31.3.2024 Yleinen Kännyä räplätään ratissa pelottavan usein Teksti Marko Jokela Kuva Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Poliisi pitää erityisen huolestuttavana ilmiötä, että yhä useampi kuljettaja näpertelee ja kirjoittaa tekstiä matkapuhelimella samaan aikaan kun ajaa autoa. Kun ajat, et räplää – matkapuhelimen käyttö ajon aikana ja sen aiheuttama tarkkaamattomuus voi koitua kalliiksi niin itselle kuin kanssakulkijoille.Autoilijat ovat poliisin tuoreimpien havaintojen mukaan yhä holtittomampia matkapuhelimen räplääjiä ajamisen aikana. Autoilijat eivät malta ratissa olleessaan jättää nettiuutisten lukemista, sometilien seuraamista tai viestin kirjoittelua ajamisen jälkeiseen ajankohtaan.Autoilijoiden lisääntynyt holtittomuus kävi ilmi, kun poliisi valvoi koko maassa tehostetusti turvalaitteiden ja matkapuhelimen käyttöä. Arkiviikon tehovalvonta maanantaista perjantaihin paljasti huolestuttavan ilmiön: yhä useampi kuljettaja näpertelee ja kirjoittaa tekstiä matkapuhelimella samaan aikaan kun ajaa autoa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYli tuhat räpläsi lainvastaisestiTehovalvonta paljasti, että yli tuhat kuljettajaa käytti matkapuhelinta lainvastaisesti. Tarkkaamattomuuden osalta poliisi totesi 610 kuljettajan puhuneen matkapuhelimeen kädessä pitäen ajon aikana ja 420 kuljettajan käyttäneen muulla tavoin matkapuhelinta kädessään pitäen.Heille poliisi määräsi 100 euron suuruisen liikennevirhemaksun. Lisäksi kolmelle henkilölle poliisi antoi seuraamuksen muun teknisen laitteen ajamista vaarantavasta tai haittaavasta käytöstä. Kahdessa tapauksessa poliisi teki tarkkaamattomuudesta rikosilmoituksen.40 km/h = 11 metriäAutoilija ei välttämättä miellä, että kännyn hetkellinen vilkaisu olisi erityisen vaarallista. Käsitys on väärä.Kun kännyä vilkaissut kuljettaja nostaa katseensa ylös alkaa laskenta: kuljettajalla menee noin sekunti reagoida ja aloittaa jarrutus. Jos ajetaan maantienopeudella 80 km/h, ehtii ajoneuvo edetä yhdessä sekunnissa 22 metriä. Se tarkoittaa, että viidessä sekunnissa auto kulkee jalkapallokentän mittaisen matkan.Vastaavasti moottoritienopeudella 120 km/h etenee ajoneuvo sekunnissa yli 33 metriä.Laskelmat paljastavat kalliita sekunteja ja lopullisesti hävittyjä metrejä, joiden seurauksena voi olla tuhoisa peräänajo tai ketjukolari.Taajamassa tai kaupungissa ajettaessa tarkkaavaisuuden herpaantuminen on aito vaaratekijä esimerkiksi suojatietä ylittäville. Fysiikan armottomien lakien mukaisesti 40 km/h -vauhdilla auto etenee yhdessä sekunnissa 11 metriä.Poliisilta yli 2 100 seuraamustaPoliisi määräsi turvavyö- ja matkapuhelinpuutteista kaikkiaan yli 2 100 seuraamusta.Poliisi määräsi tehovalvonnan aikana turvalaitteiden käytön laiminlyönnistä 993 hallinnollista 70 euron suuruista liikennevirhemaksua. 66 tapauksessa poliisi määräsi sakon liikenneturvallisuuden vaarantamisesta esimerkiksi sen vuoksi, että laiminlyönti oli omiaan aiheuttamaan vaaraa toisen turvallisuudelle. Tällainen saattaa tulla kyseeseen esimerkiksi takapenkin matkustajan rikkeen kohdalla tai kun huoltaja/kuljettaja laiminlyö lapsen turvalaitteen käyttöä.Kaikkiaan seuraamusten määrä nousi viime vuoden noin 1 600:sta tämän vuoden noin 2 100:een.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLiikennevirhemaksuja liki kaksinkertaisestiPoliisitarkastaja Tuomo Katajisto Poliisihallituksesta pitää erityisen huolestuttavana matkapuhelimen muuhun kuin puhumiseen käyttämisestä annettujen liikennevirhemaksujen määrän lähes kaksinkertaistumista viime vuoteen verrattuna.– Käytännössä rike usein tarkoittaa, että kuljettaja on kirjoittanut tekstiä samalla kun ajaa ajoneuvoa. Katseen viipyminen muualla kuin tiessä lisää onnettomuusriskiä todella tuntuvasti, Katajisto kiteyttää.Moottorin aiemmin uutisoimasta Liikenneturvan kyselystä kävi ilmi, että joka toinen auton matkustaja on pelännyt joskus auton kyydissä, kun kuljettajan huomio on ollut ajon aikana matkapuhelimessa.Lähde: Poliisi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?