21.5.2018 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet – Citroën BX Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Citroën BX on ensi viikonloppuna juhlinnan keskipiste Suomessa. Sillä on myös löyhä yhteys Lamborghini Miuraan ja hieman vahvempi Volvo Tundraan. Tulevana lauantaina 26.5. Mustialan Kartanolla Tammelassa järjestetään Ranskalainen Visiitti, joka on ranskalaisten ajoneuvojen kokoontuminen. Citroën BX tuli Suomeen 35 vuotta sitten, joka tekee tilaisuudesta erityisen - etenkin kun mallille omistettu tapahtuma BX-Parque järjestetään tänä vuonna samassa yhteydessä.Citroën BX esiteltiin Pariisissa vuonna 1982, mutta Suomeen uutuusmalli saapui siis vasta seuraavan vuoden puolella. Ostajista BX kilpaili esimerkiksi Ford Sierran, Mitsubishi Galantin, Opel Asconan sekä Toyota Camryn kanssa. Citroënille BX oli pitkään kaivattu onnistuminen sekä vertailumenestyksen että myyntilukemien osalta.Citroën BX tuli Suomeen jo 35 vuotta sitten, mutta kuvissa on myöhempi farmarikorinen yksilö. Näin hienolta BX näytti uutena.Bexin muodot tilattiin Bertonelta Italiasta, jossa muun muassa Lamborghini Miuran piirtänyt Marcello Gandini kaivoi laatikostaan Reliant FW11 –prototyypin ja Volvo Tundra -muotoilututkielman piirrokset. Näiden pohjalta syntynyt ehdotelma päätyi Citroënin muotoiluosaston kautta erittäin pienin muutoksin tuotantoon. Valmistuksen aikana muotoilua kuitenkin pehmennettiin hieman ja esimerkiksi vilkkujen korkeus tuplaantui tavanomaisemmaksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyCitroën BXCitroën tahtoi valmistaa kevyen auton. Puskureiden lisäksi esimerkiksi moottoritilan kansi oli tehty lujitemuovista. Myös ilmanvastus oli aikanaan erinomainen, jota kiilamainen perusmuoto osaltaan selittää. Samoja piirteitä havaitsee ilmanvastukseltaan pienissä autoissa vielä tänäkin päivänä.Citroën BX tarjoaa loistavat käyttöominaisuudet, joista saattaa saada eniten irti juuri dieselmoottorilla ja farmarikorilla.Pitkä akseliväli ja ulkomittoihin verrattuna suuret sisätilat olivat Citroënin ylpeydenaihe tuohon aikaan. Näiden lisäksi kehuja keräsi aikanaan myös hyvä ohjaus ja erinomainen ajettavuus. Matkustusmukavuudesta vastasi merkille tyypilliseen tapaan kaasunestejousitus.Kaasunestejousituksen vahvuuksiin kuuluu mukavuuden lisäksi kuormansietokyky. Auto pitää maavaran vakiona kuormasta riippumatta, säilyttäen ajo-ominaisuudet huomattavasti rautajousilla varustettua autoa paremmin. Kuljettaja saa itse valita tämän mainitun maavaran.Konehuoneesta löytyy turbodieselmoottorin lisäksi muun muassa vihreät jousipallot ja hydraulinestesäiliö, joista tunnistaa kaasunestejousitetun auton.BX tarjoaa neljä asentoa jousituksen korkeudelle, joista kaksi keskimmäisintä on tarkoitettu tavalliseen ajamiseen. Näistä alempi asento on normaali asetus ja hieman korkeampi on tarkoitettu suurempaa maavaraa vaativiin kohteisiin. Alin asento on tarkoitettu oikeastaan vain paineiden poistamiseen ja ylimmässä asennossa autoa voi ajaa hitaasti, mutta ulosjouston puuttuminen tekee kokemuksesta epämukavan.Pienenä sivuhuomautuksena voidaan todeta, että bexin jarrupolkimen tuntuma poikkeaa tavallisesta autosta. Kaasunestejousituksen toiminnalle välttämätön hydraulipumppu luo hydraulipaineen, jota hyödynnetään samalla myös auton pysäyttämiseen. Siksi jarrupolkimella ei tarvitse luoda painetta, vaan ainoastaan päästää sitä jarrupiiriin.Sisätiloista löytyy runsaasti mustaa muovia ja verhoilu on harmaanpuhuva.Citroën BX Break TRD TurbodieselMyynnistä löysimme Citroën BX Break TRD Turbodieselin. Pitkällä nimellä saa myös paljon tilaa, sillä muutenkin hyvillä tiloilla varustettu punainen yksilö on rekisteröity pakettiautoksi. Sisätilat lähentelevät harmaan ja mustan sävyjä.Tämän kuvan perusteella myynnissä olevan yksilön ovien alareunat eivät ole ruosteessa. Näiden lisäksi BX:n osalta on hyvä tarkistaa ainakin takaoven kynnyksen sekä taka-akselin ympäristöt.Kyseessä on vuonna 1987 tehdyn sisustapäivityksen jälkeinen BX, jossa on jo suuresti uudistuksia alkupään malleihin verrattuna. Vuonna 1988 käyttöönotettu yksilö on varustettu, silloin juuri esitellyllä, 1,76-litraisella turbodieselmoottorilla. Turboahdin ei suinkaan ollut itsestäänselvyys tuohon aikaan dieselmoottorin yhteydessä.Ahtimen avulla moottorista saatiin irti 66 kilowattia ja 180 newtonmetriä. Nämä olivat 80-luvulla perheautolle mukavia lukemia ja liikuttivat vain hieman yli tonnin painoista bexiä mukavalla tavalla. Uudella turbodieselillä varustettu Citroën BX keräsi autotoimittajilta lisäkehuja vanhojen päälle.Maalipinta kaipaisi pientä ehostusta, jotta tämä BX kohoaisi potentiaalinsa huipulle.Kilometrejä myynnissä olevalle yksilölle on jo kertynyt runsaasti, eli noin 380 000 kappaletta. Paljon lienee siis jo huollettu ja korjattu asioita. Ruosteiden suhteen kori näyttää kuvien perusteella terveeltä, mutta maalipinta kaipaisi ehdottomasti pientä ehostusta.Nopeasti kaupoille säntäävä ehtii vielä ajamaan omalla bexillä tämän kesän merkittävimpään Suomessa järjestettävään ranskalaisten ajoneuvojen kokoontumisajoon. Myynnissä oleva yksilö tulee tosin muistaa ottaa liikennekäyttöön ennen sitä, sillä kirjoitushetkellä se on Trafin mukaan poistettuna liikennekäytöstä.Teksti: Henri Posa, Kuvat: Tori.fi, Citroën Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa