31.3.2024 Yleinen Kännyä räplätään ratissa pelottavan usein Teksti Marko Jokela Kuva Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Poliisi pitää erityisen huolestuttavana ilmiötä, että yhä useampi kuljettaja näpertelee ja kirjoittaa tekstiä matkapuhelimella samaan aikaan kun ajaa autoa. Kun ajat, et räplää – matkapuhelimen käyttö ajon aikana ja sen aiheuttama tarkkaamattomuus voi koitua kalliiksi niin itselle kuin kanssakulkijoille.Autoilijat ovat poliisin tuoreimpien havaintojen mukaan yhä holtittomampia matkapuhelimen räplääjiä ajamisen aikana. Autoilijat eivät malta ratissa olleessaan jättää nettiuutisten lukemista, sometilien seuraamista tai viestin kirjoittelua ajamisen jälkeiseen ajankohtaan.Autoilijoiden lisääntynyt holtittomuus kävi ilmi, kun poliisi valvoi koko maassa tehostetusti turvalaitteiden ja matkapuhelimen käyttöä. Arkiviikon tehovalvonta maanantaista perjantaihin paljasti huolestuttavan ilmiön: yhä useampi kuljettaja näpertelee ja kirjoittaa tekstiä matkapuhelimella samaan aikaan kun ajaa autoa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYli tuhat räpläsi lainvastaisestiTehovalvonta paljasti, että yli tuhat kuljettajaa käytti matkapuhelinta lainvastaisesti. Tarkkaamattomuuden osalta poliisi totesi 610 kuljettajan puhuneen matkapuhelimeen kädessä pitäen ajon aikana ja 420 kuljettajan käyttäneen muulla tavoin matkapuhelinta kädessään pitäen.Heille poliisi määräsi 100 euron suuruisen liikennevirhemaksun. Lisäksi kolmelle henkilölle poliisi antoi seuraamuksen muun teknisen laitteen ajamista vaarantavasta tai haittaavasta käytöstä. Kahdessa tapauksessa poliisi teki tarkkaamattomuudesta rikosilmoituksen.40 km/h = 11 metriäAutoilija ei välttämättä miellä, että kännyn hetkellinen vilkaisu olisi erityisen vaarallista. Käsitys on väärä.Kun kännyä vilkaissut kuljettaja nostaa katseensa ylös alkaa laskenta: kuljettajalla menee noin sekunti reagoida ja aloittaa jarrutus. Jos ajetaan maantienopeudella 80 km/h, ehtii ajoneuvo edetä yhdessä sekunnissa 22 metriä. Se tarkoittaa, että viidessä sekunnissa auto kulkee jalkapallokentän mittaisen matkan.Vastaavasti moottoritienopeudella 120 km/h etenee ajoneuvo sekunnissa yli 33 metriä.Laskelmat paljastavat kalliita sekunteja ja lopullisesti hävittyjä metrejä, joiden seurauksena voi olla tuhoisa peräänajo tai ketjukolari.Taajamassa tai kaupungissa ajettaessa tarkkaavaisuuden herpaantuminen on aito vaaratekijä esimerkiksi suojatietä ylittäville. Fysiikan armottomien lakien mukaisesti 40 km/h -vauhdilla auto etenee yhdessä sekunnissa 11 metriä.Poliisilta yli 2 100 seuraamustaPoliisi määräsi turvavyö- ja matkapuhelinpuutteista kaikkiaan yli 2 100 seuraamusta.Poliisi määräsi tehovalvonnan aikana turvalaitteiden käytön laiminlyönnistä 993 hallinnollista 70 euron suuruista liikennevirhemaksua. 66 tapauksessa poliisi määräsi sakon liikenneturvallisuuden vaarantamisesta esimerkiksi sen vuoksi, että laiminlyönti oli omiaan aiheuttamaan vaaraa toisen turvallisuudelle. Tällainen saattaa tulla kyseeseen esimerkiksi takapenkin matkustajan rikkeen kohdalla tai kun huoltaja/kuljettaja laiminlyö lapsen turvalaitteen käyttöä.Kaikkiaan seuraamusten määrä nousi viime vuoden noin 1 600:sta tämän vuoden noin 2 100:een.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLiikennevirhemaksuja liki kaksinkertaisestiPoliisitarkastaja Tuomo Katajisto Poliisihallituksesta pitää erityisen huolestuttavana matkapuhelimen muuhun kuin puhumiseen käyttämisestä annettujen liikennevirhemaksujen määrän lähes kaksinkertaistumista viime vuoteen verrattuna.– Käytännössä rike usein tarkoittaa, että kuljettaja on kirjoittanut tekstiä samalla kun ajaa ajoneuvoa. Katseen viipyminen muualla kuin tiessä lisää onnettomuusriskiä todella tuntuvasti, Katajisto kiteyttää.Moottorin aiemmin uutisoimasta Liikenneturvan kyselystä kävi ilmi, että joka toinen auton matkustaja on pelännyt joskus auton kyydissä, kun kuljettajan huomio on ollut ajon aikana matkapuhelimessa.Lähde: Poliisi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 21.12.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi lataushybridejä ei voi ladata pikalatauspisteillä? 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Historia Aikakone koneiden aikaan – Alfa Romeo Museo Storico 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 17.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: farkku-Mersu ja laajennetun tavaratilan arvoitus 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”