Tämä on maailma, jossa naiset ovat perinteisesti käyskennelleet palkintokorokkeella pitämässä kylttejä ja näyttämässä kauniilta.– Naisten ja tyttöjen määrään vaikuttaa tottakai perinteiset sukupuoliroolit. Siitä ei ole kauan, kun oli tavallista antaa pojalle käteen auto ja tytölle Barbie. Onneksi nykypäivänä ajatellaan enemmän niin, että tytöt ja pojat voivat tehdä samoja asioita.Hämäläinen on varmasti omalta osaltaan muuttamassa rallimaailmaa vähemmän sukupuolisidonnaiseksi, vaikka hän ei toki ole ainoa nainen moottoriurheilussa. 80-luvun hulluina vuosina Michéle Mouton kiersi rallin MM-sarjaa ja menestyi miesten rinnalla. Sittemmin naiskuljettajia ei huipulla ole juuri näkynyt. Mikä on sääli.Hämäläinen näkisi mielellään lisää naisia ralliautojen sisällä. Moottoriurheilu on nimittäin yksi harvoista lajeista, joissa fysiikka ei aseta yhtä suuria rajoitteita kuin vaikkapa painononostossa, tenniksessä tai jalkapallossa.– Ralliautossa sukupuoli ei korostu.Haastatteluhetkellä Reeta ja Emil eivät ole päässeet aloittamaan virallista taivaltaan Suomen MM-rallissa, sillä takana on vain torstaiaamuinen Shakedown. Kysyttäessä kisan tavoitteista, edustaa vastaus perinteistä suomalaista vaatimattomuutta.– Tehdään niin hyvin kuin osataan ja katsomaan mihin se riittää, vastaa Reeta hymy kasvoillaan.Teksti ja kuvat: Tuomas RajalaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 16.4.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lakkauttaa ensi vuonna T-sarjan, EQT:n ja Citanin – tai siis Renault lakkauttaa ne 12.4.2025 Ajoneuvot Smart #5 Brabus on 646 hevosvoiman taskuraketti, joka ei mahdu taskuun 11.4.2025 Ajoneuvot Mazda 6e sai hinnat – ehkäpä markkinoiden tyylikkäin sähkösedan irtoaa 44 300 eurolla 9.4.2025 Ajoneuvot Selvitys: oma auto hajosi, mutta minkälaisen sijaisauton saa tilalle? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 28.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: torpedokeulainen Scania T124 -rekkaveturi 28.4.2025 Lentokoneet Superjumbo Airbus A380:n ensilennosta tuli kuluneeksi tasan 20 vuotta - uusi A380-operaattori aloittamassa yli kolme vuotta tuotannon päättymisen jälkeen 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous