5.2.2022 Ajoneuvot Italjet-moottoripyörät palaavat Suomeen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Italialainen moottoripyörämerkki palaa Suomeen kun hyvinkääläinen MP-Racing aloittaa Italjet-moottoripyörien maahantuonnin. Pitkään Suomen markkinoilta pois ollut Italjet palaa takaisin, kun MP-Racing Oy alkaa tuoda italialaismerkkiä maahan. Aluksi tarjolle tulee kaksi mallia, 125- ja 200-kuutioiset Dragster-skootterit. Ne erottuvat massasta näkyvästi esiin jätetyllä trellis-putkirungolla, napaohjaustyyppisellä ISS-ohjausrakenteella sekä laadukkailla komponenteilla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKilpailijasta moottoripyörien rakentajaksiItaljet on Leopoldo Tartarinin (1932-2015) vuonna 1959 perustama yritys, joka on yhä saman perheen omistuksessa. Tartarini oli menestynyt kilpa-ajaja, joka kilpaili moottoripyörillä 1950-luvulla kilpailuissa, jotka järjestettiin pääasiassa yleisillä teillä. Vuonna 1957 hän teki myös maailmanympärimatkan 175-kuutioisella Ducatilla.Ensimmäisessä yrityksensä rakentamassa moottoripyörässä Tartarini käytti MZ:n 125-kuutioista moottoria, ja yrityksen nimi olikin aluksi tätä mukaellen Italemmezeta, mutta jo vuonna 1961 nimi vaihtui Italjetiksi. Italjet käytti myöhemminkin muiden valmistajien, mm. Ducatin, Velocetten ja Royal Enfieldin moottoreita. Myös Triumphin moottoreita käytettiin Italjeteissa, ja se oli ensimmäinen kerta kun Triumph tarjosi moottoreitaan toiselle moottoripyörävalmistajalle. Moottoripyörien valmistuksen lisäksi Italjet toi maahan muita moottoripyörämerkkejä. Kun se aloitti Yamaha-moottoripyörien maahantuonnin Italiaan vuonna 1972, nähtiin Italjetin pian sen jälkeen käyttävän myös Yamahan moottoreita omissa malleissaan, tietysti sillä ehdolla että nämä mallit eivät kilpailleet suoraan maahantuotujen Yamaha-mallien kanssa.Minimopot tunnetuimpiaVaikka valmistusohjelmaan kuului vuosikymmenien aikana kaiken kokoisia moottoripyöriä, niin parhaiten Italjet tunnetaan pienikokoisista moottoripyöristään ja mopoistaan, ja erityisesti kokoontaitettavien ja auton tavarasäiliössä kuljettavien minimopojen luokassa se oli edelläkävijä. Muista pienikokoisten mopojen valmistajista Italjet erottui sillä, että halvan hinnan sijaan se panosti laatuun ja laadukkaisiin komponentteihin. Niinpä merkin pienimmillä pyörillä saattoi myös kilpailla eri luokissa.Italjetilla on kilpailtu mm. trialissa ja myös MotoGP-sarjan 125-kuutioisten luokassa vuosina 2000-2002. Merkin väreissä nähtiin myöhemmin aivan maailman huipulla ajaneita kuljettajia, kuten Leon Haslam ja Leon Camier. Myös unkarilainen Gabor Talmacsi kilpaili uransa alussa Italjetilla. Talmacsi kruunattiin kaudella 2007 125-kuutioisten maailmanmestariksi. Suomessa hänet muistetaan kuitenkin toisenlaisesta suorituksesta, siitä että ajaessaan kaudella 2005 Mika Kallio tallikaverina KTM:llä Talmacsi jätti päätösosakilpailussa noudattamatta tallimääräystä, ohitti suomalaisen maalisuoralla ja vei Kalliolta ne viisi pistettä, joiden takia suomalaiskuski menetti tuon vuoden maailmanmestaruuden.Yli 70 000 DragsteriaVuonna 1995 Italjet esitteli Dragster-skootterinsa, jossa oli avoimesti esillä oleva ristikkoputkirunko, ISS-ohjausjärjestelmä ja varsin erikoinen muotoilu. Näiden seikkojen ansiosta se löysi tiensä myös Guggenheim-museoon Yhdysvalloissa. Dragstereita valmistettiin yli 70 000 kappaletta. Vuonna 2018 Italjet toi Dragsterin uudelleen markkinoille, luonnollisesti teknisesti päivitettynä, mutta yhtä luonnollista oli että ulkonäkö ja tekniikka olivat edelleen huomiotaherättävän erikoisia. Sitä kutsuttiin nimellä Urban SuperBike. Aggressiivista muotoilua on terästetty laadukkailla jarru- ja jousituskomponenteilla, ja kaikessa suunnittelussa on pyritty välttämään kompromisseja.Ristikkorakenteinen runko tuo Dragsterille skootteriluokassa poikkeuksellisen jäykkyyttä ja siten napakat ajo-ominaisuudet. ISS-ohjausrakenteen etuna on, että järjestelmä erottaa jousituksen ja ohjauksen toiminnan täysin erilleen, toisin kuin perinteinen teleskooppihaarukka. Polttoainetankki on sijoitettu alas lähes jalkatappien tasolle, millä on saatu painopiste matalammalle.Moottorina on valittavissa 125- tai 200-kuutioinen nestejäähdytteinen nelitahtimoottori. Pienemmän teholukema on 10 kW (13 hv) ja isomman 13 kW (18 hv). Dragsteriin on saatavilla myös ensiluokkaisia tuning-osia, joita tarjoavat mm. Öhlins (jousitus), Akrapovic (äänenvaimentimet) ja Brembo (jarruosat).Dragster 125:n hinta on 6490 euroa ja 200-kuutioisena hinta on 6890 euroa. Värivaihtoehtoina molemmissa malleissa on punainen, keltainen ja musta. Toimitukset alkavat vuoden 2022 alkupuolella.Italjetin Dragster-mallisto laajenee vuoden 2022 loppupuolella Dragster e01 Electric -versiolla, jonka voimanlähteenä on 12-kilowattinen sähkömoottori.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: ItaljetMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 18.12.2024 Automatkailu Ulkomaille automatkaileva, ensi vuonna helpottuu – Vihreä kortti digitaaliseksi 17.12.2024 Uutinen Tämäkin oli kiinalaisille autoille langetettujen rangaistustullien vaikutusta – suuri määrä hybridejä myyntiin 17.12.2024 Autoilu Vähäpäästöisten autojen pysäköintialennus Helsingissä loppuu monilta ensi vuonna 16.12.2024 Sähköautot Hyundai Inster rymistelee sähköautojen hintakisaan – 25 000 euroa ja pitkä toimintamatka 16.12.2024 Ajoneuvot Valhalla, Aston Martin Valhalla on hyperauto, yli tuhannen hevosvoiman hybridihyperauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – "nyt olisi korkea aika tarkistaa..." 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 14.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”