31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä Teksti Benjamin Helander Kuva Benjamin Helander, Airbus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä "Triplaseiska" paitsi suurentaa Helsinki-Tokio -reitin rahtikapasiteettia, ennen kaikkea tuo ykkösluokan palvelutuotteen tarjolle ainoana Suomen lentoliikenteessä. JAL on parhaillaan korvaamassa Boeing 777-kalustoaan modernin Airbus A350:n suurimmalla versiolla. Kansainvälisessä lentoliikenteessä alkoi eilen maaliskuun viimeisenä sunnuntaina virallisesti kesäkausi. Helsinki-Vantaalla ei vielä tunnu kovin kesäiseltä, mutta tälle lentoasemalle kesäkauden alku tarkoittaa kiitotien 2 menemistä pian remonttiin sekä sitä, että Japan Airlines sijoitti Tokio Hanedan reitilleen hallitsevan maailman suurimman kaksimoottorikoneen ja lähes tuplaa viikkovuorot.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy777-300ER tuo lisäarvoaJapan Airlines on lentänyt Helsinki-Vantaalle jo vuodesta 2013 eli japanilaisyhtiötä voi pitää täällä melkeinpä vanhana tuttuna. JAL kuuluu samaan Oneworld-allianssiin kuin Finnair, ja codeshare-yhteistyön kautta JAL ja Finnair pystyvät hyötymään siitä, että ne lentävät reittiä rinnakkain. JAL lentää nykyisin Helsinkiin Tokyo Hanedan lentoasemalta, siinä missä se lensi alkujaan Naritan kentältä, joka sijaitsee kauempana Tokion kaupungista. JAL aloitti lennot Helsinkiin noin 12 vuotta sitten Boeing 787 Dreamliner -kalustolla, joka oli tuolloin aivan tuore konetyyppi, JAL:in oltua sen aivan ensimmäisiä operaattoreita. Taloudellisella ja modernilla Dreamlinerilla JAL on lentänyt Helsinkiin kaikki nämä vuodet. Kesäkaudelle 2025 JAL on kuitenkin päättänyt tehdä uudistuken Helsingin-reitilleen, ja lisätä kapasiteettiaan Helsingissä huomattavasti.Boeing 777 on ollut Helsinki-Vantaalla epäsäännöllinen näky. Matkustajaliikenteessä sitä on joskus nähty täällä ainakin Qatar Airwaysin sekä Turkish Airlinesin väreissä. Näin laajamittaista operointia kaksimoottoristen kuningatar ei ole kuitenkaan aiemmin Helsinkiin suorittanut. Dreamliner tekee nyt reitillä ensimmäistä kertaa tilaa toiselle konetyypille. JAL on päättänyt asettaa reitille Boeing 777-300ER:n, joka on vielä ennen Boeing 777X:n kaupallista käyttöönottoa maailman suurin kaksimoottorinen konetyyppi. 777-300ER on siis sanomattakin Dreamlineria suurikokoisempi kone, jossa on sitä enemmän rahtikapasiteettia, muttei JAL:in tapauksessa juurikaan enempää matkustajakapasiteettia. Japan Airlinesilla on laivastossaan tämän artikkelin julkaisuhetkellä 12 kappaletta 777-300ER:iä, ja niiden kaikkien matkustamo on konfiguroitu samalla tavalla. Tämä tarkoittaa, että koneissa on 147 turistiluokan istuinta (Sky Wider), 40 premium economy -istuinta (Sky Premium), 49 business-istuinta (Sky Suite) ja 8 ykkösluokan istuinta (Suite). Ykkösluokan palvelutuote kahdeksan JAL Suite -"sviitin" kera on harvinaista herkkua Helsinki-Vantaalla. JAL teki juuri itsestään ainoan Suomeen operoiva lentoyhtiön, joka tällaisen bisnesluokkaakin tasokkaamman ykkösluokan tuotteen tarjoaa. JAL Suitessa matkustaja pääsee nauttimaan muun muassa huomattavasta yksityisyydestä, täysin lie-flat -istuimesta, hyvin tasokkaasta viihdetarjonnasta sekä parhaista tarjoiluista. Ne voivat tulla tarpeeseen lennolla, jonka pituus Venäjän ilmatilan kierron vuoksi venähtää jopa 15 tunnin luokkaan.JAL:in Boeing 777-300ER:t on konfiguroitu ainoastaan 244-paikkaisiksi, sillä niissä on pitkiä mannertenvälisiä lentoja ajatellen panostettu reippaasti ylempiin matkustusluokkiin. Moni muu lentoyhtiö on vertailun vuoksi varustellut omat yksilönsä 100, 150 tai jopa 200 istuinpaikkaa täydemmiksi. Istuinpaikkojen määrä ei myöskään ole eri tavoin konfiguroituja JAL:in Dreamlinereita oleellisesti suurempi, vaikka kone on isompi. JAL:in Helsingin-reitin matkustajakapasiteetti lisääntyy nyt alkaneella kesäkaudella, vaikkei "triplaseiska" itsessään tuokaan sitä suuremmasta koostaan huolimatta juuri nimeksikään. JAL tekeekin sen nostamalla edestakaisten viikkovuorojen määrän kerralla kolmesta viiteen. JAL lentää siis reittiä juuri alkaneella kesäkaudella Helsinkiin tiistaisin, torstaisin, perjantaisin, lauantaisin ja sunnuntaisin. Kesäkauden aikataulu ja Boeing 777:n läsnäolo reitillä ovat voimassa vähintään 25. lokakuuta 2025 asti. 777-300ER katoavaa kansanperinnettä, tervetuloa A350-1000 (sitten kun ehtii...) Hanki rajaton lukuoikeus Haluatko jatkaa lukemista? Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin. Liity jäseneksi Kirjaudu sisään Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta Moottori Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa. Tiepalvelu Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 30.3.2025 Koeajo Maistiainen: Dacia Bigster – uutta kokoa ja makua hintatietoisille 1.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: moottorin vikavalo syttyi heti, mitä muuta vikaa vanhasta Toyota Prius -hybridistä löytyi? 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle