4.3.2019

Käytetyt erikoisuudet – BMW 850i

BMW 850i - Tori.fi

BMW 850i on kasaricoupé V12-moottorilla ja luukkulampuilla. Aikanaan malliston lippulaiva on nykyään vauhdissa kohti klassikkostatusta.

Vuonna 1989 Frankfurtin autonäyttelyssä esiteltiin BMW 850i, jonka keulalta löytyi kaksitoistasylinterinen v-moottori. Röyhkeäksi muotoiltu luukkulampuilla varustettu matala ja leveä auto ei jättänyt ketään kylmäksi. Saksalaisvalmistajan lippulaivaksi esitelty ylellinen coupé sai tehtaan sisäisessä kommunikaatiossa tunnuksen E31.

BMW 850i keula - Tori.fi
Matalasta ja leveästä autosta tunnistaa luukkulamput. Tämä keula asettui aikoinaan Mercedes-Benzin ja Porschen parhaimmistoa vastaan.

Myöhemmin saataville tuli myös muita moottorivaihtoehtoja, jonka takia usein puhutaan laajemmin 8-sarjasta. Nämä kaikki voi nähdä jonkinlaisena jatkajana upealle E9-mallisarjalle, joka oli tuotannossa 1968-1975. Vasta viime vuonna BMW palautti mallistoon 8-sarjan uuden G15-sukupolven muodossa.

Palataksemme alkuperäiseen E31-sukupolveen on hyvä tarkastella sen kilpailijoita. Toisaalta sitä voisi ajatella BMW:n vastauksena Porschen 928 mallille. Ehkä suorimmat kilpailijat tulivat silti Mercedes-Benzin S-sarjan coupé-malleista, vaikka tyylillisesti nämä eroavatkin toisistaan reilusti.

BMW 850i takaistuin - Tori.fi
BMW 8-sarja on varustettu takaistuimin. Istuinjärjestelynä on monesta muustakin gran turismosta tuttu 2+2.

Kallis ja painava auto oli erittäin edistyksellinen. Kiilamaiseksi muotoiltu ja erittäin aerodynaaminen BMW 850i on gran turismo eli tehokkaalla moottorilla varustettu pitkälle matkalle tarkoitettu coupé. Tässä oli myös takapenkit, jonka takia istuinjärjestelystä käytetään usein merkintää 2+2.

Koko E31-sukupolven 8-sarjan mallistoa valmistettiin yhteensä vain noin 30 000 kappaletta. Mallistossa oli myös kahdeksansylinterisiä moottoreita, mutta V12 oli todellinen lippulaiva. BMW 850i oli aikanaan hyvin erityinen auto.

BMW 850i takaa - Tori.fi
Viikon käytetty erikoisuus on BMW 850i punaisessa metallivärissä ja mustalla nahkasisustalla.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Käytetty erikoisuus – BMW 850i

Myynnistä löytyi mielenkiintoinen BMW 850i muutamastakin syystä. Varustelu on näistä tärkein, mutta mittarilukemakin on suosiollinen. Noin 200 000 kilometriä kulkenut BMW ei tule ikinä päätymään huutokaupan hinnoissa ennätyslistalle, mutta matka on vielä varsin kohtuullinen vanhalle kaksioviselle edustusautolle.

BMW 850i radio - Tori.fi
Valitettavasti alkuperäinen radio uupuu, mutta keskikonsolista löytyy silti esimerkiksi ilmastointi ja ajotietokone.

Kyseinen yksilö edustaa vuosimallia 1990 eli alkupään tuotantoa. On hyvä muistaa, että 850i ei ole niinkään aggressiivinen ja urheilullinen malli, vaan tehty enemmänkin juuri gran turismoksi. Iso auto painaa nimittäin malliversiosta riippuen noin 1,8 - 2 tonnia ja V12-moottoriset lienevät painon yläpäässä.

Varustelussa ajovalopesurit ja lämmitetyt istuimet viittaisivat siihen, että auto on saatettu myydä uutena pohjoismaihin.Valitettavasti alkuperäinen radio puuttuu, sillä varustelistauksen mukaan auto on myyty aikanaan lisävarusteisella äänentoistojärjestelmällä. Tästä yksilöstä löytyvät sporttijakkarat ovat harvinaiset ja syystäkin halutut.

BMW 850i ohjaamo - Tori.fi
Kojelaudan muoto on hienostuneen poikkeuksellinen. Kuljettajaa kohti suunnattu ajaton muotoilu kantaa yhä tähän päivään.

Viimeistään 8-sarjan lisävarustelistan kautta sai hankittua hyvinkin pitkälti kaikki mitä 80-luvun lopulla oli mahdollista. Iskunvaimennus oli ostettavissa sähköisesti säätyvänä, saatavilla oli luistonestojärjestelmä, sähköinen kaasupoljin kahdella eri ajotilalla ja nopeuden mukaan säätyvä ohjaustehostus. Nämä olivat kaikki poikkeuksellisia asioita kasettisoittimien maailmassa ja moni näistä yleistyi vasta 2000-luvulla.

Punainen metalliväri tuo hienosti esille muotojen pokkaukset ja suoraltakin näyttävien pintojen kaarevuuden. Autossa ei ole b-pilaria eli sivuikkunat saa täysin alas muodostaen suuren aukinaisen tilan, joka näyttää kauniilta sekä ikkunat auki että kiinni. Kylkilinja on muutenkin upea kaikessa yksinkertaisuudessaan ja mittasuhteet on asetettu kohdalleen saksalaisella tarkkuudella.

BMW 850i etu - Tori.fi
Teknisesti edistyksellisen auton kylkilinjaa korostaa b-pilarin puute.

Kyseessä on noin 4,8 metriä pitkä ja lähes 1,9 metriä leveä auto. Korkeutta on kuitenkin vain reilut 1,3 metriä, joten urheiluauton silhuetti on läsnä. Muotoihin piiloutuu silti 320 litraa tavaratilaa.

Sisätiloissa odottaa musta nahkapinta ja muovi. Kojelaudan muoto on hienovaraisesti erikoinen ja jatkuu kauniilla tavalla oviin. Ratti ja mittaristo edustaa perinteisempää BMW:n linjaa ilman suurempia hullutteluja.

BMW 850i istuin - Tori.fi
Sähköisesti säädettävät ja lämmityksellä varustetut sporttijakkarat ovat haluttu ja jokseenkin harvinainen lisävaruste E31-mallisukupolven 8-sarjan tapauksessa.

BMW 850i tarkoittaa noin viisilitraista V12-moottoria, jonka 300 hevosvoiman huipputeho välitetään takapyörille nelivaihteisen automaattivaihteiston kautta. Vaihtoehtona oli myös kuusilovinen manuaalivaihteisto. Huippunopeus on rajoitettu sähköisesti lukemaan 250 kilometriä tunnissa.

Uutena erittäin kallis ja teknisesti kehittynyt BMW:n malliston lippulaiva ei ole varmastikaan ylläpitokuluiltaan halvin mahdollinen harrasteauto. Siksi lienee hyvä ajatus tutustua E31-mallisarjan tekniikkaan ja ylläpitoon ennen lopullista ostopäätöstä. Tänä vuonna kolmekymmentä vuotta täyttävä 850i säilyy silti aina sellaisena kuin se syntyi - huippumallina.

Teksti: Henri Posa, Kuvat: Tori.fi

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat