Käytetyt erikoisuudet: Lexus GX 460, Land Cruiserin salonkisisar, saatavana alennuksella

Kuva Tori.fi, Lexus

Tätä Lexus-maasturia isolla V8:lla ei ole koskaan tuotu Eurooppaan, mutta sellainen on nyt mahdollista saada Suomesta, vieläpä väitetyllä hinnanalennuksella.

Tämänkertainen Käytetty erikoisuus on todennäköisesti meille kaikille tuttu auto, kuitenkin hyvin tuntemattomassa paketissa. Kyseessä on Lexuksen versio jo 15 vuoden ikään ehtineestä, ja seuraajamallin ensiesittelystä huolimatta edelleen meillä myynnissä olevasta Toyota Land Cruiser J150:stä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Liian tavallinen Lexus GX?

Lexushan on tunnetusti Toyotan luksussiipi eli sen tehtävä on tuoda Toyotan malleja kilpailemaan premiumautomarkkinoille esimerkiksi Mercedes-Benzin kanssa. Mitkä asiat sitten todella saavat Lexukseen sitä jotain ekstraa, jotta siitä kannattaa maksaa Toyotaa suurempi hinta, sen asian kanssa Lexus on tehnyt töitä koko 35 vuoden olemassaolonsa ajan.

Lexuksen taika perustuu pieniin puroihin, joista lopulta tulee isompi joki. Lexuksen mukana saa tutun, turvallisen ja luotettavan, mutta kuitenkin kovin yleisen Toyotan erottuvampana ja ylellisempänä, unohtamatta maailmankuulun tasokasta myynti- ja huoltopalvelua.

Ainakin ulospäin Lexus GX:n Toyota Land Cruiserista erottavia tekijöitä oli vielä tässä vaiheessa perin vähän.

Vaan 35-vuotiseen Lexus-historiaan mahtuu myös harvoja hetkiä, jolloin lisärahalle ei ole ollut välttämättä kaikkien mielestä riittävästi vastinetta. Yksi niistä harvoista hetkistä on GX.

GX oli itse asiassa kolmas Lexus-maasturi RX:n ja LX:n jälkeen. Kaikkia näitä saa nykysukupolvissaan vähintään jossain päin maailmaa edelleen, mutta nyt liikutaan 90-luvulla ja 2000-luvun aloitusvuosikymmenellä. Toyotalla oltiin nimittäin sitä mieltä, että Land Cruiserin kahdesta mallisarjasta saisi vieläkin enemmän irti markkinoimalla niitä Lexuksen luksusmaasturina esimerkiksi Lähi-idässä ja Pohjois-Amerikassa.

GX J150 ennen faceliftiä

GX:n tehtävä oli olla täysikokoista LX:ää hieman pienempi, mutta silti jykevästi tikapuurungolle rakentuva luksusmaasturi. Ensimmäisessä sukupolvessaan se oli ensisijaisesti Lexuksen logot saanut Land Cruiser J120, toisessa polvessaan puolestaan Land Cruiser J150. Meillä Suomessa molemmat mallit on tunnettu yksinkertaisesti nimellä Toyota Land Cruiser, mutta niillä markkinoilla, joilla myös isompi Land Cruiser on ollut vakituisesti myynnissä, auto onkin saanut nimen Land Cruiser Prado. Tämä siis jottemme pääsisi nimien kanssa liian helpolla.

Vuoden 2015 faceliftin jälkeen GX:stä tuli hieman erottuvamman näköinen.

Monien mielestä Lexus GX oli tuohon aikaan liian lähellä Land Cruiseria (Prado), erottumatta siitä hintaansa nähden riittävästi. Itse asiassa meikäläiseen dieselrivinelosella varustettuun Land Cruiseriin nähden GX:n oleellisin "parannus" on sen 4,6-litrainen, 300 hevosvoiman vapaastihengittävä bensiini-V8. Parannus se ei ole ainakaan polttoaineenkulutuksen näkökulmasta, mikä taitaa olla yksi pääsyistä siihen, miksei GX ole koskaan päässyt Euroopan markkinoille.

Itse asiassa Euroopassa myytävät Land Cruiserit ovat vähän kuin muun maailman Land Cruiser Pradon ja tämän GX:n risteytyksiä. Prado-versiossa on muun muassa vararengas takaluukun päällä, mitä meikäläisessä Land Cruiserissa ja Lexus GX:ssä taas ei ole.

Lexus toi vuoden 2022 SEMA Show'hun vähän spesiaalimman näkemyksen GX:stä.

Kuten myös Land Cruiser J150, myös Lexus GX sai viime vuonna seuraajamallin. Autot ovat entiseen tapaan sisaruksia toisilleen, mutta juuriaan myöten muuttuneita, ja perustuvat uusimmalle TNGA-F -pohjarakenteelle. Uuteen malliin pääset tutustumaan Toyotana täältä ja Lexuksena täältä. Lexus-versiota ei edelleenkään olla tuomassa Eurooppaan, vaikka bensarosvo 4,6-litrainen vapari-V8 onkin vaihtunut pihimpään 3,5-litraiseen ahdettuun V6:een.

Lexus GX 460 vm. 2010

Tori.fi:ssä on myynnissä kuopiolaistunut floridalainen, vuosimallin 2010 Lexus GX. Myynti-ilmoitus on erikoinen, eikä vain siitä syystä, että myyntikohde sattuu olemaan meillä päin maailmaa periaatteessa täysin tuntematon versio Toyota Land Cruiserista. Ilmoituksen laatija nimittäin kertoo olevansa likvidoimassa varakkaan asiakkaan omaisuutta tämän ollessa muuttamassa (kaikesta päätellen takaisin) ulkomaille.

Autosta on maksettu Suomeen tuonnin yhteydessä melkoinen säkillinen autoveroa.

Näin ollen Lexus GX on myynnissä tuntuvasti alennettuun, hieman alle 40 000 euron hintaan, koska omistaja vain haluaa päästä siitä nopeasti eroon. Myynti-ilmoituksen mukaan Toyota- ja Lexus -merkkiliikkeiden hinta-arvio esimerkkiyksilöstä on noin 85 000 euroa. Se kuulostaa kovalta hintapyynniltä vuosimallin 2010 autosta, mutta se ei välttämättä heitä kovin kauas.

Tiedämme jo valmiiksi, että Toyota Land Cruiserit ovat eräitä parhaiten arvonsa pitäviä automalleja. Netissä on myynnissä toisia erittäin hyvin arvonsa pitäviä maastureita, nimittäin G-sarjan Mercedeksiä, samalla tai vielä vanhemmalla vuosimallilla ja moninkertaisella kilometrimäärällä tätä GX:ää tuntuvastikin kovemmalla hinnalla. Lexuksen logoilla varustettuna ja vain 37 000 kilometriä ajettuna tämä "Land Cruiser" on edelleen 14 vuoden jälkeenkin arvokas auto, ja riski toisen samanlaisen tulemisesta vastaan Suomen teillä on ainakin lähellä nollaa.

Lähteet: Tori.fi, Lexus

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat