13.4.2023 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet: Audi 80 – ja vieläpä GT-mallina Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audi 80 on nykyisen Audi A4 -malliston esi-isä. Vuodesta 1995 tuotannossa ollut Audi A4 on ehtinyt jo viidenteen sukupolveen asti. Automallin historia on kuitenkin vielä sitäkin pidempi, sillä ennen ysärin puolivälistä alkanutta A4-aikakautta auto kantoi nimeä Audi 80.Audi 80:n nimeämiskäytännöt olivat hivenen värikkäät. Samaa mallia myytiin ulkomailla nimellä Audi Fox (Pohjois-Amerikka ja Australia 1973–79), Audi 4000 (Pohjois-Amerikka 1980-87) ja Audi 5+5 (Australia 1981-83). Isommalla moottorilla ja paremmilla varusteilla varustettuja yksilöt nimettiin jossain vaiheessa myös nimellä Audi 90.Audi 80 -mallia valmistettiin vuosien 1972-1995 välillä noin neljä miljoonaa yksilöä, kunnes mallinimi muutettiin vastaamaan nykyistä, eli Audi A4:ää. Sen verran A4 kuitenkin kunnioittaa kasikymppisen perinteitä, että sukupolvien nimeäminen siitä mihin se edelliseltä sukupolvelta jäi. Viimeinen Audi 80 -sukupolvi tunnettiin nimellä B4, kun taas ensimmäinen Audi A4 -sukupolvi oli luonnollisesti B5.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKäytetyt erikoisuudet: Audi 80 GTTuorein käytetty erikoisuutemme löytyy Forssasta, jossa myydään toisen, eli B2-sukupolven Audi 80 -mallia. Vuosimallin 1986 ajoneuvo on itse asiassa viimeisiä B2-80 -malleja, sillä saman vuoden lopulla starttasi jo uuden B3-sukupolven myynti.Näiden 37 vuoden aikana punaisen Audin mittariin on ehtinyt kertyä vain alta 200 000 kilometriä, täsmällisesti ilmaistuna 198 000 kilometriä. Auto näyttää kuvien perusteella varsin hyvin alkuperäiskunnossa säilyneeltä.Tämän yksilön takaluukusta löytyy mallimerkinnän perästä kirjaimet GT, jotka viittaavat vuonna 1986 myytyyn erikoismalliin. Audi halusi vauhdittaa viimeisen mallivuoden myyntiä tarjoamalla 80-malliin eräänlaisen kevyemmän vaihtoehdon sporttisen GTE-mallin alle. GT-mallissa on GTE:stä tutut vakiovarusteet hieman urheilullisempia sisätuloja myöten, mutta moottorivaihtoehdot olivat GT:ssä astetta GTE:tä maltillisemmat.Forssassa myytävässä ajoneuvossa onkin 1,8-litrainen ja 66 kilowatin (90 hevosvoimaa) tehoinen bensiinimoottori. Tätä kaasarikonetta kehutaan myynti-ilmoituksessa harvinaiseksi tuttavuudeksi. Audi 80 GT oli saatavissa myös nelivetoisena Quattrona, mutta tämä yksilö on etuvetoinen. Vaihteistona toimii manuaalilaatikko.Urheilullisen sisätilan lisäksi Audi 80 GT on varustettu sumuvaloilla, 14-tuumaisilla kevytmetallivanteilla ja kattoluukulla. Yksityiskohdista silmiin pistää myös varsin sievä takaspoileri. Myynti-ilmoituksen mukaan auton mukana tulee kahdet renkaat, ja yhdessä kuvassa pilkistää myös useampi huolto- sekä käyttöohjekirja.Audi on katsastettu viimeksi toukokuussa 2022, ja koska kyseessä on museoajoneuvo, tällä pitäisi olla ajoaikaa aina peräti vuoden 2026 kevääseen saakka.Audi 80 GT-mallia haikailevan olisi hyvä varata autokaupoille ainakin 11 490 euroa, sillä samainen summa on kirjoitettu ajoneuvon hintalappuun.Teksti: Rikhard Wacker Kuvat: Tori Autot Lue lisää Kaikki artikkelit 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 28.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: torpedokeulainen Scania T124 -rekkaveturi 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 21.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: unholaan jäänyt 2010-luvun Škoda-pakettiauto Praktik 20.4.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: autonrassuun lähes terapiamainen vaikutus 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 2.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow Lahdessa: tarjolla kasarin kulttia ja klassikkoautoja 400 ajoneuvon edestä 1.5.2025 Matkailu 4 400 kilometriä Itä-Euroopassa Dacia Dusterilla: onko missään enää halpaa? 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa