22.8.2016 Kotimaanmatkailu Juha Kallio – Imatranajojen ja imatralaisten todellinen sankari Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Imatralainen kilpamoottoripyöräilijä Juha Kallio nousi viikonlopun Imatranajoissa parhaimmillaan palkintopallin kakkoskorokkeelle. Imatralaisten sydämissä miehen kovimmat meriitit löytyvät ihan muualta. – Kotimaisemissa oli mielettömän hieno ajaa. Rata kaikkine heikkouksineen ja hienouksineen on upea, siinä on paljon hienoja paikkoja, kertoili Juha Kallio saavuttuaan lauantain kilpailulähdön jälkeen takaisin varikolle.Mies urakoi Imatranajojen molempina päivinä sekä 1000- että 600-kuutioisten luokissa. Jo kilpailu kahdessa luokassa tuntuu monen mielestä mahdottomalta, mutta Juha Kalliolla oli lisäksi merkittävä rooli Imatranajojen järjestelypuolella. Käytännössä Kalliota voidaan nimittää Imatranajojen uuden tulemisen isäksi.Imatran kaupunginjohtaja Pertti Lintunen kiitteli vuolaasti Juha Kalliota (kuvassa) ideasta Imatranajojen uudelleen järjestämisestä sekä osallistumisesta järjestelyihin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUlkomailla ei ole unohdettu Imatraa ja ImatranajojaJuha Kallio osallistui vuonna 2013 moottoripyörien katuratakisoista legendaarisimpaan, Mansaaren TT -ajoihin. Yli 60 kilometrin ratakierroksella ajetaan kiviaitoja hipoen kylien läpi sellaista vauhtia, että yleisö haukkoo henkeään. Kallion kisa Mansaarella päättyi ulosajoon. Sairaalasta herätessään mies kyseli ensimmäisenä, että ”mihis kuntoon se pyörä meni, pystyykö sillä jatkamaan ajoja”. Ajot Mansaarella jäivät sillä kertaa kesken, mutta tyhjin käsin mies ei sentään kotiin Imatralle palannut.Mansaarella Kallio sai ylimääräistä huomiota sillä, että lähtöluettelossa hänen kotipaikkanaan luki Imatra ja kerhona Imatran Moottorikerho. Ulkomaiset motoristit eivät olleet unohtaneet Imatraa ja Imatranajoja. He kyselivät, että eikö Imatralla voitaisi herättää uudelleen henkiin katuratakilpailujen perinne 30 vuoden tauon jälkeen. Edelliset katuratakisat Imatralla ajettiin nimittäin vuonna 1986. Kallio palasi Imatralle, keskusteli Moottorikerhon edustajien kanssa aiheesta, ja yhdessä he marssivat kaupunginjohtajan pakeille ehdottamaan Imatranajojen järjestämistä.Imatranajoilla suuri taloudellinen ja imagollinen merkitysImatran kaupunki näki asian sekä imagollisena että taloudellisena mahdollisuutena. Kolmen vuoden valmistelujen jälkeen Imatralla ajettiin tänä vuonna jälleen moottoripyörien katuratakisat. Vaikka suomalaisilla on tähän asti ollut ohut osanotto kansainvälisen IRRC-sarjan katuratakilpailuissa, niin kotikisoihin saatiin mukaan kovia suomalaiskuljettajia. Kallion kanssa samassa Markka Racing Teamissa ajoivat Erno Kostamo ja Pauli Pekkanen. Molemmilla on kovat meriitit ratamoottoripyöräilystä, mutta ei aikaisempaa kokemusta katuratakisoista. Kumpikin teki Imatralla paluun kilparadoille kolmen vuoden tauon jälkeen.Road racingin Suomen mestari Erno Kostamo osallistui Imatralla ensimmäistä kertaa katuratakisoihin.Kostamo ja Pekkanen podiumilleJo lauantain 1000-kuutioisten Superbike-lähdössä Kostamo ja Pekkanen kolkuttelivat palkintopallisijoja, mutta jäivät niukasti niiden ulkopuolelle. Sunnuntaina Open 1000-luokan lähdössä Erno Kostamo ja Pauli Pekkanen huudattivat yli 20 000-päistä yleisöä ajamalla sijoitukset kaksi ja kolme. Heti perään ajetussa Superbike-luokan lähdössä Kostamo kruunasi päivänsä ajamassa kivikovan kansainvälisen lähdön kolmanneksi.– Nyt pitää tunnustaa, että tällä hetkellä olen aika sanaton! Oli mahtava vetää 20 000-päisen kotiyleisön edessä. En ole koskaan urallani ennen kokenut vastaavaa, hehkutti Erno Kostamo kävellessään Superbike-luokan palkintojenjakoon.Pauli Pekkanen taisteli tiukasti nopeimman suomalaisen tittelistä. Tällä kertaa Kostamo oli muutaman pyöränmitan nopeampi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEnsi vuonna uudelleenViikonlopun aikana kuultiin Maamme-laulu kahdesti, sillä sivuvaunuluokassa pari Pekka Päivärinta & Kirsi Kainulainen voitti sekä lauantain että sunnuntain kilpailulähdöt. Loistavasti sujuneet Imatranajot ja järjestäjien 20 000 hengen yleisötavoitteen ylitys tarkoittavat, että tapahtuma järjestetään myös ensi vuonna.Teksti ja kuvat: Janne HuhtalaKatso myös:Imatran kaupunginjohtaja haluaa Imatranajoista pysyvän tapahtuman Lue lisää Kaikki artikkelit 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 5.5.2025 Laivat Matkaelämys: Finnstarilla 30 tuntia Itämerellä – loppumatka junilla 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 4.5.2025 Matkailu Jugoslavian museo Belgradissa on pitkälti myös Titon museo 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 2.5.2025 Uutinen Volvo aloittaa 1,6 miljardin säästökuurin – irtisanomisilta ei vältytä 1.5.2025 Matkailu 4 400 kilometriä Itä-Euroopassa Dacia Dusterilla: onko missään enää halpaa? 30.4.2025 Yleinen Ensin tariffit, sitten U-käännös – Trump höllää autoalan tariffitaakkaa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA - vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4x4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa