Käytetyt erikoisuudet: Lamborghini Murciélago LP640-4 tarjoilee jo kypsempää härkää

Kuva Nettiauto, Lamborghini

Mikäli etsinnässä on keskimoottorinen superauto 6,5-litraisella V12:lla, takapainotteisella nelivedolla ja saksiovilla, tämän pidemmältä ei kannata etsiä.

Jos ei satunnaisia erikoisherkkuja tai katumaasturi Urusta lasketa, italialaisen superautovalmistajan Lamborghinin mallisto on koko 2000-luvun ajan koostunut kahdesta superautomallisarjasta, pienemmästä ja isommasta.

Gallardosta, Huracánista ja Temerariosta koostuva pienempien autojen linja on luottanut V10:een tai Temerarion osalta hybridi-V8:aan. Isompien Lambojen linja on niin ikään koostunut 2000-luvulla kolmesta mallista, nimittäin Murciélagosta, Aventadorista ja Revueltosta, joista kaikki ovat pitäneet sisällään V12-moottorin, ja jotka ovat kukin vuorollaan toimineet Lamborghinin lippulaivamallina.

Tuota lippulaivan tehtävää hoiti uljaasti koko 2000-luvun ensimmäisen vuosikymmenen ajan vuonna 2001 tuotantoon tullut Murciélago, joka oli historiallinen Lamborghini siinäkin mielessä, että se oli merkin avausmalli Audin omistajuuden alla.

Melkein kaikilta muilta osin Murciélago jatkoi kuitenkin siitä mihin Diablo jäi.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lamborghini Murciélago LP640-4 vm. 2007

Nettiauton valikoimista sattuu tällä hetkellä löytymään peräti kaksi Lamborghini Murciélagoa. Molemmat ovat myynnissä samassa liikkeessä Helsingissä, ne ovat samanvärisiä (eivät tosin samansävyisiä), samaa malliversiota ja ajokilometreissäkin on vain kolmen tonnin verran eroa. Äkkiseltään voikin erehtyä luulemaan, että kyse olisi samasta autosta, mutta näin asia ei ole. Toinen edustaa vuosimallia 2007 ja toinen puolestaan vuosimallia 2009.

Tämänkertaiseksi käytetyksi erikoisuudeksi valikoituu nimenomaan tämä vuosimallin 2007 edustaja, ulkoväriltään Grigio Avalon, syyn löytyessä auton perästä. Myynti-ilmoituksen mukaan yksilö on nimittäin tiettävästi ainoa LP640-4 kiinteällä takaspoilerilla.

LP640-4 on päivitetty versio alkuperäisestä Murciélagosta, jonka 6,2-litrainen V12 tuotti 580 hevosvoimaa. Vuoden 2005 jälkeen tuotetuissa Murciélagoissa V12:n iskutilavuus oli 6,5 litraa. Tässä tehoja on siis tarjolla jo 640 hevosvoimaa, ja ne välitetään kaikille neljälle pyörälle, tosin suhteessa 70:30 takapainotteisesti. Auton huippunopeus on 340 kilometriä tunnissa.

Esimerkiksemme valikoitunut Murciélago on ehtinyt jo 18 vuoden ikään eli voimme puhua jo kypsästä mutta mureasta härästä, joka on kellottanut mittariinsa 69 000 kilometriä.

Vuonna 2007 valmistettiin yhteensä 423 kovakattoista Murciélagoa, ja yhteensä vuosina 2001 - 2010 Sant'Agata Bolognesessa tuotettiin reilut neljä tuhatta Murciélagoa. Näin siis miten päin vain aseteltuna, takasiivellä tai ilman, kyseessä on melkoinen harvinaisuus.

Lähteet: Nettiauto, Lamborghini, Volkswagen Group

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat