21.5.2018 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet – Citroën BX Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Citroën BX on ensi viikonloppuna juhlinnan keskipiste Suomessa. Sillä on myös löyhä yhteys Lamborghini Miuraan ja hieman vahvempi Volvo Tundraan. Tulevana lauantaina 26.5. Mustialan Kartanolla Tammelassa järjestetään Ranskalainen Visiitti, joka on ranskalaisten ajoneuvojen kokoontuminen. Citroën BX tuli Suomeen 35 vuotta sitten, joka tekee tilaisuudesta erityisen - etenkin kun mallille omistettu tapahtuma BX-Parque järjestetään tänä vuonna samassa yhteydessä.Citroën BX esiteltiin Pariisissa vuonna 1982, mutta Suomeen uutuusmalli saapui siis vasta seuraavan vuoden puolella. Ostajista BX kilpaili esimerkiksi Ford Sierran, Mitsubishi Galantin, Opel Asconan sekä Toyota Camryn kanssa. Citroënille BX oli pitkään kaivattu onnistuminen sekä vertailumenestyksen että myyntilukemien osalta.Citroën BX tuli Suomeen jo 35 vuotta sitten, mutta kuvissa on myöhempi farmarikorinen yksilö. Näin hienolta BX näytti uutena.Bexin muodot tilattiin Bertonelta Italiasta, jossa muun muassa Lamborghini Miuran piirtänyt Marcello Gandini kaivoi laatikostaan Reliant FW11 –prototyypin ja Volvo Tundra -muotoilututkielman piirrokset. Näiden pohjalta syntynyt ehdotelma päätyi Citroënin muotoiluosaston kautta erittäin pienin muutoksin tuotantoon. Valmistuksen aikana muotoilua kuitenkin pehmennettiin hieman ja esimerkiksi vilkkujen korkeus tuplaantui tavanomaisemmaksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyCitroën BXCitroën tahtoi valmistaa kevyen auton. Puskureiden lisäksi esimerkiksi moottoritilan kansi oli tehty lujitemuovista. Myös ilmanvastus oli aikanaan erinomainen, jota kiilamainen perusmuoto osaltaan selittää. Samoja piirteitä havaitsee ilmanvastukseltaan pienissä autoissa vielä tänäkin päivänä.Citroën BX tarjoaa loistavat käyttöominaisuudet, joista saattaa saada eniten irti juuri dieselmoottorilla ja farmarikorilla.Pitkä akseliväli ja ulkomittoihin verrattuna suuret sisätilat olivat Citroënin ylpeydenaihe tuohon aikaan. Näiden lisäksi kehuja keräsi aikanaan myös hyvä ohjaus ja erinomainen ajettavuus. Matkustusmukavuudesta vastasi merkille tyypilliseen tapaan kaasunestejousitus.Kaasunestejousituksen vahvuuksiin kuuluu mukavuuden lisäksi kuormansietokyky. Auto pitää maavaran vakiona kuormasta riippumatta, säilyttäen ajo-ominaisuudet huomattavasti rautajousilla varustettua autoa paremmin. Kuljettaja saa itse valita tämän mainitun maavaran.Konehuoneesta löytyy turbodieselmoottorin lisäksi muun muassa vihreät jousipallot ja hydraulinestesäiliö, joista tunnistaa kaasunestejousitetun auton.BX tarjoaa neljä asentoa jousituksen korkeudelle, joista kaksi keskimmäisintä on tarkoitettu tavalliseen ajamiseen. Näistä alempi asento on normaali asetus ja hieman korkeampi on tarkoitettu suurempaa maavaraa vaativiin kohteisiin. Alin asento on tarkoitettu oikeastaan vain paineiden poistamiseen ja ylimmässä asennossa autoa voi ajaa hitaasti, mutta ulosjouston puuttuminen tekee kokemuksesta epämukavan.Pienenä sivuhuomautuksena voidaan todeta, että bexin jarrupolkimen tuntuma poikkeaa tavallisesta autosta. Kaasunestejousituksen toiminnalle välttämätön hydraulipumppu luo hydraulipaineen, jota hyödynnetään samalla myös auton pysäyttämiseen. Siksi jarrupolkimella ei tarvitse luoda painetta, vaan ainoastaan päästää sitä jarrupiiriin.Sisätiloista löytyy runsaasti mustaa muovia ja verhoilu on harmaanpuhuva.Citroën BX Break TRD TurbodieselMyynnistä löysimme Citroën BX Break TRD Turbodieselin. Pitkällä nimellä saa myös paljon tilaa, sillä muutenkin hyvillä tiloilla varustettu punainen yksilö on rekisteröity pakettiautoksi. Sisätilat lähentelevät harmaan ja mustan sävyjä.Tämän kuvan perusteella myynnissä olevan yksilön ovien alareunat eivät ole ruosteessa. Näiden lisäksi BX:n osalta on hyvä tarkistaa ainakin takaoven kynnyksen sekä taka-akselin ympäristöt.Kyseessä on vuonna 1987 tehdyn sisustapäivityksen jälkeinen BX, jossa on jo suuresti uudistuksia alkupään malleihin verrattuna. Vuonna 1988 käyttöönotettu yksilö on varustettu, silloin juuri esitellyllä, 1,76-litraisella turbodieselmoottorilla. Turboahdin ei suinkaan ollut itsestäänselvyys tuohon aikaan dieselmoottorin yhteydessä.Ahtimen avulla moottorista saatiin irti 66 kilowattia ja 180 newtonmetriä. Nämä olivat 80-luvulla perheautolle mukavia lukemia ja liikuttivat vain hieman yli tonnin painoista bexiä mukavalla tavalla. Uudella turbodieselillä varustettu Citroën BX keräsi autotoimittajilta lisäkehuja vanhojen päälle.Maalipinta kaipaisi pientä ehostusta, jotta tämä BX kohoaisi potentiaalinsa huipulle.Kilometrejä myynnissä olevalle yksilölle on jo kertynyt runsaasti, eli noin 380 000 kappaletta. Paljon lienee siis jo huollettu ja korjattu asioita. Ruosteiden suhteen kori näyttää kuvien perusteella terveeltä, mutta maalipinta kaipaisi ehdottomasti pientä ehostusta.Nopeasti kaupoille säntäävä ehtii vielä ajamaan omalla bexillä tämän kesän merkittävimpään Suomessa järjestettävään ranskalaisten ajoneuvojen kokoontumisajoon. Myynnissä oleva yksilö tulee tosin muistaa ottaa liikennekäyttöön ennen sitä, sillä kirjoitushetkellä se on Trafin mukaan poistettuna liikennekäytöstä.Teksti: Henri Posa, Kuvat: Tori.fi, Citroën Lue lisää Kaikki artikkelit 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 27.6.2025 Kuluttajat Yli 10-vuotiaassa BMW:ssä tuli lähes 5 000 euron remontti heti kauppojen jälkeen – jakopää ja ahdin piti vaihtaa ja renkaatkin olivat huonokuntoiset 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 24.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Pääseekö vanhalla Toyota Priuksella tankkaamatta 1 000 kilometriä? – Käyttötesti käytetyllä 23.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volkswagen T-Roc Cabriolet, jopa Euroopan myydyin avoauto 23.6.2025 Uutinen Jenkkiavolavan rekisteröinti väärillä papereilla voi johtaa rajuihin seurauksiin – kymppitonnien autoverot voivat langeta maksettavaksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?