Käytetyt erikoisuudet: Berliinin muurin murtumisesta selvinnyt Trabant 1.1 kattoteltalla tai ilman

Kuva Nettiauto

Zwickaussa valmistettiin vielä saksojen yhdistyttyä Trabanteja, joskin tähän viimeiseen sarjaan lorahti mukaan länsitekniikkaa, kun myös saksojen kansanautot yhdistyivät. Tämä vuosimallin 1991 yksilö on vieläpä farmarikorinen.

Trabant on oivallinen Käytetty erikoisuus jo itsessään, mutta tässä on jopa Trabantiksi harvinainen yksilö. Vuonna 1964 esitelty Trabant 601 eli Trabi eli Tarhapantteri oli Itä-Saksan kansanauto, ja maan yleisin automalli. Kaikista vitseistä huolimatta Trabeja vietiin myös ulkomaille. Kaikkiaan Itä-Saksassa tehtiin jopa 3,7 miljoonaa Trabantia.

Sen lisäksi Saksan liittotasavallassa valmistettiin kuin valmistettiinkin vielä vajaat 40 000 Trabia, joissa myös Itä- ja Länsi-Saksan kansanautot tavallaan yhdistyivät.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Trabant 1.1

Kun Berliinin muuri murtui melko lailla tasan 35 vuotta sitten, marraskuussa 1989, itäberliiniläiset ja laajemmin itäsaksalaiset pääsivät todistamaan länsipuolen meininkiä, kaiken muun ohella lännen autoja.

Itäsaksalaisten hyvin vanhanaikaisilla, halvoilla ja kaksitahtimoottorilla varustetuilla autoilla ei virallisesti saanut ajaa Saksan liittotasavallan alueella päästöjen takia, ja esimerkiksi Trabant 601 ylitti jopa Saksan 35 vuoden takaiset päästörajat nelinkertaisesti. Kommunismista vapautuneet entiset itäsaksalaiset suuntasivatkin heti kun mahdollista autokaupoille, ja käytännössä hylkäsivät itäautot niille sijoilleen.

Muun muassa edellä mainituista syistä on ihmeellistä, että Trabi selvisi Berliinin muurin murtumisesta. Vain jokin Berliinin muurin kaltainen pystyi pitämään jotain näin vanhanaikaista tuotannossa niin pitkään.

Hieman Trabia kuitenkin täytyi muuttaa, erityisesti mainituista päästösyistä. Näin syntyi Trabantin viimeinen sarja, Trabant 1.1, joka oli aiemmasta poiketen nelitahtinen, Volkswagen Polon tekniikan mahdollistamana. Vaikka vanhaan Itä-Saksan kansanautoon asennettiinkin vanhan Länsi-Saksan kansanauton tekniikkaa, säilyi Trabi muilta osin varsin itäsaksalaisena. Autossa oli sama Duroplastista valmistettu kori kuin aikaisemminkin, tosin maskia, konepeltiä, takavaloja sekä puskureita muutettiin hieman, ja sisätilaa jonkin verran.

Sekään ei muuttunut, että Trabit tehtiin loppuun asti niiden alkuperäisessä tehtaassa Zwickaun kaupungissa, vuonna 1990 uudelleenperustetussa Saksin osavaltiossa. Siellä Trabant-tuotantoa kesti huhtikuuhun 1991 asti, ja ylivoimaisesti suurin osa autoista vietiin muihin entisiin itäblokin maihin. Trabantilla ei ollut käytännössä mitään edellytyksiä säilyä tuotannossa, sillä se oli niin kovin vanhentunut ja silti ylihintainen.

Harraste- ja kulttiautona Trabant toimii sen sijaan erinomaisen hyvin.

Volkswagen-konserni on Trabin jälkeen jatkanut pitkää autonvalmistusperinnettä Zwickaussa. Nykyisin Audi valmistaa tässä kauniissa kaupungissa Q4 E-Tron -sähkökatumaasturiaan.

Trabant 1.1 vm. 1991

Tämä Nettiautossa myynnissä oleva padasjokelainen Trabant 1.1 on todellakin yksi maailman viimeisistä Trabanteista. Se on jälkipuolta vajaan 40 000 kappaleen Trabant 1.1 -sarjasta, joka oli itsessään aivan loppurippeitä Trabantin 3,7 miljoonan kappaleen kokonaistuotannosta.

Tämä 60 000 kilometriä ajettu 1.1 on Universal-malli eli edustaa farmarikorisia Trabeja. Sen katolta löytyy nykyaikana yleistyvä ja trendikäs varuste, kattoteltta, suorastaan harvinaisen komea sellainen. Myynti-ilmoituksen mukaan auto voidaan myydä joko teltan kera tai ilman sitä.

Kuvien perusteella Berliinin muurin murtumisesta selvinnyt Trabi on ehtinyt olla näytteillä Espoon automuseossa kattotelttansa kera.

Lähteet: Escuderia, VAG

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat