23.2.2018 Liikenne Kaksi syytä siihen, miksi pelti rytisee liikenteessä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lauhan sään lumipyry ja kuljettajan terveysongelmat aiheuttavat vaaratilanteita ja jopa uhreja liikenteessä. Talvi on liikennevahinkojen tyypillistä aikaa. Onnettomuustietoinstituutti kertoi, että vuonna 2016 korvattiin yhteensä 99 573 liikennevahinkoa. Eniten liikenteessä rytisi tammi-helmikuussa ja lumisen marraskuun aikaan.Lumisen ja jäisen kelin vahingot lisääntyivät peräti 49 prosenttia edellisvuoteen nähden.– Tyypillisesti peltiä rytisee runsaasti, kun pakkanen lauhtuu ja tulee lumipyry. Ilmiö korostuu, jos huono keli ajoittuu vilkkaaseen työmatkaliikenteeseen. Näitä vahinkoja voi torjua ihan yksinkertaisilla keinoilla kuten alentamalla ajonopeutta ja jättämällä riittävän turvavälin, Onnettomuustietoinstituutin liikenneturvallisuuspäällikkö Esa Räty neuvoo.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPeräänajo ja peruuttaminenOnnettomuustietoinstituutin mukaan yleisin liikennevahinko oli vuonna 2016 peräänajo. Pysäköintialueilla riskialtteinta sen sijaan oli peruuttaminen.– Parkkipaikoilla ruutuun kannattaa ajaa läpi tai peruuttaa, sillä poisperuuttaminen on vaarallisempaa. Talvella kannattaa huomioida, että ennen liikkeelle lähtöä puhdistaa lumet myös auton mahdollisten tutkien ja kameroiden edestä, Räty sanoo.Ongelmana kuljettajan ajoterveysKaikista liikenteessä sattuvista kolareista kuolemaan johtaa vuosittain noin 250 onnettomuutta. Vuoden 2016 hiljattain vahvistuneet luvut kertovat, että liikenneonnettomuuksissa kuoli 262 henkilöä.Onnettomuustietoinstituutin mukaan kuolemaan johtaneiden onnettomuuksien taustalla olivat usein ongelmat kuljettajan ajoterveydessä.– Ajoterveysongelmista johtuvien onnettomuuksien ehkäiseminen vaatii uudenlaista ajattelua liikenneturvallisuusalalla. Lääkärien panos tässä työssä on keskeinen, Onnettomuustietoinstituutin yhteyspäällikkö Tapio Koisaari sanoo.Turvavyö olisi pelastanut 30 henkeäOnnettomuustutkinnan perusteella menehtyneistä 30 henkeä olisi voinut pelastua käyttämällä turvavyötä.– Ajoneuvon muulla kehittyneelläkään turvatekniikalla ei ole merkitystä, jos turvavyö ei ole kiinni ja kuljettaja tai matkustaja lentää ulos ajoneuvosta. Turvavyön käyttämistä valvotaan syystä, Koisaari huomauttaa. Lähde: Onnettomuustietoinstituutti Kuva: Antti Hentinen / Moottorin kuva-arkisto Lue myös: Kuka korvaa, kun kolahtaa? Näy liikenteessä myös lumimyrskyssä – Liikenneturvan viisi vinkkiä talviautoiluun Viisi vinkkiä talviautoiluun – näin säästät rahaa Rengasrikot ja polttoaineen ehtyminen talviautoilun riesana Autoliitto neuvoo: näin saat lumeen juuttuneen auton liikkeelle Kymmenen varmaa vinkkiä: Autoilija, yllätä talvi! Blogi: Tänään se talvi vasta yllättää Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2025 Autoilu Bensiini yhä suosituin käyttövoima – työsuhdeautoilijat sähköistyvät 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 20.4.2025 Uutinen Tärkein turvattuna: mitä turvaistuimen valitsemisessa tulee ottaa huomioon ja entä jos niitä tarvitaankin kolme? 18.4.2025 Uutinen Sähköiset Audi A6 ja Mini Cooper törmäyskokeissa – Euro NCAP 17.4.2025 Uutinen Onko puhelintehdas Nissanin uusi kaveri – ja voiko sähköautoja valmistaa kuka vain? 16.4.2025 Uutinen Renault Scenic saa kaksisuuntauksen latauksen ja osaan malleista yhden polkimen ajon – hinnat pysyneet ennallaan 16.4.2025 Uutinen Lasten turvaistuin: Isofix-kiinnikkeillä vai ilman, ja kuinka nopeasti turvaistuin vanhenee? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 22.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: jokunen oivallus villistä lännestä eli siis tuning-osastolta 22.4.2025 Autoilu Valitako pysäköintiruutu ihan toisen auton vierestä vai jättääkö väliin yksi ruutu? 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin