28.3.2025 Lentokoneet Helsinki-Vantaan kiitotie 2 sulkeutuu pian yli neljäksi kuukaudeksi remontin takia – vaikutuksia meluun ja liikenteeseen Teksti Benjamin Helander Kuva Benjamin Helander, Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Suunniteltu kiitotieremontti sulkee kakkoskiitotien 14. huhtikuuta alkaen. Kansainvälisessä lentoliikenteessä saavutetaan sunnuntaina 30. maaliskuuta merkittävä vuosittainen virstanpylväs. Nimittäin samaan aikaan, kun täällä EU-alueella käännetään kellot kesäaikaan, alkaa myös lentoliikenteen kansainvälinen kesäkausi. Kesäkausi tarkoittaa lukuisille lentoyhtiöille uuden reittiverkoston aktivointia, mutta myös sitä, että matkustajamäärät ja sitä kautta liikennemäärät kasvavat talvikauden lukemista. Vilkastuminen vain kiihtyy tästä virallisen kesäkauden alusta kohti varsinaisia kesän huippukuukausia. Myös Helsinki-Vantaan lentoaseman huippukuukaudet osuvat kesään, mutta tänä vuonna kentän on handlattava lähes koko kesäkausi yhden kiitotien vajauksella. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mittava peruskorjaus saatetaan valmiiksi Kiitotie 2 tai kuten lentäjät sen tuntevat, kiitotie 15/33, on Helsinki-Vantaan vuonna 1956 käyttöönotettu toinen kiitotie. Kakkoskiitotie kulkee poikkisuuntaisesti Helsinki-Vantaan kahteen muuhun kiitotiehen, ykköseen ja kolmoseen nähden eli suurin piirtein luoteen ja kaakon välillä. Kiitotiet 1 ja 3 kulkevat vastaavasti koillisen ja lounaan välillä. 2,9 kilometriä pitkä kiitotie 2 on hieman lyhyempi kuin kaksi muuta, mutta sitä hyödynnetään monipuolisesti. Sopivilla, etelänpuoleisilla tuulilla sille laskeudutaan aamuisin ja iltaisin, jolloin saadaan hyöty kentän pohjoispuolen vähäisestä asutuksesta ja siten lentomelun vaikutus on minimaalinen. Ruuhka-aikaan kevyemmät koneet myös nousevat siltä kaakon suuntaan, helpottaen samansuuntaisten kiitoteiden kuormitusta. Poikittaisesta kakkoskiitotiestä on hyötyä myös esimerkiksi erittäin haastavissa tuuliolosuhteissa. Kiitotie 2 risteää kuvan kohdassa kiitotien 1 kanssa. Tässä katsotaan nimenomaan kiitotietä 2 kaakkoon eli 15:n suuntaan, jossa tuleva remontti tehdään. Luoteen suuntaan käytettynä kiitotietä kutsutaan 33:ksi. "Nimet" tulevat kompassisuuntimista 150 ja 330 astetta. Pian 70 vuotta täyttävä kiitotie 2 on peruskorjattu kolmessa vaiheessa. Keskikohtaa remontoitiin jo vuonna 2017, pohjoispäädyssä operoitiin vuonna 2023, ja nyt on viimein eteläpäädyn vuoro. Finavian mukaan "Remontin yhteydessä uusitaan lentotoiminnan ympäristövaikutusten vähentämisen kannalta tärkeät hulevesiviemärit ja -kaivot yhteensä 2,4 kilometrin matkalta. Lisäksi alueella olevaa sähköinfrastruktuuria uusitaan yhteensä 30 kilometrin matkalta. Uusittuun sähköjärjestelmään kuuluu muun muassa kenttävalojärjestelmä, joka on nykyistä järjestelmää toimintavarmempi ja energiatehokkaampi." Vaikutuksia operointiin Kaikki nämä ovat kovassa käytössä olevalle kiitotielle ansaittuja ja välttämättömiä toimenpiteitä, mutta ne eivät tule ilmaiseksi. Ensinnäkin projektilla on hintaa 18,5 miljoonaa euroa, ja kun siihen yhdistetään kahden vuoden takainen pohjoispäädyn remontti, kyse on 30 miljoonan euron investoinnista. Se, että kiitotie 2 sulkeutuu 14. huhtikuuta 2025 neljän ja puolen kuukauden ajaksi, aueten uudelleen vasta 31. elokuuta, vaikuttaa Helsinki-Vantaan lentoasemaa ympäröivien asutuskeskusten lentomeluun. Suurimmat normaalista poikkeavat vaikutukset osuvat etenkin iltaisin ja aamuisin Keravan, Järvenpään ja Tuusulan aluelle. Samalla yhden kiitotien vajaus ruuhkauttanee kiireisimpinä vuorokaudenaikoina nousevaa liikennettä kiitoteiltä 1 ja 3. Tässä kuvassa rullataan laskeutumisen jälkeen pois kiitotieltä 15 eli kakkoselta kaakon suuntaan. Juuri nämä alueet tulevat toimimaan tämän peruskorjauksen viimeisen vaiheen näyttämönä. Lisäksi sääolosuhteet voivat tietenkin neljän ja puolen kuukauden aikan puuttua peliin. Jos etelästä tai pohjoisesta puhaltaa poikkeuksellisen kova tuuli, saattaa olla, että kakkoskiitotien puuttuessa repertuaarista kentän operaatiot joudutaan normaalia herkemmällä kädellä keskeyttämään. Jos vielä yhden vaikutuksen haluaa kiitotieremontille nähdä, se liittyy lentokoneiden bongaajiin. Nimittäin suositulla lentokoneiden bongauspaikalla, niin sanotulla Lemminkäisen kalliolla Tuusulantien välittömässä läheisyydessä, on näiden neljän kuukauden aikana selvästi normaalia enemmän laskeutuvaa liikennettä nähtävissä. Lähde: Finavia Lue lisää Kaikki artikkelit 26.10.2025 Koeajo Moottori 100 vuotta: koelensimme DC-3:n Malmilla vuonna 2017 20.10.2025 Lentokoneet Piaggio P.180 ei ole mikään mopo, vaan maailman nopein potkurikone – sen tulevaisuus näyttää turvatulta Bayraktar-lennokkien valmistajan omistuksessa 18.10.2025 Moottori 100 vuotta Moottori 100 vuotta: täällä syntyvät Aeron Super-Caravellet – tutustuminen Sud Aviationin tehtaaseen Toulousessa vuonna 1964 12.10.2025 Lentokoneet Sateenvarjot esiin pääkaupunkiseudulla? – Helsingissä säännöllisesti vierailevasta UPS:n rahtikoneesta putosi osia Kölnin yllä ilmassa 7.10.2025 Lentokoneet Onneksi olkoon, Finnair – tasan kymmenen vuotta Airbus A350 -operaattorina tuli täyteen 5.10.2025 Lentokoneet Ruotsalainen Braathens jatkaa ATR-operointiaan myös Suomeen, vaikka yhtiön lomalentotoiminnot Airbuseilla kaatuivatkin 30.9.2025 Lentokoneet Finntas vai Qannair? – kaksi Finnairin Airbus A330:tä suuntaavat kenguruväreissä pitkälle vuokrakomennukselle Qantasille Australiaan 28.9.2025 Lentoreittikatsaus Lentoreittikatsaus: syyskuu 2025 26.9.2025 Lentokoneet Norwegian teki 30 koneen lisätilauksen – yhtiön kouluttaja kertoo, kuinka Boeing 737 MAX otettiin maadoituksen jälkeen takaisin käyttöön Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 9.11.2025 Ajatuksia autoista Näin Bugatti Veyronin, joka auttoi ymmärtämään miksi superautoja kannattaa valmistaa vaikka tappiollisesti – Ajatuksia autoista 9.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tällaisia sähköauton latausasemia on Suomessa yhä liian vähän 9.11.2025 SEMA Show 2025 SEMA Show 2025: näin käy, kun Nissan GT-R:n moottori asennetaan Infinitin luksuslinnakkeeseen 1 000 -hevosvoimaisena 9.11.2025 Matkailu 11.11. 1918 aseet hiljenivät jättäen jälkeensä yli miljoona tuntemattoman sotilaan leposijaa 3.11.2025 Kuluttajat Ohjelmistopäivitys käynnisti Opel-sähköautossa ongelmavyyhdin – myyjä, korjaamo ja maahantuoja kieltäytyivät kuittaamasta yli 3 500 euron laskua 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 3.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: hädin tuskin sisäänajettu Ferrari Purosangue on tämän hetken kallein Nettiautossa listattu auto 5.11.2025 Yleinen BMW julkaisi vihdoinkin odotetun F 450 GS:n ja se on yllättävän halpa 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 9.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tiedätkö mitä virkaa näillä "viiksillä" tai "tuntosarvilla" on takavuosien jenkkiautoissa? 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 13.10.2025 Kuluttajat Matille myytiin auto laittomilla renkailla – automyyjä on myöntänyt asian, mutta ei suostu korvaamaan