31.3.2024 Yleinen Kännyä räplätään ratissa pelottavan usein Teksti Marko Jokela Kuva Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Poliisi pitää erityisen huolestuttavana ilmiötä, että yhä useampi kuljettaja näpertelee ja kirjoittaa tekstiä matkapuhelimella samaan aikaan kun ajaa autoa. Kun ajat, et räplää – matkapuhelimen käyttö ajon aikana ja sen aiheuttama tarkkaamattomuus voi koitua kalliiksi niin itselle kuin kanssakulkijoille.Autoilijat ovat poliisin tuoreimpien havaintojen mukaan yhä holtittomampia matkapuhelimen räplääjiä ajamisen aikana. Autoilijat eivät malta ratissa olleessaan jättää nettiuutisten lukemista, sometilien seuraamista tai viestin kirjoittelua ajamisen jälkeiseen ajankohtaan.Autoilijoiden lisääntynyt holtittomuus kävi ilmi, kun poliisi valvoi koko maassa tehostetusti turvalaitteiden ja matkapuhelimen käyttöä. Arkiviikon tehovalvonta maanantaista perjantaihin paljasti huolestuttavan ilmiön: yhä useampi kuljettaja näpertelee ja kirjoittaa tekstiä matkapuhelimella samaan aikaan kun ajaa autoa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYli tuhat räpläsi lainvastaisestiTehovalvonta paljasti, että yli tuhat kuljettajaa käytti matkapuhelinta lainvastaisesti. Tarkkaamattomuuden osalta poliisi totesi 610 kuljettajan puhuneen matkapuhelimeen kädessä pitäen ajon aikana ja 420 kuljettajan käyttäneen muulla tavoin matkapuhelinta kädessään pitäen.Heille poliisi määräsi 100 euron suuruisen liikennevirhemaksun. Lisäksi kolmelle henkilölle poliisi antoi seuraamuksen muun teknisen laitteen ajamista vaarantavasta tai haittaavasta käytöstä. Kahdessa tapauksessa poliisi teki tarkkaamattomuudesta rikosilmoituksen.40 km/h = 11 metriäAutoilija ei välttämättä miellä, että kännyn hetkellinen vilkaisu olisi erityisen vaarallista. Käsitys on väärä.Kun kännyä vilkaissut kuljettaja nostaa katseensa ylös alkaa laskenta: kuljettajalla menee noin sekunti reagoida ja aloittaa jarrutus. Jos ajetaan maantienopeudella 80 km/h, ehtii ajoneuvo edetä yhdessä sekunnissa 22 metriä. Se tarkoittaa, että viidessä sekunnissa auto kulkee jalkapallokentän mittaisen matkan.Vastaavasti moottoritienopeudella 120 km/h etenee ajoneuvo sekunnissa yli 33 metriä.Laskelmat paljastavat kalliita sekunteja ja lopullisesti hävittyjä metrejä, joiden seurauksena voi olla tuhoisa peräänajo tai ketjukolari.Taajamassa tai kaupungissa ajettaessa tarkkaavaisuuden herpaantuminen on aito vaaratekijä esimerkiksi suojatietä ylittäville. Fysiikan armottomien lakien mukaisesti 40 km/h -vauhdilla auto etenee yhdessä sekunnissa 11 metriä.Poliisilta yli 2 100 seuraamustaPoliisi määräsi turvavyö- ja matkapuhelinpuutteista kaikkiaan yli 2 100 seuraamusta.Poliisi määräsi tehovalvonnan aikana turvalaitteiden käytön laiminlyönnistä 993 hallinnollista 70 euron suuruista liikennevirhemaksua. 66 tapauksessa poliisi määräsi sakon liikenneturvallisuuden vaarantamisesta esimerkiksi sen vuoksi, että laiminlyönti oli omiaan aiheuttamaan vaaraa toisen turvallisuudelle. Tällainen saattaa tulla kyseeseen esimerkiksi takapenkin matkustajan rikkeen kohdalla tai kun huoltaja/kuljettaja laiminlyö lapsen turvalaitteen käyttöä.Kaikkiaan seuraamusten määrä nousi viime vuoden noin 1 600:sta tämän vuoden noin 2 100:een.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLiikennevirhemaksuja liki kaksinkertaisestiPoliisitarkastaja Tuomo Katajisto Poliisihallituksesta pitää erityisen huolestuttavana matkapuhelimen muuhun kuin puhumiseen käyttämisestä annettujen liikennevirhemaksujen määrän lähes kaksinkertaistumista viime vuoteen verrattuna.– Käytännössä rike usein tarkoittaa, että kuljettaja on kirjoittanut tekstiä samalla kun ajaa ajoneuvoa. Katseen viipyminen muualla kuin tiessä lisää onnettomuusriskiä todella tuntuvasti, Katajisto kiteyttää.Moottorin aiemmin uutisoimasta Liikenneturvan kyselystä kävi ilmi, että joka toinen auton matkustaja on pelännyt joskus auton kyydissä, kun kuljettajan huomio on ollut ajon aikana matkapuhelimessa.Lähde: Poliisi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 7.5.2025 Klassikko Classic Motorshow 2025: saksalainen edustusauto, jonka merkki ei olekaan aivan helppo 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa