31.3.2024 Yleinen Kännyä räplätään ratissa pelottavan usein Teksti Marko Jokela Kuva Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Poliisi pitää erityisen huolestuttavana ilmiötä, että yhä useampi kuljettaja näpertelee ja kirjoittaa tekstiä matkapuhelimella samaan aikaan kun ajaa autoa. Kun ajat, et räplää – matkapuhelimen käyttö ajon aikana ja sen aiheuttama tarkkaamattomuus voi koitua kalliiksi niin itselle kuin kanssakulkijoille. Autoilijat ovat poliisin tuoreimpien havaintojen mukaan yhä holtittomampia matkapuhelimen räplääjiä ajamisen aikana. Autoilijat eivät malta ratissa olleessaan jättää nettiuutisten lukemista, sometilien seuraamista tai viestin kirjoittelua ajamisen jälkeiseen ajankohtaan. Autoilijoiden lisääntynyt holtittomuus kävi ilmi, kun poliisi valvoi koko maassa tehostetusti turvalaitteiden ja matkapuhelimen käyttöä. Arkiviikon tehovalvonta maanantaista perjantaihin paljasti huolestuttavan ilmiön: yhä useampi kuljettaja näpertelee ja kirjoittaa tekstiä matkapuhelimella samaan aikaan kun ajaa autoa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Yli tuhat räpläsi lainvastaisesti Tehovalvonta paljasti, että yli tuhat kuljettajaa käytti matkapuhelinta lainvastaisesti. Tarkkaamattomuuden osalta poliisi totesi 610 kuljettajan puhuneen matkapuhelimeen kädessä pitäen ajon aikana ja 420 kuljettajan käyttäneen muulla tavoin matkapuhelinta kädessään pitäen. Heille poliisi määräsi 100 euron suuruisen liikennevirhemaksun. Lisäksi kolmelle henkilölle poliisi antoi seuraamuksen muun teknisen laitteen ajamista vaarantavasta tai haittaavasta käytöstä. Kahdessa tapauksessa poliisi teki tarkkaamattomuudesta rikosilmoituksen. 40 km/h = 11 metriä Autoilija ei välttämättä miellä, että kännyn hetkellinen vilkaisu olisi erityisen vaarallista. Käsitys on väärä. Kun kännyä vilkaissut kuljettaja nostaa katseensa ylös alkaa laskenta: kuljettajalla menee noin sekunti reagoida ja aloittaa jarrutus. Jos ajetaan maantienopeudella 80 km/h, ehtii ajoneuvo edetä yhdessä sekunnissa 22 metriä. Se tarkoittaa, että viidessä sekunnissa auto kulkee jalkapallokentän mittaisen matkan. Vastaavasti moottoritienopeudella 120 km/h etenee ajoneuvo sekunnissa yli 33 metriä. Laskelmat paljastavat kalliita sekunteja ja lopullisesti hävittyjä metrejä, joiden seurauksena voi olla tuhoisa peräänajo tai ketjukolari. Taajamassa tai kaupungissa ajettaessa tarkkaavaisuuden herpaantuminen on aito vaaratekijä esimerkiksi suojatietä ylittäville. Fysiikan armottomien lakien mukaisesti 40 km/h -vauhdilla auto etenee yhdessä sekunnissa 11 metriä. Poliisilta yli 2 100 seuraamusta Poliisi määräsi turvavyö- ja matkapuhelinpuutteista kaikkiaan yli 2 100 seuraamusta. Poliisi määräsi tehovalvonnan aikana turvalaitteiden käytön laiminlyönnistä 993 hallinnollista 70 euron suuruista liikennevirhemaksua. 66 tapauksessa poliisi määräsi sakon liikenneturvallisuuden vaarantamisesta esimerkiksi sen vuoksi, että laiminlyönti oli omiaan aiheuttamaan vaaraa toisen turvallisuudelle. Tällainen saattaa tulla kyseeseen esimerkiksi takapenkin matkustajan rikkeen kohdalla tai kun huoltaja/kuljettaja laiminlyö lapsen turvalaitteen käyttöä. Kaikkiaan seuraamusten määrä nousi viime vuoden noin 1 600:sta tämän vuoden noin 2 100:een. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Liikennevirhemaksuja liki kaksinkertaisesti Poliisitarkastaja Tuomo Katajisto Poliisihallituksesta pitää erityisen huolestuttavana matkapuhelimen muuhun kuin puhumiseen käyttämisestä annettujen liikennevirhemaksujen määrän lähes kaksinkertaistumista viime vuoteen verrattuna. – Käytännössä rike usein tarkoittaa, että kuljettaja on kirjoittanut tekstiä samalla kun ajaa ajoneuvoa. Katseen viipyminen muualla kuin tiessä lisää onnettomuusriskiä todella tuntuvasti, Katajisto kiteyttää. Moottorin aiemmin uutisoimasta Liikenneturvan kyselystä kävi ilmi, että joka toinen auton matkustaja on pelännyt joskus auton kyydissä, kun kuljettajan huomio on ollut ajon aikana matkapuhelimessa. Lähde: Poliisi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia - "järjettömän tehokas" EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 30.4.2024 Moottoripyörät 100 000 euron sähkömoottoripyörä Arc Vectorin valmistaja ajautui selvitystilaan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt