22.1.2024 Ajoneuvot Käytetty erikoisuus: Peugeot 205 1,1 3d – Niin pieni ettei isoa vikaa voi tulla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Olisiko edullinen perusauto ilman yhtään ylimääräistä sähköistä varustetta tai avustinta sopiva valinta arkikäyttöön? Pysäköintiavustin, kaistavahti, vireystilan valvonta, automaattinen hätäjarrutus, törmäyksen ennakointijärjestelmä… nykyisten henkilöautojen erilaisten ajoavustimien listaa voisi jatkaa lähes loputtomiin. Elektroniset avustimet sekä helpottavat kuljettajan tehtäviä että ennen kaikkea lisäävät turvallisuutta. Mutta entäpä silloin, kun auto alkaa ikääntyä ja korjauskulut menevät suoraan kuluttajan omasta lompakosta? Silloin saattaa tulla mieleen, että yksinkertainen perusauto vailla hienouksia voisi olla moninverroin edullisempi vaihtoehto esimerkiksi perheen kakkosautoksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKatse käytettyihinUusien autojen joukosta ei juuri tällaista ”karvahattumallia” enää löydy, sillä edullisimmissakin automalleissa erilaiset avustimet ovat yleistyneet jo kovalla tahdilla. Siispä katse on suunnattava käytettyihin autoihin. Mitä iäkkäämpi, sen todennäköisemmin siitä puuttuvat sähköiset varusteet, jopa keskuslukitus ja sähkötoimiset ikkunat.Saksalaisten suosikkiPeugeot 205 esiteltiin yleisölle vuoden 1983 helmikuussa. Auton suunnittelu oli alkanut jo vuonna 1977, jolloin se kantoi koodinimeä ”Projet M24”. Uuden Peugeotin pikkuauton oli tarkoitus uudistaa koko brändin imago ja nostaa Peugeotin markkinaosuus kokonaan uusille lukemille. Ja sen se todellakin teki, ja lopulta 205 oli tuotannossa vuodesta 1983 aina vuoteen 1999 asti. Kilpailu luokassa oli kovaa, sillä samoihin aikoihin esittelivät myös monet kilpailevat valmistajat omia uusia mallejaan tai mallisukupolviaan. Lähimpiä kilpailijoita olivat Volkswagen Polo, Opel Corsa, Ford Fiesta, Nissan Micra ja Fiat Uno. Myyntimäärien lisäksi Peugeotin voi katsoa onnistuneen loistavasti myös siinä mielessä, että jopa (länsi-)saksalaisen Auto Motor und Sport -lehden lukijaäänestyksessä 205 valittiin kolmena peräkkäisenä vuotena markkinoiden parhaaksi pikkuautoksi, siitä huolimatta että vastassa oli myös vahvoja saksalaisia kilpailijoita.Moottorivaihtoehtoja oli bensiinikäyttöisenä 1,0-litraisesta 1,9-litraiseen ja lisäksi 1,8 ja 1,9-litraiset, bensiinimoottoreista kehitetyt dieselit. Aivan aluksi markkinoille tuotiin viisioviset mallit, joiden mallimerkinnät alkoivat G-kirjaimella. Pian saatiin rinnalle myös kolmioviset mallit, joiden mallimerkinnän ensimmäinen kirjain oli X. Vuosien varrella 205:sta tehtiin markkinoita piristämään useita erikoismalleja, kuten Junior (1986), Rallye (1987), Look (1989), Style (1990) ja cabrioletin erikoismalli Roland Garros (1989). Erot perusmalleihin eivät välttämättä olleet suuria, lähinnä pieniä viilauksia ulkonäköön, sisustukseen tai varusteluun.Moottoriurheilusta ja sporttimalleista lisäpotkuaMonet pitävät 205:n muotojen suunnittelijana Pininfarinaa, mutta todellisuudessa tämän italialaisyrityksen käsialaa on vain CJ Cabriolet, joka oli tuohon aikaan markkinoiden edullisin avoauto. Markkinoinnin kannalta oleellista oli urheilullisten GTI-mallien mukaantulo valikoimiin. Vuonna 1984 tuotantoon tuli 1,6 GTI 105-hevosvoimaisena, ja myöhemmin moottorin teho kasvatettiin 115 hevosvoimaan. Pari vuotta myöhemmin moottoria muokattiin iskua pidentämällä, jolloin tuloksena oli 1,9 GTI ja 130 hevosvoimaa. Vielä selvästi suuremman boostin 205:n ja koko Peugeotin urheilulliseen imagoon toi B-ryhmän ralliautoksi kehitetty 205 Turbo 16, vaikka yhtäläisyydet putkirunkoisen ralliauton ja tuotantomallien välillä rajoittuivatkin ulkonäköön. Rallin MM-sarjaa sillä ehdittiin ajaa reilut pari vuotta ennen B-ryhmän kieltämistä kauden 1986 päätteeksi. Turbo 16:lla ajettiin MM-osakilpailuvoittoon 16 kertaa, joista yhtä lukuunottamatta kuljettajana oli suomalainen ratinkääntäjä: Ari Vatanen, Timo Salonen ja Juha Kankkunen. Peugeot voitti rallissa vuosina sekä 1985 että 1986 sekä valmistajien että kuljettajien maailmanmestaruudet (Timo Salonen 1985 ja Juha Kankkunen 1986).Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTodellinen karvahattumalli205:n volyymimallit olivat kaukana B-ryhmän ralliautoista. Nyt myytävänä oleva Peugeot 205 on varustettu 1100-kuutioisella ja 59-hevosvoimaisella bensiinimoottorilla. Kolmiovisen yksilön mallimerkintä on XL 1,1 3d. Ikkunat saa veivata auki käsin, nopeusmittarin vieressä on kierroslukumittarin sijaan isokokoinen kello ja ilmanvaihtoa ja lämpötilaa säädetään kosketusnäytön sijaan kolmella pyöreällä vivulla. Vaihteisto on jo muodikkaasti viisipykäläinen, mutta luonnollisesti manuaalinen. Nykyautoihin verrattuna siis elektroniikkaa ja varusteita - ja siten myös potentiaalisia rikkoutuvia osia - on selvästi vähemmän. Tori.fi -sivustolla kaksnollavitosia on myynnissä yhteensä viisi kappaletta, joista tämä kuvien yksilö on selvästi siistein, mutta myös hinnakkain. Hintapyyntö on 2990 euroa ja matkamittarilukemaksi ilmoitetaan 183 000 kilometriä. Kaiken kaikkiaan auto vaikuttaa hyvin alkuperäiskuntoiselta, mikä on ehdottomasti valtti tämän ikäisissä autoissa. Varustukseen kuuluu mm. lohkolämmitin, kahdet renkaat tyyliin sopivasti peltivanteilla, penkin- ja takalasinlämmitin sekä alkuperäinen radio. Ostajalla on luvassa pikapuolin katsastusasemalla käynti, sillä nykyinen katsastus on voimassa 5. helmikuuta 2024 asti. Mikäli tällaista 34-vuotiasta autoa mielii päivittäiseksi käyttöautoksi, kannattaa huomioida auton ikä, joka saattaa tuoda mukanaan jo käytön tai käyttämättömyyden aiheuttamia vikoja tai muita korjaustarpeita.Teksti: Janne Huhtala; Kuvat: Tori Autot Lue lisää Kaikki artikkelit 18.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: kei-luokan Suzuki Jimny 7 500 rpm kiertävällä 658-kuutoisella moottorilla 18.11.2024 Ajoneuvot Ford E-Tourneo Courier on uusi kompakti sähkötila-auto, ja tulee samalla paljastaneeksi tietoja Puma EV:stä 17.11.2024 Uutinen Uuden digialustan käyttöönotto on nostanut romuautojen keräysmääriä 17.11.2024 Ajoneuvot Euroopan Vuoden auto -finalistit ovat selvillä – yhdellä pohjarakenteella loistavat mahdollisuudet jo kolmanteen voittoonsa 12.11.2024 Uutinen Yksi rajapyykki ylitetty – Suomessa on nyt yli 100 sähkökuorma-autoa 11.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Etelä-Korean suurlähettilään entinen virka-auto, Hyundai Equus VS500 11.11.2024 Ajoneuvot Goldfinger!… Klassikko-Bondin 60-vuotista taivalta juhlistavat sekä hyvis että pahis, Aston Martin ja Rolls-Royce 10.11.2024 Ajoneuvot Porsche 911 Carrera T on jatkossakin Porschen käsitys perusautojen perusautosta 8.11.2024 Ajoneuvot Eläköön Karma Invictus: Fisker Karma on löytänyt jälleen uuden muodon, vaikka jo toinen Fisker-automerkki on nurin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Uutinen Helsinki pohtii polttomoottoriautojen kieltoja 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 14.11.2024 Koeajo Koeajo: Range Rover Sport – mukavuutta ja mafia-tyyliä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä