4.3.2019 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet – BMW 850i Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BMW 850i on kasaricoupé V12-moottorilla ja luukkulampuilla. Aikanaan malliston lippulaiva on nykyään vauhdissa kohti klassikkostatusta. Vuonna 1989 Frankfurtin autonäyttelyssä esiteltiin BMW 850i, jonka keulalta löytyi kaksitoistasylinterinen v-moottori. Röyhkeäksi muotoiltu luukkulampuilla varustettu matala ja leveä auto ei jättänyt ketään kylmäksi. Saksalaisvalmistajan lippulaivaksi esitelty ylellinen coupé sai tehtaan sisäisessä kommunikaatiossa tunnuksen E31.Matalasta ja leveästä autosta tunnistaa luukkulamput. Tämä keula asettui aikoinaan Mercedes-Benzin ja Porschen parhaimmistoa vastaan.Myöhemmin saataville tuli myös muita moottorivaihtoehtoja, jonka takia usein puhutaan laajemmin 8-sarjasta. Nämä kaikki voi nähdä jonkinlaisena jatkajana upealle E9-mallisarjalle, joka oli tuotannossa 1968-1975. Vasta viime vuonna BMW palautti mallistoon 8-sarjan uuden G15-sukupolven muodossa.Palataksemme alkuperäiseen E31-sukupolveen on hyvä tarkastella sen kilpailijoita. Toisaalta sitä voisi ajatella BMW:n vastauksena Porschen 928 mallille. Ehkä suorimmat kilpailijat tulivat silti Mercedes-Benzin S-sarjan coupé-malleista, vaikka tyylillisesti nämä eroavatkin toisistaan reilusti.BMW 8-sarja on varustettu takaistuimin. Istuinjärjestelynä on monesta muustakin gran turismosta tuttu 2+2.Kallis ja painava auto oli erittäin edistyksellinen. Kiilamaiseksi muotoiltu ja erittäin aerodynaaminen BMW 850i on gran turismo eli tehokkaalla moottorilla varustettu pitkälle matkalle tarkoitettu coupé. Tässä oli myös takapenkit, jonka takia istuinjärjestelystä käytetään usein merkintää 2+2.Koko E31-sukupolven 8-sarjan mallistoa valmistettiin yhteensä vain noin 30 000 kappaletta. Mallistossa oli myös kahdeksansylinterisiä moottoreita, mutta V12 oli todellinen lippulaiva. BMW 850i oli aikanaan hyvin erityinen auto.Viikon käytetty erikoisuus on BMW 850i punaisessa metallivärissä ja mustalla nahkasisustalla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKäytetty erikoisuus – BMW 850iMyynnistä löytyi mielenkiintoinen BMW 850i muutamastakin syystä. Varustelu on näistä tärkein, mutta mittarilukemakin on suosiollinen. Noin 200 000 kilometriä kulkenut BMW ei tule ikinä päätymään huutokaupan hinnoissa ennätyslistalle, mutta matka on vielä varsin kohtuullinen vanhalle kaksioviselle edustusautolle.Valitettavasti alkuperäinen radio uupuu, mutta keskikonsolista löytyy silti esimerkiksi ilmastointi ja ajotietokone.Kyseinen yksilö edustaa vuosimallia 1990 eli alkupään tuotantoa. On hyvä muistaa, että 850i ei ole niinkään aggressiivinen ja urheilullinen malli, vaan tehty enemmänkin juuri gran turismoksi. Iso auto painaa nimittäin malliversiosta riippuen noin 1,8 - 2 tonnia ja V12-moottoriset lienevät painon yläpäässä.Varustelussa ajovalopesurit ja lämmitetyt istuimet viittaisivat siihen, että auto on saatettu myydä uutena pohjoismaihin.Valitettavasti alkuperäinen radio puuttuu, sillä varustelistauksen mukaan auto on myyty aikanaan lisävarusteisella äänentoistojärjestelmällä. Tästä yksilöstä löytyvät sporttijakkarat ovat harvinaiset ja syystäkin halutut.Kojelaudan muoto on hienostuneen poikkeuksellinen. Kuljettajaa kohti suunnattu ajaton muotoilu kantaa yhä tähän päivään.Viimeistään 8-sarjan lisävarustelistan kautta sai hankittua hyvinkin pitkälti kaikki mitä 80-luvun lopulla oli mahdollista. Iskunvaimennus oli ostettavissa sähköisesti säätyvänä, saatavilla oli luistonestojärjestelmä, sähköinen kaasupoljin kahdella eri ajotilalla ja nopeuden mukaan säätyvä ohjaustehostus. Nämä olivat kaikki poikkeuksellisia asioita kasettisoittimien maailmassa ja moni näistä yleistyi vasta 2000-luvulla.Punainen metalliväri tuo hienosti esille muotojen pokkaukset ja suoraltakin näyttävien pintojen kaarevuuden. Autossa ei ole b-pilaria eli sivuikkunat saa täysin alas muodostaen suuren aukinaisen tilan, joka näyttää kauniilta sekä ikkunat auki että kiinni. Kylkilinja on muutenkin upea kaikessa yksinkertaisuudessaan ja mittasuhteet on asetettu kohdalleen saksalaisella tarkkuudella.Teknisesti edistyksellisen auton kylkilinjaa korostaa b-pilarin puute.Kyseessä on noin 4,8 metriä pitkä ja lähes 1,9 metriä leveä auto. Korkeutta on kuitenkin vain reilut 1,3 metriä, joten urheiluauton silhuetti on läsnä. Muotoihin piiloutuu silti 320 litraa tavaratilaa.Sisätiloissa odottaa musta nahkapinta ja muovi. Kojelaudan muoto on hienovaraisesti erikoinen ja jatkuu kauniilla tavalla oviin. Ratti ja mittaristo edustaa perinteisempää BMW:n linjaa ilman suurempia hullutteluja.Sähköisesti säädettävät ja lämmityksellä varustetut sporttijakkarat ovat haluttu ja jokseenkin harvinainen lisävaruste E31-mallisukupolven 8-sarjan tapauksessa.BMW 850i tarkoittaa noin viisilitraista V12-moottoria, jonka 300 hevosvoiman huipputeho välitetään takapyörille nelivaihteisen automaattivaihteiston kautta. Vaihtoehtona oli myös kuusilovinen manuaalivaihteisto. Huippunopeus on rajoitettu sähköisesti lukemaan 250 kilometriä tunnissa.Uutena erittäin kallis ja teknisesti kehittynyt BMW:n malliston lippulaiva ei ole varmastikaan ylläpitokuluiltaan halvin mahdollinen harrasteauto. Siksi lienee hyvä ajatus tutustua E31-mallisarjan tekniikkaan ja ylläpitoon ennen lopullista ostopäätöstä. Tänä vuonna kolmekymmentä vuotta täyttävä 850i säilyy silti aina sellaisena kuin se syntyi - huippumallina.Teksti: Henri Posa, Kuvat: Tori.fi Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 21.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: unholaan jäänyt 2010-luvun Škoda-pakettiauto Praktik 20.4.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: autonrassuun lähes terapiamainen vaikutus 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 16.4.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lakkauttaa ensi vuonna T-sarjan, EQT:n ja Citanin – tai siis Renault lakkauttaa ne 15.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius ja erilaisen entisen nuoren oudot ratkaisut 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous