13.5.2020 Ajoneuvot Jopa Toyotan ”mene ja näe” -filosofia on kovilla koronan kanssa – Akio Toyoda: ”harkitsemme uudelleen” Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Corolla vastaan korona on johtanut siihen, että jopa perinteikäs japanilaisvalmistaja arvioi palkittua tuotantojärjestelmäänsä uudelleen. Toimitusjohtaja Akio Toyoda haluaakin keskittyä tuotantotapojen kehittämiseen. Toyotan toimitusjohtaja Akio Toyoda ei juuri esittelyjä kaipaa. 64-vuotias perheyhtiön kasvatti on tuonut japanilaiskonsernin johtoon inhmillisyyttä, roppakaupalla hymyä sekä aitoa rakkautta ajamista kohtaan. Maailmalla jylläävä COVID-19-viruspandemia on kuitenkin vaikuttanut myös aurinkoisen autopomon mielenlaatuun.Toyotan tehtaiden lukuisista työtapaideoista on kirjoitettu uskomaton määrä liikejohtamisen oppaita. Eräs useimmin mainittuja toyotaismeja on "Genchi-Genbutsu", joka kääntyy osapuilleen "mene ja näe". Fraasilla viitataan ajatukseen, että ongelmat ratkeavat parhaiten ja nopeiten tutkimalla niitä paikan päällä. Ei kovin monimutkaista, mutta ilmeisen tehokasta.– Me tarkastelemme nyt "Genchi-Genbutsun" olettamuksia uudelleen, kiteytti Toyoda perheyhtiönsä tulosjulkistuksen yhteydessä. Muiden autovalmistajien tavoin Toyota arvioi, että kuluvan vuosituloksen voitossa nähtäneen jopa 80 prosentin lovi koronaviruspandemiasta johtuen. Tehtaat ja autokaupat ovat kiinni, ja kuluttajat ovat ymmärrettävästi varovaisia vaikeassa työtilanteessa.Toyoda jatkoi, että on edelleen tärkeää nähdä ongelma omin silmin, mutta ilmeisimmin harmaan sävyt löytyvät ajasta ja paikasta. Viruspandemia muistuttaa Toyodan mukaan, että ehkä ei pitäisi koko aikaa matkustaa voidakseen osallistua kokouksiin. Toimitusjohtaja itse käyttää 30 prosenttia vähemmän aikaa palavereissä, ja kokouksiin liittyvät paperityöt ovat vähentyneet puoleen.– Tähän saakka tapaamani työntekijät valmistelivat materiaaleja, tai sitten joku muu valmisteli ne, ja sitten käytimme viikon tai kaksi vanhaa tietoa keskusteluissa. Nyt voin vain aloittaa videokokouksen ilman materiaaleja ja ratkaista ongelmia heti ja siltä paikalta, Toyoda kommentoi.Japanissa kasvotusten järjestettävät palaverit ja paperiset asiakirjat ovat pitäneet arvonsa reilusti länsimaita paremmin. Nyt kulttuuriin odotetaan muutosta. Jopa virallisten dokumenttien hanko-nimileimasimet ovat kärsineet arvonalennuksen ihmisten työskennellessä enemmän etänä. Japanilaisten työtapojen muutospaine on tosin ollut havaittavissa jo ennen koronaviruspandemiaa, johtuen sekä teknisestä kehityksestä että vanhan väestörakenteen aiheuttamasta työvoimapulasta.Vaikka säästynyt työaika kuluukin ilmeisimmin 87-vuotiaan autotehtaan tulevaisuutta visioidessa, ei Toyoda ole kuitenkaan valmis luopumaan "Genchi-Genbutsusta". "Mene ja näe" on yksi palkitun Toyota Production Systemin 13 teesistä. Hänen mukaansa on tärkeää keskittyä ajatuksen kantavaan ideaan: täytyy olla fiksumpi siinä, milloin ongelmat näkee henkilökohtaisesti ja milloin ne voi ratkaista etänä. Toyoda peräänkuuluttaa myös tietoa, joka on valmiina esitetyn tiedon ulkopuolista. Ja toimitusjohtaja ei ole valmis tinkimään siitä, että anteeksi pyydetään kasvotusten, silloin kun se on kriittistä.– Meidän täytyy olla rohkeita sen suhteen, mitkä tavat täytyy lopettaa, ja mitkä tavat meidän täytyy muuttaa, Toyoda kiteytti.Lähde: Automotive News Kuva: Toyota Teksti: Aake KinnunenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue myös: Tiedät heti mikä – mutta mitä Toyotan logo todella tarkoittaa? Tavoitteena Kuu ja kuuauto: Toyota ja Japanin avaruusvirasto yhteistyöhön Koeajo: Toyota GR Supra – ajamisen iloa japaniksi "Kukaan ei ole lähelläkään täyttä autonomiaa" – Toyotalla pää kylmänä Toyota varautuu myrskypilviin – "Vihaan häviämistä" Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen