14.7.2023 Ajoneuvot Jopa 650-hevosvoimainen Hyundai Ioniq 5 N driftaa meille suoraan tulevaisuudesta – mutta onko tulevaisuudessa sittenkin vielä vaihdelaatikoita? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ioniq 5 N haluaa kuulostaa ja tuntua kaikilta mahdollisilta fossiilisia polttoaineita litkiviltä kulkuvälineiltä. Sähkötekniikan osaamista sen sijaan näytetään muun muassa 21 000 rpm kiertävillä sähkömoottoreilla. Hyundai Ioniq 5 on Moottorin lukijoille - ei vähiten puolen vuoden käyttötestin kautta - niin tuttu tapaus, että se tuskin syvällisempiä esittelyjä enää kaipaa. Odotettu tehomalli Ioniq 5 N on kuitenkin nyt vihdoin ja viimein totta. Paikallaan on tarkempi tutustuminen sen omaperäiseen sielunelämään.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTontit vilisevät silmissäIoniq 5 N osaa astua yhtä aikaa monelle tontille. Samalla kun se driftaa BMW M3:n lailla renkaat sauhuten, on se edelleen Hyundain sähköinen perhecrossover sekä Hyundai N - ihka ensimmäistä kertaa täyssähköisenä. Tässä tapauksessa meitä kiinnostaa tietenkin eniten auton renkaat sauhuten -puoli, joten keskitytään siihen.Goodwoodin Festival of Speedissä yhtä aikaa eri aikakausien monenmoisten superautojen keskellä esitelty Ioniq 5 N kruunaa koko Hyundain täyssähkömalliston 448 kilowatin eli 609 hevosvoiman perustehollaan. N Grin Boost -toiminnolla tehoa on ulosmittattavissa maksimaaliset 478 kilowattia eli tasan 650 hevosvoimaa. Tässä on lähtökohta, jolle Ioniq 5 N:n hohto on perustettu.Kuten juuri tämäkin auto hyvin näyttää, nykysähköautojen monesti hurjia tehoja voi käyttää muuhunkin kuin renkaita syöviin paikaltaankiihdytyksiin, nimittäin renkaita syöviin kurveihin. Ioniq 5 N suoriutuu 0 - 100 km/h -tulikokeesta 3,4 sekunnissa, kulkee 260 kilometriä tunnissa ja driftaa kuin takavetoinen tehobemari, vaikka onkin nelivetoinen.Kummallekin akselille sijoitetut moottorit kiertävät parhaimmillaan jopa 21 000 kierrosta minuutissa. Niiden vääntömomenttia voi jakaa 11 eri tavalla, mutta kokonaisuus on takavetopainotteinen. 650 hevosvoiman huipputeho on käytettävissä kerrallaan vain 10 sekunnin ajan.Yllättävän kova kilpailija Ioniq 5 N:lle on paljon matalampaa profiilia pitävä Kia EV6 GT, siis saman konsernin tuote ja sisarmalli. Se kiihtyy sataseen vain yhden sekunnin kymmennyksen hitaammin ja siinäkin perä irtoaa oikein kivasti.Kuin videopelistä karannutIoniq 5 N:n suurin vahvuus EV6 GT:hen ja muihin, usein vähän ilottomana pidettyihin sähköcrossovereihin nähden lieneekin kyvyssä luoda tunnetta ja tunnelmaa. Ioniq 5 N on Hyundain N-mallien tapaan korostuneen pirteä ilmestys. Riemukkaan sininen ulkoväri, punaiset ja mustat korostukset, kuten myös sekä tyylin että suorituskyvyn nimissä autoon asennetut näyttävät korisarjat ovat löytäneet erittäin paljon tiensä Ioniq 5 N:ään saakka.Aivan oma lukunsa ovat kuitenkin kuljettajan käyttöön tarjottava elektroniikka, säädettävyys sekä kovien osien säädöt rivakkaa ajoa silmällä pitäen.N on lisännyt Ioniq 5:n E-GMP -rakenteeseen kaikkiaan 42 hitsauspistettä ekstraa. Lisäksi akun ja sähkömoottoreiden sekä esimerkiksi ohjauspylvään jäykkyyttä ja vahvisteita on lisätty. Edessä 400- ja takanakin 360-milliset jarrulevyt tarkoittavat 0,6 G:n voimia tiukassa jarrutuksessa. Ioniq 5 N auttaa kuljettajaa mutkissa teknologialla, joka on valmistajan mukaan peruja i20 N -WRC-autosta. N Drift Optimizer pitää driftauskulman aina optimaalisena. Kuuden joukosta valittava N Race -ajotila puolestaan tekee kaikkensa hyvän kierrosajan eteen.Sitten ovat äänet. Hyundai Ioniq 5 N:ssä ei todellakaan tarvitse tyytyä pelkkään renkaiden kirskuntaan. Tietokoneääntä on tarjolla taannoista Hyundai RN22e -konseptia mukailevasta N:n virittämän 2,0-litraisen turbomoottorin kautta aina kaksimoottoriseen suihkuhävittäjään asti.Polttomoottoreihin liittyen, auton kaikki videopelitoiminnot kruunaa ajotila, jossa voimalinja simuloi ilmeisen sporttiseksi säädetyn 8-vaihteisen kaksoiskytkinvaihteiston toimintaa, niiaamalla aina hieman "vaihteenvaihtojen" kohdalla. Sivuluisussa saatetaan muuten tuntea myös "aitoja" kytkimenpotkaisuja.Lähde ja kuvat: Hyundai Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 7.12.2024 Uutinen Käytettynä Suomeen tuodut ennätyksellisen vähäpäästöisiä 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 7.12.2024 Ajoneuvot Citroën e-C3:n hinnat vahvistettiin – vielä ei päästä alle 20 000 euron 6.12.2024 Uutinen Talvirenkaiden määritelmä muuttui – Autoliitto: ”väärinymmärryksiltä ei ole vältytty” 6.12.2024 Uutinen Iäkkäiden henkilövahingot yleistyivät 6.12.2024 Uutinen Eurooppalainen mobiiliajokortti kehitteillä, käyttöönotto vielä hämärän peitossa 6.12.2024 Ajoneuvot Jaguar Type 00 -konsepti on erinomainen alku autonvalmistajalle, joka ei valmista tällä hetkellä käytännössä lainkaan autoja 5.12.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq on kirjaimellisesti sähköinen Karoq 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 5.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: navigaattori vie, Volkswagen Tiguan -lataushybridi vikisee 5.12.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq on kirjaimellisesti sähköinen Karoq 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”