18.9.2020 Ajoneuvot Jaguar F-Pace 2021 on sisältä uusi – tarjolle yli 400hv lataushybridi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uudistunut Jaguar F-Pace 2021 on aina neliveto ja automaatti. Nyt saataville tulee myös lataushybridi. Jaguar F-Pace -katumaasturi päivittyy vuodelle 2021. Ulkokuoresta nopealla vilkaisulla koko uudistusta on vaikea havaita: tästä syystä lätkäisimme mallinimen perään vuosimallin 2021 kertomaan uudistuksista. Sisäpuolella ja moottorivalikoimassa on nimittäin kerrottavaa.Pienet ulkokuoren muutokset, kattavasti uudistetut sisätilat Pivi Pro -tietoviihdejärjestelmän viimeisimmällä versiolla sekä uusi moottoripaletti kantavat F-Pacen seuraaville vuosille. Moottorivalikoimaan liittyy nyt kevythybridien lisäksi myös lataushybridimalli, joka mahdollistaa yli 50 kilometriä sähköistä toimintamatkaa ja yli 400 hevosvoimaa huipputehoa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJaguar F-Pace 2021Vaikka Jaguar F-Pace 2021 sekoittuu ensivilkaisulla tähän asti myynnissä olleeseen edeltävään vuosimalliin, niin muutoksia on tapahtunut ulkokuoressakin. Näistä merkittävin on uusi konepelti, joka jatkuu nyt pidemmälle aina keulamaskiin saakka. Tämä vähentää koripaneelien välisiä saumoja tehden kokonaisuudesta siistimmän.Samalla tuon mainitun keulamaskin viimeistely on muuttunut hienoisesti ja, osin konepellin takia, etupuskuri on mennyt uusiksi. Erot edeltäjään eivät ole täälläkään suuret, mutta muutoksia on tapahtunut. Valot on uusittu sekä edessä että takana.Takana valoissa on suurempi muutos, sillä ne ovat nyt viirummat ja pyöreä muoto on poistunut. Lisäksi takanakin on hiottu puskuria ja myös tavaratilan kantta on muotoiltu uusiksi – se on ollut tarpeen jo valojen takia.Näyttöni on mutkallaValmistajan mukaan uusi ohjaamo on rohkeampi, dynaamisempi ja enemmän kuljettajakeskeinen. Nämä sanat voi lukea lähes jokaisesta markkinointimateriaalista, mutta käytännössäkin uudistuksia on tehty ainakin johonkin suuntaan.Kuljettaja saa nyt ihastella ratin takaa löytyvää 12,3-tuumaista mittaristonäyttöä, jonka toiminnallisuutta ja näyttävyyttä on myös hiottu. Näkymäksi saa esimerkiksi täysikokoisen kartan navigointiohjeilla. Tämä mittaristo pyrkii tarjoamaan kuljettajalle kaiken tarvittavan tiedon yhdessä lisävarusteisen heijastusnäytön kanssa.Keskikonsolistakin löytyy lisää näyttöä ja se tarkoittaa 11,4-tuumaista kaartuvasta lasista valmistettua kosketusnäyttöä, joka on asennettu magnesiumia sisältävän kevytmetallivalun sisään. Tuo näyttö on kolme kertaa kirkkaampi ja lähes puolet suurempi kuin viime vuosimallin F-Pacen keskikonsolin näyttö. Uuden Pivi Pro -tietoviihdejärjestelmän kanssa uuden näytön luvataan auttavan kuljettajaa keskittymään paremmin liikenteeseen.Jaguarin vaihteenvalitsin on sekin uudistettu, joten voimme sanoa hyvästit nousevalle ja pyöriteltävälle ratkaisulle. Nyt tämä on hieman perinteisempi metallista valmistettu ja koristetikattu vaihteenvalitsin. Keskikonsolissa on lisää säilytystilaa ja langaton lataus on saatavilla lisävarusteena.Puhelimeen liittyen Apple CarPlay on vakiovaruste ja mahdollistaa kahden puhelimen samanaikaisen liittämisen. Android Auto and Baidu CarLife kuuluvat vakiovarustukseen hieman markkina-alueen saatavuudesta riippuen.Uusi Pivi Pro tarkoittaa myös verkon yli tapahtuvia päivityksiä (OTA) ja järjestelmä onkin varustettu kahdella sim-kortilla ja modeemilla, jotta esimerkiksi järjestelmän päivitys ja median suoratoisto verkon yli on mahdollista sulavasti samanaikaisesti.Näiden lisäksi oviverhoiluja on päivitetty, ja istuimissa on muhkeammin toppausta. Sisätilojen ilmanlaatua pyritään parantamaan Panasonicin Nanoe -teknologialla, joka suodattaa ilmaa entistä pienempiin hiukkasiin asti.Hybridi on Jaguarin sanaJaguar F-Pace 2021 on aina sekä neliveto että automaatti. Sekä bensiini- että dieselpuolella hennoimmat moottorivaihtoehdot vastaavat teholukemiltaan vanhoja, vaikka dieselin parina onkin kevythybriditekniikkaa. Käytännössä pienintä bensiinimoottoria lukuunottamatta kaikissa vaihtoehdoissa on käynyt jonkinasteinen hybridisointi, mutta valmistajan teknisten tietojen mukaan 3,0-litrainen kuusisylinterinen dieselmoottori olisi saatavilla 300-hevosvoimaisena sekä kevythybridijärjestelmällä että ilman.Kaksilitraiset dieselmoottorit ovat jatkossa saatavilla teholukemilla 163 ja 204 hevosvoimaa ja kolmelitraisen tehot jo mainitsimme. Bensiinipuolella kevyinkin vaihtoehto tuottaa 250 hevosvoimaa neljästä sylinteristä ja muuten siirrytäänkin kuusisylinterisiin ja 3,0-litraisiin kevythybridijäjrestelmlällä varustettuihin moottoreihin. Tehovaihtoehtoja on kaksi: 340 ja 400 hevosvoimaa.Näistä kaikista edellä mainituista poikkeaa tietenkin malliston mielenkiintoisin uutuus, eli 404-hevosvoimainen lataushybridi. Siinä polttomoottorin roolia ajaa 2-litrainen nelisylinterinen ja sähkömoottorin teho on 105 kilowattia. Järjestelmän huippuvääntö on 640 newtonmetriä.Akustoa on 17,1 kilowattituntia, jonka avulla toimintamatkaa on mahdollista saavuttaa 53 kilometriä. Jaguar on varustanut auton 32 kilowatin pikalatauksella, perinteinen vaihtosähkölataus yltää sekin 7 kilowattiin. Mainittu pikalataus mahdollistaa 80 prosentin varauksen saavuttamisen puolessa tunnissa.Kuvat ja lähde: JaguarMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 14.6.2025 Uutinen Prätkällä töihin -päivä haluaa motoristit pyöriensä päälle 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 12.6.2025 Uutinen Kiina ja EU sopimassa tariffit korvaavasta minimihintajärjestelmästä – mutta neuvoteltavaa on vielä 11.6.2025 Uutinen Ranskalaiset Tesla-kuljettajat haastavat tehtaan oikeuteen Muskin aiheuttamasta mainehaitasta 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 15.6.2025 Laivat Päivän kuva: Saksan oma "Lemmenlaiva" nähty Helsingin Katajanokalla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster