25.5.2023 Ajoneuvot Karavaanarin ABC: Matkailuautolla liikenteessä – huomioi nämä asiat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Matkailuautolla liikkuminen eroaa jonkin verran tavallisella henkilöautolla liikkumisesta. Matkailuautolla liikkumisessa on hyvä ottaa huomioon muutamia asioita. Henkilöautojen turvatekniikka on kehittynyt nykyautoissa varsin korkeaksi. Henkilöauton korirakenteet sekä muut turvavarusteet, kuten törmäystilanteessa eri puolelta autoa suojaksi aukeavat turvatyynyt suojaavat matkustajia nykyautoissa erittäin hyvin.Matkailuautoissa tilanne on hieman erilainen. Pakettiautoissa turvatyynyt ovat yleistyneet myös viime vuosina, mutta nekin eroavat henkilöautoista siten, että pakettiautoissa on usein vain etuturvatyynyt. Pakettiautojen alustoja, joita puolestaan käytetään matkailuautojen aihioina, ovat siis turvavarusteiltaan samalla tekniikalla varustettuja kuten pakettiautot. Matkailuautoista löytyy siis useasti myös etuturvatyynyt.Sen sijaan matkailuautojen korirakenteet eivät ole niin vahvaa tekoa kuin esimerkiksi henkilöauton kori eikä törmäystilanteessa matkailuauton kori suojaa matkustajia niin hyvin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTurvavyö täytyy olla kiinnitettyMikään auton turvavaruste ei myöskään suojaa, jos auton turvavyö ei ole kiinnitettynä. Sen vuoksi on hyvä muistaa, että matkailuautossa matkustettaessa henkilöluku on enintään se sama, kuin mitä autossa on turvavyöpaikkoja. Matkailuautossa sisällä liikkuminen tai jopa sängylle pötköttelemään meneminen ajon aikana on hyvin houkuttelevaa, mutta näin ei saa missään nimessä tehdä, sillä jo äkkijarrutus, puhumattakaan törmäyksestä, voi aiheuttaa vakavia vammoja. Matkailuauton tiloja, esimerkiksi wc:tä käytetään ainoastaan silloin, kun matkailuauto on pysäköitynä paikoilleen.Lasten turvaistuimia kiinnittäessä on otettava huomioon, että matkailuautoissa ei myöskään ole tavallisesti Isofix-kiinnikkeitä turvaistuimen kiinnittämistä varten. Jos Isofix-kiinnikkeet löytyvät matkailuautosta, ne on asennettu siihen jo tehtaalla, jälkiasenteisesti niitä ei voi autoon asentaa. Suosituksena on, että alle 4-vuotiaat lapset matkustaisivat selkä menosuuntaan turvaistuimessa myös matkailuautossa. Matkailuautossa turvaistuimen voi sijoittaa tällöin etupenkille, mutta silloin auton turvatyynyn täytyy olla pois päältä kytkettävä.Nopeus tärkeä sopeuttaa olosuhteiden mukaanEnnen matkailuauton perässä piti olla sen sallitun enimmäisnopeuden kertova tarra. Tätä tarraa ei enää nykyään tarvita matkailuautossa. Vaikka tarraa ei matkailuauton perässä olekaan, matkailuautoille on myös säädetty auton painon mukaan nopeusrajoitukset, mitä nopeutta niillä saa enintään ajaa.Uusi, vuonna 2020 kesällä voimaan tulleessa tieliikennelaissa enintään 3 500 kiloa painavilta matkailuautoilta ajoneuvokohtaiset nopeusrajoitukset poistuivat. Tämä tarkoittaa sitä, että alle 3 500 kiloa painavalla matkailuautolla saa ajaa moottoritiellä 120 kilometriä tunnissa, jos tiekohtainen nopeusrajoitus niin sallii.Yli 3 500 kiloa painavan matkailuauton suurin sallittu nopeus on lähtökohtaisesti 80 kilometriä tunnissa. Jos matkailuautossa on lukkiutumattomat jarrut sekä turvavyöt ja istuimien pääntuet kaikilla ajon aikana käytettävillä istuimilla, voi matkailuauton nopeus olla myös 100 kilometriä tunnissa. Kyseisten turvavarusteiden olemassaolo on todettava muutos- tai rekisteröintikatsastuksessa ja ajoneuvon nopeudesta tehdään auton rekisteritietoihin merkintä.Aina autolla liikuttaessa kuljettajan täytyy sopeuttaa nopeus vallitsevien olosuhteiden mukaan. Matkailuautolla ajaessa täytyy myös muistaa, että matkailuauton suuri otsapinta-ala sekä kylkipinta-ala ovat alttiita tuulen vaikutukselle. Vaikka keli olisikin muuten suotuisa sadan kilometrin tuntinopeuteen, tilannekohtaista harkintaa esimerkiksi tuulen vaikutuksesta kuljettajalta tarvitaan.Suurin osa B-kortilla ajettaviaEnnen kuin matkailuautolla lähtee liikenteeseen, ajokorttiluokan riittävyys on hyvä varmistaa etukäteen, vaikkakin suurin osa matkailuautoista on kokonaispainoltaan alle 3 500 kiloa painavia eli B-ajokortilla ajettavia autoja. Kaikkiin kokonaispainoltaan yli 3 500 kiloa painaviin ja enintään 7 500 kiloa kokonaispainoltaan oleviin matkailuautoihin vaaditaan C1-luokan ajokortti. Jos matkailuauton kokonaispaino on yli 7 500 kiloa, sen ajamiseen tarvitaan C-ajokorttia.Matkailuautolla liikuttaessa myös vakuutukset täytyy olla kunnossa. Vaikka vakuutusyhtiöt huolehtivat karavaanareiden erityistarpeista yleisesti ottaen hyvin, on hyvä varmistaa silti, että mitkä asiat matkailuautolla liikuttaessa korvataan auton liikennevakuutuksesta, mitkä kaskovakuutuksesta ja mitkä mahdollisesti matka- tai kotivakuutuksesta. Esimerkiksi matkailuautossa oleva irtain omaisuus, kuten esimerkiksi astiat tai televisio kuuluvat todennäköisesti kotivakuutuksen piiriin. Tärkeintä vakuutuksien osalta matkailuajoneuvolla liikuttaessa on huolehtia, että vakuutusturva on kaikenlaisten mahdollisten vahinkojen näkökulmasta riittävä.Teksti Manu Tuppurainen Lähteet Moottorin arkisto, Liikkuvakoti.fi, Traficom Kuvat Moottorin arkistoKaravaanarin ABC -juttusarjassa perehdytään matkailuautojen -ja vaunujen sekä karavaanielämään harrastusta aloittavan harrastajan näkökulmasta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää aiheestaKaravaanarin ABC: Matkailuajoneuvo ympärivuotisessa käytössä – tätä se vaatii Karavaanarin ABC: Matkailuautojen erilaiset korimallit on hyvä selvittää heti alussa Karavaanarin ABC: Miten alkuun harrastuksessa – omalla vai vuokrakalustolla? Karavaanarin ABC: Oma auto hankinnassa, nämä lisävarusteet tarvitset Karavaanarin ABC: Pohjaratkaisun valintaan kannattaa käyttää aikaa ja ajatusta Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 23.4.2025 Esittely Smart #5 – auto, jossa pienintä on 45390 euron hinta 23.4.2025 Autoilu Bensiini yhä suosituin käyttövoima – työsuhdeautoilijat sähköistyvät 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous