8.2.2025 Autonäyttely Retromobile Retromobile 2025: poiminnat alle miljoonan, mutta yli 50 000 euron hinnalla huutokaupattavista klassikkoautoista Teksti Eetu Kokkonen Kuva Eetu Kokkonen Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Moottori esittelee kolme poimintaa Retromobile 2025 -tapahtuman myynnissä olevien autojen hinnaston ”välimaastosta”. Tänä viikonloppuna (5.–9.2.2025) Pariisissa vietetään Retromobile 2025 -autotapahtumaa. Kyseessä on 49. kerran järjestettävä klassikkoautojen tapahtuma, joka vetää vuosittain lähes 150 000 vierailijaa. Näytteilleasettajia tapahtumassa on yli 400 ja autoja yli 1 000 kappaletta. Aiemmin olemme esitelleet tapahtumasta Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullmanin, myyntiosaston edullisemman pään klassikkoautot, sekä odotusarvoltaan yli miljoonan euron hintaan nousevat autot. Tällä kertaa vuorossa on näiden kahden kategorian väliin jäävät autot. Toim. huom. osa tämän artikkelin autoista on saatettu huutokaupata jo jutun julkaisun aikaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Fiat 131 Abarth Rally Ennen kaiken rallikansan ihannoimaa B-ryhmän hirviöitä rallin kuninkuusluokkana tunnettiin 4-ryhmän autot. Tiukkojen luokittelusääntöjen vuoksi Fiat valmisti 400 kappaletta 131 Abarth Rallya, jotka poikkesivat tavallisista Fiat 131 -malleista muun muassa kevennetyillä korin osilla, erilaisella jousituksella, erikoisvanteilla, urheilullisella sisustalla ja tietysti kilpaversiosta tutulla moottorilla, jota oli hieman kesytetty. 2,0-litraisen nelisylinterisen moottori huipputeho oli kuitenkin 103-kilowattia (140-hevosvoimaa), eli tuohon aikaan varsin reippaasti. Rallimallista tuli voitokas muun muassa suomalaisen Markku Alénin käsissä, joka auttoi Fiatia voittamaan rallin valmistajien maailmanmestaruuden vuonna 1978. Alén olisi voittanut samana vuonna myös kuljettajien maailmanmestaruuden, mutta sitä ei kuitenkaan tuolloin virallisesti ajettu, vaan kyseessä oli FIA Cup. Kyseinen myynnissä oleva auto ei kuitenkaan ole Alénin tuon vuoden kilpa-auto, vaikka auton kyljessä suomalaisen rallilegendan nimi koreileekin. Kyseessä on nimenomaan yksi luokitteluautoista, josta harrastaja on itse rakentanut 4-ryhmän kilpa-auton. Autoa kerrotaan rakennetun mahdollisimman uskollisesti alkuperäisten tehdaskilpureiden mukaisesti, mutta polttoainejärjestelmä on toteutettu kaasuttimilla esikuvien Spica-ruiskun sijaan. Auton FIA-hyväksyntä on vireillä, mutta autolle on tehty tekninen tarkastusraportti. 4-ryhmän kilpurilla voi FIA-hyväksynnän jälkeen ajaa esimerkiksi historic-rallisarjoja. Fiatin hinnan odotetaan nousevan 100 000 ja 140 000 euron välille. Lamborghini Countach LP400 S Viime vuonna menehtyneenmuotoilijalegenda Marcello Gandinin yksi merkityksellisimmistä kynänjäljistä oli Lamborghini Countach -superauto. Countachin muotoilun aiheuttama shokkireaktio onkin taattu yhä tänä päivänä. Countachin ohjaamon takana pauhasivat tuotantovuosien 1974–1990 ajan 3,9-, 4,8- ja 5,2-litraiset V12:t, joiden teholukemat ulottuivat 276–335 kilowattiin (375–449 hv). Vuosien varrella ulkomuotoa päivitettiin mitä villeimmillä levike- ja siipivirityksillä. Esimerkiksi Retromobilessa huutokaupattava vuosimallin 1981 Countach LP400 S on jo sen verran tuoreemman pään tuotantoa, että sen muodoissa on jo jonkin verran poikkeavuuksia alkuperäiseen versioon. Kyseessä on kuitenkin viimeisiä ”matalia” Countacheja, sillä pian auton valmistumisen jälkeen mallin kattoa korotettiin. Punainen Countach mustalla sisustalla on myyty uutena Italiaan, josta auto on hyvin mahdollisesti jatkanut matkaansa Yhdysvaltoihin. Vuonna 1999 ranskalainen autointoilija kuitenkin hankki auton itselleen viisikymppislahjaksi. Countach on pysynyt erinomaisessa kunnossa, mutta maalipinta on uusittu kertaalleen. Viimeisen kymmenen vuoden aikana Lamborghinin mittariin on kertynyt ainoastaan 2 000 kilometriä ja autoa on huollettu Maserati ja Lamborghini -spesialisti Pierre Nalletin toimesta. Kyseisen Lamborghini Countachin hinnan arvioidaan nousevan 500 000 ja 600 000 euron välille. Hieman korkeammalle siis kuin samassa tapahtumassa kaupan olevan uudemman Countachin. Tuon 1989-vuotisen yksilön uskotaan tekevän kauppansa 360 000 ja 420 000 euron välillä. Jaguar Type E 3,8L Coupé Autoharrastajien yleisimpiin märkiin päiväuniin voidaan lukea erilaiset hienot ”latolöydöt”. Kyseessä on siis joko kirjaimellisesti ladosta, tai vaihtoehtoisesti jostain muusta lämpimästä tilasta löydetty hieno autoyksilö, joka on mieluiten pysynyt hyvässä kunnossa kuivassa tilassa seistessään. Ennen kaikkea auto on toivottavasti myynnissä halvalla esimerkiksi perikunnalla. Allekirjoittanut on kerran saanut hankittua itselleen vuosia ladossa seisseen autohankinnan, mutta kyseessä ei ole lainkaan tämän tapauksen tasoinen löytö. Pariisissa oli nimittäin esillä muotoiluikoni Jaguar Type E Coupé, jonka kerrotaan olevan latolöytö. Auton päällä olevan pölyn määrästä tuo väite on myös helppo uskoa. Nuori ranskalaislääkäri oli hankkinut kyseisen Jaguarin itselleen uutena vuonna 1962. Autoa on käytetty alun perin asiakkaiden luokse pääsemiseksi, mutta vuosien varrella autolla on käyty myös esimerkiksi Marokossa tapaamassa vanhempia. Ajan myötä Jaguar alkoi kuitenkin jäämään yhä vähemmälle huomiolle muiden autojen saadessa enemmän ajoaikaa. Myymisen sijaan lääkärismies päätti kuitenkin viedä auton omistamansa kiinteistön varastoon vuonna 1972. 1980-luvulla auton omistaja teki joitain kunnostuksia autoon sen saattamiseksi takaisin liikenteeseen. Mutta 1990-luvun loppuun mennessä autoa ei kuitenkaan oltu käytetty kuin lastenlasten ajo-opetukseen kyseisen kiinteistön ympärysteillä. Nyt tuo auto on tuotu varastosta sellaisenaan, mahdollisimman autenttisena innokkaan harrastajan ostettavaksi ensimmäiseltä omistajaltaan. Auton moottori on alkuperäinen ja mittarilukemaksi ilmoitetaan 26 285 kilometriä. Ilmoituksessakin tosin tunnustetaan, että tuo lukema tarkoittaa todennäköisemmin 126 285 km:n ajomäärää. Auton hinnan arvioidaan nousevan 50 000 ja 70 000 euron välille. Mikäli pidit artikkelista, kannattaa tutustua myös Moottori+ -aineistosta löytyviin artikkeleihin muiden hintaluokkien myynnissä olevista autoista Retromobile 2025 -tapahtumassa Retromobile 2025: tässä kohtuuhintaiset poiminnat – klassikoita jopa alle 10 000 eurolla! Retromobile 2025: poiminnat yli miljoonalla eurolla huutokaupattavista klassikoista Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.3.2024 American Car Show ACS 2024: Fiat 127 – neljästi rakennettu 9.3.2019 Ajoneuvot Sähkökansan auto: Fiat Centoventi 22.10.2025 Nimi muutettu Nimi muutettu: Ram Dakota ei voisi juuri amerikkalaisemmalta kuulostaa, mutta todellisuudessa se on kommunistien ja peronistien yhteistyötä 2.10.2025 Koeajo Koeajo: Fiat 600 Hybrid – ei ole hinnalla pilattu 3.9.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Fiat keksi pultata kaksi Ducatoa toisiinsa kiinni 25.8.2025 Moottori 100 vuotta Moottori 100 vuotta: haastattelussa Lasse Pöysti eli ”Suomisen Olli”, TV-pioneeri ja Fiat-mies – 3/1964 5.8.2025 Henkilö Automaailman klassikoiden kynäilijä: Ercole Spada 1937-2025 20.5.2025 Uutinen Rouheampi ja kyvykkäämpi – Fiat Grande Panda 4×4 -konsepti antaa viitteitä tulevasta 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 18.4.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – perinteitä kunnioittamatta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 9.11.2025 Ajatuksia autoista Näin Bugatti Veyronin, joka auttoi ymmärtämään miksi superautoja kannattaa valmistaa vaikka tappiollisesti – Ajatuksia autoista 9.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tällaisia sähköauton latausasemia on Suomessa yhä liian vähän 9.11.2025 SEMA Show 2025 SEMA Show 2025: näin käy, kun Nissan GT-R:n moottori asennetaan Infinitin luksuslinnakkeeseen 1 000 -hevosvoimaisena 9.11.2025 Matkailu 11.11. 1918 aseet hiljenivät jättäen jälkeensä yli miljoona tuntemattoman sotilaan leposijaa 3.11.2025 Kuluttajat Ohjelmistopäivitys käynnisti Opel-sähköautossa ongelmavyyhdin – myyjä, korjaamo ja maahantuoja kieltäytyivät kuittaamasta yli 3 500 euron laskua 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 3.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: hädin tuskin sisäänajettu Ferrari Purosangue on tämän hetken kallein Nettiautossa listattu auto 5.11.2025 Yleinen BMW julkaisi vihdoinkin odotetun F 450 GS:n ja se on yllättävän halpa 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 9.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tiedätkö mitä virkaa näillä "viiksillä" tai "tuntosarvilla" on takavuosien jenkkiautoissa? 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 13.10.2025 Kuluttajat Matille myytiin auto laittomilla renkailla – automyyjä on myöntänyt asian, mutta ei suostu korvaamaan