9.12.2017 Ajoneuvot Infiniti QX80: Nissanin suurin ja komein on kuin lottovoittajan Qashqai Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nissanin luksusmerkki Infinitin malliston suurin ja komein on QX80-luksusmaasturi, joka uudistui Dubain kansainvälisessä autonäyttelyssä. Nissanin rinnakkaisella luksusmerkillä Infinitillä on laaja mallisto, jonka huipulla komeilee maasturi QX80. Auto on valtavan suuri ja jo valtavia sivupeilejä katsoessaan ajattelee, että ne pieneen Micraan asennettuna pudottaisivat siitä ovet. Auton jokainen pelti ja muoto huokuu itseluottamusta. Tämän huippumallin uusi painos esiteltiin Dubai International Motor Show’ssa marraskuussa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJoka kerta pikkuisen parempiMalli sai alkunsa vuonna 2010 nimellä QX56 ja uusi nimi QX80 otettiin käyttöön pienen päivityksen mukana vuonna 2014. Auton sisarmalli on hieman erinäköinen, emomerkin edustaja Nissan Patrol, joka sekin on vahvasti oman mallistonsa yläpäätä. Mallien ero on se, että Patroliin raaskii kytkeä esimerkiksi sen hevosperävaunun, eli Nissan on pykälän ’työkalumaisempi’, kun taas QX80 on oikea luksusmaasturi. Vuoden 2016 tilastojen mukaan QX80:n osuus koko Infinitin myynnistä on 8,7 %, mikä tarkoittaa noin 20 700 autoyksilöä vuodessa.Aivan heittopussina ei ole Nissan Patrolkaan. Dubain autonäyttelyssä Patrol nähtiin moottoriurheilujaosto Nismon virittämässä iskussa, jolloin käsin kootusta 5,6-litraisesta V8:sta revitään peräti 428 hevosvoimaa. Myös muuten auto on valmisteltu rata-ajoon ja 0–100 km/h taittuu 6 sekunnissa.Jättimallin ulkonäkö on kohentunut paljon sen kehityskaaren aikana, ja kromisia yksityiskohtia korista löytyy nyt melkoisesti. Se ei ole yllätys, sillä auton markkina-alueilla Pohjois-Amerikassa, Venäjällä ja Lähi-Idässä pidetäänkin kovasti kromin kiillosta.Nopealla vilkaisulla kyse saattaisi olla kevyestä faceliftistä, mutta huolellisemmalla tarkastelulla eroja alkaa löytyä melko kattavasti. Esimerkiksi led-ajovalojen sijoittelu ja umpion muoto ovat muuttuneet täysin, samoin maski, konepelti ja monet muut yksityiskohdat. Perusrakenne on kuitenkin täysin sama, ja muutokset on kuitenkin tehty muotoilemalla uudelleen tietyt kohdat samassa korissa. Värivaihtoehtojakin on sekoitettu uuden korin koristeeksi muutama lisää.Auton suunnittelussa on arvattavastikin keskitytty ensisijaisesti matkustusmukavuuteen. Jousitus on säädetty mukavuuspainoitteiseksi, särinöiden pääsyä koriin vaikeutettu entisestään ja äänieristystä muutenkin parannettu. Myös sisätilan lukuisat viihde- ja mukavuusvarusteet puhuvat samaa kieltä. Viihdejärjestelmä on päivitetty ja takamatkustajien näyttöjen kokoa on kasvatettu 7:stä 8:aan tuumaan, myös resoluutioiden kasvaessa ultra-tasolle asti.Auto puhuu nyt 31:tä kieltä aiemman kolmen sijaan. Auton viihdekeskus tottelee kaukosäädintä, ja liitäntöjä löytyy niin tableteille, älypuhelimille, tietokoneille kuin pelikonsoleille, oli johto sitten USB, tai HDMI. Kaikilla auton näytöillä voi tehdä eri asioita yhtä aikaa. Auton uudenlainen älyavain toimii siten, että se muistaa kahdelta kuljettajalta yli 200 asetusta, liittyen esimerkiksi istuimen asentoon, turvavarusteisiin, ilmastointiin, audio-järjestelmään sekä viihdejärjestelmään. Kännykällä onnistuu käynnistäminen ja lisäksi jos auton hukkaa parkkihalliin, voi autoa etsiä tööttäämällä älypuhelimen avulla.Turvavarusteissakin löytyy lukuisten tutkien, kameroiden ja sensorien muodossa. Luonnollisesti varoituksia annetaan esimerkiksi kaistaviivojen ylityksestä maantiellä, liian lähellä edellä ajavaa olemisesta sekä törmäysvaarasta. Alan trendien mukaisesti auto myös puuttuu tarvittaessa tilanteeseen, eihän luksusmaasturia voi olla ilman automaattista hätäjarrutusta. Älykäs vakionopeudensäädin toimii niinkin alhaisella nopeudella kuin 1 km/h.Viimeistely kuin sveitsiläisessä kellossaJalkatilat ovat ruhtinaalliset ja säilytystilaa löytyy paljon. Seitsemän- tai kahdeksanpaikkaisessa matkustamossa on todella jätetty sijaa viimeistelylle. Istuimia on kolmessa rivissä, ja keskirivillä on valmistajan mukaan parhaimmillaan metrin verran jalkatilaa. Tavaratilaa jää vielä kolmannenkin rivin taakse 470 litraa.Mutta se viimeistely, josta ei siis ole tingitty. Nahkaa on ympäri auton sisustaa usean naudan verran ja se on huoliteltu tarkkaan istuimiin ja muihin verhoiluihin. Penkit ovat luonnollisesti ilmastoidut ja hierovat. Nahka ei ole ainoa asia, jota on käytetty huolellisesti; myös lukuisat puusomisteet sekä metalliosat ovat tarkkaan harkittuja.Se, että viimeistelyn laatu on näin korkeaa, perustuu käsityöhön; Japanissa Kiushun saarella, josta QX80 siis on kotoisin, asuu näköjään käsistään käteviä autonrakentajia. Kaiken kaikkiaan sisätila on väreiltään rohkea ja muhkean ylellinen kokonaisuus. Nostalginen autoMoottoripuolella Infiniti QX80 luottaa perinteisiin konsteihin. Konepellin alla pyörii bensiinikäyttöinen V8, jonka iskutilavuus ilmoitetaan etusiivessä kromatuin numeroin, eli 5,6 litraa. Ahdinta ei ole, vaan imuilma tähän 400-hevosvoimaiseen voimanpesään virtaa vapaasti. Bensiinimoottoriksi vääntöä löytyy hyvin, peräti 560 newtonmetrin edestä, tosin vasta 4 000 minuuttikierroksen kohdalla. Moottorilohko on sama kuin sisarmalli Patrolissa. Auton saa sekä taka- että nelivetoisena ja vedon välittää seitsenpykäläinen perinteinen automaattivaihteisto.Vaikka Infiniti on osittain tunnettu myös autoteknisistä mullistuksistaan, esimerkiksi sedan Q50:n kokonaan sähköjohdoilla välitettävä ohjaus, voidaan todeta, että uuden QX80:n kohdalla luotetaan perinteiseen menestysreseptiin – ja erittäin hyvä niin.Infiniti QX80:tä ei varmasti ole lähtökohtaisesti tarkoitettu vetojuhdaksi, mutta autolla saa vetää peräti 3 200-kiloista kärryä. Tämä reilusti yli 2-tonninen maasturijärkäle kiihtyy nollasta sataan sutjakasti 7,5:ssä sekunnissa, huippunopeuden ollessa 210 km/h.Auto on väitetty suureksi, mutta millainen järkäle Infiniti QX80 sitten on? Pituutta löytyy 5 306 millimetriä, akseliväliä 3 075, korkeutta 1 925 ja leveyttä 2 029 milliä. Suuressa autossa on luonnollisesti myös suuret pyörät, ja suurimmillaan QX80 luottaa 275 / 60 R22 -rengastukseen. Ilmanvastuskertoimeksi ilmoitetaan niinkin kohtuullinen luku kuin 0,36.Suuri koko näkyy myös polttoaineenkulutuksessa, yhdistetyn amerikkalaiskulutuksen ollessa sadalla kilometrillä valmistajan mukaan 14 litraa ja kaupungissa kulutusmittari kohoaisi peräti 17 litraan. Mikäli auto on nelivetoversio, hiipuu bensatankki vielä litran vauhdikkaammin 100 kilometrin matkalla.Suomessa Nissanin kruununjalokiviin kuuluvaa Infinitiä ei myydä, ja heille, jotka alkoivat uudistunutta Infiniti QX80:tä himoitsemaan talliinsa sanottakoon, ettei malli ole edes Euroopan tuontiohjelmassa. Pitää siis laajentaa etsintäaluetta koko maailmaksi. Yhdysvalloissa Infinitin rattiin pääsisi tosin jo noin 55 600 eurolla...Teksti: Benjamin Helander Kuvat: Infiniti, Benjamin HelanderMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV – plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä 7.6.2025 Yleinen Volvo keksii turvavyön uudelleen – nyt tekoälyllä ja ohjelmistopäivityksillä 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä 6.6.2025 Uutinen Kiinan kuristusote: nousevatko harvinaiset maametallit ja magneetit seuraaviksi piisiruiksi? 6.6.2025 Uutinen Täysin uusi Nissan Leaf lähestyy – aerodynaamisin Nissan ikinä, toimintamatka 300–500 kilometriä 5.6.2025 Ajoneuvot Lähes joka kolmas auto hylättiin katsastuksessa – myös sähköautojen viat kasvussa 5.6.2025 Liikenneturvallisuus Kiveniskemät yleistyvät tuulilaseissa – lähes joka toisessa autossa vaurioita 5.6.2025 Ajoneuvot Bentley Bentayga Speed on nyt nopeampi ja pystyy driftaamaan, mutta 8 sylinteriä on vähemmän kuin 12 sylinteriä 4.6.2025 Moottoriurheilu Omalla autolla katukiihdytyksiin – helppo ensikosketus kiihdytysautoiluun Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 6.6.2025 Uutinen Täysin uusi Nissan Leaf lähestyy – aerodynaamisin Nissan ikinä, toimintamatka 300–500 kilometriä 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 7.6.2025 Yleinen Huutokauppahelmet: Range Rover "Chieftain" -restomodi 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 2.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz E 350 Bluetec Cabriolet - avomersu, joka ei kavahda asuntovaunua tai venetraileria 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”