23.2.2018 Liikenne Kaksi syytä siihen, miksi pelti rytisee liikenteessä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lauhan sään lumipyry ja kuljettajan terveysongelmat aiheuttavat vaaratilanteita ja jopa uhreja liikenteessä. Talvi on liikennevahinkojen tyypillistä aikaa. Onnettomuustietoinstituutti kertoi, että vuonna 2016 korvattiin yhteensä 99 573 liikennevahinkoa. Eniten liikenteessä rytisi tammi-helmikuussa ja lumisen marraskuun aikaan. Lumisen ja jäisen kelin vahingot lisääntyivät peräti 49 prosenttia edellisvuoteen nähden. – Tyypillisesti peltiä rytisee runsaasti, kun pakkanen lauhtuu ja tulee lumipyry. Ilmiö korostuu, jos huono keli ajoittuu vilkkaaseen työmatkaliikenteeseen. Näitä vahinkoja voi torjua ihan yksinkertaisilla keinoilla kuten alentamalla ajonopeutta ja jättämällä riittävän turvavälin, Onnettomuustietoinstituutin liikenneturvallisuuspäällikkö Esa Räty neuvoo. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Peräänajo ja peruuttaminen Onnettomuustietoinstituutin mukaan yleisin liikennevahinko oli vuonna 2016 peräänajo. Pysäköintialueilla riskialtteinta sen sijaan oli peruuttaminen. – Parkkipaikoilla ruutuun kannattaa ajaa läpi tai peruuttaa, sillä poisperuuttaminen on vaarallisempaa. Talvella kannattaa huomioida, että ennen liikkeelle lähtöä puhdistaa lumet myös auton mahdollisten tutkien ja kameroiden edestä, Räty sanoo. Ongelmana kuljettajan ajoterveys Kaikista liikenteessä sattuvista kolareista kuolemaan johtaa vuosittain noin 250 onnettomuutta. Vuoden 2016 hiljattain vahvistuneet luvut kertovat, että liikenneonnettomuuksissa kuoli 262 henkilöä. Onnettomuustietoinstituutin mukaan kuolemaan johtaneiden onnettomuuksien taustalla olivat usein ongelmat kuljettajan ajoterveydessä. – Ajoterveysongelmista johtuvien onnettomuuksien ehkäiseminen vaatii uudenlaista ajattelua liikenneturvallisuusalalla. Lääkärien panos tässä työssä on keskeinen, Onnettomuustietoinstituutin yhteyspäällikkö Tapio Koisaari sanoo. Turvavyö olisi pelastanut 30 henkeä Onnettomuustutkinnan perusteella menehtyneistä 30 henkeä olisi voinut pelastua käyttämällä turvavyötä. – Ajoneuvon muulla kehittyneelläkään turvatekniikalla ei ole merkitystä, jos turvavyö ei ole kiinni ja kuljettaja tai matkustaja lentää ulos ajoneuvosta. Turvavyön käyttämistä valvotaan syystä, Koisaari huomauttaa. Lähde: Onnettomuustietoinstituutti Kuva: Antti Hentinen / Moottorin kuva-arkisto Lue myös: Kuka korvaa, kun kolahtaa? Näy liikenteessä myös lumimyrskyssä – Liikenneturvan viisi vinkkiä talviautoiluun Viisi vinkkiä talviautoiluun – näin säästät rahaa Rengasrikot ja polttoaineen ehtyminen talviautoilun riesana Autoliitto neuvoo: näin saat lumeen juuttuneen auton liikkeelle Kymmenen varmaa vinkkiä: Autoilija, yllätä talvi! Blogi: Tänään se talvi vasta yllättää Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 4.5.2024 Liikenne Liikennevakutuuksen historia – satavuotiasta suojaa 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe