Ajoneuvot | Historia | 25.12.2019

Tiedät heti mikä – mutta mitä Toyotan logo todella tarkoittaa?

Punainen väri ja sisäkkäiset ovaalit kertovat heti, mistä autovalmistajasta on kyse. Toyotan logo on kuitenkin yhtiölle tyyliin täynnä harkittuja yksityiskohtia.

Jaa artikkeli

Urbaanilegenda Esson baarista kertoo, että Toyotan 1989 käyttöön otettu logo koostuu kirjaimista T, O, Y, ja A. Se ei kuitenkaan ole logon varsinainen selitys, vaikkakin Toyotalla on suhtauduttu lempeästi myös tähän teoriaan.

Toyoda-suvun merkkihistoria lähtee itseasiassa vielä reilusti kauempaa. Kutomakoneita valmistavana tehtaana aloittanut Toyodan perheyritys ryhtyi 1933 autojen valmistukseen Kiichiro Toyodan innostuksesta. 1935 alkanut liiketoiminta kaipasi kuitenkin uutta logoa ja 1936 järjestettiin äänestys parhaasta uudesta merkistä. 27 000 ehdotuksesta voittanut ehdokas oli Japanin katakana-kirjoitusjärjestelmällä kirjoitettu versio Toyodasta ympyrän sisällä.

Toyotan logo

Sukuun avioliiton kautta saapunut Rizaburo Toyoda kuitenkin ehdotti, että nimen voisi kirjoittaa muotoon Toyota. Tällöin logo olisi yksinkertaisempi visuaalisesti ja äänteellisesti, ja se kirjoitettaisiin kahdeksalla siveltimenvedolla, luvun ollessa onnekas Japanissa. Toyotan arveltiin olevan myös ulkomaalaisille helpompi sana.

Samalla Toyota teki pesäeron sukunimeen Toyoda, joka nimi tarkoittaa ”hedelmällisiä riisipeltoja”. 1937 uusi nimi ja ”TEQ”-logo otettiin käyttöön ja samoihin aikoihin perustettiin Toyota Motor Company.

 

Entäs ne rinkulat?Toyotan logo

Viiden vuoden työskentelyn jälkeen Toyota otti käyttöön sittemmin ikoniseksi muodostuneen kolmiympyrälogonsa vuonna 1989. Ensimmäisen kerran uusi logo nähtiin ikonisen Lexus LS400:n (Lexuksen syntymäjuttu Moottorissa 12/2019) Japani-version Toyota Celsiorin keulalla vielä samana vuonna. Aiemmin tuttua punaista tekstilogoa käyttänyt Toyota halusi erottautua Lexuksesta sisarmerkin lanseerauksen yhteydessä. Samalla Toyota juhlisti 50-vuotista taivaltaan uudella logolla.

Toyotan logo Toyota Celsior

Ei Lexus vaan Toyota. Celsior oli LS400:n kotimarkkinaversio.

Kolmen sisäkkäisen ympyrän, tai tarkemmin ovaalin, tarkoituksena on symboloida lukuisia asioita. Sisäympyrät symboloivat asiakkaan sydäntä ja Toyotan sydäntä, risteävän alueen merkitessä yhteistä etua. Samalla ne muodostavat risteyskohdassaan kirjaimen T, sekä autoa symboloivan ohjauspyörän. Uloin ovaali on maailma, joka syleilee Toyotaa. Taustan tyhjä tila on sekin täynnä tarkoitusta, sillä sen edustamat arvot ovat Toyotan toiveet asiakkaille: laatu, arvo, ajamisen ilo, innovaatio, turvallisuus sekä vastuu ympäristö- ja sosiaalikysymyksissä.

Eivätkä tässä ole vielä kaikki yksityiskohdat. Jokainen ympyrä on tehty eri viivanpaksuudella, viitaten jälleen japanilaiseen kalligrafiakulttuuriin. Lisäksi eräs logon suunnitteluvaatimuksista oli, että se on symmetrinen, jotta logo näyttäytyy oikein myös taustapeileissä. Logon tavoitteena oli myös erottautua muista autovalmistajista sekä antaa mahdollisuus havaita ”Toyotan saapuminen” jo hiukan kauempaa.

Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Toyota

Jaa artikkeli

Keskustelu