8.2.2025 Autonäyttely Retromobile Retromobile 2025: poiminnat alle miljoonan, mutta yli 50 000 euron hinnalla huutokaupattavista klassikkoautoista Teksti Eetu Kokkonen Kuva Eetu Kokkonen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moottori esittelee kolme poimintaa Retromobile 2025 -tapahtuman myynnissä olevien autojen hinnaston ”välimaastosta”. Tänä viikonloppuna (5.–9.2.2025) Pariisissa vietetään Retromobile 2025 -autotapahtumaa. Kyseessä on 49. kerran järjestettävä klassikkoautojen tapahtuma, joka vetää vuosittain lähes 150 000 vierailijaa. Näytteilleasettajia tapahtumassa on yli 400 ja autoja yli 1 000 kappaletta.Aiemmin olemme esitelleet tapahtumasta Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullmanin, myyntiosaston edullisemman pään klassikkoautot, sekä odotusarvoltaan yli miljoonan euron hintaan nousevat autot. Tällä kertaa vuorossa on näiden kahden kategorian väliin jäävät autot. Toim. huom. osa tämän artikkelin autoista on saatettu huutokaupata jo jutun julkaisun aikaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyFiat 131 Abarth RallyEnnen kaiken rallikansan ihannoimaa B-ryhmän hirviöitä rallin kuninkuusluokkana tunnettiin 4-ryhmän autot. Tiukkojen luokittelusääntöjen vuoksi Fiat valmisti 400 kappaletta 131 Abarth Rallya, jotka poikkesivat tavallisista Fiat 131 -malleista muun muassa kevennetyillä korin osilla, erilaisella jousituksella, erikoisvanteilla, urheilullisella sisustalla ja tietysti kilpaversiosta tutulla moottorilla, jota oli hieman kesytetty. 2,0-litraisen nelisylinterisen moottori huipputeho oli kuitenkin 103-kilowattia (140-hevosvoimaa), eli tuohon aikaan varsin reippaasti.Rallimallista tuli voitokas muun muassa suomalaisen Markku Alénin käsissä, joka auttoi Fiatia voittamaan rallin valmistajien maailmanmestaruuden vuonna 1978. Alén olisi voittanut samana vuonna myös kuljettajien maailmanmestaruuden, mutta sitä ei kuitenkaan tuolloin virallisesti ajettu, vaan kyseessä oli FIA Cup.Kyseinen myynnissä oleva auto ei kuitenkaan ole Alénin tuon vuoden kilpa-auto, vaikka auton kyljessä suomalaisen rallilegendan nimi koreileekin. Kyseessä on nimenomaan yksi luokitteluautoista, josta harrastaja on itse rakentanut 4-ryhmän kilpa-auton.Autoa kerrotaan rakennetun mahdollisimman uskollisesti alkuperäisten tehdaskilpureiden mukaisesti, mutta polttoainejärjestelmä on toteutettu kaasuttimilla esikuvien Spica-ruiskun sijaan.Auton FIA-hyväksyntä on vireillä, mutta autolle on tehty tekninen tarkastusraportti. 4-ryhmän kilpurilla voi FIA-hyväksynnän jälkeen ajaa esimerkiksi historic-rallisarjoja.Fiatin hinnan odotetaan nousevan 100 000 ja 140 000 euron välille.Lamborghini Countach LP400 SViime vuonna menehtyneenmuotoilijalegenda Marcello Gandinin yksi merkityksellisimmistä kynänjäljistä oli Lamborghini Countach -superauto. Countachin muotoilun aiheuttama shokkireaktio onkin taattu yhä tänä päivänä.Countachin ohjaamon takana pauhasivat tuotantovuosien 1974–1990 ajan 3,9-, 4,8- ja 5,2-litraiset V12:t, joiden teholukemat ulottuivat 276–335 kilowattiin (375–449 hv). Vuosien varrella ulkomuotoa päivitettiin mitä villeimmillä levike- ja siipivirityksillä.Esimerkiksi Retromobilessa huutokaupattava vuosimallin 1981 Countach LP400 S on jo sen verran tuoreemman pään tuotantoa, että sen muodoissa on jo jonkin verran poikkeavuuksia alkuperäiseen versioon. Kyseessä on kuitenkin viimeisiä ”matalia” Countacheja, sillä pian auton valmistumisen jälkeen mallin kattoa korotettiin.Punainen Countach mustalla sisustalla on myyty uutena Italiaan, josta auto on hyvin mahdollisesti jatkanut matkaansa Yhdysvaltoihin. Vuonna 1999 ranskalainen autointoilija kuitenkin hankki auton itselleen viisikymppislahjaksi.Countach on pysynyt erinomaisessa kunnossa, mutta maalipinta on uusittu kertaalleen. Viimeisen kymmenen vuoden aikana Lamborghinin mittariin on kertynyt ainoastaan 2 000 kilometriä ja autoa on huollettu Maserati ja Lamborghini -spesialisti Pierre Nalletin toimesta.Kyseisen Lamborghini Countachin hinnan arvioidaan nousevan 500 000 ja 600 000 euron välille. Hieman korkeammalle siis kuin samassa tapahtumassa kaupan olevan uudemman Countachin. Tuon 1989-vuotisen yksilön uskotaan tekevän kauppansa 360 000 ja 420 000 euron välillä.Jaguar Type E 3,8L CoupéAutoharrastajien yleisimpiin märkiin päiväuniin voidaan lukea erilaiset hienot ”latolöydöt”. Kyseessä on siis joko kirjaimellisesti ladosta, tai vaihtoehtoisesti jostain muusta lämpimästä tilasta löydetty hieno autoyksilö, joka on mieluiten pysynyt hyvässä kunnossa kuivassa tilassa seistessään. Ennen kaikkea auto on toivottavasti myynnissä halvalla esimerkiksi perikunnalla.Allekirjoittanut on kerran saanut hankittua itselleen vuosia ladossa seisseen autohankinnan, mutta kyseessä ei ole lainkaan tämän tapauksen tasoinen löytö. Pariisissa oli nimittäin esillä muotoiluikoni Jaguar Type E Coupé, jonka kerrotaan olevan latolöytö. Auton päällä olevan pölyn määrästä tuo väite on myös helppo uskoa.Nuori ranskalaislääkäri oli hankkinut kyseisen Jaguarin itselleen uutena vuonna 1962. Autoa on käytetty alun perin asiakkaiden luokse pääsemiseksi, mutta vuosien varrella autolla on käyty myös esimerkiksi Marokossa tapaamassa vanhempia.Ajan myötä Jaguar alkoi kuitenkin jäämään yhä vähemmälle huomiolle muiden autojen saadessa enemmän ajoaikaa. Myymisen sijaan lääkärismies päätti kuitenkin viedä auton omistamansa kiinteistön varastoon vuonna 1972.1980-luvulla auton omistaja teki joitain kunnostuksia autoon sen saattamiseksi takaisin liikenteeseen. Mutta 1990-luvun loppuun mennessä autoa ei kuitenkaan oltu käytetty kuin lastenlasten ajo-opetukseen kyseisen kiinteistön ympärysteillä.Nyt tuo auto on tuotu varastosta sellaisenaan, mahdollisimman autenttisena innokkaan harrastajan ostettavaksi ensimmäiseltä omistajaltaan. Auton moottori on alkuperäinen ja mittarilukemaksi ilmoitetaan 26 285 kilometriä. Ilmoituksessakin tosin tunnustetaan, että tuo lukema tarkoittaa todennäköisemmin 126 285 km:n ajomäärää. Auton hinnan arvioidaan nousevan 50 000 ja 70 000 euron välille.Mikäli pidit artikkelista, kannattaa tutustua myös Moottori+ -aineistosta löytyviin artikkeleihin muiden hintaluokkien myynnissä olevista autoista Retromobile 2025 -tapahtumassaRetromobile 2025: tässä kohtuuhintaiset poiminnat – klassikoita jopa alle 10 000 eurolla! Retromobile 2025: poiminnat yli miljoonalla eurolla huutokaupattavista klassikoistaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.3.2024 American Car Show ACS 2024: Fiat 127 – neljästi rakennettu 9.3.2019 Ajoneuvot Sähkökansan auto: Fiat Centoventi 12.3.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Fiat asensi 875-kuutioisen kaksipyttyisen bensiinimoottorin seitsenpaikkaiseen tila-autoon 19.2.2025 Koeajo Koeajo: Fiat Grande Panda – neljä metriä makeaa elämää 3.2.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: jotain kautta Suomeen eksynyt edellispolven Fiat 500e 1.2.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – voiko auto tehdä iloiseksi? 22.1.2025 Ajoneuvot Italiassa valmistettiin vuonna 2024 vähiten autoja sitten vuoden 1956, mutta Fiat oli silti maailmanlaajuisesti myydyin Stellantis-brändi 24.11.2024 Koeajo Koeajo käytetyllä: legendaarinen Fiat Multipla 7.11.2024 Koeajo Koeajo: Fiat Ducato – vieläkin nykyaikaisempi, mutta onko riittävästi? 3.10.2024 Ajoneuvot Fiatilla on meneillään puolentoista kuukauden tauko täyssähköauto 500e:n valmistuksessa – syynä pohjamudissa laahaavat myyntimäärät 11.9.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu X Parivertailu: Fiat 600e pitää usein persoonallaan palloa hallussaan, mutta on Ë-C4:lläkin tähtihetkensä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 18.3.2025 Kuluttajat Asiakas löysi vikoja Volvosta autokauppojen jälkeen – myyjä piti vaatimuksia kohtuuttomina, koska ostajalla ei ollut kiirettä korjata niitä 20.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Capri on taas yksi hyvin samanlainen sähköauto erilaisesta nimestään huolimatta 19.3.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Audi ehti ensimmäisenä eurooppalaisvalmistajana tuomaan hybridiauton asiakaskäyttöön 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle