31.3.2024 Yleinen Kännyä räplätään ratissa pelottavan usein Teksti Marko Jokela Kuva Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Poliisi pitää erityisen huolestuttavana ilmiötä, että yhä useampi kuljettaja näpertelee ja kirjoittaa tekstiä matkapuhelimella samaan aikaan kun ajaa autoa. Kun ajat, et räplää – matkapuhelimen käyttö ajon aikana ja sen aiheuttama tarkkaamattomuus voi koitua kalliiksi niin itselle kuin kanssakulkijoille.Autoilijat ovat poliisin tuoreimpien havaintojen mukaan yhä holtittomampia matkapuhelimen räplääjiä ajamisen aikana. Autoilijat eivät malta ratissa olleessaan jättää nettiuutisten lukemista, sometilien seuraamista tai viestin kirjoittelua ajamisen jälkeiseen ajankohtaan.Autoilijoiden lisääntynyt holtittomuus kävi ilmi, kun poliisi valvoi koko maassa tehostetusti turvalaitteiden ja matkapuhelimen käyttöä. Arkiviikon tehovalvonta maanantaista perjantaihin paljasti huolestuttavan ilmiön: yhä useampi kuljettaja näpertelee ja kirjoittaa tekstiä matkapuhelimella samaan aikaan kun ajaa autoa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYli tuhat räpläsi lainvastaisestiTehovalvonta paljasti, että yli tuhat kuljettajaa käytti matkapuhelinta lainvastaisesti. Tarkkaamattomuuden osalta poliisi totesi 610 kuljettajan puhuneen matkapuhelimeen kädessä pitäen ajon aikana ja 420 kuljettajan käyttäneen muulla tavoin matkapuhelinta kädessään pitäen.Heille poliisi määräsi 100 euron suuruisen liikennevirhemaksun. Lisäksi kolmelle henkilölle poliisi antoi seuraamuksen muun teknisen laitteen ajamista vaarantavasta tai haittaavasta käytöstä. Kahdessa tapauksessa poliisi teki tarkkaamattomuudesta rikosilmoituksen.40 km/h = 11 metriäAutoilija ei välttämättä miellä, että kännyn hetkellinen vilkaisu olisi erityisen vaarallista. Käsitys on väärä.Kun kännyä vilkaissut kuljettaja nostaa katseensa ylös alkaa laskenta: kuljettajalla menee noin sekunti reagoida ja aloittaa jarrutus. Jos ajetaan maantienopeudella 80 km/h, ehtii ajoneuvo edetä yhdessä sekunnissa 22 metriä. Se tarkoittaa, että viidessä sekunnissa auto kulkee jalkapallokentän mittaisen matkan.Vastaavasti moottoritienopeudella 120 km/h etenee ajoneuvo sekunnissa yli 33 metriä.Laskelmat paljastavat kalliita sekunteja ja lopullisesti hävittyjä metrejä, joiden seurauksena voi olla tuhoisa peräänajo tai ketjukolari.Taajamassa tai kaupungissa ajettaessa tarkkaavaisuuden herpaantuminen on aito vaaratekijä esimerkiksi suojatietä ylittäville. Fysiikan armottomien lakien mukaisesti 40 km/h -vauhdilla auto etenee yhdessä sekunnissa 11 metriä.Poliisilta yli 2 100 seuraamustaPoliisi määräsi turvavyö- ja matkapuhelinpuutteista kaikkiaan yli 2 100 seuraamusta.Poliisi määräsi tehovalvonnan aikana turvalaitteiden käytön laiminlyönnistä 993 hallinnollista 70 euron suuruista liikennevirhemaksua. 66 tapauksessa poliisi määräsi sakon liikenneturvallisuuden vaarantamisesta esimerkiksi sen vuoksi, että laiminlyönti oli omiaan aiheuttamaan vaaraa toisen turvallisuudelle. Tällainen saattaa tulla kyseeseen esimerkiksi takapenkin matkustajan rikkeen kohdalla tai kun huoltaja/kuljettaja laiminlyö lapsen turvalaitteen käyttöä.Kaikkiaan seuraamusten määrä nousi viime vuoden noin 1 600:sta tämän vuoden noin 2 100:een.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLiikennevirhemaksuja liki kaksinkertaisestiPoliisitarkastaja Tuomo Katajisto Poliisihallituksesta pitää erityisen huolestuttavana matkapuhelimen muuhun kuin puhumiseen käyttämisestä annettujen liikennevirhemaksujen määrän lähes kaksinkertaistumista viime vuoteen verrattuna.– Käytännössä rike usein tarkoittaa, että kuljettaja on kirjoittanut tekstiä samalla kun ajaa ajoneuvoa. Katseen viipyminen muualla kuin tiessä lisää onnettomuusriskiä todella tuntuvasti, Katajisto kiteyttää.Moottorin aiemmin uutisoimasta Liikenneturvan kyselystä kävi ilmi, että joka toinen auton matkustaja on pelännyt joskus auton kyydissä, kun kuljettajan huomio on ollut ajon aikana matkapuhelimessa.Lähde: Poliisi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.3.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën DS by Vernagallo Stile 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 22.3.2025 Kotimaanmatkailu Moottori 100 vuotta: Koronakuplassa Ranualla 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä - Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa - uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle