14.7.2023 Ajoneuvot Jopa 650-hevosvoimainen Hyundai Ioniq 5 N driftaa meille suoraan tulevaisuudesta – mutta onko tulevaisuudessa sittenkin vielä vaihdelaatikoita? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ioniq 5 N haluaa kuulostaa ja tuntua kaikilta mahdollisilta fossiilisia polttoaineita litkiviltä kulkuvälineiltä. Sähkötekniikan osaamista sen sijaan näytetään muun muassa 21 000 rpm kiertävillä sähkömoottoreilla. Hyundai Ioniq 5 on Moottorin lukijoille - ei vähiten puolen vuoden käyttötestin kautta - niin tuttu tapaus, että se tuskin syvällisempiä esittelyjä enää kaipaa. Odotettu tehomalli Ioniq 5 N on kuitenkin nyt vihdoin ja viimein totta. Paikallaan on tarkempi tutustuminen sen omaperäiseen sielunelämään.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTontit vilisevät silmissäIoniq 5 N osaa astua yhtä aikaa monelle tontille. Samalla kun se driftaa BMW M3:n lailla renkaat sauhuten, on se edelleen Hyundain sähköinen perhecrossover sekä Hyundai N - ihka ensimmäistä kertaa täyssähköisenä. Tässä tapauksessa meitä kiinnostaa tietenkin eniten auton renkaat sauhuten -puoli, joten keskitytään siihen.Goodwoodin Festival of Speedissä yhtä aikaa eri aikakausien monenmoisten superautojen keskellä esitelty Ioniq 5 N kruunaa koko Hyundain täyssähkömalliston 448 kilowatin eli 609 hevosvoiman perustehollaan. N Grin Boost -toiminnolla tehoa on ulosmittattavissa maksimaaliset 478 kilowattia eli tasan 650 hevosvoimaa. Tässä on lähtökohta, jolle Ioniq 5 N:n hohto on perustettu.Kuten juuri tämäkin auto hyvin näyttää, nykysähköautojen monesti hurjia tehoja voi käyttää muuhunkin kuin renkaita syöviin paikaltaankiihdytyksiin, nimittäin renkaita syöviin kurveihin. Ioniq 5 N suoriutuu 0 - 100 km/h -tulikokeesta 3,4 sekunnissa, kulkee 260 kilometriä tunnissa ja driftaa kuin takavetoinen tehobemari, vaikka onkin nelivetoinen.Kummallekin akselille sijoitetut moottorit kiertävät parhaimmillaan jopa 21 000 kierrosta minuutissa. Niiden vääntömomenttia voi jakaa 11 eri tavalla, mutta kokonaisuus on takavetopainotteinen. 650 hevosvoiman huipputeho on käytettävissä kerrallaan vain 10 sekunnin ajan.Yllättävän kova kilpailija Ioniq 5 N:lle on paljon matalampaa profiilia pitävä Kia EV6 GT, siis saman konsernin tuote ja sisarmalli. Se kiihtyy sataseen vain yhden sekunnin kymmennyksen hitaammin ja siinäkin perä irtoaa oikein kivasti.Kuin videopelistä karannutIoniq 5 N:n suurin vahvuus EV6 GT:hen ja muihin, usein vähän ilottomana pidettyihin sähköcrossovereihin nähden lieneekin kyvyssä luoda tunnetta ja tunnelmaa. Ioniq 5 N on Hyundain N-mallien tapaan korostuneen pirteä ilmestys. Riemukkaan sininen ulkoväri, punaiset ja mustat korostukset, kuten myös sekä tyylin että suorituskyvyn nimissä autoon asennetut näyttävät korisarjat ovat löytäneet erittäin paljon tiensä Ioniq 5 N:ään saakka.Aivan oma lukunsa ovat kuitenkin kuljettajan käyttöön tarjottava elektroniikka, säädettävyys sekä kovien osien säädöt rivakkaa ajoa silmällä pitäen.N on lisännyt Ioniq 5:n E-GMP -rakenteeseen kaikkiaan 42 hitsauspistettä ekstraa. Lisäksi akun ja sähkömoottoreiden sekä esimerkiksi ohjauspylvään jäykkyyttä ja vahvisteita on lisätty. Edessä 400- ja takanakin 360-milliset jarrulevyt tarkoittavat 0,6 G:n voimia tiukassa jarrutuksessa. Ioniq 5 N auttaa kuljettajaa mutkissa teknologialla, joka on valmistajan mukaan peruja i20 N -WRC-autosta. N Drift Optimizer pitää driftauskulman aina optimaalisena. Kuuden joukosta valittava N Race -ajotila puolestaan tekee kaikkensa hyvän kierrosajan eteen.Sitten ovat äänet. Hyundai Ioniq 5 N:ssä ei todellakaan tarvitse tyytyä pelkkään renkaiden kirskuntaan. Tietokoneääntä on tarjolla taannoista Hyundai RN22e -konseptia mukailevasta N:n virittämän 2,0-litraisen turbomoottorin kautta aina kaksimoottoriseen suihkuhävittäjään asti.Polttomoottoreihin liittyen, auton kaikki videopelitoiminnot kruunaa ajotila, jossa voimalinja simuloi ilmeisen sporttiseksi säädetyn 8-vaihteisen kaksoiskytkinvaihteiston toimintaa, niiaamalla aina hieman "vaihteenvaihtojen" kohdalla. Sivuluisussa saatetaan muuten tuntea myös "aitoja" kytkimenpotkaisuja.Lähde ja kuvat: Hyundai Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 19.6.2025 Koeajo Maistiainen: DS°8 – odotuksia on paljon, mutta niihin myös vastataan 18.6.2025 Uutinen Juhannusliikenteessä hyytyy vuosittain satoja autoja – tässä yleisimmät syyt matkan katkeamiseen 18.6.2025 Ajoneuvot Viistokattoinen, crossover-mallinen Nissan Leaf on nyt vihdoin tosiasia 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 15.6.2025 Sähköautot Kiinan sähköautot vyöryvät Britanniaan – Tesla jää jalkoihin 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 15.6.2025 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior Veloce – pieni pasta-annos kolmella chilillä 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 18.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Audi julkisti brutaalin dieselkäyttöisen superauton, R8 V12 TDI:n 19.6.2025 Koeajo Maistiainen: DS°8 – odotuksia on paljon, mutta niihin myös vastataan 20.6.2025 Matkailu Skandaalien sävyttämä klassikkoauto saapui Vehoniemen harjulle 18.6.2025 Uutinen Juhannusliikenteessä hyytyy vuosittain satoja autoja – tässä yleisimmät syyt matkan katkeamiseen 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster