17.11.2018 Ajoneuvot Automaailman yksisarvinen: vakiokuntoinen Toyota Supra mk4 ja kolme edeltäjää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyotan urheiluautomalliston lippulaiva palaa ensi vuonna, joten viimeistään nyt on syytä tutustua Supra-suvun historiaan. Hopeinen Toyota noin neljännesvuosidan takaa saa ryhmämme pysähtymään. Kaikki laskevat tavaransa kiiltävän tasaiselle lattialle ja ryntäävät tutkimaan autoa. Katseet kiertävät yksityiskohtia. Vanteet, pakoputkenpäät ja valot tutkitaan. Joku kurkistaa sisään, ja huikkaa auton olevan manuaalivaihteinen. Sitten keulasta kuuluu metallinen kolahdus. Jännitys kohoaa konepellin noustessa. Lopulta kaikki tuijottavat moottoritilan mustia muoveja, vaijereita ja letkuja.Kaikki ovat tyytyväisiä lähes ainutlaatuiseen näkymään: kaikki tämän Toyotan moottoritilassa on alkuperäistä. Tällaisena auto valmistui Toyota Cityn tehtaalta joskus 1990-luvulla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy2JZ engine?Kyse ei toki ole ihan yleisimmästä Toyotasta, mutta suursarjatuotantona tuotetusta mallista silti. Ei vakiokuntoinen neljännen sukupolven Toyota Supra Twin Turbo mitenkään eksoottinen auto uutena ollut.2JZ-GTE: kolme litraa, kuusi sylinteriä ja kaksi sekventiaalisesti ahtavaa turboahdinta. Virityskäytössä siirtyminen yhteen ahtimeen on yleistä, mutta tämän konepellin alta ei Holsetia kannata etsiä.A80-korimallina tunnettu neljäs Supra nousi nopeasti suursuosion virityspiireissä, kiitos 2JZ-GTE:ksi nimetyn kolmilitraisen rivikuutosen ja Getragin kuusivaihteisen manuaalin järjettömän kestävyyden. Ei jokaisesta viritetystä Suprasta toki tuhatta hevosvoimaa otettu, mutta huomattavasti tehtaan tarjoamaa 280–330 hevosvoimaa enemmän kuitenkin.Vakiokuntoisen turbo-Supran varsin maltillinen huipputeho – kolmilitrainen tuplaturbomoottori huomioiden – johtui japanilaismerkkien herrasmiessopimuksesta, jolla päätettiin rajoittaa moottoriteho 200 kilowattiin (272 hv). Vaikka sopimusta tulkittiin varsin liberaalisti, jäi moniin Supran kaltaisiin autoihin huomattavasti pelivaraa viritykselle. Harvaan tosin yhtä paljon, kuin Toyotan 2JZ-moottoriin.Euromallisen Supran tunnistaa helpoiten konepeltiin tehdystä ilmanottoaukosta. Vanteet ovat nykytyyliin nähden varsin kesyt.Kun A80-sukupolven Toyota Supra sitten nousi yhdeksi ensimmäisen Hurjapäät-elokuvan päätähdistä, alkoi auton maine olla sinetöity.Rakennusinto on aina kohdistunut pääasiassa manuaalivaihteisiin turbomalleihin, mutta monia ahdettuja automaattejakin on kovertoitu käsivaihteistolle, joko kolariautojen Getragejä tai nykyisin esimerkiksi dieselbemareiden vaihteistoja hyödyntäen.Vakiona harvinaisuusHelppo lisäteho houkutteli – ja houkuttelee yhä tänään – monia rakentamaan, ja nykyisin täysin tehdaskuntoista vastaavaa turbo-Supraa on vaikea löytää. Miksi olisi, jos pienellä lisäpanostuksella autoon saa helposti sata tai pari hevosvoimaa lisää? Supraa voikin lähestyä Toyotan tarjoamana viritysalustana.Ilmiön vastapuolena näkyy vakiokuntoisten Suprien niukka tarjonta, ja sen myötä korkeat hinnat. Esimerkiksi suositulta yhdysvaltalaisten harrasteautojen myyntisivulta Bringatrailer.comilta voi katsella hyväkuntoisten yksilöiden korkeita hintoja. Todennäköisesti vähän ajetusta priimakuntoisesta Toyota Supra Twin Turbosta voi kohta joutua maksamaan enemmän, kuin ensi vuonna saapuvasta viidennen sukupolven Suprasta.Euroopassa neljännen sukupolven Toyota Supraa myytiin vuosina vuosina 1993–1996. Yhdysvaltoihin vienti jatkui vielä vuoteen 1999, mutta Japanissa autoa tarjottiin vuoteen 2002 asti.Luukkulampuilla tai ilmanNeljännellä Supralla on toki kolme edeltäjää. Vuosina 1986–1992 valmistettu A70 on ehtaa kasaria luukkulamppuineen ja suurine lasiperineen. Joku voisi epäillä Toyotan muotoilijoiden ehkä joskus nähneen vilauksen Porsche 924/944:ää, mutta ei keskitytä nyt siihen.Upea, vaikka alkuperäisvanteet ovatkin hukkuneet.Supran kolmas sukupolvi oli tarjolla 2-, 2,5- ja 3-litraisilla rivikuutosilla. Iskutilavuudesta ja ahtamisasteesta riippuen teholukema vaihteli 162:sta 280 hevosvoimaan. Kultaiseen kahdeksankymmentälukuun tunnelmaa saattoi tässäkin mallissa hakea irrotettavasta targa-katosta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySupra, Celica SupraTästä kaikki alkoi: ensimmäinen Toyota Celica Supra.Kolmas sukupolvi oli itse asiassa samalla ensimmäinen Toyota Supra. Kaksi edeltävää sukupolvea kantoivat Celica Supra -tunnusta, edustaen Celica-urheiluautomalliston kovinta tykkiä. Vuonna 1978 esitelty ensimmäinen Celica Supra oli tarjolla 2-, 2,6- ja 2,8-litraisilla rivikuutosilla. Punaiseen autoon voisi hyvin kuvitella japanilaistyyliset lokasuojiin asennetut peilit.Vuonna 1981 Celica ja siten myös Celica Supra uudistui, ja keulalle ilmestyivät ikimuodikkaat luukkuvalot. Moottorivalikoima luotti jälleen rivikuutosiin, ja tehoa oli tarjolla 126–181 hevosvoimaa. Nyt esillä ollut valkoinen yksilö kaarilevikkeineen ja kontrastia tuovine mustine yksityiskohtineen näyttää todella hienolta ajankuvalta.Toyota Celica Supra mk2.Celica Supra oli tuotannossa vuoteen 1985 asti. Kun Toyota esitteli mallivuodelle 1986 uuden etuvetoisen Celican (ST161), erkautettiin Supra aivan omaksi mallikseen, eli yllä esitellyksi A70-sukupolveksi.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Klassikko Klassikko: Škoda 130 RS ja ajamisen sietämätön keveys 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 10.7.2025 Esittely Koeistuttu: vuoden 1929 Rolls-Royce Phantom I ja pala parempia aikoja Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 12.7.2025 Moottoripyörät Moottoripyöräkortti taskuun – näin tutkinto etenee 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen