27.12.2021 Ajoneuvot Katsastusraportti: 6–7-vuotiaiden kärjessä Porsche 911, Volkswagen Golf Sportsvan ja Suzuki SX4 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Seitsemän saksalaista ja kolme japanilaista automallia kärjessä 6–7-vuotiaissa tuoreessa ja kattavassa katsastusraportissa. Uusimmassa kattavassa katsastusraportissa saksalaiset ja japanilaiset automallit ovat sijoittuneet mairittelevasti 6-7-vuotta vanhoissa henkilöautoissa. Saksalaiset automerkit ovat vahvoilla kaikissa ikäryhmissä. Japanilaisten automallien sijoitukset paranevat vanhemmissa ikäryhmissä.Autot on asetettu TÜV-katsastusraportissa paremmuusjärjestykseen hylkäyksen aiheuttavien isojen vikojen perusteella. Kattavuutta vuotuiselle saksalaiselle katsastuslistaukselle antaa vankka tietopohja: 9,6 miljoonaa määräaikaiskatsastusta aikavälillä heinäkuu 2020 – kesäkuu 2021. Mukana on kaikkiaan 222 automallia, joista aivan valtaosa niistä on myynnissä ja käytössä myös Suomessa.Katsastusraportin 6–7-vuotiaiden automallien paras on Porsche 911, Volkswagen Golf Sportsvan sijoittui toiseksi ja Suzuki SX4 kolmanneksi. Kymmenen parhaan joukossa on kolme Mercedes-Benziä, B-sarja, A-sarja ja SLK. Kymmenen kärkeen ylsi kolme japanilaista, Suzuki SX4, Toyota RAV4 ja Mazda 2. Vastaavasti 6–7-vuotiaiden monivikaisimmat automallit ovat Fiat Punto (vikaprosentti 23,3), Renault Kangoo (22,1) ja Dacia Dokker (21,7).Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy25 vähävikaisinta automallia, 6–7-vuotiaat henkilöautotSija, malli, keskimääräinen ajomäärä km, isojen vikojen osuus %Mikäli automallin vikaindeksi on sama eri malleilla, ovat automallit listassa aakkosjärjestyksessä.Porsche 911 (50 000) (3,3) Volkswagen Golf Sportsvan (71 000) (5,5) Suzuki SX4 (79 000) (6,1) Toyota RAV4 (92 000) (6,5) Mercedes-Benz B-sarja (75 000) (6,8) Audi Q5 (117 000) (7,4) Mazda 2 (65 000) (7,4) Mercedes-Benz A-sarja (82 000) (7,5) Mercedes-Benz SLK (59 000) (8,1) Opel Mokka (77 000) (8,1) Audi TT (74 000) (8,2) Audi Q3 (88 000) (8,3) Mercedes-Benz C-sarja (98 000) (8,3) Mitsubishi ASX (90 000) (8,5) Volkswagen Touareg (122 000) (8,5) Audi A3 (94 000) (8,7) BMW X1 (92 000) (8,7) Mercedes-Benz E-sarja Coupé (80 000) (8,8) Toyota Auris (84 000) (8,9) Mercedes-Benz GLE (117 000) (9,0) Volvo XC60 (115 000) (9,1) Audi A6/A7 (136 000) (9,2) Audi A1 (76 000) (9,3) Mazda CX-5 (100 000) (9,4) Mercedes-Benz GLK (102 000) (9,4)25 monivikaisinta automallia, 6–7-vuotiaat henkilöautotSija, malli, keskimääräinen ajomäärä km, isojen vikojen osuus %Mikäli automallin vikaindeksi on sama eri malleilla, ovat automallit listassa aakkosjärjestyksessä.Seat Ibiza (82 000) (15,6) Citroën C3 (74 000) (15,7) Citroën Berlingo (100 000) (15,7) Fiat Panda (62 000) (15,7) Ford S-Max (128 000) (15,7) Hyundai i30 (89 000) (15,7) BMW 2-sarja Active Tourer (81 000) (16,2) Ford Ka (62 000) (16,3) Kia Sportage (89 000) (16,7) Nissan Juke (76 000) (17,0) Citroën C1 (68 000) (17,2) Volkswagen Tiguan (91 000) (17,2) Fiat 500 (60 000) (17,5) Renault Mégane (98 000) (17,5) Dacia Logan (92 000) (18,0) Hyundai i20 (71 000) (18,0) Dacia Sandero (78 000) (18,1) Ford Mondeo (142 000) (18,9) Seat Alhambra (115 000) 19,0) BMW 5-sarja/6-sarja (135 000) (19,1) Volkswagen Sharan (120 000) (19,7) Dacia Duster (87 000) (19,8) Ford Galaxy (131 000) (20,0) Dacia Dokker (92 000) (21,7) Renault Kangoo (102 000) (22,1) Fiat Punto (76 000) (23,3)Keskimääräinen vikaprosentti 12,4 %Tuloslistassa on mielenkiintoista se, että BMW ja Volkswagen esiintyvät mallista riippuen sekä parhaimpien että heikoimpien listalla.TÜV-katsastusraportin suuri ansio on se, että tuloslistassa on mainittu kunkin automallin keskimääräiset matkamittarilukemat kussakin ikäryhmässä. Se auttaa suhteuttamaan vikojen määrän mallin ajomäärään. Ajomäärät vaihtelevat suuresti paitsi malleittain, myös kokoluokittain.Toyota RAV4 jäi täpärästi kärkikolmikon ulkopuolelle.Pikkuautoilla ajetaan vähän, samoin avo- ja urheiluautoilla.Ison keskiluokan autoilla (esim. Volkswagen Passat, Škoda Superb, Ford Mondeo) ajetaan paljon, samoin isoilla autoilla (esim. Audi A6, BMW 5-sarja ja Mercedes-Benz E-sarja). Myös isoilla tila-autoilla (esimerkiksi Ford S-Max, Volkswagen Sharan) ja kookkailla katumaastureilla (esim. BMW X5, Audi Q7/Q8 ja Mercedes-Benz GLE/ML) ajetaan runsaasti, mikä lisää vikojen mahdollisuutta. Tyyppiviat on ilmainen, uusi ja kätevä palvelu, joka paljastaa suosittujen automallien vikaherkkyyden Tyyppiviat on Moottorin kokoama uusi ja ainutlaatuisen kattava tietopankki, josta voi kätevästi selvittää eri automallien vikaherkkyyden. Tyyppiviat kertoo Suomessa suosituimpien automallien luotettavuudesta. Uudesta palvelusta käy kätevästi ilmi lähes 140 automallin vikatiedot useasta eri lähteestä Suomesta ja muualta Euroopasta. Etsi oma automallisi ja saat tietää, kuuluuko autosi vikaherkkiin vai varmatoimisiin automalleihin. Tiedon varassa voi arvioida auton todennäköisimpiä huolto- ja korjauskohteita. Tyyppiviat-tietopankki on koottu monista eri lähteistä helpottamaan käytetyn auton ostajan mahdollisuutta arvioida tulevan ajoneuvonsa vikaherkkyyttä ja sitä kautta korjausriskejä. Tyyppiviat-palvelua on kätevää käyttää valitsemalla alasveto-valikoista halutun automerkin ja automallin. Automallien tyypilliset viat on koottu neljään ryhmään: katsastuksessa havaitut viat takaisinkutsuun johtaneet viat tielle jättäneet tekniset viat autonkäyttäjien ilmoittamat viat Auton ylläpito vaikuttaa – Katsastustilastot eivät yksin kerro koko totuutta autojen laatueroista. Kilometrien karttuessa ja auton ikääntyessä auton hoidolla, määräaikaishuolloilla, vikojen korjauttamisella, ajo-olosuhteilla ja ajotavalla on ratkaiseva merkitys auton tekniseen kuntoon – automallin laadun ohella, Moottorin päätoimittaja Eila Parviainen muistuttaa. Automallien takaisinkutsut ilmenevät korjauskehotuksena valmistajan havaitessa automalleissaan mahdollisen ongelman tai valmistusvian. Nämä korjataan auton omistajalle ilman ylimääräisiä kustannuksia. Niiden osalta on tärkeää tietää työ suoritetuksi tai hoitaa asia kuntoon. – Auton ostajan on hyvä muistaa myös se, että takaisinkutsujen suuri määrä ei välttämättä kerro heikosta laadusta, vaan ehkä enemmänkin siitä, että asiakkaista huolehditaan vielä kaupan jälkeenkin. On asiakkaan etu, että pienetkin vian mahdollisuudet halutaan tarkistaa takaisinkutsukampanjoiden avulla, Parviainen sanoo. Katsastuksessa havaitut puutteet ja ongelmat liittyvät useimmin jarruihin, pyöräntuentaan nivelineen sekä voimalinjaan. Katsastusraporttien tukena tarjottavat tiepalveluraportit tekevät Tyyppiviat-kokonaisuudesta arvokkaan. Niin sanotut tielle jättävät viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat ja saattavat tuoda täysin toisenlaisia ongelmia esille. Näistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin ja akun pettämiseen. Ymmärrettävästi katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro aivan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kohdalla kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä ilmenevät usein hitaasti kasvavana äänenä, värinänä tai moottorin tehottomuutena ja ne tulee korjata ennen täystuhoa. Kattava tietopohja Tyyppiviat-tietopankin kotimaisia lähteitä ovat Autoliitto, A-Katsastus Oy ja Traficom. Saksasta tietoa kerätään ADAC:n, TÜV:n, Dekran, GTÜ:n ja KBA:n tilastoista. Saksasta on kerätty myös kattavat tiepalveluraportit, sillä siellä autojen määrä on suuri. Myös Britannian ajoneuvohallintokeskus DVSA:n tietoja on hyödynnetty. Teksti: Moottori Kuvat: Moottorin arkisto Teksti: Timo Turkula Kuvat: Moottorin arkisto, valmistajat Lähteet: AutoBild TÜV-Report 2022 Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää aiheestaTyyppiviat Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa