25.2.2020

Kawasaki H2 SX – kaikkiaan 73 poliisimoottoripyöristä parhaiten varusteltu ja suorituskykyisin

Kawasaki H2 SX Poliisimoottoripyörä

Moottoripyöräpoliisin uusimmassa työvälineessä yhdistyy paras mahdollinen suorituskyky ja itsenäisen työskentelyn mahdollistava täydellinen ajoneuvotietokone.

Poliisimoottoripyörissä on jo parin–kolmen vuoden ajan testattu samaa Sunit-ajoneuvotietokonetta, jota käytetään poliisiautoissa. Tilanahtaus sekä tärinät ja suojaus kosteutta vastaan ovat asioita, jotka on pitänyt ratkaista ennen laitteiston käyttöönottoa. Perinteiseen poliisimoottoripyörän poliisivarustukseen verrattuna uusi järjestelmä mahdollistaa entistä itsenäisemmän työskentelyn kuormittamatta hätäkeskusta jatkuvalla yhteydenpidolla. Uusimmassa Kawasaki H2 SX -poliisimoottoripyörässä järjestelmä on osoittautunut toimivaksi jo yhden ajokauden ajan.

Kawasaki H2 SX Poliisimoottoripyörä

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kolme kameraa - myös rekisterikilven lukulaite

Moottoripyöräpoliisi, vanhempi konstaapeli Tapio Olkinuora hälytysvalvontayksiköstä, esittelee uusimmalla tekniikalla varustettua kompressoriahdettua Kawasaki H2 SX -poliisimoottoripyörää.

- Tässä on sekä eteen että taakse kuvaavat yleiskamerat, ja lisäksi on rekisterikilven lukulaite sekä siihen liittyvä kamera. Tiedot tulevat näytölle automaattisesti eikä kuljettajan tarvitsee irrottaa otetta ohjaustangosta.

Käytön turvallisuus, nopeus ja itsenäisyys ovat olleet tärkeässä asemassa kehitystyössä. Tankin päälle sijoitettu iso kymmenen tuuman näyttö palvelee kaikkia laitteita. Tilaa säästyy silläkin, ettei erillistä navigaatiolaitetta tarvitse. Järjestelmiä pystytään käyttämään irrottamatta käsiä ohjaustangosta. Pyörässä on tupla-akkujärjestelmä, eli itse pyörä toimii omalla akulla ja muita laitteistoja varten on oma akkunsa. Tällä turvataan pyörän toiminta ja pyörä lähtee edelleen käyntiin, vaikka parin tunnin akunkestolla varustettuja poliisilaitteita olisi käytetty ahkerasti.

20 000 kilometriä kaudessa

H2 SX painaa vakiovarustein 256 kiloa, poliisivarustuksessa lähelle 300 kiloa. 200-hevosvoimaisen rivinelosmoottorin teho riittää vakiona, joten sitä ei ole peukaloitu suorituskyvyn parantamiseksi. Ajokauden aikana poliisimoottoripyörään kertyy noin 20 000 kilometriä. Pyörillä ajetaan noin 100 000 kilometriä eli viitisen kautta ennen kuin ne menevät vaihtoon.

Kawasaki H2 SX Poliisimoottoripyörä

Vaikka H2 SX oli viime kaudella vielä osittain kehitystyön alla, kertyi sen mittariin 14 500 kilometriä. Nyt kun pyörä on saatu toimintavaiheeseen, voidaan lisää pyöriä rakentaa saman kaavan mukaan ja samalla varustuksella. Kuvien Kawasakin kyljessä lukeva ZP on laitostunnus, joka tässä tapauksessa kertoo kyseessä olevan poliisikoulun pyörä.

Olkinuoran mukaan H2 SX:llä on suorituskyvyn lisäksi muitakin etuja puolellaan.

–Tässä on haettu hyvää yleiskäyttöpyörää, joka toimii kaupungissa, suorituskyky riittää maantiellä ja tarvittaessa sillä pystyy ajamaan vaikka metsässä. Lisäksi sen ajoasento on hyvä. Esimerkiksi pykälää pienempään Ninja 1000 SX:ään verrattuna tilaa poliisilaitteistolle on enemmän, mikä on tärkeää kun laitteistojen mahtuminen on millipeliä.

Suomessa on käytössä yhteensä 73 poliisimoottoripyörää ja moottoripyöräpoliiseja on 179.

Teksti: Janne Huhtala, Kuvat: Antti Hentinen

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat