28.3.2025 Lentokoneet Helsinki-Vantaan kiitotie 2 sulkeutuu pian yli neljäksi kuukaudeksi remontin takia – vaikutuksia meluun ja liikenteeseen Teksti Benjamin Helander Kuva Benjamin Helander, Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suunniteltu kiitotieremontti sulkee kakkoskiitotien 14. huhtikuuta alkaen. Kansainvälisessä lentoliikenteessä saavutetaan sunnuntaina 30. maaliskuuta merkittävä vuosittainen virstanpylväs. Nimittäin samaan aikaan, kun täällä EU-alueella käännetään kellot kesäaikaan, alkaa myös lentoliikenteen kansainvälinen kesäkausi. Kesäkausi tarkoittaa lukuisille lentoyhtiöille uuden reittiverkoston aktivointia, mutta myös sitä, että matkustajamäärät ja sitä kautta liikennemäärät kasvavat talvikauden lukemista. Vilkastuminen vain kiihtyy tästä virallisen kesäkauden alusta kohti varsinaisia kesän huippukuukausia. Myös Helsinki-Vantaan lentoaseman huippukuukaudet osuvat kesään, mutta tänä vuonna kentän on handlattava lähes koko kesäkausi yhden kiitotien vajauksella.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMittava peruskorjaus saatetaan valmiiksiKiitotie 2 tai kuten lentäjät sen tuntevat, kiitotie 15/33, on Helsinki-Vantaan vuonna 1956 käyttöönotettu toinen kiitotie. Kakkoskiitotie kulkee poikkisuuntaisesti Helsinki-Vantaan kahteen muuhun kiitotiehen, ykköseen ja kolmoseen nähden eli suurin piirtein luoteen ja kaakon välillä. Kiitotiet 1 ja 3 kulkevat vastaavasti koillisen ja lounaan välillä. 2,9 kilometriä pitkä kiitotie 2 on hieman lyhyempi kuin kaksi muuta, mutta sitä hyödynnetään monipuolisesti. Sopivilla, etelänpuoleisilla tuulilla sille laskeudutaan aamuisin ja iltaisin, jolloin saadaan hyöty kentän pohjoispuolen vähäisestä asutuksesta ja siten lentomelun vaikutus on minimaalinen. Ruuhka-aikaan kevyemmät koneet myös nousevat siltä kaakon suuntaan, helpottaen samansuuntaisten kiitoteiden kuormitusta. Poikittaisesta kakkoskiitotiestä on hyötyä myös esimerkiksi erittäin haastavissa tuuliolosuhteissa.Kiitotie 2 risteää kuvan kohdassa kiitotien 1 kanssa. Tässä katsotaan nimenomaan kiitotietä 2 kaakkoon eli 15:n suuntaan, jossa tuleva remontti tehdään. Luoteen suuntaan käytettynä kiitotietä kutsutaan 33:ksi. "Nimet" tulevat kompassisuuntimista 150 ja 330 astetta. Pian 70 vuotta täyttävä kiitotie 2 on peruskorjattu kolmessa vaiheessa. Keskikohtaa remontoitiin jo vuonna 2017, pohjoispäädyssä operoitiin vuonna 2023, ja nyt on viimein eteläpäädyn vuoro. Finavian mukaan "Remontin yhteydessä uusitaan lentotoiminnan ympäristövaikutusten vähentämisen kannalta tärkeät hulevesiviemärit ja -kaivot yhteensä 2,4 kilometrin matkalta. Lisäksi alueella olevaa sähköinfrastruktuuria uusitaan yhteensä 30 kilometrin matkalta. Uusittuun sähköjärjestelmään kuuluu muun muassa kenttävalojärjestelmä, joka on nykyistä järjestelmää toimintavarmempi ja energiatehokkaampi." Vaikutuksia operointiinKaikki nämä ovat kovassa käytössä olevalle kiitotielle ansaittuja ja välttämättömiä toimenpiteitä, mutta ne eivät tule ilmaiseksi. Ensinnäkin projektilla on hintaa 18,5 miljoonaa euroa, ja kun siihen yhdistetään kahden vuoden takainen pohjoispäädyn remontti, kyse on 30 miljoonan euron investoinnista. Se, että kiitotie 2 sulkeutuu 14. huhtikuuta 2025 neljän ja puolen kuukauden ajaksi, aueten uudelleen vasta 31. elokuuta, vaikuttaa Helsinki-Vantaan lentoasemaa ympäröivien asutuskeskusten lentomeluun. Suurimmat normaalista poikkeavat vaikutukset osuvat etenkin iltaisin ja aamuisin Keravan, Järvenpään ja Tuusulan aluelle. Samalla yhden kiitotien vajaus ruuhkauttanee kiireisimpinä vuorokaudenaikoina nousevaa liikennettä kiitoteiltä 1 ja 3.Tässä kuvassa rullataan laskeutumisen jälkeen pois kiitotieltä 15 eli kakkoselta kaakon suuntaan. Juuri nämä alueet tulevat toimimaan tämän peruskorjauksen viimeisen vaiheen näyttämönä. Lisäksi sääolosuhteet voivat tietenkin neljän ja puolen kuukauden aikan puuttua peliin. Jos etelästä tai pohjoisesta puhaltaa poikkeuksellisen kova tuuli, saattaa olla, että kakkoskiitotien puuttuessa repertuaarista kentän operaatiot joudutaan normaalia herkemmällä kädellä keskeyttämään. Jos vielä yhden vaikutuksen haluaa kiitotieremontille nähdä, se liittyy lentokoneiden bongaajiin. Nimittäin suositulla lentokoneiden bongauspaikalla, niin sanotulla Lemminkäisen kalliolla Tuusulantien välittömässä läheisyydessä, on näiden neljän kuukauden aikana selvästi normaalia enemmän laskeutuvaa liikennettä nähtävissä. Lähde: Finavia Lue lisää Kaikki artikkelit 29.6.2025 Lentokoneet ATR-potkuriturbiinikoneiden seuraavasta kehitysaskeleesta halutaan tehdä kevythybridi, luit oikein 27.6.2025 Lentokoneet Airbus voitti Air Indian turman vakavasti varjostaman Pariisin ilmailunäyttelyn tilauskilpailun murskalukemin 23.6.2025 Lentokoneet Icelandair käytti nyt myös Helsingin-reitillään uutta pidemmän kantaman Airbus A321neo:a, jonka on määrä korvata Boeing 757:n suorituskyky 21.6.2025 Lentokoneet Airbus suunnittelee A350:stä ekstrapitkää A350-2000-varianttia Boeing 777X:n suoraksi kilpailijaksi ja A380:n lähimmäksi seuraajaksi 16.6.2025 Lentokoneet KLM aikoo vaihtaa vanhat Boeing 737:nsa uusiin, hiljaisiin ja taloudellisiin Airbuseihin – A321neo nähty jo myös Helsingin-reitillä 12.6.2025 Lentokoneet Laajarungoille käyttöä – Finnair tekee comebackin Kanadaan 11 vuoden tauon jälkeen toukokuussa 2026 11.6.2025 Lentokoneet EU on päivittänyt lentoyhtiöiden mustan listan – sille pääsee jopa 2020-luvun konekalustolla, mutta sieltä pääsee pois kun on antanut valelentäjille potkut 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 1.6.2025 Lentokoneet Türk Hava Yollari 92 vuotta – kuinka Turkki on vuosien saatossa valjastanut Turkish Airlinesin ulkopoliittisen valtansa välineeksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?