14.7.2023

Jopa 650-hevosvoimainen Hyundai Ioniq 5 N driftaa meille suoraan tulevaisuudesta – mutta onko tulevaisuudessa sittenkin vielä vaihdelaatikoita?

Ioniq 5 N haluaa kuulostaa ja tuntua kaikilta mahdollisilta fossiilisia polttoaineita litkiviltä kulkuvälineiltä. Sähkötekniikan osaamista sen sijaan näytetään muun muassa 21 000 rpm kiertävillä sähkömoottoreilla.

Hyundai Ioniq 5 on Moottorin lukijoille - ei vähiten puolen vuoden käyttötestin kautta - niin tuttu tapaus, että se tuskin syvällisempiä esittelyjä enää kaipaa. Odotettu tehomalli Ioniq 5 N on kuitenkin nyt vihdoin ja viimein totta. Paikallaan on tarkempi tutustuminen sen omaperäiseen sielunelämään.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tontit vilisevät silmissä

Ioniq 5 N osaa astua yhtä aikaa monelle tontille. Samalla kun se driftaa BMW M3:n lailla renkaat sauhuten, on se edelleen Hyundain sähköinen perhecrossover sekä Hyundai N - ihka ensimmäistä kertaa täyssähköisenä. Tässä tapauksessa meitä kiinnostaa tietenkin eniten auton renkaat sauhuten -puoli, joten keskitytään siihen.

Goodwoodin Festival of Speedissä yhtä aikaa eri aikakausien monenmoisten superautojen keskellä esitelty Ioniq 5 N kruunaa koko Hyundain täyssähkömalliston 448 kilowatin eli 609 hevosvoiman perustehollaan. N Grin Boost -toiminnolla tehoa on ulosmittattavissa maksimaaliset 478 kilowattia eli tasan 650 hevosvoimaa. Tässä on lähtökohta, jolle Ioniq 5 N:n hohto on perustettu.

Kuten juuri tämäkin auto hyvin näyttää, nykysähköautojen monesti hurjia tehoja voi käyttää muuhunkin kuin renkaita syöviin paikaltaankiihdytyksiin, nimittäin renkaita syöviin kurveihin. Ioniq 5 N suoriutuu 0 - 100 km/h -tulikokeesta 3,4 sekunnissa, kulkee 260 kilometriä tunnissa ja driftaa kuin takavetoinen tehobemari, vaikka onkin nelivetoinen.

Kummallekin akselille sijoitetut moottorit kiertävät parhaimmillaan jopa 21 000 kierrosta minuutissa. Niiden vääntömomenttia voi jakaa 11 eri tavalla, mutta kokonaisuus on takavetopainotteinen. 650 hevosvoiman huipputeho on käytettävissä kerrallaan vain 10 sekunnin ajan.

Yllättävän kova kilpailija Ioniq 5 N:lle on paljon matalampaa profiilia pitävä Kia EV6 GT, siis saman konsernin tuote ja sisarmalli. Se kiihtyy sataseen vain yhden sekunnin kymmennyksen hitaammin ja siinäkin perä irtoaa oikein kivasti.

Kuin videopelistä karannut

Ioniq 5 N:n suurin vahvuus EV6 GT:hen ja muihin, usein vähän ilottomana pidettyihin sähköcrossovereihin nähden lieneekin kyvyssä luoda tunnetta ja tunnelmaa. Ioniq 5 N on Hyundain N-mallien tapaan korostuneen pirteä ilmestys. Riemukkaan sininen ulkoväri, punaiset ja mustat korostukset, kuten myös sekä tyylin että suorituskyvyn nimissä autoon asennetut näyttävät korisarjat ovat löytäneet erittäin paljon tiensä Ioniq 5 N:ään saakka.

Aivan oma lukunsa ovat kuitenkin kuljettajan käyttöön tarjottava elektroniikka, säädettävyys sekä kovien osien säädöt rivakkaa ajoa silmällä pitäen.

N on lisännyt Ioniq 5:n E-GMP -rakenteeseen kaikkiaan 42 hitsauspistettä ekstraa. Lisäksi akun ja sähkömoottoreiden sekä esimerkiksi ohjauspylvään jäykkyyttä ja vahvisteita on lisätty. Edessä 400- ja takanakin 360-milliset jarrulevyt tarkoittavat 0,6 G:n voimia tiukassa jarrutuksessa. 

Ioniq 5 N auttaa kuljettajaa mutkissa teknologialla, joka on valmistajan mukaan peruja i20 N -WRC-autosta. N Drift Optimizer pitää driftauskulman aina optimaalisena. Kuuden joukosta valittava N Race -ajotila puolestaan tekee kaikkensa hyvän kierrosajan eteen.

Sitten ovat äänet. Hyundai Ioniq 5 N:ssä ei todellakaan tarvitse tyytyä pelkkään renkaiden kirskuntaan. Tietokoneääntä on tarjolla taannoista Hyundai RN22e -konseptia mukailevasta N:n virittämän 2,0-litraisen turbomoottorin kautta aina kaksimoottoriseen suihkuhävittäjään asti.

Polttomoottoreihin liittyen, auton kaikki videopelitoiminnot kruunaa ajotila, jossa voimalinja simuloi ilmeisen sporttiseksi säädetyn 8-vaihteisen kaksoiskytkinvaihteiston toimintaa, niiaamalla aina hieman "vaihteenvaihtojen" kohdalla. Sivuluisussa saatetaan muuten tuntea myös "aitoja" kytkimenpotkaisuja.

Lähde ja kuvat: Hyundai Teksti: Benjamin Helander

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat