31.3.2025

Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä

Kuva Benjamin Helander, Airbus

"Triplaseiska" paitsi suurentaa Helsinki-Tokio -reitin rahtikapasiteettia, ennen kaikkea tuo ykkösluokan palvelutuotteen tarjolle ainoana Suomen lentoliikenteessä. JAL on parhaillaan korvaamassa Boeing 777-kalustoaan modernin Airbus A350:n suurimmalla versiolla.

Kansainvälisessä lentoliikenteessä alkoi eilen maaliskuun viimeisenä sunnuntaina virallisesti kesäkausi. Helsinki-Vantaalla ei vielä tunnu kovin kesäiseltä, mutta tälle lentoasemalle kesäkauden alku tarkoittaa kiitotien 2 menemistä pian remonttiin sekä sitä, että Japan Airlines sijoitti Tokio Hanedan reitilleen hallitsevan maailman suurimman kaksimoottorikoneen ja lähes tuplaa viikkovuorot.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

777-300ER tuo lisäarvoa

Japan Airlines on lentänyt Helsinki-Vantaalle jo vuodesta 2013 eli japanilaisyhtiötä voi pitää täällä melkeinpä vanhana tuttuna. JAL kuuluu samaan Oneworld-allianssiin kuin Finnair, ja codeshare-yhteistyön kautta JAL ja Finnair pystyvät hyötymään siitä, että ne lentävät reittiä rinnakkain. JAL lentää nykyisin Helsinkiin Tokyo Hanedan lentoasemalta, siinä missä se lensi alkujaan Naritan kentältä, joka sijaitsee kauempana Tokion kaupungista.

JAL aloitti lennot Helsinkiin noin 12 vuotta sitten Boeing 787 Dreamliner -kalustolla, joka oli tuolloin aivan tuore konetyyppi, JAL:in oltua sen aivan ensimmäisiä operaattoreita. Taloudellisella ja modernilla Dreamlinerilla JAL on lentänyt Helsinkiin kaikki nämä vuodet.

Kesäkaudelle 2025 JAL on kuitenkin päättänyt tehdä uudistuken Helsingin-reitilleen, ja lisätä kapasiteettiaan Helsingissä huomattavasti.

Boeing 777 on ollut Helsinki-Vantaalla epäsäännöllinen näky. Matkustajaliikenteessä sitä on joskus nähty täällä ainakin Qatar Airwaysin sekä Turkish Airlinesin väreissä. Näin laajamittaista operointia kaksimoottoristen kuningatar ei ole kuitenkaan aiemmin Helsinkiin suorittanut.

Dreamliner tekee nyt reitillä ensimmäistä kertaa tilaa toiselle konetyypille. JAL on päättänyt asettaa reitille Boeing 777-300ER:n, joka on vielä ennen Boeing 777X:n kaupallista käyttöönottoa maailman suurin kaksimoottorinen konetyyppi. 777-300ER on siis sanomattakin Dreamlineria suurikokoisempi kone, jossa on sitä enemmän rahtikapasiteettia, muttei JAL:in tapauksessa juurikaan enempää matkustajakapasiteettia.

Japan Airlinesilla on laivastossaan tämän artikkelin julkaisuhetkellä 12 kappaletta 777-300ER:iä, ja niiden kaikkien matkustamo on konfiguroitu samalla tavalla. Tämä tarkoittaa, että koneissa on 147 turistiluokan istuinta (Sky Wider), 40 premium economy -istuinta (Sky Premium), 49 business-istuinta (Sky Suite) ja 8 ykkösluokan istuinta (Suite).

Ykkösluokan palvelutuote kahdeksan JAL Suite -"sviitin" kera on harvinaista herkkua Helsinki-Vantaalla. JAL teki juuri itsestään ainoan Suomeen operoiva lentoyhtiön, joka tällaisen bisnesluokkaakin tasokkaamman ykkösluokan tuotteen tarjoaa. JAL Suitessa matkustaja pääsee nauttimaan muun muassa huomattavasta yksityisyydestä, täysin lie-flat -istuimesta, hyvin tasokkaasta viihdetarjonnasta sekä parhaista tarjoiluista. Ne voivat tulla tarpeeseen lennolla, jonka pituus Venäjän ilmatilan kierron vuoksi venähtää jopa 15 tunnin luokkaan.

JAL:in Boeing 777-300ER:t on konfiguroitu ainoastaan 244-paikkaisiksi, sillä niissä on pitkiä mannertenvälisiä lentoja ajatellen panostettu reippaasti ylempiin matkustusluokkiin. Moni muu lentoyhtiö on vertailun vuoksi varustellut omat yksilönsä 100, 150 tai jopa 200 istuinpaikkaa täydemmiksi. Istuinpaikkojen määrä ei myöskään ole eri tavoin konfiguroituja JAL:in Dreamlinereita oleellisesti suurempi, vaikka kone on isompi.

JAL:in Helsingin-reitin matkustajakapasiteetti lisääntyy nyt alkaneella kesäkaudella, vaikkei "triplaseiska" itsessään tuokaan sitä suuremmasta koostaan huolimatta juuri nimeksikään. JAL tekeekin sen nostamalla edestakaisten viikkovuorojen määrän kerralla kolmesta viiteen. JAL lentää siis reittiä juuri alkaneella kesäkaudella Helsinkiin tiistaisin, torstaisin, perjantaisin, lauantaisin ja sunnuntaisin.

Kesäkauden aikataulu ja Boeing 777:n läsnäolo reitillä ovat voimassa vähintään 25. lokakuuta 2025 asti.

777-300ER katoavaa kansanperinnettä, tervetuloa A350-1000 (sitten kun ehtii...)

Hanki rajaton lukuoikeus

Haluatko jatkaa lukemista?

Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin.

Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta

Moottori

Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa.

Tiepalvelu

Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat