24.2.2020 Liikenne Jatkossa viranomainen voi estää ajamisen, vaikkei 0,5 promillen raja ylittyisi – PHHY korvaisi tämän tiukemmalla rattijuopumusrajalla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi tieliikennelaki oikeuttaisi viranomaisen estämään matkanteon päihtyneeltä, vaikkei tämä ylittäisi rattijuopumukselle säädettyä 0,5 promillen rajaa. Liikkuvan poliisin Perinneyhdistys ei pidä tätä käytännöllisenä. Kesäkuun alussa voimaan astuva uusi tieliikennelaki sisältää pykälän, joka mahdollistaa moottorikäyttöisen ajoneuvon tai raitiovaunun kuljettajan laittamisen jäähylle päihtymyksen vuoksi vaikkei rattijuopumuksen määritelmät täyttyisi, mikäli poliisimies, rajavartiomies tai tullimies näkee tämän tarpeelliseksi.Viranomaisilla on oikeus kieltää ja tarvittaessa estää ajaminen, jos päihtymys selvästi vaikuttaa kuljettajan ajokykyyn, kunnes kuljettajan elimistössä ei ole enää ’’haittaavaa määrää’’ alkoholia.Vuonna 2013 lakkautetun Liikkuvan poliisin perinnettä vaaliva Liikkuvan poliisin Perinneyhdistys otti lausuntokierroksella laajasti kantaa uuteen tieliikennelakiin. Yhdistys ei näe tieliikennelain mahdollistamaa käytäntöä järkevänä ratkaisuna.– Liikkuvan poliisin Perinneyhdistys ei katso tarpeelliseksi kirjata lakiin asiaa, jonka noudattamatta jättämisestä ei ole lakiin kirjattua rangaistusseuraamusta, yhdistyksen puheenjohtaja Jyrki Haapala toteaa lausunnossaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTuleeko käytännössä ongelmia?Lausunnossa kyseenalaistetaan poliisin keinot ja resurssit valvoa henkilöä jolta ajaminen on kielletty alkoholin määrän laskemisen ajaksi.– Jos kuljettajan elimistössä oleva alkoholin määrä ei täytä rattijuopumuksen tunnusmerkistöä, kuljettaja ei ole syyllistynyt rikokseen. Jos poliisimies estää kyseisen kuljettajan ajon jatkumisen, miten kuljettajan elimistössä olevan alkoholin häviämistä kontrolloidaan, jotta ajaminen voi jatkua? Jos kuljettaja jatkaa matkaa ennen kuin asia on varmistettu, syyllistyykö kuljettaja edelleenkään mihinkään rikokseen, josta häntä voitaisiin rangaista?– Poliisin vähäisiä resursseja ei ole liene tarkoitus käyttää vahtimaan alle 0,5 promillen humalatilassa ajanutta kuljettajaa, kunnes alkoholi on poistunut kuljettajan elimistöstä riittävissä määrin, koska miten muuten kuin puhalluskokeen avulla todetaan alkoholin poistuneen kuljettajan elimistöstä.Tarvitaanko promillerajan laskemista?Ratkaisuksi rattijuopumusrajan alittaville, mutta silti ajokyvyltään humalan vuoksi heikentyneisiin kuljettajiin yhdistys ehdottaa promillerajan laskemista.– Tieliikenteen promillerajan laskeminen yleisesti EU-alueella käytössä olevaan 0,2 promilleen poistaisi lopullisesti edellä kuvatun tilanteen, sillä alle 0,2 promillen humalatila täyttäisi todennäköisesti aina sen vaatimuksen, että kuljettaja voisi esteettä jatkaa ajoa.Poliisihallituksen ylitarkastaja Heikki Ihalainen ei pidä suoraan lakiin sisällytetyn rangaistuskäytännön puuttumista ongelmana.– Kuljettaja voi syyllistyä niskoitteluun, jos jättää noudattamatta poliisimiehen yleisen järjestyksen ja turvallisuuden ylläpitämiseksi taikka tehtävän suorittamiseksi toimivaltansa rajoissa antaman käskyn tai kiellon.Lisäksi Ihalainen muistuttaa, että tieliikennelain säännöksen tarkoituksena on edistää raittiutta liikenteessä ja ennalta estää rattijuoppoutta.Teksti: Eetu Kokkonen Kuvituskuva: Moottorin arkisto Lue lisää: Rattijuoppo ei usko jäävänsä kiinni – faktojen valossa tutkimustulos on omituinen Rattijuoppous iso tekijä kuolonkolareissa Suomalaiset eivät arvosta rattijuoppoja – suurin osa käräyttäisi humalassa rattiin pyrkivän Satoja humalaisia sähköpotkulautailijoita poliisin haaviin Oktoberfesteillä Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 12.10.2024 Uutinen Autoliitto muistuttaa tulevasta talvirengaskaudesta – ”mieluummin reilusti etuajassa kuin päivä liian myöhään” 10.10.2024 Uutinen Riistavaara vaanii tuntia ennen auringonnousua ja tunti auringonlaskusta 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster 9.10.2024 Autoilu Autoilun kustannukset myllertymässä – liikenteen verotus ja rahoitus uudistuu 9.10.2024 Sähköautot Helsingin palomestari: sähköisen autokannan kasvaessa ja ikääntyessä myös palotapahtumat tulevat lisääntymään 9.10.2024 Uutinen Renkaiden vaihto tunaroimatta – näillä vinkein se käy 9.10.2024 Uutinen Voiko taksikyyti maksaa vain 8,5 euroa? 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 8.10.2024 Uutinen Ylpeästi sähköllä: Brittiläinen Kia PridEV-sähkökonversio Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.10.2024 Yleinen Huutokauppahelmet: Suzuki Jimny 'Brabus' 12.10.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Santa Fe – mukava matkakaveri 11.10.2024 Ajoneuvot Tältä näyttää uusi Volkswagen Tayron eli periaatteessa Tiguan kolmennella istuinrivillä tai 885 litran tavaratilalla 11.10.2024 Koeajo Koeajo: Ford Explorer – “saanks mä kopsata sun läksyt?” 12.10.2024 Uutinen Autoliitto muistuttaa tulevasta talvirengaskaudesta – "mieluummin reilusti etuajassa kuin päivä liian myöhään" 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 11.10.2024 Ajoneuvot Škoda Elroq haluaa aloittaa kiipeämisensä kohti myyntitilastojen kärkipaikkaa alkaen 36 590 eurolla 7.10.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Rolls-Royce Silver Spur, joka yrittää epätoivoisesti matkia Phantomia 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon