14.7.2023 Ajoneuvot Jopa 650-hevosvoimainen Hyundai Ioniq 5 N driftaa meille suoraan tulevaisuudesta – mutta onko tulevaisuudessa sittenkin vielä vaihdelaatikoita? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ioniq 5 N haluaa kuulostaa ja tuntua kaikilta mahdollisilta fossiilisia polttoaineita litkiviltä kulkuvälineiltä. Sähkötekniikan osaamista sen sijaan näytetään muun muassa 21 000 rpm kiertävillä sähkömoottoreilla. Hyundai Ioniq 5 on Moottorin lukijoille - ei vähiten puolen vuoden käyttötestin kautta - niin tuttu tapaus, että se tuskin syvällisempiä esittelyjä enää kaipaa. Odotettu tehomalli Ioniq 5 N on kuitenkin nyt vihdoin ja viimein totta. Paikallaan on tarkempi tutustuminen sen omaperäiseen sielunelämään.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTontit vilisevät silmissäIoniq 5 N osaa astua yhtä aikaa monelle tontille. Samalla kun se driftaa BMW M3:n lailla renkaat sauhuten, on se edelleen Hyundain sähköinen perhecrossover sekä Hyundai N - ihka ensimmäistä kertaa täyssähköisenä. Tässä tapauksessa meitä kiinnostaa tietenkin eniten auton renkaat sauhuten -puoli, joten keskitytään siihen.Goodwoodin Festival of Speedissä yhtä aikaa eri aikakausien monenmoisten superautojen keskellä esitelty Ioniq 5 N kruunaa koko Hyundain täyssähkömalliston 448 kilowatin eli 609 hevosvoiman perustehollaan. N Grin Boost -toiminnolla tehoa on ulosmittattavissa maksimaaliset 478 kilowattia eli tasan 650 hevosvoimaa. Tässä on lähtökohta, jolle Ioniq 5 N:n hohto on perustettu.Kuten juuri tämäkin auto hyvin näyttää, nykysähköautojen monesti hurjia tehoja voi käyttää muuhunkin kuin renkaita syöviin paikaltaankiihdytyksiin, nimittäin renkaita syöviin kurveihin. Ioniq 5 N suoriutuu 0 - 100 km/h -tulikokeesta 3,4 sekunnissa, kulkee 260 kilometriä tunnissa ja driftaa kuin takavetoinen tehobemari, vaikka onkin nelivetoinen.Kummallekin akselille sijoitetut moottorit kiertävät parhaimmillaan jopa 21 000 kierrosta minuutissa. Niiden vääntömomenttia voi jakaa 11 eri tavalla, mutta kokonaisuus on takavetopainotteinen. 650 hevosvoiman huipputeho on käytettävissä kerrallaan vain 10 sekunnin ajan.Yllättävän kova kilpailija Ioniq 5 N:lle on paljon matalampaa profiilia pitävä Kia EV6 GT, siis saman konsernin tuote ja sisarmalli. Se kiihtyy sataseen vain yhden sekunnin kymmennyksen hitaammin ja siinäkin perä irtoaa oikein kivasti.Kuin videopelistä karannutIoniq 5 N:n suurin vahvuus EV6 GT:hen ja muihin, usein vähän ilottomana pidettyihin sähköcrossovereihin nähden lieneekin kyvyssä luoda tunnetta ja tunnelmaa. Ioniq 5 N on Hyundain N-mallien tapaan korostuneen pirteä ilmestys. Riemukkaan sininen ulkoväri, punaiset ja mustat korostukset, kuten myös sekä tyylin että suorituskyvyn nimissä autoon asennetut näyttävät korisarjat ovat löytäneet erittäin paljon tiensä Ioniq 5 N:ään saakka.Aivan oma lukunsa ovat kuitenkin kuljettajan käyttöön tarjottava elektroniikka, säädettävyys sekä kovien osien säädöt rivakkaa ajoa silmällä pitäen.N on lisännyt Ioniq 5:n E-GMP -rakenteeseen kaikkiaan 42 hitsauspistettä ekstraa. Lisäksi akun ja sähkömoottoreiden sekä esimerkiksi ohjauspylvään jäykkyyttä ja vahvisteita on lisätty. Edessä 400- ja takanakin 360-milliset jarrulevyt tarkoittavat 0,6 G:n voimia tiukassa jarrutuksessa. Ioniq 5 N auttaa kuljettajaa mutkissa teknologialla, joka on valmistajan mukaan peruja i20 N -WRC-autosta. N Drift Optimizer pitää driftauskulman aina optimaalisena. Kuuden joukosta valittava N Race -ajotila puolestaan tekee kaikkensa hyvän kierrosajan eteen.Sitten ovat äänet. Hyundai Ioniq 5 N:ssä ei todellakaan tarvitse tyytyä pelkkään renkaiden kirskuntaan. Tietokoneääntä on tarjolla taannoista Hyundai RN22e -konseptia mukailevasta N:n virittämän 2,0-litraisen turbomoottorin kautta aina kaksimoottoriseen suihkuhävittäjään asti.Polttomoottoreihin liittyen, auton kaikki videopelitoiminnot kruunaa ajotila, jossa voimalinja simuloi ilmeisen sporttiseksi säädetyn 8-vaihteisen kaksoiskytkinvaihteiston toimintaa, niiaamalla aina hieman "vaihteenvaihtojen" kohdalla. Sivuluisussa saatetaan muuten tuntea myös "aitoja" kytkimenpotkaisuja.Lähde ja kuvat: Hyundai Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 15.5.2025 Käyttötesti Käyttötestin loppuraportti: Volvo EX30 – erilainen Volvo hyvässä ja huonossa 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 14.5.2025 Koeajo Maistiainen: JAC E30X – sympaattinen kaupunkisähkis alle 30000 euron luokkaan 13.5.2025 Sähköautot BYD lisää lataushybridit Euroopan tehtaiden valikoimaan – taustalla kasvanut kysyntä 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 15.5.2025 Koeajo Maistiainen: kiinalaissähköauto Voyah Couragen varustukseen kuuluu maailman paras aurinkolippa ja hätävasara 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 15.5.2025 Käytetyt autot Käytetyn auton ostaja, mistä tunnistaa kolariauto? 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous