13.5.2020 Ajoneuvot Jopa Toyotan ”mene ja näe” -filosofia on kovilla koronan kanssa – Akio Toyoda: ”harkitsemme uudelleen” Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Corolla vastaan korona on johtanut siihen, että jopa perinteikäs japanilaisvalmistaja arvioi palkittua tuotantojärjestelmäänsä uudelleen. Toimitusjohtaja Akio Toyoda haluaakin keskittyä tuotantotapojen kehittämiseen. Toyotan toimitusjohtaja Akio Toyoda ei juuri esittelyjä kaipaa. 64-vuotias perheyhtiön kasvatti on tuonut japanilaiskonsernin johtoon inhmillisyyttä, roppakaupalla hymyä sekä aitoa rakkautta ajamista kohtaan. Maailmalla jylläävä COVID-19-viruspandemia on kuitenkin vaikuttanut myös aurinkoisen autopomon mielenlaatuun.Toyotan tehtaiden lukuisista työtapaideoista on kirjoitettu uskomaton määrä liikejohtamisen oppaita. Eräs useimmin mainittuja toyotaismeja on "Genchi-Genbutsu", joka kääntyy osapuilleen "mene ja näe". Fraasilla viitataan ajatukseen, että ongelmat ratkeavat parhaiten ja nopeiten tutkimalla niitä paikan päällä. Ei kovin monimutkaista, mutta ilmeisen tehokasta.– Me tarkastelemme nyt "Genchi-Genbutsun" olettamuksia uudelleen, kiteytti Toyoda perheyhtiönsä tulosjulkistuksen yhteydessä. Muiden autovalmistajien tavoin Toyota arvioi, että kuluvan vuosituloksen voitossa nähtäneen jopa 80 prosentin lovi koronaviruspandemiasta johtuen. Tehtaat ja autokaupat ovat kiinni, ja kuluttajat ovat ymmärrettävästi varovaisia vaikeassa työtilanteessa.Toyoda jatkoi, että on edelleen tärkeää nähdä ongelma omin silmin, mutta ilmeisimmin harmaan sävyt löytyvät ajasta ja paikasta. Viruspandemia muistuttaa Toyodan mukaan, että ehkä ei pitäisi koko aikaa matkustaa voidakseen osallistua kokouksiin. Toimitusjohtaja itse käyttää 30 prosenttia vähemmän aikaa palavereissä, ja kokouksiin liittyvät paperityöt ovat vähentyneet puoleen.– Tähän saakka tapaamani työntekijät valmistelivat materiaaleja, tai sitten joku muu valmisteli ne, ja sitten käytimme viikon tai kaksi vanhaa tietoa keskusteluissa. Nyt voin vain aloittaa videokokouksen ilman materiaaleja ja ratkaista ongelmia heti ja siltä paikalta, Toyoda kommentoi.Japanissa kasvotusten järjestettävät palaverit ja paperiset asiakirjat ovat pitäneet arvonsa reilusti länsimaita paremmin. Nyt kulttuuriin odotetaan muutosta. Jopa virallisten dokumenttien hanko-nimileimasimet ovat kärsineet arvonalennuksen ihmisten työskennellessä enemmän etänä. Japanilaisten työtapojen muutospaine on tosin ollut havaittavissa jo ennen koronaviruspandemiaa, johtuen sekä teknisestä kehityksestä että vanhan väestörakenteen aiheuttamasta työvoimapulasta.Vaikka säästynyt työaika kuluukin ilmeisimmin 87-vuotiaan autotehtaan tulevaisuutta visioidessa, ei Toyoda ole kuitenkaan valmis luopumaan "Genchi-Genbutsusta". "Mene ja näe" on yksi palkitun Toyota Production Systemin 13 teesistä. Hänen mukaansa on tärkeää keskittyä ajatuksen kantavaan ideaan: täytyy olla fiksumpi siinä, milloin ongelmat näkee henkilökohtaisesti ja milloin ne voi ratkaista etänä. Toyoda peräänkuuluttaa myös tietoa, joka on valmiina esitetyn tiedon ulkopuolista. Ja toimitusjohtaja ei ole valmis tinkimään siitä, että anteeksi pyydetään kasvotusten, silloin kun se on kriittistä.– Meidän täytyy olla rohkeita sen suhteen, mitkä tavat täytyy lopettaa, ja mitkä tavat meidän täytyy muuttaa, Toyoda kiteytti.Lähde: Automotive News Kuva: Toyota Teksti: Aake KinnunenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue myös: Tiedät heti mikä – mutta mitä Toyotan logo todella tarkoittaa? Tavoitteena Kuu ja kuuauto: Toyota ja Japanin avaruusvirasto yhteistyöhön Koeajo: Toyota GR Supra – ajamisen iloa japaniksi "Kukaan ei ole lähelläkään täyttä autonomiaa" – Toyotalla pää kylmänä Toyota varautuu myrskypilviin – "Vihaan häviämistä" Lue lisää Kaikki artikkelit 21.1.2025 Autoilu Käytetyt autot vaihtavat vilkkaasti omistajaa 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Autoilu Autoliitto kummeksuu rikosuhrimaksun tarvetta tieliikennerikoksissa 20.1.2025 Autoilu Työsuhdeautot auraavat latua liikenteen sähköistymisessä 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 20.1.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – iso mutta ketterä vuoden pakettiauto 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 19.1.2025 Autoilu Uusien autojen päästöt vain laskevat 19.1.2025 Ajoneuvot Tesla Model Y ”Juniperin” Euroopan tuotanto on jo alkanut Berliinin Gigafactoryssa, tietää saksalaislehti Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 22.1.2025 Koeajo Maistiainen: Toyota Land Cruiser – työkone 2025 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 21.1.2025 Autoilu Käytetyt autot vaihtavat vilkkaasti omistajaa 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa