26.9.2023

Iso saavutus korealaiselle luksusmerkille – Genesis valmistanut miljoonannen autonsa alle kahdeksassa vuodessa

Mutta mikä kaikkein vaikuttavinta Genesiksen myyntihistoriassa, noista miljoonasta autosta puolet myytiin vain reilussa kahdessa vuodessa.

Hyundai perusti ikioman luksusmerkkinsä Genesiksen vuonna 2015, seuraten japanilaisten Hondan, Nissanin ja Toyotan esimerkkiä. Alkuvuosina alkoi kuitenkin näyttää siltä, että Hyundai oli omansa kanssa auttamattomasti myöhässä. Mainitut japanilaiset olivat tehneet omat läpimurtonsa 80-luvun puolella, ja luksussegmentit ovat tunnetusti vihamielisiä tulokkaille. Ei ollut Acuralla, Infinitillä ja Lexuksellakaan helppo alkutaival.

Genesis valloittaa Yhdysvalloissa
Ensimmäisen sukupolven G80 edusti Genesiksen alkuperäistä, paljon nykyistä maltillisempaa tyyliä. Se ei ollut riittävän repäisevä erottuakseen vaativassa segmentissä.

Alkuvuosinaan Genesis näytti kompastuvan juuri tähän ongelmaan. Yhtään ei auttanut se, että aivan ensimmäiset mallit eivät tehneet tyylillisesti kovin suurta pesäeroa aiemmin nähtyihin Hyundai-brändin luksuspään malleihin. Tuolloin, alkuperäisestä suunnitelmasta poiketen, Genesis myöntyi ajatukseen, että Hyundai-jälleenmyyjät saivat ottaa sen edustuksen yhdellä merkin ehdottomista päämarkkinoista, Yhdysvalloissa.

Lopulta Genesis lähti muuttamaan tyylillistä filosofiaansa varsin omaperäiseen suuntaan, ja on myös kasvattanut mallistoaan uusiin luokkiin, mikä tärkeintä, GV80:n ja GV70:n myötä crossovereiden maailmaan. Ponnistelut on vihdoin palkittu Genesiksen myynnin suorastaan eksponentiaalisella kasvulla.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luvuissa kaksi lisäyllätystä

Marraskuun 2015 eli globaalin debyyttinsä ja elokuun lopun 2023 välisenä aikana Genesis valmisti 1 008 804 autoa. Miljoonatta autoyksilöään Genesis ei millään tavalla nostanut esiin, emmekä edes tiedä mitä mallia se edusti.

Joka tapauksessa puolesta miljoonasta miljoonaan yltäminen oli Genesikseltä harvinaisen nopeaa toimintaa, nimittäin 500 000. Genesis rullasi ulos tehtaalta vain kaksi vuotta ja kolme kuukautta ennen miljoonatta. Vuonna 2020 Genesis ylitti ensi kertaa 100 000 auton rajan ja vuonna 2021 jo 200 000 raja meni rikki, myös viime vuoden päätyttyä ennätyksellisenä 215 000 auton muodossa. Elokuun 2023 loppuun mennessä maailmalla myytiin 154 000 Genesistä eli uutta ennätysvuotta kohti ollaan jälleen väkisinkin menossa.

Genesis GV70
GV70

Genesis on edustettuna ennen kaikkea Yhdysvalloissa, mutta myös muutamilla muilla merkittävillä markkina-alueilla, kuten läntisessä Euroopassa ja Kiinassa. Yllättävää onkin ehkä se, että kaikkiaan miljoonasta Genesiksestä 690 000 on myyty kotimarkkinoilla Etelä-Koreassa, ja kaikilla muilla markkinoilla päästään vastaavasti noin 319 000 Genesikseen kahdeksan vuoden aikana, näistä 225 000:een Yhdysvalloissa ja 20 000:een Kanadassa.

Etelä-Korea on siis vienyt Genesiksistä yli kaksi kolmasosaa, ja se kertoo Genesiksen olevan kotimarkkinoillaan hieman eri asemassa kuin mainitut vastaavat japanilaismerkit, jotka on tarkoitettu vientituotteiksi, ja joista esimerkiksi Acuraa ei edes myydä Japanissa. Korealaiset ovat todellakin hullaantuneita omaan luksusmerkkiinsä, sillä esimerkiksi vuonna 2022 Genesis oli Etelä-Korean kolmanneksi myydyin automerkki Hyundain ja Kian jälkeen ja ennen Mercedes-Benziä ja BMW:tä. Maassa myytiin viime vuoden aikana 135 000 Genesistä.

Genesis Electrified G80
Genesis G80 on myynyt hyvin. Kuvan Electrified G80 on täyssähköinen versio asiasta.

Toinen lisäyllätys koskee myydyintä mallia, joka ei siis ole katumaasturi. Nimittäin, kahden sukupolven aikana Genesiksen toinen alkuperäisistä malleista, Eurooppalaisittain E-segmenttiä edustava G80 -sedan, on yltänyt jo yli 390 000 kappaleen myyntiin. Katumaasturit eivät ole vielä lähelläkään tätä, sillä isompaa GV80:aa on myyty 174 000 kappaletta ja GV70:ää puolestaan 161 000.

Euroopassa toistaiseksi nihkeää

Jotain Genesiksen vuonna 2021 alkaneesta Euroopan myynnistä kertoo se, että elokuun loppuun 2023 mennessä olisi myyty yli miljoona Genesistä vaikka kaikki Vanhan mantereen Genesikset jätettäisiin laskuista. Genesiksen myynti Euroopassa alkoi Isosta-Britanniasta ja Saksasta, joissa aloitusvuonna myytiin yhteensä 514 Genesistä. Viime vuoden aikana määrä kasvoi 2 822:een. 3 000 kappaletta rikki, jee!

Genesis G70 Shooting Brake
Genesis yllätti todella julkistaessaan G70:stä Shooting Brake -farmarimallin viime mallivuodeksi. Shooting Brake suunniteltiin aivan erityisesti Euroopan markkinoille, eikä sitä edes myydä Pohjois-Amerikassa. Eurooppalaiset eivät kuitenkaan ole ottaneet näyttävää farmaria omakseen, mistä kertovat noin 100 auton myyntiluvut vuoden 2022 osalta. Etelä-Korea onneksi nosti lukua hieman.

Kasvattaakseen myyntiosuuttaan Euroopassa Genesis valmistautuu Automotive Newsin mukaan avaamaan Britanniassa ja Saksassa jopa 20 uutta liikettä ensi vuonna. Euroopan Genesis-liikkeistä tulee näyttelymäisiä studioita, joissa asiakkaat saavat luksusautomerkin tasoista palvelua. 4 - 5 vuoden tähtäimellä korealaisluksusmerkki aikoo laajentua isommin Eurooppaan, katsotaan kuuluuko Suomi edes kokeilumielessä tuohon laajennukseen.

Genesis GV60
GV60 on merkin ensimmäinen kokonaan täyssähköiseksi suunniteltu malli, ja se on läheistä sukua Hyundai Ioniq 5:lle ja Kia EV6:lle. GV60:ssa on potentiaalia menestyä myös Euroopassa.

Suomessa Genesikselle voisi tosin ennustaa vaikeaa tietä, sillä vaikka Hyundai pärjääkin maassa melko hyvin, on premiumautojen myynti keskittynyt täällä erittäin vahvasti Volvoon ja kolmeen suureen saksalaiseen.

Yleensäkin Eurooppalaisittain ajateltuna Genesiksen mallisto koostuu melko isoista malleista, eikä Lexuksen tai eurooppalaispremiummerkkien tapaisia kompaktimalleja ole luvassa. Itse asiassa jopa G70:n tuotannon lopetuksesta on huhuttu tämän ensimmäisen sukupolven jälkeen, jolloin mallisto olisi keskimäärin entistäkin isompi.

Lähteet: Genesis, Automotive News Kuvat: Genesis Teksti: Benjamin Helander

Luetuimmat