23.2.2018 Liikenne Kaksi syytä siihen, miksi pelti rytisee liikenteessä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lauhan sään lumipyry ja kuljettajan terveysongelmat aiheuttavat vaaratilanteita ja jopa uhreja liikenteessä. Talvi on liikennevahinkojen tyypillistä aikaa. Onnettomuustietoinstituutti kertoi, että vuonna 2016 korvattiin yhteensä 99 573 liikennevahinkoa. Eniten liikenteessä rytisi tammi-helmikuussa ja lumisen marraskuun aikaan.Lumisen ja jäisen kelin vahingot lisääntyivät peräti 49 prosenttia edellisvuoteen nähden.– Tyypillisesti peltiä rytisee runsaasti, kun pakkanen lauhtuu ja tulee lumipyry. Ilmiö korostuu, jos huono keli ajoittuu vilkkaaseen työmatkaliikenteeseen. Näitä vahinkoja voi torjua ihan yksinkertaisilla keinoilla kuten alentamalla ajonopeutta ja jättämällä riittävän turvavälin, Onnettomuustietoinstituutin liikenneturvallisuuspäällikkö Esa Räty neuvoo.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPeräänajo ja peruuttaminenOnnettomuustietoinstituutin mukaan yleisin liikennevahinko oli vuonna 2016 peräänajo. Pysäköintialueilla riskialtteinta sen sijaan oli peruuttaminen.– Parkkipaikoilla ruutuun kannattaa ajaa läpi tai peruuttaa, sillä poisperuuttaminen on vaarallisempaa. Talvella kannattaa huomioida, että ennen liikkeelle lähtöä puhdistaa lumet myös auton mahdollisten tutkien ja kameroiden edestä, Räty sanoo.Ongelmana kuljettajan ajoterveysKaikista liikenteessä sattuvista kolareista kuolemaan johtaa vuosittain noin 250 onnettomuutta. Vuoden 2016 hiljattain vahvistuneet luvut kertovat, että liikenneonnettomuuksissa kuoli 262 henkilöä.Onnettomuustietoinstituutin mukaan kuolemaan johtaneiden onnettomuuksien taustalla olivat usein ongelmat kuljettajan ajoterveydessä.– Ajoterveysongelmista johtuvien onnettomuuksien ehkäiseminen vaatii uudenlaista ajattelua liikenneturvallisuusalalla. Lääkärien panos tässä työssä on keskeinen, Onnettomuustietoinstituutin yhteyspäällikkö Tapio Koisaari sanoo.Turvavyö olisi pelastanut 30 henkeäOnnettomuustutkinnan perusteella menehtyneistä 30 henkeä olisi voinut pelastua käyttämällä turvavyötä.– Ajoneuvon muulla kehittyneelläkään turvatekniikalla ei ole merkitystä, jos turvavyö ei ole kiinni ja kuljettaja tai matkustaja lentää ulos ajoneuvosta. Turvavyön käyttämistä valvotaan syystä, Koisaari huomauttaa. Lähde: Onnettomuustietoinstituutti Kuva: Antti Hentinen / Moottorin kuva-arkisto Lue myös: Kuka korvaa, kun kolahtaa? Näy liikenteessä myös lumimyrskyssä – Liikenneturvan viisi vinkkiä talviautoiluun Viisi vinkkiä talviautoiluun – näin säästät rahaa Rengasrikot ja polttoaineen ehtyminen talviautoilun riesana Autoliitto neuvoo: näin saat lumeen juuttuneen auton liikkeelle Kymmenen varmaa vinkkiä: Autoilija, yllätä talvi! Blogi: Tänään se talvi vasta yllättää Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 5.9.2024 Liikenneturvallisuus Tasoristeysonnettomuuksia sattunut harvinaisen vähän – kymmeniä risteyksiä poistetaan tai parannetaan joka vuosi 4.9.2024 Uutinen Auton Päivä tulee taas – tavoitteena yhä muistuttaa autoilun merkityksestä Suomessa 4.9.2024 Uutinen Takuun alaisen Kian lasikattoa korjattiin usean vuoden aikana eikä se tullut kuntoon – myyjäliike tarjosi hyvityksenä veloituksetonta huoltoa 3.9.2024 Uutinen Volkswagen ei pysy säästötavoitteessaan – leikattava vielä miljardeja 3.9.2024 Uutinen Autoalalta ehdotus alavireisen markkinan parantamiseksi – elokuun rekisteröinnit edelleen matalat 2.9.2024 Yleinen Toyota ja BMW suunnittelevat vety-yhteistyötä 1.9.2024 Uutinen Näillä konsteilla takaat kesäautolle mukavan talviunen 31.8.2024 Autoilu Teiden kehno kunto – korjausvelka kasvaa tänäkin vuonna 50 miljoonalla eurolla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 7.9.2024 Kuorma-autot Finnmetko 2024: Messujen veteraanikalusto – näillä autoilla ja koneilla saatiin puu liikkumaan 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 7.9.2024 Moottoripyörät Koeajo: Suzuki GSX-S 1000 GX – tekninen crossover 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 2.9.2024 Esittely Koeistuttu: Audi Q5 – paljon uutta, jotain vanhaa 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 11.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Helsingissä on coolcationilla rekisterikilpi, joka voi helposti olla jopa kaksi kertaa kalliimpi kuin sitä kantava Brabuksen virittämä Mercedes-AMG G63 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 11.8.2024 Koeajo Koeajo: Smart #1 – tämä on kyllä jo vähän noloa Volvon kannalta