11.3.2025 Liikennepolitiikka Isot kaupungit huolissaan – liikenteen kehittämisen rahoitus ei ole riittävää ja näyttää laskevan Teksti Marko Jokela Kuva Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kaupunginjohtajat Suomen 21 suurimmassa kaupungissa ovat huolissaan siitä, ettei liikennejärjestelmäaikeissa vuosille 2026–2037 nähdä järjestelmän merkittävää vaikutusta koko Suomen kasvulle ja tuottavuuskehitykselle. Suomen 21 suurimman kaupungin kaupunginjohtajat ovat tuoreen yhteisen ulostulon perusteella varsin huolissaan siitä, ettei valtakunnallisessa liikennejärjestelmäsuunnitelmaluonnoksessa vuosille 2026–2037 nähdä järjestelmän merkittävää vaikutusta koko Suomen kasvulle ja tuottavuuskehitykselle.”Suunnitelma keskittyy pääasiassa nykytilaan eikä ota huomioon suurten kaupunkiseutujen kasvua ja tarvetta liikenteen kehittämiselle. Strateginen, tulevaisuuteen katsova näkökulma puuttuu”, ulostulossa kritisoidaan.Kaupunginjohtajien yhteistiedote liittyy siihen, että liikenne- ja viestintäministeriö on pyytänyt eri tahoilta lausuntoja luonnoksesta valtakunnalliseksi liikennejärjestelmäsuunnitelmaksi vuosille 2026–2037. Suunnitelma kantaa ajallisen kestonsa mukaisesti myös nimeä Liikenne 12.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVaatimattomia kehittämistoimiaKaupunginjohtajien kannanoton mukaan Liikenne 12 -suunnitelmassa ehdotetut kehittämistoimenpiteet ovat vaikutuksiltaan vaatimattomat.Keskeisin kritiikki kiteytyy seuraavaan virkkeeseen: ”Liikenteen kehittämiseen varatun rahoituksen osuus ei ole tälläkään hetkellä riittävä ja tulevaisuudessa osuus laskee entisestään.”Rahoituksen epävarmuus ja kokoluokka uhkaa ulostulon mukaan kaupunkiseutujen ja siten koko Suomen taloudellisen kasvun potentiaalia.”Valtion pitäisi myös vahvemmin valvoa maan etua Euroopan unionissa niin, että Suomi voisi saada paremmin myös EU-rahoitusta liikennejärjestelmän kehittämiseen.” Valtion tulee kantaa vastuunsa oman liikenneverkkonsa rahoituksesta. Vuosikausien hankkeitaKaupunginjohtajien tiedotteessa tähdennetään, että liikenteeseen liittyvät hankkeet ovat pitkäaikaisia kaupunkiympäristön ja maankäytön kehittämisprosesseja. Kaupunkien tulee voida luottaa pitkälle tulevaisuuteen suuntaavissa hankkeissaan sovittuihin kustannusjakoihin.Kustannusten jakaminen kirvoittaa terävää kritiikkiä.”Suunnitelmaluonnos pyrkii siirtämään liikennehankkeiden rahoitusvastuuta entistä enemmän kaupunkien harteille sekä valtion ja kaupunkien yhteisten hankkeiden että valtion omien väylähankkeiden osalta. Tämä ei ole hyväksyttävää eikä perusteltua.”Tiedotteessa painotetaan, että valtion tulee kantaa vastuunsa oman liikenneverkkonsa rahoituksesta.Joukkoliikenteelle tukeaSuurten kaupunkiseutujen joukkoliikenteen tuki on tiedotteen mukaan ollut samalla tasolla vuosikausia, vaikka kaupunkiseutujen väkimäärä sekä kestävän liikkumisen tavoitteet, joukkoliikenteen mittakaava ja joukkoliikenteen järjestämisen kustannukset ovat nousseet täysin eri tasoille.”Liikennejärjestelmäsuunnitelman konkreettisissa toimenpiteissä tämä ei valitettavasti näy, vaikka suunnitelma toteaa, että päästövähennystavoitteisiin pääsemisen, liikennejärjestelmän sosiaalisen kestävyyden ja liikennejärjestelmän toimivuuden näkökulmista olisi tärkeää tunnistaa joukkoliikenteen, kävelyn ja pyöräilyn merkittävä rooli kaupunkiseutujen liikennejärjestelmässä.”Kustannushyötyanalyysit osoittavat vahvasti, että kaupunkiseutujen joukkoliikenneinvestoinnit ovat kannattavuudeltaan erinomaisia, tiedotteessa todetaan.C21-kaupunginjohtajien verkostoon kuuluvat Helsingin, Espoon, Tampereen, Vantaan, Oulun, Turun, Jyväskylän, Kuopion, Lahden, Kouvolan, Porin, Joensuun, Lappeenrannan, Hämeenlinnan, Vaasan, Rovaniemen, Seinäjoen, Mikkelin, Kotkan, Salon ja Porvoon kaupunginjohtajat.Näissä kaupungeissa asuu yhteensä yli kolme miljoonaa ihmistä eli 54 prosenttia Suomen väestöstä, ja niissä sijaitsee jo lähes kaksi kolmesta suomalaisesta työpaikasta. Autoliitolta terävää kritiikkiä Moottori uutisoi aiemmin Autoliiton esittämistä kriittisistä huomioista liikennesuunnitelman eri näkökohdista. Uutinen kantoi otsikkoa Autoliitto: tavoitteeksi matka-aikojen lyhentäminen – 300 miljoonaa euroa perustienpitoon ja 300 miljoonaa euroa korjausvelan poistamiseen. Autoliitto huomautti lausunnossaan, että ”Tieliikenteessä ollaan usein eri toimenpiteiden myötä valmiita kasvattamaan matka-aikoja, vaikka niillä on merkittävä kansantaloudellinenkin vaikutus.” Autoliiton lausunto tuo esiin myös sen faktan, että tieliikenne kattaa yli 90 prosenttia niin henkilö- kuin tavaraliikenteestä nyt ja näköpiirissä olevassa tulevaisuudessa. ”Suunnitelmaluonnoksessa puhutaan kyllä matka-aikojen ennakoitavuudesta, mutta se ei ole sama asia kuin matka-aikojen lyhentäminen.” Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 28.6.2025 Liikennepolitiikka Nelostie E75 ry vaatii ripeitä investointeja Keski-Suomeen – Vaajakoski valtakunnallinen pullonkaula 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Uutinen Mercedes-Benz investoi vihreään tuotantoon – uusi maalaamo puolittaa kulutuksen 25.6.2025 Uutinen Nuoret kaahasivat järjetöntä nopeutta – jäivät helposti kiinni somen vuoksi 25.6.2025 Uutinen Länsi-Uudenmaan poliisi: tehovalvonta paljasti noin 40 rattijuopumusta juhannusliikenteessä 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 23.6.2025 Uutinen Jenkkiavolavan rekisteröinti väärillä papereilla voi johtaa rajuihin seurauksiin – kymppitonnien autoverot voivat langeta maksettavaksi 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 22.6.2025 Uutinen Yllätyslähtö: käännettyään Renaultin suunnan Luca de Meo lähtee muotialalle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 27.6.2025 Kuluttajat Yli 10-vuotiaassa BMW:ssä tuli lähes 5 000 euron remontti heti kauppojen jälkeen – jakopää ja ahdin piti vaihtaa ja renkaatkin olivat huonokuntoiset 27.6.2025 Lentokoneet Airbus voitti Air Indian turman vakavasti varjostaman Pariisin ilmailunäyttelyn tilauskilpailun murskalukemin 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 22.6.2025 Laivat Ja taas romutetaan: entinen Silja Linen ruotsinlaivapioneeri Finlandia purettavana Turkissa 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin